בנם הטרי של הרב טייסון הרברגר ורבקה הרבגר רודנר, אוסלו, נורווגיה, 15 במארס, 2020 (צילום: Couretsy)
Couretsy

גם בזה אשמה הקורונה: הוריו של תינוק בנורווגיה לא מצליחים לערוך לו ברית מילה

הקורונה חוצה גבולות, ודחיית ברית המילה של תינוק באוסלו היא רק קצה הקרחון ● קהילות יהודיות קטנות באירופה נותרו ללא רבנים, חזנים ומוהלים, על רקע הניסיון של המדינות לרסן את התפשטות המגפה

בפעם הראשונה מזה 75 שנים, הקהילה היהודית באוסלו לא נפגשת לתפילה קהילתית. בדומה, טקסים כמו ברית מילה וחתונות נמצאים כעת בהמתנה.

"זו הפעם הראשונה מאז החזרה של החיים היהודיים לאוסלו אחרי מלחמת העולם השנייה, שלא נפגשנו פנים מול פנים בבית הכנסת למניין", אומר לי יואב מלכיאור, רב של הקהילה היהודית באוסלו.

הקהילה היהודית של נורווגיה ממש לא לבד בניסיון להעביר תפילות ותכניות חינוכיות לרשת בתגובה להתפשטות המהירה של וירוס ה-COVID-19 החדש. הוראות ממשלתיות לריחוק חברתי אילצו בתי כנסת ובתי הספר יהודיים בכל העולם לחבר את הקהילות והתלמידים באופן וירטואלי בשבועות האחרונים.

עם זאת, יהודי אוסלו עומדים בפני הסערה המושלמת כאשר המגיפה מצטרפת לאתגרים היומיומיים של קהילות יהודיות קטנות ללא הנהגה מלאה וקבועה.

הרב יואב מלכיאור (צילום: Courtesy)
הרב יואב מלכיאור (צילום: Courtesy)

זוג אחד מאוסלו הרגיש את ההשלכות של המצב, לאחר שלא הצליח לקיים את טקס ברית המילה המסורתי השבוע בעקבות המגיפה המתפשטת במהירות.

אין מוהל בנורווגיה, שם חיים על פי ההערכות בין 1,300 ל-2,000 יהודים. אפילו בנסיבות רגילות, הקהילה צריכה להביא מוהל ממדינה אחרת. כעת כשגבולות נורווגיה סגורים לאזרחים זרים, הזוג נאלץ לדחות את הברית עד להודעה חדשה.

"הם היו מביאים מוהל מדנמרק, ולאחרונה מאנגליה", מספר אביו של התינוק, טייסון הרברגר, רב אמריקאי-ישראלי שעבר לעיר עם אשתו רבקה הרברגר רודנר, שמשפחתה חיה שם במשך יותר ממאה שנים. לזוג בת בגיל גן, בנוסף.

כאשר בנם של הזוג הרברגר נולד ב-9 במרץ, הם האמינו שזה יהיה אפשרי להתקדם כרגיל להכין את ברית המילה של התינוק ביום השמיני מהולדתו.

על פי הסמכות שניתנה על פי חוק שאושר ב-2014 על ידי הפרלמנט הנורווגי, הזוג התכוון להזמין מוהל מלונדון ולארגן רופא נורווגי מהקהילה היהודית כדי לפקח על ההליך. החוק מציין כי רופא או אחות חייבים לבצע את המילה או להיות נוכחים כאשר בעל מקצוע שאינו רפואי מבצע אותה.

על פי הסמכות שניתנה על פי חוק שאושר ב-2014 על ידי הפרלמנט הנורווגי, הזוג התכוון להזמין מוהל מלונדון ולארגן רופא נורווגי מהקהילה היהודית כדי לפקח על ההליך

בני הזוג התכוונו להגביל את ההתאספות לפחות מ-10 אנשים על פי ההמלצות לצמצם את התפשטות ההדבקות של הקורונה. עם זאת, לאחר עלייה חדה במספר המקרים החדשים של COVID-19, ממשלת נורווגיה הודיעה כי כל הנוסעים מחו"ל הנכנסים למדינה עומדים בפנים בידוד חובה של 14 יום.

"בנקודה הזו, חקרנו את האפשרות של מוהל בריטי אשר יכנס ויבצע את ההליך תוך כדי בידוד", אומר הרברגר. "אבל אז בליל שבת הם הודיעו כי הגבולות נסגרים עבור אזרחים שאינם נורווגים ותושבים". מלכיאור מוסיף כי זה היה מאתגר לעמוד ב"רגולציות מחמירות" אשר השתנו בכל יום, ולעתם שעה אחרי שעה. הוא אמר כי אפשרת שאינה אופטימלית עבור הזוג תהיה מילה על ידי איש צוות רפואי שאינו יהודי, ולאחריו הטפת דם, או לקיחה טקסית של טיפת דם ממיקום המילה.

על פי הרברגר, הוא ואשתו לא נטו לבחור במסלול הזה, והסבירו כי המילה בנורווגיה אינה נפוצה מאוד, וכתוצאה מכך רופאים לא מיומנים מבצעים את ההליך על פעוטים בני יומם. הזוג בחן נסיעה לשוודיה עם התינוק בזמן שהגבול בין המדינות נותר פתוח, אבל לרוע המזל שני המוהלים שם לא היו זמינים.

"אז חשבתי שאולי כדאי לנו להטיב מוהל בריטי לשוודיה ולהיפגש אותו לאורך הגבול, מה שיבטיח את סידור הפיקוח הרפואי", אומר הורברגר. "אבל גם זה לא צלח כאשר מוהלים בריטים איתם נוצר קשר לא היו זמינים או שלא היו ברשימה המאושרת של ארגון IVO (הגוף המפקח על הבריאות) השוודי".

כדי לסבך עוד את העניינים, בני הזוג הרברגר קיבלו ייעוץ סותר לשאלה האם בכלל זהיר מספיק עבור תינוק קטן ואמו המחלימה מניתוח קיסרי לנסוע במהלך עונה קשה של שפעת וכאשר מגפת הקורונה התפשטה במהירות.

"נראה שהמשפחה הזו תאלץ לחכות עד שהדברים יתבהרו יותר באשר לשאלה מתי הם יוכלו לנסוע", מוסיף מלכיאור. "נאלצנו לדחות ברית בעבר בעקבות מצב בריאותי של התינוק, אבל זו הפעם הראשונה בה נאלצנו לעשות זאת בעקבות בריאות הציבור ביום שני, אז היו בנורווגיה 1,256 מקרים מאומתים של קורונה.

הרב משבח את הזוג הרברגר על כך שבדקו את כל האפשרויות תוך כדי עמידה בתקנות המשתנות במהירות. במקביל, הוא מכיר בכך שזה לא יהיה המקרה היחיד בו הקהילה שלו תתקשה עם ניהול חיים יהודיים בזמנים של וירוס הקורונה. "זה קשה מבחינה רגשית לעצור חיים קהילתיים דתיים", הוא אומר.

לדבריו, הקהילה תצטרך למצוא פתרונות לא רק למשפחות עם תינוקות: "למרבה הצער, נראה שנצטרך לערוך הלוויות בלי מניין או משפחה. אני מקווה שזה לא יגיע לכך, אבל אנו צריכים להתכונן". במקרה של הלוויה בלי מניין, לא יגידו קדיש.

הרברגר, עדיין אופטימי, אמר כי הוא ואשתו לא מוותרים על הניסיון למצוא דרך לערוך ברית מילה בבטחה לבנם. "אנחנו מודאגים מהקורונה, כמובן. אבל זה יכול להימשך חודשים, ואנחנו לא רוצים לחכות כל כך הרבה זמן", הוא אמר.

"למרבה הצער, נראה שנצטרך לערוך הלוויות בלי מניין או משפחה. אני מקווה שזה לא יגיע לכך, אבל אנחנו צריכים להכין את עצמנו במקרה של הלוויה בלי מניין, לא יגידו קדיש"

הרב טייסון הרברגר, רבקה הרברגר רודנר, ובתם (צילום: Courtesy)
הרב טייסון הרברגר, רבקה הרברגר רודנר, ובתם (צילום: Courtesy)
עוד 733 מילים
סגירה