עובדים לובשים בגדי מגן מחטאים מרחבים ציבוריים נגד נגיף הקורונה בדרום קוריאה. במרץ 2020 (צילום: AP Photo/Lee Jin-man)
AP Photo/Lee Jin-man

מגפת הפייק ניוז קורונה זה לא ג'וק ואי אפשר להדביר אותו

בחסות הפאניקה הכללית, מציעים טרמפיסטים שירותי הדברה בתשלום נגד קורונה ● מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מבהירה: "מי שמציע ריסוס נגד קורונה במסגרת עבודתו כמדביר – זה לא חלק מהרישיון שלו ואם הוא מפרסם את זה ככה יש פה הטעיה" ● ואם כבר הדברה, אז גם השמועות שיתושים מעבירים קורונה הן פייק

קורונה זה לא ג'וק ואי אפשר להדביר אותו. את המסר הזה מבקש המשרד להגנת הסביבה להעביר לציבור, אחרי שהתברר שיש טרמפיסטים שמנצלים את הפאניקה הכללית, ומציעים שירותי הדברה בתשלום נגד קורונה. אגב, אתמול (שני) בערב, משטרת ירושלים עיכבה שמונה בני אדם שריססו חומרי הדברה ליד שער שכם, כביכול, במטרה לחטא את האזור נגד קורונה.

ברשתות החברתיות כבר ניתן למצוא מדבירים וחברות הדברה שמציעות ריסוס נגד קורונה. ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, מבהירה: "אנחנו לא רוצים למנוע פרנסה מאף אחד וגם לא יכולים לעצור את מי שרוצה לעשות ניקוי וחיטוי, כי אין לתחום הזה רישוי בישראל, ולכן כל אחד יכול לחטא לפי הבנתו. אבל חשוב להבין שאין שום קשר בין הדברה לבין קורונה. ניקוי וחיטוי זה דבר אחד, והדברה תברואית זה משהו אחר לגמרי.

"אנחנו לא רוצים למנוע פרנסה מאף אחד וגם לא יכולים לעצור את מי שרוצה לעשות ניקוי וחיטוי, כי אין לתחום הזה רישוי בישראל, ולכן כל אחד יכול לחטא לפי הבנתו. אבל חשוב להבין שאין שום קשר בין הדברה לבין קורונה"

"מדבירים לא עוברים בקורס שלהם הכשרה לחטא נגד וירוס. מי שמציע ריסוס נגד קורונה במסגרת עבודתו כמדביר – זה לא חלק מהרישיון שלו ואם הוא מפרסם את זה ככה יש פה הטעייה".

יש בזה גם סיכון?

"כן, מפני שאם מכניסים את חומרי החיטוי למכשירי הריסוס שאיתם המדביר עובד ביומיום, כשהוא ישפריץ את חומרי החיטוי סביר מאוד שהוא ירסס לסביבה גם את שאריות חומרי ההדברה שנותרו במיכל, ומדובר בחומרים רעילים".

חומרי הדברה שמבוססים על זרחנים אורגניים, שאיתם בדרך כלל מרססים נגד חרקים ומזיקים, רלבנטיים בכלל נגד קורונה?

"ממש לא. בעיקרון בעולם משתמשים לחיטוי נגד קורונה בחומרים שמבוססים על שלושה מרכיבים – אלכוהול, מי חמצן וכלור. אבל חשוב להבין שלפני שמחטאים צריך לנקות עם מים ודטרגנט. אין טעם לחטא אם לא מנקים קודם, ואני לא בטוחה שמקפידים על זה כשמחטאים את כל האוטובוסים והמקומות הציבוריים, כמו שאנחנו רואים כרגע. לעשות חיטוי בלי ניקוי לפני כן, זה סוג של מצג שווא, וזה גם עלול לזהם את הסביבה".

"בעולם משתמשים לחיטוי נגד קורונה בחומרים שמבוססים על אלכוהול, מי חמצן וכלור. אבל לפני שמחטאים צריך לנקות עם מים ודטרגנט. אין טעם לחטא אם לא מנקים קודם, ואני לא בטוחה שמקפידים על זה"

חשוב לחדד: חיטוי וניקוי נגד קורונה אינם עבירה על החוק או על הנחייה כלשהי – מהסיבה הפשוטה שהחוק בישראל לא מתייחס לזה. הבעיה טמונה בכך שיש מדבירים שמציגים את עצמם כמומחים לעניין – בעוד שההכשרה המקצועית שלהם רלבנטית לטיפול בקורונה לא הרבה יותר מזו של שרברב או רואה חשבון. יתכן, כמובן, שיש מדבירים שצברו במהלך השנים ניסיון גם בחיטוי, אבל כאמור זה לא נכלל ברשיון שהם מחזיקים מטעם המדינה.

עובד לבוש בבגדי מגן מחטא חנות בירושלים. מרץ 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
עובד לבוש בבגדי מגן מחטא חנות בירושלים. מרץ 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

שימוש בחומרי ניקוי בחללים סגורים

סוגיה נוספת היא שימוש בחומרי ניקוי בתוך חללים סגורים – למשל הדירות שבהן הישראלים מצטופפים כרגע. במחקר שפורסם לפני כמה שנים עלה שבחדר סגור, שאותו מנקים באמצעות אקונומיקה בריכוז גבוה, ריכוז החלקיקים המזהמים באוויר גדול פי 1,000 מאשר באוויר הפותח. כלומר, באנו לנקות ויצאנו מזהמים. זגרון מסכימה: "אם משתגעים עם החומרים האלה בתוך חללים סגורים שיש בהם אנשים, ובעיקר ילדים, זה בהחלט יכול להיות מסוכן".

אדי טייאר, מדביר מוסמך וותיק בתחום, מכיר את המציאות הזו מקרוב: "פנו אליי מרשויות מקומיות שרוצות לחטא אוטובוסים. זה לא רציני. איזה ידע יש לי בתחום הזה? אין לי שום הכשרה בנושא. אין לי מושג ירוק איך להשתמש בחומרים האלה. מי אני שאקבל על עצמי אחריות לבצע חיטוי באוטובוס, שאולי נסע בו אדם שחולה בקורונה? אני יודע שיש מדבירים שהתחילו לפרסם שירותי הדברה נגד קורונה, וחשוב שיידעו שזה חארטה".

יתושים אינם נשאים של קורונה (צילום: AP Photo/Rick Bowmer, File)
יתושים אינם נשאים של קורונה (צילום: AP Photo/Rick Bowmer, File)

ואם כבר הדברה וחארטה, בימים האחרונים עלתה השאלה האם יתושים מעבירים קורונה. פה ושם כבר התחילו להפיץ את זה ברשתות החברתיות כעובדה מוגמרת, מה שעלול להיות בהחלט מטריד, לאור העובדה שהחודשים הקרובים צפויים להיות עתירי יתושים.

ובכן, לפחות בחזית הזו אפשר להשמיע צפירת ארגעה: פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר לזמן ישראל ש"הטענה הזו היא פייק בריבוע. יתושים לא מעבירים קורונה, נקודה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לכבוד: מאן דבעי הנדון: תגובת ארגון המדבירים לפרסומים השונים בנושא וירוס הקורונה בעקבות האירועים האחרונים בכל נושא וירוס הקורונה ובתגובה לפרסומים השונים שפורסמו בימים האחרונים הן במרשתת... המשך קריאה

לכבוד: מאן דבעי
הנדון: תגובת ארגון המדבירים לפרסומים השונים בנושא וירוס הקורונה
בעקבות האירועים האחרונים בכל נושא וירוס הקורונה ובתגובה לפרסומים השונים שפורסמו בימים האחרונים הן במרשתת והן באקרני הטלוויזיה, אנו מבקשים להבהיר מספר דברים:

ארגון המדבירים הנו הגוף שמאגד את בעלי המקצוע בתחום ההדברה התברואתית בישראל. ככזה, אנו רואים חובה ממשית לעשות סדר בנושא החיטויים כנגד וירוס הקורונה על ידי מדבירים מורשים ולמחות על בעלי אינטרסים מסחריים שפועלים תוך פגיעה בשמם הטוב של המדבירים בישראל.

ארגון המדבירים פעל ודרש לקבל הנחיות רשמיות לביצוע פעולות חיטוי באמצעות מדבירים מורשים בהתאם לרישיונם. בתשובה מהמשרד להגנת הסביבה, הובהר שנושא זה אינו תחת אחריותו של המשרד והפנה את הדרישה למשרד הבריאות. האחרון, השיב לדרישתנו במסמך חוזר שנכתב:
"הנדון: הנחיות לביצוע חיטוי – נכון להיום אין הנחיות מיוחדות למדבירים. אם המצב ישתנה, משרד הבריאות יעדכן בהתאם." (17/03/2020 סימוכין: 159357520).

בימים האחרונים, יצאו לתקשורת מספר פרסומים אודות גיוס בני נוער, חיילות צה"ל וגופים נוספים למאבק מול הנגיף באמצעות פעולות חיטוי כאלה ואחרות. לצערנו, לא נוסח תקן או פרוטוקול ביצוע חיטוי ולפיכך, אין באמת התוויה או נוהל ברור ומחייב שלפיהם יש לפעול. באפשרותו של כל אדם לבצע חיטוי/ניקוי של סביבתו באמצעים העומדים לרשותו (תכשירי ניקוי וחיטוי המפורסמים בכל מקום).
בהתחשב בעובדה שמדבירים בישראל, פועלים כל השנה בפעולות בתחום ההדברה והחיטוי, רואים עצמם באופן כמעט ברור כבעלי יתרון בביצוע פעולות חיטוי למוסדות, לתחבורה הציבורית וללקוחות פרטיים. אמנם, אין זה מתוקף היות מורשים ברישיון להדברה (היות וכאמור, חיטוי כנגד נגיף הקורונה ברגיל איננו חוסה תחת הפעילות השותפת) , אלא מתוקף היותם מוכשרים ככל אזרחי ישראל שיכולים לעשות פעולות שכאלה.

ולמרות זאת, אנו מבקשים לחדד שברשות המדביר המקצועי, קיימים הכלים, הציוד, הידע והניסיון בהפעלתו, אמצעי הבטיחות, אמצעי ההגנה, היכולת לביצוע, הידע וההכשרה למהילת תכשירים ולשימוש בחומרים ובקרוב גם הסמכה (ארגון המדבירים פועל להסדרת הנושא) לביצוע פעולות כאין אלה וחשוב להוסיף, שלמרביתם גם ביטוח מתאים וכל זאת הרבה מעבר לכל אדם אחר, באופן המקנה להם יתרון ברור בסדרי גודל על פני כל מי שנעדר יכולות אלו.

ברצוננו להתייחס גם לאייטם האחרון שפורסם בערוץ 13 ובא מתראיין מנכ"ל חברה מסחרית בשם "קלין ביט" שבחר (לצערנו הרב) בדרך השלילה להציג את השירות שהוא מציע. ראיון זה לקה בהכללות גורפות העולות כדי השמצה של כלל ציבור המדבירים בישראל תוך הצגתם כצבר שרלטנים אשר מציעים ברגיל שירות רשלני ושרלטני וכל זאת תוך השלכת רפש על קבוצת בעלי מקצוע ההדברה בישראל. אנו דוחים את האמור בראיון בשתי ידיים. מרביתם של העוסקים במלאכה הינם מדבירים ישרי דרך ואחראים ליידע הן בעל פה והן בכתובים את פעולת החיטוי ומגבלותיו עבור הלקוח שלהם. להציג את ציבור המדבירים בישראל כ "שרלטנים" הינו עניין פסול בתכליתו וצר מאוד על כך שהתקשורת קיבלה את דבריו מבלי לקבל התייחסות מהאיגוד המקצועי אשר תחתיו חוסים מאות מדבירים בעלי ותק של עשרות שנים. ברור כי התייחסות זו, הייתה מאירה את הדברים באור שונה לחלוטין.
יצוין כי הנ"ל אומנם מחזיק בשיטת וחומר שמתאימים לפעולות החיטוי בבתי חולים אך יש לזכור כי אין דבר שונה מכל פעולת חיטוי אחרת המבוצעת בכלים אחרים ובחומרים אחרים שידועים ככאלה שמבצעים את פעולת חיסול הנגיף.

למען הסר כל ספק בעניין, נבקש להוקיע את אותם חברות (הן מתחום ההדברה והן מתחומים אחרים) המנצלים את המשבר הנוכחי ומציגים מצגי שווא ללקוחות שנמצאים במצוקה. אנו נפעל ככל שלאל ידינו נגד תופעות פסולות אלו, אך יש לזכור כי מדובר בחריג לכלל.

לסיכום דברנו,
• פעולות חיטוי קיימות במספר שיטות ובמספר חומרים.
• נכון להיום, חרף פניית ארגון המדבירים בנושא, אין הנחיות חד משמעיות או המלצות מדויקות לביצוע חיטוי נגד קורונה.
• המדבירים בישראל, כשאר אזרחי ישראל, יכולים ומבצעים פעולות חיטוי כאינדיבידואלים ולא תחת רישיון ההדברה שלהם.
• ארגון המדבירים ממליץ לייצר פרוטוקול אחיד מטעם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה שלפיו יוגדר כיצד מומלץ לבצע פעולות חיטוי.
• כל עוד לא קיים פרוטוקול כזה, ימשיכו כלל העוסקים במלאכה בפעולות חיטוי תוך אחריות ויושרה.
• אנו מוחים על אמצעי התקשורת שנותנים במה חד צדדית, לגורמים בעלי עניין, תוך הכפשת ציבור מקצועי שלם וכל זאת מבלי לקבל התייחסות רשמית.

בכבוד רב ובתקווה לסיום המשבר מהר ככל שניתן,

גל כהן – דובר ארגון המדבירים

מסקרן אותי לדעת מי חברת הניקיון שממנת כתבה כזאת, ומה המומחיות של אותה חברה בהתמודדות עם קורנה ועם החיטוי שלה ,והאם למישהו יש בכלל ניסיון כזה. מה גם שמשרד הבריאות בעצמו נותן רישיון לשימו... המשך קריאה

מסקרן אותי לדעת מי חברת הניקיון שממנת כתבה כזאת, ומה המומחיות של אותה חברה בהתמודדות עם קורנה ועם החיטוי שלה ,והאם למישהו יש בכלל ניסיון כזה.
מה גם שמשרד הבריאות בעצמו נותן רישיון לשימוש בחומרי חיטוי נגד הקורונה.
אז נכון שמדבירים עוסקים בהדברה ,אך מאיפה הנחת היסוד שהם משתמשים בחומרי הדברה ולא בחומר החיטוי?
מי הסמיך את חברות הניקיון לבצע חיטוי?
חברות הדברה ברובן מעסיקות אנשים שמורגלים בעבודה עם חומרים מסוכנים ויודעות להנחות את העובדים שלהם לעבודה כזאת.
ברור שכניסה של חברות ההדברה לתחום יוצרות לחץ אצל חברות הניקיון שעד היום גבו סכומים אסטרונומים על חיטוי אזורים נגועים והיום התחרות גורמת להם להורדת מחירים של מאות אחוזים.
חבל שאותן חברות שממנות כתבות כאלו עוסקות בלהשמיץ אנשי מקצוע ותחום שלם במקום להתמקד בניקיון וחיטוי ואמונה שהכל יעבור ובסופו של יום המטרה המשותפת של כולם היא למגר את וירוס הקורונה מהעולם.

עוד 613 מילים ו-2 תגובות
סגירה