איש צוות רפואי ביגוד מגן כאמצעי מניעה נגד נגיף הקורונה. מרץ 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

אפידמיולוג: "תעבירו את החולים הקלים הביתה כדי למנוע קריסה"

בעקבות הידבקותם של רופאים בקורונה, שליחתם של עשרות אנשי צוות לבידוד וסגירת מחלקות באיכילוב, מתאר האפידמיולוג והמומחה לניהול בריאות, פרופ׳ נדב דוידוביץ', את הדינמיקה שעלולה להביא בתי חולים לקריסה וכיצד למנוע אותה ● "המערכות הוזנחו שנים, נוכחות חולי הקורונה הקלים מעמיסה עליהן"

הימים האחרונים, שבהם אובחנו מאות ישראלים כחולים בקורונה, היו רצופים אירועים מדאיגים של הדבקת אנשי צוות בכמה מבתי החולים במרכז הארץ, ובמיוחד במרכז הרפואי תל אביב על-שם סוראסקי (איכילוב), בית החולים השני בגודלו בארץ.

במשרד הבריאות דיווחו השבוע כי עד כה נדבקו בקורונה 20 אנשי צוות רפואיים, וכ-3,000 אנשי צוות רפואי בבתי חולים ובמרפאות נמצאים בבידוד עקב חשיפה לחולי קורונה, בהם 864 רופאים ו-823 אחיות.

ביום ראשון אובחנה מנהלת מחלקה באיכילוב כחולת קורונה, וביום שני אובחן גם רופא מתמחה במחלקה האורולוגית. כל אנשי הצוות במחלקה שהמנהלת שלה חלתה נלקחו לבידוד, וכך גם כל אנשי הצוות שבאו במגע עם המתמחה. מאות בדיקות נערכו לאנשי צוות ולחולים, וכולם נמצאו שליליים. עם זאת, בית החולים נכנס למצב חירום, אשר כולל ביטול של כל הטיפולים הרפואיים שאינם בהולים.

בהמשך, פורסם כי עשרות קשישים שהיו מאושפזים במחלקה שהמנהלת שלה נדבקה שכבו במשך שעות ללא טיפול והשגחה בזמן שהצוות נשלח לבידוד, וכי חלקם שוחררו בפתאומיות עם המלצה בהולה לפנות בכוחות עצמם לבתי חולים אחרים ולהתאשפז בהם.

בדיקות מעבדה לאבחון נגיף קורונה במעבדה בבית החולים רמב"ם בחיפה. מרץ 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
בדיקות מעבדה לאבחון נגיף קורונה במעבדה בבית החולים רמב"ם בחיפה. מרץ 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

"כל הדבקה של הרופאים, האחיות ואנשי הצוות פוגעת בתפקוד של כל המערכת, לא רק בחולי הקורונה אלא בכל החולים", אומר האפידמיולוג פרופסור נדב דוידוביץ', ראש המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון ופעיל בארגון רופאי בריאות הציבור.

"משהו מזה קרה השבוע, לא רק בבתי החולים אלא גם במעבדה שבה עושים בדיקות קורונה בבתי החולים. זה שיתק את המעבדה הזאת, והיא חוד החנית עכשיו, אחרי שגם ככה הבדיקות התעכבו".

המערכת הוזנחה במשך שנים

דוידוביץ'  סירב לדבר באופן קונקרטי על איכילוב, אבל ניאות לדבר באופן כללי על מקרים דומים, ועל הדינמיקה שעלולה להביא בתי חולים בזמן מגיפת הקורונה לסף קריסה.

"בתי החולים בארץ לא בקריסה ולא על סף קריסה, הכותרות האלה מוגזמות לגמרי ומחוללות בהלה, אבל הסכנה קיימת. מערכת הבריאות הוזנחה במשך המון שנים, ולכן בתי חולים עלולים להגיע במהירות למצב מסוכן של אי-ספיקה. יש לנו משאבים גדולים וצריך לנהל אותם בחכמה.

"המשאב הכי חשוב, וזה שעלול להיות חסר, הוא לא ציוד, אלא האנשים עצמם, הרופאים והאחים. יש מצוקת כוח אדם חמורה גם בזמני שגרה, בניגוד לכל היגיון ולמרות התראות חוזרות ונשנות של כל אנשי המקצוע. בזמן מגפה, מצוקת כוח אדם הופכת לסכנה.

"כרגע מצבים כאלה הם עדיין לא קריטיים. אבל בזמן הקרוב, שבו המערכת תימצא בעומס יתר, בגלל טיפול במספר גדול של חולי קורונה קשים, זה עלול להיות צירוף קטלני".

"המשאב הכי חשוב וזה שעלול להיות חסר, הוא לא ציוד, אלא האנשים עצמם, הרופאים והאחים. יש מצוקת כוח אדם חמורה גם בזמני שגרה, בניגוד לכל היגיון ולמרות התראות חוזרות ונשנות של כל אנשי המקצוע"

האם מספר גדול של רופאים ואנשי צוות נפגעו בגלל מחסור באמצעי בידוד, כמו מסיכות הגנה?

"אני בספק. בחלק מהמקרים לא ידוע ממי בדיוק נדבק הרופא, ולכן אי אפשר לקבוע למה בדיוק הוא נדבק. ואני לא מכיר את כל המקרים לגופם, אבל לא יודע על אף מקרה שבו רופא או איש צוות נדבק בגלל שטיפל בחולים בלי מסיכה או כפפות.

"אין מחסור חמור במסיכות הגנה בישראל. יש ייבוא של מסיכות שאמור להשלים את החסר גם בזמנים הקשים שאנחנו נכנסים אליהם. אני יודע שיש מקומות שיש בהם מחסור נקודתי, אבל זה נובע מהתארגנות גרועה, לא ממחסור כולל. אתה יודע, האפסנאי בצבא ששולח את הציוד לאן שלא צריך במקום לאן שצריך. אבל להערכתי זה לא מחסור קטסטרופלי,  בשום מקום".

הכשרת מחלקה חדשה בבית החולים תל השומר בעקבות התפשטות מגפת הקורונה. מרץ 2020. (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
הכשרת מחלקה חדשה בבית החולים תל השומר בעקבות התפשטות מגפת הקורונה. מרץ 2020. (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

אז למה נדבקו כל כך הרבה רופאים ואחיות, ואיך אפשר למנוע את זה?

"אי אפשר למנוע את זה לגמרי, אבל יש בהחלט מה לעשות. צריך בדחיפות, להוציא החוצה מבתי החולים כמה שיותר אנשים. קודם כל להוציא את כל חולי הקורונה הקלים. הם לא צריכים להיות בבתי החולים בכלל, והם כבר לא היו צריכים להיות שם. זה שעכשיו בונים את המלוניות זה יופי, אבל זה קורה לאט מדי, בינתיים צריך פשוט לשלוח את החולים הקלים לקהילה.

"חולי קורונה קלים, שהם הרוב המוחלט של החולים, לא זקוקים לטיפול רפואי. הם צריכים לנוח, לאזור כוחות, לשתות הרבה ולהיות בבידוד. בבתי החולים הם לא מבודדים טוב ומדביקים חולים במחלות אחרות ואנשי צוות. הנוכחות שלהם בבתי החולים יוצרת מסביבם בהלה, וכבר היו מקרים של אלימות בגלל זה. אני גם לא חושב שאלה תנאים אופטימליים להחלמה שלהם.

"חשוב ביותר לדאוג לחולים הקלים בחוץ. ואני לא מדבר על אמצעים טוטליטריים לעקוב אחריהם שלא יצאו וידביקו, אלא על דאגה לחולים עצמם. לוודא שיש להם בית לשהות בו בתנאי בידוד, לעקוב מרחוק אחר מצבם הבריאותי, וגם לדאוג שיהיה מי שיספק להם צרכים בסיסיים, שלא יקרו אירועים כמו בסין ובאיטליה שחולים נשארו בלי מים. אבל צריך להוציא את כל מי שאפשר מבתי החולים.

"חולי קורונה קלים, שהם הרוב המוחלט של החולים, לא זקוקים לטיפול רפואי. הם צריכים לנוח, לאזור כוחות, לשתות הרבה ולהיות בבידוד. בבתי החולים הם לא מבודדים טוב ומדביקים חולים במחלות אחרות ואנשי צוות"

"זה שחולי הקורונה הקלים מאושפזים זה קיבעון מהתקופה הראשונה שבה כל המאמץ התרכז בלמנוע מהמחלה להתפשט בקהילה, ולכן שמרו עליהם במחלקה מבודדת.

"אבל המצב מאוד דינמי. 20 חולים זה לא 400, הקורונה כבר התפשטה בקהילה, וכעת הסכנה הכי גדולה היא שהקורונה תתפשט בבתי החולים עצמם ותיצור שם עומס. 300 ומשהו חולים זה קצה הקרחון. יאובחנו עוד אלפים ורובם המוחלט יהיו חולים קלים וצריך לעשות הכול כדי להתמודד איתם. כמובן שחשוב לבצע את כל ההנחיות כדי למנוע התפשטות בקהילה, אבל לא לאשפז חולים".

האם השארת החולים בקורונה בבתי החולים זאת כניעה ללחצים פופוליסטיים של הציבור, שמפחד מהקורונה ומחולי הקורונה בצורה מוגזמת – לחצים שנשמעים גם בתוך הממשלה?

"בהחלט יכול להיות שיש כאן השפעה של דעת הקהל ופופוליזם. יש לחץ תקשורתי, והיו גם יחסי ציבור יפים להקמת המחלקות ולאשפוז החולים".

פרופ' נדב דוידוביץ' (צילום:
פרופ' נדב דוידוביץ' (צילום: "עם בריא")

מה עוד צריך לעשות כדי למנוע קריסה או "אי ספיקה" של בתי החולים?

"חשוב לדחות ניתוחים, טיפולים ובדיקות לא דחופים. כמה שפחות עומס".

יש גם ככה זמני המתנה ארוכים לטיפולים כאלה. לדחות אותם עוד יותר לא יסכן חיי אדם?

"יסכן, ומה שאתה אומר זה נכון וחלק מבעיה מערכתית שצריך לטפל בה. אבל כרגע, להעסיק רופאים וצוותים במשימות לא דחופות יסכן את המערכת כולה ועלול לעלות בהרבה יותר חיי אדם.

"והכי חשוב: לבדוק. כרגע בקצב האיטי של הבדיקות אנחנו מגששים באפלה. אף אחד לא יודע מה היקף המגיפה בארץ, מה היקף הסכנה, ואיפה נמצאים מוקדי ההדבקה העיקריים. את זה חייבים לזרז. שלא לדבר על הרופאים ואנשי הצוות עצמם, שחייבים לבדוק באופן מיידי את כולם, ולוודא שאף אחד מהם לא ידביק את הקולגות שלו, וינטרל אותם כמו שקרה השבוע".

עוד 971 מילים
סגירה