דגל שחור מעל הדמוקרטיה

נתניהו והליכוד מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות, ובחסות משבר הקורונה הופכים את ישראל לאוטוקרטיה ● הנסיון למנוע מהכנסת להתכנס ולפקח על פעילותה של ממשלת מעבר הוא סכנה של ממש לעתיד הדמוקרטיה ● ובכל יום שעובר, ללא פיקוח הרשות המחוקקת והרשות השופטת על השליט היחיד, מתרגל עוד פלח מהציבור הישראלי למצב החריג והמדאיג הזה ● פרשנות

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין

לא רבים זוכרים, אבל בבחירות 1996, שהעלו לראשונה את בנימין נתניהו לשלטון, זכתה מפלגת העבודה ב-50 אלף קולות ושני מנדטים יותר מאשר רשימת הליכוד-גשר-צומת – 34 מול 32. את הבחירות ניצח נתניהו בזכות הפתק הנוסף, לבחירה ישירה של ראש הממשלה, בו זכה ביתרון של 29.5 אלף קולות על יריבו שמעון פרס.

איש לא טען אז שפרס בעצם ניצח כי הפער קטן או כי העבודה היתה גדולה מהליכוד. תוצאות הבחירות כובדו ללא עוררין.

24 שנים מאוחר יותר, מסרבים נתניהו והליכוד לקבל את תוצאות הבחירות, אף שהמחנה היריב זכה ב-110 אלף קולות יותר מהמחנה שלהם. הסירוב של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לאפשר לה לפקח על הממשלה, מניף דגל שחור גדול מעל הדמוקרטיה הישראלית.

השימוש הציני שעושה ח"כ מיקי זוהר בהנחיות משרד הבריאות כדי לבטל את הרוב הזעום של המרכז-שמאל בוועדות, גם הוא מעיד על נסיון לנצל את המשבר על מנת להתעלם מתוצאות הבחירות.

נתניהו והליכוד מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות, אף שהמחנה היריב זכה ב-110 אלף קולות יותר מהמחנה שלהם. הסירוב של אדלשטיין לאפשר לכנסת לפקח על הממשלה, מניף דגל שחור גדול מעל הדמוקרטיה

אלה ימים שבהם ראש ממשלה זמני ונאשם בפלילים, אשר כשל שלוש פעמים ברציפות לקבל את אמון רוב העם, עושה שימוש ציני ומסוכן במשבר גדול. בין נאום הרגעה הבונה אותו כאב האומה לנאום הפחדה משתק, נתניהו משבית את מערכת המשפט ומרגל ללא פיקוח אחר אזרחים, בניסיון להתבסס כשליט יחיד.

על אף היריבות האישית בין נתניהו לשר הביטחון שלו נפתלי בנט, מבחינה פוליטית בנט הוא אחד מנאמני נתניהו, כפי שמדגימה דבקותו בבלוק הימין. ובכל זאת, על פי דיווח של דנה וייס בחדשות 12 בתחילת השבוע, בנט אמר בישיבת הממשלה שהתקיימה ביום ראשון, כי "התפיסה הנוכחית של בדיקות קורונה מדגמיות בלבד היא שגיאה נוראית". הוא הוסיף שבמקום "למעוך" את האזרחים יש לעלות מכ-600 בדיקות קורונה ביום ל-10-15 אלף, שיאפשרו להקל את הסגר החריף.

קוריאה הדרומית היא דוגמה לאחת המדינות ה"טובות", כפי שכינה אותן בנט. במדינה נבדקו עד כה כ-250 אלף אזרחים, מה שאיפשר לזהות ולבודד את אלה שנדבקו, אך במקביל לאפשר לאחרים לנהל שיגרה רגילה יחסית.

במקביל, השתלטה קוריאה על מפעלים המסוגלים לייצר מסכות מגן והעלתה את קצב ייצורן לכ-6 מיליון מסכות ביום. כך, למרות שאין במדינה סגר דומה לזה שמתקיים בישראל, מספר הנשאים החדשים המזוהים ירד מכ-500 ביום לפני שבועיים, לפחות מ-100 ביום כעת.

בישראל, על פי הערכות זהירות, הסטטיסטיקה מלמדת שתפוצת הקורונה אינה גדולה משמעותית מזאת הידועה, לאור העובדה שעם יותר מ-400 נשאים אין עדיין מקרה מוות אחד. בצעדי הסגר ההולכים ומחמירים יש אולי היגיון, בייחוד לאור החשש מקריסת מערכת הבריאות המורעבת אם תתרחש התפרצות, אבל במציאות נורמלית יותר, שבה מערכת הבריאות לא היתה מתוחה עד הקצה, היה מקום להרפות מעט את הלחץ במקום להכפילו מדי יום.

ממשלת ישראל בראשות נתניהו כשלה בעשור האחרון וכושלת בימים האחרונים בניהול מערכת הבריאות. מספר המיטות הרגילות בבתי החולים קטן משמעותית מבעולם המפותח, כך גם מיטות טיפול נמרץ, שהן הקריטיות למשבר הזה.

הכשלונות מתבטאים גם במחסור במכשירי הנשמה, בהעסקת חסר של אנשי סגל רפואי, ובימים אלה גם במיגונם. קצת קשה להאמין לכך, אך מדינת ישראל החזקה והעשירה, "המעצמה השמינית בעולם" על פי נתניהו, לא מצליחה לספק לכל צוותי בתי החולים חליפות מגן.

הממשלה בראשות נתניהו כשלה בעשור האחרון וכושלת עתה בניהול מערכת הבריאות. מדינת ישראל החזקה והעשירה, "המעצמה השמינית בעולם" על פי נתניהו, לא מצליחה לספק לכל צוותי בתי החולים חליפות מגן

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ הודיע הבוקר כי אם אדלשטיין לא יכנס עוד היום את הכנסת, מפלגתו תעתור לבג"ץ. סביר להניח שזאת לא תהיה העתירה היחידה. אלה רגעים שאסור בהם להתכופף ולמצמץ.

כנסת ישראל היא מוסד חיוני ואין שום בעיה טכנית להפעילה, בין אם באמצעות דיונים והצבעות מרחוק, ובין אם באמצעות רכישת אלף חליפות מגן שיאפשרו לנבחרים ולעובדי הכנסת ההכרחיים להמשיך לפעול מהמשכן בירושלים.

בכל יום שבו מתנהלת ישראל כאוטוקרטיה לכל דבר, ללא פיקוח הרשות המחוקקת והרשות השופטת על השליט היחיד, מתרגל עוד פלח מהציבור הישראלי למצב החריג והמדאיג הזה.

לכן על כל הצדדים לפעול במהירות שיא: על המפלגות וארגוני החברה האזרחית להילחם ציבורית ומשפטית על כינוס דחוף של הכנסת, ועל התקשורת, בעיקר ערוצי הטלוויזיה, להבהיר עד כמה המצב מטריד ומסוכן.

בכל יום שבו מתנהלת ישראל כאוטוקרטיה לכל דבר, ללא פיקוח הרשות המחוקקת והרשות השופטת על השליט היחיד, מתרגל עוד פלח מהציבור הישראלי למצב החריג והמדאיג הזה

היה ראוי ששלושת ערוצי הטלוויזיה יפסיקו בשעת הפריים טיים הערב את שידורי הקורונה, המסייעים לנתניהו ללבות את ההיסטריה ואווירת החירום, ובמקום זאת יתריעו בפני הציבור על סירוב ראש הממשלה היוצא לקבל את תוצאות הבחירות ולאפשר את כינוס הכנסת.

בכל יום נוסף שבו הכנסת אינה מתכנסת, הדמוקרטיה הישראלית נכנסת למצוקה נשימתית קשה יותר ויותר. אין מנוס מהכנסתה לטיפול נמרץ.

עוד 714 מילים
סגירה