בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

חודש וחצי אחרי הבחירות הקודמות לכנסת והכרזתו של נתניהו על "נצחון אדיר", מסתבר שראש הממשלה הפסיד - ובגדול ● פרשנות

מיד לאחר ההצבעה הדרמטית על פיזור הכנסת ביום רביעי בלילה, וקביעת מועד לבחירות חדשות ב-17 בספטמבר, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו את הזווית שלו על תוצאות הבחירות הכלליות הקודמות, באפריל.

"הציבור בישראל קיבל החלטה ברורה. הוא החליט שאני אהיה ראש הממשלה, מפלגת הליכוד תוביל את הממשלה – ממשלת ימין. הציבור הצביע לי כדי להוביל את מדינת ישראל", אמר בכעס לתקשורת. "הציבור הצהיר הצהרה ברורה".

ההצהרה הנרגנת של נתניהו לתקשורת (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
ההצהרה הנרגנת של נתניהו לתקשורת (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

היה זה ניסיון להגדיר את הנרטיב של הבחירות האחרונות ולנסח במקביל את המסר המרכזי של קמפיין הבחירות הקרוב באופן הבא: הבחירות הקרובות הן "מיותרות", התהליך הזה נכפה עליו והוא פועל נגד רצון העם.

נראה היה שנתניהו אומר שאביגדור ליברמן לא הותיר לו ברירה, ושהוא בהחלט לא קבע בחירות חדשות לטובת הישרדותו הפוליטית, אלא עבורנו, הציבור שבחר בנתניהו.

זה הזמן לחזור לליל הבחירות

נתניהו טוען כי ניצח את הבחירות של אפריל, אבל מבט מעמיק על התוצאה הכוללת, על כל שלושת שלבי הבחירות – ההצבעה לכנסת; החלטת הנשיא להטיל את המשימה של הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הפוטנציאלי; וחוסר היכולת להשלים את תהליך גיבוש הממשלה – מצביעה בבירור כי לא מדובר בניצחון.

בליל הבחירות, 9 באפריל, התעקשו שני מנהיגי המפלגות הגדולות – נתניהו ובני גנץ, יו"ר כחול-לבן, לשאת נאומי ניצחון, לאחר שהתקבלו תוצאותיהם של שלושה סקרים שונים, שחזו שלוש תוצאות שונות, עבור שני המועמדים והמפלגות שלהם.

הסקר של חדשות 12, שהוקרן במטה של כחול-לבן, נתן למפלגה החדשה כל מה שקיוותה לו – הובלה של שלושה מושבים על פני הליכוד (37-34), וגם חלוקת מנדטים שתקשה על נתניהו להקים קואליציה עם "השותפות הטבעיות".

סקר חדשות 13, שהוקרן במטה הליכוד, הצביע על תיקו בין הליכוד לכחול-לבן, 36-36. עם זאת, הסקר הזה הצביע על אופציה ראלית להקמת קואליציה ימנית-חרדית של 66 חברי כנסת בראשותו נתניהו.

הסקר של כאן 11, שלא הוקרן באף אחד משני המטות, חזה מצב שממנו נחרדו שתי המפלגות במשך כל הקמפיין: כחול-לבן החזיקה במספר מושבים גדול יותר – (37 מול 36), אך לקואליציה של נתניהו היה רוב מובהק של 64 מנדטים.

זוכרים את הפער?

במהלך הבחירות, הקפידה מפלגת כחול-לבן לומר כי אם תזכה בפער מספיק במספר המנדטים, ייאלץ הנשיא ראובן ריבלין למנות את גנץ למועמד לגיבוש הממשלה, ללא קשר לחישובים של הקואליציות.

הליכוד דחה את העמדה הזו בתחילה, בטענה כי האדם שיקבל את מרב ההמלצות להרכיב את הממשלה צריך לקבל את המנדט ראשון מהנשיא.

בסופו של דבר, גם נתניהו (במאמצים לקרוא למצביעים לבוא ולהצביע) וגם גנץ אמרו כי פער של יותר משניים-שלושה מנדטים ביניהם עשוי לשחק תפקיד משמעותי בהחלטה של ריבלין למי לתת הזדמנות ראשונה להרכיב ממשלה.

גנץ, שנאם שעתיים בלבד לאחר פרסום הסקרים, כשפחות מ-5% מהקולות נספרו, השתמש בתחזיות של חדשות 12, כדי להציג נרטיב של ניצחון חסר תקדים. "יש מנצחים ויש מפסידים, ואנחנו המנצחים!", הצהיר הרמטכ"ל לשעבר בנאומו.

כבוגר של שישה קמפיינים כמועמד לראשות הממשלה, המתין נתניהו שעתיים נוספות לפני שנשא את נאום הניצחון שלו. בשלב הזה נספרו כמעט 20% מהקולות, וכבר היה די ברור שהסקר של חדשות 13 הוא הקרוב ביותר למציאות, עם רוב ניכר לימין, גם אם הליכוד וכחול לבן קיבלו את אותו מספר המנדטים.

כשעלה לנאום, הילל נתניהו את ה"ניצחון האדיר" שלו. והגדיר אותו כ"הישג כמעט בלתי יתואר". במבט לעתיד, הבטיח כי יצליח להרכיב ממשלה שתכלול את השותפים מימין וגם את החרדים, ששירתו גם בקואליציה הקודמת שלו.

ראשי הסיעות בהשבעת הכנסת (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ראשי הסיעות בהשבעת הכנסת (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

תוצאות האמת בבחירות לכנסת הראו כי יש בכוחו לעשות זאת: סך כל המנדטים של הליכוד, יחד עם 15 מנדטים של ש"ס ויהדות התורה, 5 מנדטים מאיחוד מפלגות הימין, 5 מישראל ביתנו ו-4 מכולנו, הצטברו לרוב מכריע של 65 מנדטים.

החישוב הזה מנע את הניצחון של כחול-לבן, וגם קיצץ באופן משמעותי את כוח המיקוח של השותפות הסבירות ביותר לקואליציה, לנוכח העובדה ש"כולנו" ירדה מ-10 מנדטים לארבעה, הבית היהודי (עם 8 מנדטים) הוחלפה באיחוד מפלגות הימין (עם 5 בלבד), וישראל ביתנו שהצטמקה מ-6 מנדטים ל-5.

בתור בונוס, נתניהו גם ראה את מפלגת זהות של משה פייגלין, חבר הכנסת מהליכוד לשעבר, שאיים כי לא ימליץ עליו לראשות הממשלה, ואת הימין החדש של נפתלי בנט, קוץ בכנף ימין שלו, לא עוברות את אחוז החסימה.

גנץ הפך לבדיחה

בהינתן תנאים אלה נראה היה כי "נתניהו ניצח, וכל השאר הפסידו". כך גם קרה שהנאום של גנץ הפך למקור ללעג על הטירונות הפוליטית שלו, והנאום של נתניהו נהפך לסמל לתבונה ועוצמה פוליטית. וכך, בשלב השני, נתניהו קיבל מידי ריבלין מנדט להרכיב ממשלה, לאחר שאותם 65 חברי כנסת המליצו להשאירו בכיסאו.

השמאל החדש? אביגדור ליברמן, 2018 (צילום: Miriam Alster/Flash 90)
השמאל החדש? אביגדור ליברמן, 2018 (צילום: Miriam Alster/Flash 90)

אך על רקע אירועי יום רביעי בערב, שהביא לסופו את השלב השלישי והאחרון של הבחירות, והוא הרכבת הקואליציה – נראה כי לא רק שאף אחד לא ניצח, אלא שאחד המפסידים הברורים, לפחות בשלב האחרון של התהליך, הוא נתניהו.

זאת לאחר שנתניהו קיבל מהנשיא את האחריות ליצירת ממשלה ו-28 ימים כדי לסגור הסכמים עם השותפות הטבעיות שלו לקואליציה – הארכה של 14 ימים – בנימוק שלוח הזמנים הלאומי הצפוף, ועימות הנפיץ בעזה, הגבילו את זמנו.

המאמר פורסם לראשונה ב-Times of Israel

עוד 741 מילים
סגירה