הורות במבחן. אילוסטרציה (צילום: grinvalds/iStock)
grinvalds/iStock

למידה מרחוק הילדים מסתגלים, ההורים והמורים על סף קריסה

סרטון סאטירי שהופץ אתמול, של אם לארבעה המקטרת על העומס שנפל עליה בעקבות המעבר ללימוד מרחוק של ילדיה, הפך לסמל זעקתם של מאות אלפי הורים שנאלצים להתמודד עם מציאות חינוכית חדשה שלא תמיד מסתדרת עם המציאות בבית ● האמא, שירי קניגסברג לוי, בעצמה מורה מאשקלון, מספרת לזמן ישראל כי גם המורים עובדים קשה מהרגיל ● הורים נוספים מעלים דרישה: תבטלו את החופש הגדול ותעבירו את הלימודים לחודשי הקיץ

"מהבוקר מיליוני הודעות ואטסאפ, יש לי ארבעה ילדים שיהיו בריאים, תדמיינו כמה ואטסאפים, כמה מורות לכל ילד. יש לי רק שני מחשבים בבית, הם רבים מהבוקר על המחשבים…"

זעקתם של מאות אלפי הורים נשמעה אתמול (שני) באמצעות הסרטון הסאטירי של שירי קניגסברג לוי, אם לארבעה ומורה לחינוך מיוחד מאשקלון, ובו היא מקטרת על שגרת החיים החדשה והטרופה של ההורים בישראל, אשר נדרשים להפעיל את מערכת החינוך מרחוק עבור הילדים. הסרטון הפך ללהיט ברחבי הרשתות החברתיות בתוך שעות ספורות.

זה לא הסרטון ההומוריסטי הראשון של קניגסברג לוי, מחנכת כיתת הפרעות התנהגות בתיכון אורט אפרידר, אשר זכתה בתואר "המורה של המדינה" של הסתדרות המורים לשנת 2018. בראיון לזמן ישראל היא מספרת שהיא מעלה סרטונים לרשת בנושא החינוך ומשתמשת בהומור גם בתפקידה כמחנכת.

בסרטון הזה, את באמת מדברת בתור אמא? או שאת רק צוחקת על ההורים?

"זה נכון שאני מורה, אבל בתור אמא לארבעה באמת מצאתי את עצמי מתזזת אתמול. התרוצצתי בין ארבעה ילדים, כל המורים שלחו את מערכי השיעורים שלהם, מדעים, מתמטיקה… ואז באמת המורה למוזיקה שלחה תווים, וזה גרם לי לצחוק. אמרתי – מה היא מצפה שאני אעשה עם זה עכשיו?

"כתושבי דרום שמכירים את שגרת החירום בגלל הירי מעזה, אנו בעלי ניסיון בלמידה מרחוק. ההורים מכירים את הכלי הזה אבל במינון הרבה יותר עדין. עכשיו זה עומס מטורף".

אז את לא בעד מערכת הלמידה מרחוק של משרד החינוך?

"אני מאוד בעד, אבל במינונים הנכונים. אני חושבת שמשרד החינוך עשה משהו מדהים ונערך בצורה יוצאת דופן. הוא נתן מסגרת לילדים ואני לא מכירה עוד מדינה בעולם שמסוגלת להרים כזה מערך בין רגע.

"הילדים מבינים כבר שאלה לא משימות רשות, זה גורם גם להם לגלות סוג של התגייסות ואחריות. לילדים שלי יש מערכת. הם פותחים את היום עם המחנכת, הם מקבלים משימות שהם חייבים להגיש עד שעה מסוימת. וזה כן שיטה להוציא אותם מהמשחקים ומהטיק טוק.

"אבל זה לא גורע מהעובדה שזה גובה מחיר גבוה מאוד מההורים. יש ילדים שאין להם פלאפון, יש ילדים שאין להם מחשב. ההורים צריכים לתווך את כל העניין הזה. לדעתי זה עניין של מינון. אין בעיה לשמור על קשר, לעלות משימה או שתיים, אבל לקחו את זה לנקודת קיצון וזה הפך להיות מטורף".

"משרד החינוך עשה משהו מדהים ונערך בצורה יוצאת דופן. הוא נתן מסגרת לילדים ואני לא מכירה עוד מדינה בעולם שמסוגלת להרים כזה מערך בין רגע. אבל זה לא גורע מהעובדה שזה גובה מחיר גבוה מההורים"

העומס שהוטל על ההורים הורגש גם בטכנולוגיות של משרד החינוך, שקרסו כבר ביום הראשון ללמידה מרחוק. כעת מתברר שגם המורים מרגישים עמוסים.

"המורים עובדים פי שתיים יותר קשה מאשר בשגרה", קניגסברג לוי מספרת. "תשאלי אותם אם הם היו מעדיפים להעביר שיעורים בבית ספר או לעבוד ככה מהבית? כולם בוחרים את השגרה בבית ספר.

"אני כל בוקר מקבלת מהמנהלת שלי הנחיות, משימות שאני צריכה להעביר לתלמידים. אז אני שולחת ומקבלת בחזרה, ובודקת ומתקנת. גם למורים קשה. יש כאלה שלא מבינים בטכנולוגיה, הם גמורים עכשיו. גם רכזי תקשוב קורסים".

איזה תגובות את מקבלת על הסרטון?

"כל התגובות הן חיוביות. ההורים מזדהים, והמורים מהצד שלהם אומרים – אתם ההורים לא מבינים מה אנחנו עוברים".

אז מה הפתרון לדעתך?

"לדעתי הלמידה מרחוק זה דבר מאוד חשוב, וההחלטה הזו התקבלה כי כולם מבינים שמדובר בתקופה שתימשך לאורך זמן. אבל, כאמור, צריך להתחשב בהורים, במורים ולעשות הכל במינונים סבירים".

לבטל את החופש הגדול

הסרטון של קניגסברג לוי עורר גם תגובות של הורים המבקשים להפסיק את הלמידה מרחוק ודורשים שמערכת החינוך תמשיך לעבוד לתוך חופשת יולי אוגוסט השנה, בהנחה שישראל תתגבר עד אז על מגפת הקורונה.

"אני קורא לממשלה, משרד החינוך ומשרד האוצר כבר עכשיו להגיע להבנות עם ארגוני המורים, על מנת להוציא הוראה שמערכת החינוך תצא לחופש עכשיו על מנת שבחודשי הקיץ מערכת החינוך תפעל, ובהנחה שנתגבר על הנגיף, ההורים יוכלו לחזור לעבודה", אומר עו"ד אסף שילון, אב לשניים מרמת גן.

"גם ככה לא מדובר בתקופת לימודים אפקטיבית, כי לא ניתן לצפות מההורים שגם ימשיכו לעבוד מהבית וגם יעשו את העבודה במקום המורים. מבוקר יום ראשון המורים מפציצים אותנו בהודעות, בקישורים למשימות שהילדים צריכים לבצע.

"הילד שלי בכיתה ג' ואין לו טלפון חכם, אז אני צריך לתווך לו בכל המשימות. גם ילדים שיש להם סמארטפונים לא מקבלים הודעות ישירות מהמורים, אלא דרך ההורים. יש לי רק מחשב אחד בבית, אני צריך לעבוד עליו ולכן אין לילד שלי גישה למחשב. הם מצפים שאני אפסיד את העבודה שלי ואהפוך להיות מורה?

"כאב אחראי אני לא מרגיש בנוח לוותר לילד על המשימות מצד אחד. מצד שני אני פשוט לא יכול לעמוד בעומס. כבר הפסקתי לספור את כמות ההודעות והמשימות שקיבלתי בצורה מפוזרת מכל הגורמים האפשריים.

"כאב אחראי אני לא מרגיש בנוח לוותר לילד על המשימות מצד אחד. מצד שני אני פשוט לא יכול לעמוד בעומס. כבר הפסקתי לספור את כמות ההודעות והמשימות שקיבלתי בצורה מפוזרת מכל הגורמים האפשריים"

"במצב של משבר כזה, ברגע שנצא ממנו, כל המשק צריך להתגייס כדי לאפשר התאוששות כלכלית ועבודה סדירה של ההורים. כולם צריכים להיות מתחת לאלונקה. לא יכול להיות שמגזר המורים ייצא לחופשה בקיץ וההורים ישלמו על קייטנות ויפסידו עוד ימי עבודה.

"בחודשי יולי אוגוסט המשק בדרך כלל לא עובד בתפוקה מלאה בגלל החופשה במערכת החינוך, אבל השנה כולם צריכים להתגייס למשימה הלאומית הזו, כולל מערכת החינוך".

תגובת משרד החינוך

משרד החינוך בחר להתעלם משאלות זמן ישראל ולהתייחס ספציפית לטענות שהעלו ההורים והמורים. במקום זאת, העביר את התגובה הבאה:

משרד החינוך מבין את הקושי עמו מתמודדים ההורים בימים מורכבים וקשים אלה. על רקע המצב פתח המשרד אולפני שידור שמאפשרים לילדים לצפות בשיעורים חווייתיים ומגוונים בתחומי שפה, מדעים ועוד. לצד זה השידורים כוללים סרטים (בהם: פו הדוב, פיטר פן, לשבור את הקרח, ספר הג'ונגל, אלאדין. לגילאים המבוגרים יותר: צלילי המוסיקה, גנבת הספרים, מאחורי המספרים, רפסודיה בוהמית), והצגות חווייתיות (כמו: "מבצע סבא" ו"מלך סיאם"). אנחנו מזמינים את ההורים להיכנס למערך השידורים של האולפנים.

עוד 890 מילים
סגירה