בתי הכנסת הוחרגו מאיסור היציאה מהבית. הסיבה: ״תפילה היא שירות חיוני״

מוסדות הדת אינם מוזכרים בהודעת משרד הבריאות, האוסרת כמעט כליל על יציאה מהבית ● בלשכת שר הבריאות הבהירו כי התפילה בבתי הכנסת ובמסגדים תימשך בקבוצות של עשרה אנשים בלבד ● דובר השר לזמן ישראל: ״כתוב בצו 'שירותים חיוניים' ותפילה היא שירות חיוני״

אנשים מתפללים בבית כנסת (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
Gershon Elinson/Flash90
אנשים מתפללים בבית כנסת

ההוראות החדשות של משרד הבריאות, הכוללות סגר כמעט כללי על אוכלוסיית ישראל, אינן כוללות את התפילה בבתי הכנסת ובמסגדים, למרות שבני אדם מתקהלים בהם כמה פעמים ביום בחלל סגור ולמשך זמן ארוך. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

התפילה במוסדות הדת של כל הדתות, תימשך בקבוצות של עשרה אנשים, הנחשבות ל"מניין" ביהדות". בכך יהפכו בתי התפילה למקום היחיד בישראל שבו אנשים ימשיכו לצאת מהבית ולהיפגש יחד בחלל סגור, לצרכים שהם מעבר להבטחת הקיום הפיזי והסדר הציבורי.

מלשכת השר ליצמן נמסר לזמן ישראל: "זה בסדר, התפילה מוחרגת. כתוב בצו 'שירותים חיוניים' ותפילה היא שירות חיוני. הצו מתייחס רק לדברים שלא הוסדרו בצווים הקודמים, והצווים הקודמים כבר הסדירו שהתפילה נמשכת".

יצוין כי בניגוד לדברים שנמסרו מלשכתו של ליצמן, הצו שהוטל היום כולל איסור על דברים שהותרו בצווים הקודמים. הצו החדש קובע כי "אין לצאת מהבית, למעט במצבים המחייבים זאת (עבודה בהתאם למגבלות הקבועות שיפורטו להלן ובהתאם לתקנות שיפורסמו בנפרד, הצטיידות במזון, תרופות, שירותים רפואיים ושירותים חיוניים אחרים)".

קריאת מגילת אסתר בפורים, בבית הכנסת הגדול בתל אביב (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
קריאת מגילת אסתר בפורים, בבית הכנסת הגדול בתל אביב (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

בכך מכניס הצו לתוך האיסורים רשימה ארוכה מאוד של פעילויות אנושיות בקבוצות המתבצעות מחוץ לבית, שלא נאסרו בצווים הקודמים. בנוסף, הצו אינו מפרט מה הן ה"הגבלות הקבועות שיפורטו" לגבי מקומות עבודה, אך כולל הפניה לצו נוסף שיפורסם כנראה היום, ויכלול מקומות עבודה רבים שהצווים הקודמים אינם כוללים.

בתי הכנסת יישארו פתוחים בשעה שהוצאו מההנחיות ביקורים של אדם בודד או משפחה אחת זו בביתה של זו נאסרו, חוגים פרטיים שבהם משתתפים פחות מעשרה אנשים וכל פעילות תרבותית אחרת מחוץ לבית. אפילו הספריות הציבוריות – מקום שבו נמצאים אנשים מעטים בחלל רחב ויכולים להיכנס גם אחד-אחד ומצטיידים ב"מזון רוחני" לזמן שהותם בבית – נסגרו לגמרי.

הפעילויות היחידות שאינן חיונית לגמרי, שבכל זאת הותרו במסגרת הצו החדש הן "פעילויות ספורט לא מאורגנת בקבוצה של עד חמישה אנשים, תוך הקפדה על מרחק של שני מטר מחוץ לבית".

להימנע מאירוח של חברים

הוראות משרד הבריאות מהיום קובעות כי "אין לצאת מהבית לפארקים, לגינות משחקים, לחוף הים, לבריכה, לספריות, למוזאונים, לשמורות טבע וגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד או עם בעל חיים (באופן בודד)".

"אין לקיים חוגים כלל, גם לא במספר מינימלי של משתתפים, ובכלל זה חוגי ספורט וחדרי כושר. כלל זה חל גם על חוגים המתקיימים במסגרת ציבורית וגם במסגרות פרטיות.

"אין לצאת מהבית לפארקים, לגינות משחקים, לחוף הים, לבריכה, לספריות, למוזאונים, לשמורות טבע וגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד או עם בעל חיים"

"יש לשמור על הקשרים החברתיים באמצעי תקשורת מרחוק ולהימנע מאירוח של חברים ובני משפחה שאינם מתגוררים בבית".

"הנחיות לאוכלוסיות בסיכון – קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל, מחלות ממושכות של דרכי הנשימה כולל אסטמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סכרת, מחלות ומצבים הפוגעים במערכת החיסון, חולים במחלות ממאירות ומחלות עם פגיעה במערכת החיסון, יש להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית, מאירוח אנשים בבית, למעט שירותים חיוניים. יש להיעזר בחברים ובני משפחה בהבאת אספקה לבית".

עוד 450 מילים
סגירה