בג"ץ: פעילות המעקב של השב"כ אחר חולי קורונה תופסק, אם לא יוקמו הוועדות הדרושות בכנסת

נתניהו הודיע שהממשלה תאשר תקנות לשעת חירום שיגבילו את תנועת הציבור במרחב; גורמי ביטחון יוכלו לאכוף את התקנות ● לפי דיווחים בתקשורת, גנץ הסכים לממשלת אחדות שבה נתניהו יכהן ראשון כרה"מ, גם אם הדבר יוביל לפירוק כחול לבן; בסיעה מכחישים ● המשטרה עצרה מפגינים שמחו נגד הפגיעה בדמוקרטיה ● כחול לבן עתרה לבג"ץ בדרישה לחייב בחירה של יו"ר הכנסת

  • שוטרים מתעמתים עם מפגינים, המוחים נגד הפגיעה בדמוקרטיה, ליד הכנסת, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בדיון על הפעלת השב"כ לצורך איתור אנשים ששהו בסביבת חולי קורונה, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
  • אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
    יונתן זינדל/פלאש 90
  • ישראלים מריעים בבתיהם לצוותי הרפואה על רקע פעולותיהם למאבק בהתפשטות הקורונה, היום (צילום: Tsafrir Abayov, AP)
    Tsafrir Abayov, AP
  • נתניהו, הערב (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
    עמוס בן גרשום, לע"מ
07:27 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסר למגזר הערבי: "מבקש שיתוף פעולה של אזרחי המדינה הערבים. למענכם ולמען העתיד המשותף של כולנו, הקפידו על ההוראות. חובה לכבדן. זה צו חיים".

07:29 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן): "נתניהו נלחם בנגיף הקורונה ובבחירה הדמוקרטית של העם במקביל. נעשה הכל, כדי שמהקורונה ישראל תחלים, מהדיקטטורה יהיה קשה יותר. אנחנו לא נוותר – כי אין לנו ארץ אחרת".

07:33 עריכה

בעקבות משבר הקורונה ושיתוק הכנסת: כחול לבן נערכת לבקש מנשיא המדינה ראובן ריבלין להאריך את המנדט להרכבת הממשלה ב-14 ימים נוספים – כך דווח הבוקר בגל"צ.

07:37 עריכה

ח"כ גדעון סער מהליכוד, שר החינוך לשעבר, ביקר את ההחלטה לבטל לעת עתה את הלימודים המקוונים במערכת החינוך. "ויתור על שיגרת הלמידה מרחוק הוא טעות חמורה. לא רק בגלל הצורך לשמור על שגרת לימודים וקשר בתקופה זו. זוהי החמצת הזדמנות לרכישת, תרגול ושיפור מיומניות ברמה האישית והמערכתית הנחוצות בעידן בו אנו חיים בכלל ובתנאים המיוחדים של ישראל בפרט".

07:51 עריכה

ח"כ אלעזר שטרן (כחול לבן) בראיון לכאן רשת ב': "יו"ר הכנסת סגר לנו את העבודה. יש שתי מלחמות – מלחמה בקורונה ומלחמה בדמוקרטיה. יו"ר הכנסת הפך את עצמו לזרוע של רה"מ. נתניהו לא קיבל את תוצאות הבחירות".

08:19 עריכה

מאה אלף ערכות לבדיקת קורונה יובאו הלילה מחו"ל לישראל במבצע שערך המוסד, כך דווח הבוקר בחדשות 12.

בימים הקרובים ינהלו אנשי המוסד, בראשו עומד יוסי כהן, שורת מבצעים נוספים במטרה לייבא ארצה 4 מיליון ערכות בדיקת קורונה נוספות שאותרו בכמה מדינות.

08:30 עריכה

משרד הבריאות: עקב הגדלת כמות הבדיקות סיכום ופרסום הנתונים מתארך.

08:54 עריכה

ח"כ רם בן ברק (כחול לבן) מוקיר תודה לפעילות המוסד שהביא ארצה 100 אלף ערכות בדיקת קורונה

09:32 עריכה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדרישה שייכנס את המליאה ויתחיל את עבודת ועדות הכנסת לאלתר.

לדברי יו"ר התנועה אליעד שרגא: "זהו יום שחור לדמוקרטיה בישראל. יו"ר הכנסת מחלל את משכן הכנסת, נאחז בקרנות המזבח ומסרב לפנות את מקומו".

09:35 עריכה

לאחר שאתמול שיתק את הכנסת עד ליום שני הבא, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התראיין הבוקר לגל"צ: "המליאה תכונס ביום שני כדי לקיים הצבעה על הקמת הוועדה המסדרת. נפעל ע"פ כל הנחיות משרד הבריאות והח"כים לא יישבו אחד ליד השני. לא כולם יהיו במליאה באותו הזמן, אבל כולם יוכלו להצביע".

"הוועדות תמיד קמו בהסכמה בין הצדדים, אבל מעכשיו והלאה רוצים לעבור למשטר האמריקני, ש'המנצח לוקח הכל'. אמרתי שצריכים להשבית את הפוליטיקה הקטנה לשבוע אחד כדי להניע את הכנסת", דברי אדלשטיין.

על הביקורות נגדו אמר: "לא מתייחס לביקורות כי בשבוע הבא יגידו שאני נכנע לתכתיבי כחול לבן ושאני משתף איתם פעולה. אני עקבי, בשונה מכמה אנשים אחרים שהולכים עם הרוח".

09:44 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס בראיון ל-103FM לאפשרות של הסגר: "בשום תרחיש לא יהיה איסור לצאת מהבית. הסופרמקטים, הפארמות ועוד יישארו פתוחים, אבל אני רוצה שבעלי הסופרמרקט תהיה לו אחריות משלו למנוע הצטופפויות. כי אי אפשר מצד אחד לסגור עסקים ומצד שני לאפשר מגע של אנשים".

על המעקב אחר נשאי קורונה: "מה חושבים שהשלטונות יעשו עם המידע על חולי הקורונה? עם כל זה שרוצים נורא להפחיד את הציבור מקריסה של הדמוקטריה. יש פה צעד דחוף שנעשה במטרה להילחם במחלה. עזרנו לאנשי משרד הבריאות כדי לאשר את זה כמה שיותר מהר".

בעקבות השתקת הכנסת עד ליום שני הקרוב אמר ארדן: "אני לא מפחית מחשיבות ההליכים הדמוקרטיים ותפקוד הכנסת, שחייבת לפעול כמה שיותר מהר. לכנסת יש תפקיד חשוב בפיקוח על הממשלה והיא צריכה לפעול כל הזמן".

10:25 עריכה

שר החוץ ישראל כץ: "בשורה חשובה למבצע החילוץ בפרו. בעקבות שיחתי אמש עם שר החוץ של פרו, התקיימה פגישה בין שרי החוץ והתחבורה וסוכם שהבוקר, שעון פרו, יצאו הישראלים מקוסקו ללימה, יצטרפו למטיילים ששוהים שם ויעלו על הטיסה הביתה לישראל ובע"ה כולם ישובו הביתה בשלום".

10:27 עריכה

השר יואב גלנט (הליכוד): "בממשלה צריך אחדות, לא בידוד. לפיד ובוגי מסרבים להצטרף – גנץ צריך להחליט: אחדות בעם או אחדות בכחול לבן".

11:05 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגבה את השימוש באמצעים דיגיטליים למעקב אחרי חולי קורונה: "התקנת תקנות שעת חירום היא הליך שאינו מיטבי אך נדרש לצורך שעת חירום וצירוף נסיבות שהתרגשו עלינו. ברם, גם בשעת חירום, ואולי אף ביתר שאת, רשויות המדינה ממשיכות להיות כפופות לעקרון שלטון החוק".

עוד הוסיף מנדלבליט: "יש להדגיש כי קיומו של מצב חירום אינו עילה להתעלמות מכללים משפטיים אשר נקבעו כדין, ואלה ממשיכים לחול במלוא אונם. בהתאם לכך, ובשים לב לאיום רחב ההיקף המונח לפתחה של מדינת ישראל בימים אלה, נקבע על ידי הממשלה ההסדר הנדון, לשם מתן מענה אפקטיבי בהתאם לעמדת גורמי המקצוע הנוגעים בדבר, תוך הנחת הסדרי פיקוח ובקרה וגידור הסמכויות הרלוונטיות, באופן המבטיח את צמצום הפגיעה בזכויות ככל שניתן ולפי כל דרישות הדין".

11:08 עריכה

ח"כ אחמד טיבי בביקורת נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והתבטאויותיו

11:25 עריכה

ח"כ מיקי זוהר, יו"ר סיעת הליכוד משיב לאחמד טיבי: "אין לנו שום בעיה עם ערביי ישראל. ההפך – אנחנו עושים הכל למענם. בימי שגרה אנחנו אלו שפועלים למענם במגוון התחומים בזמן שאתם מתעסקים בענייני פלסטין, חמאס ואבו מאזן. זה ההבדל בינינו, ולכן אסור שתהיו חלק משום ממשלה שתקום פה. אני בספק שתפנימו, החובה שלכם להסית חזקה מכם".

11:25 עריכה

שיירה של כ-100 רכבים יצאה הבוקר מתחנת דלק מגל בכביש 6 לכיוון הכנסת ובית ראש הממשלה במחאה על מה שהם מגדירים כ"אזהרה לסופה של הדמוקרטיה". המפגינים מוחים על סגירת בתי המשפט, שיתוק הכנסת ("אדלשטיין נדבק לכסאו ותוקע הקמת ועדות"), סמכויות מופרזות לראש הממשלה והשרים ומעקב השב"כ אחרי האזרחים: "לא נאפשר לראש הממשלה להפוך את המדינה לארדואניה".

"החלטות מתקבלות באישון ליל, בלי פיקוח, כשראש ממשלת המעבר הנהנה העיקרי. אם לא נפעל עכשיו, ישראל תעבור לדיקטטורה. בלי פיקוח, בלי הפרדת רשויות, דמוקרטיות נופלות לאט. הקורונה תשאר איתנו הרבה זמן, ואם לא נתעורר – גם הדיקטטורה".

שיירת מכוניות מכביש 6 לירושלים במחאה על סגירת בתי משפט ושיתוק הכנסת (צילום: מארגני מחאה נגד חיסול הקמורטיה)
שיירת מכוניות מכביש 6 לירושלים במחאה על סגירת בתי משפט ושיתוק הכנסת (צילום: מארגני מחאה נגד חיסול הקמורטיה)
12:12 עריכה

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוזמן לפגישה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין לראשונה מאז תחילת המשבר במשק.

12:16 עריכה

משטרת ישראל עצרה את שיירת המחאה נגד התקנות החדשות של הממשלה שנסעה על כביש 1 בדרך לירושלים, בטענה שמדובר ב"מחאה לא חוקית". 

המשטרה בתגובה: מחאה לא מאושרת ובניגוד לחוק. עקב תנועה במהירות איטית, נוצרו שיבושי תנועה. שוטרי אגף התנועה נמצאים במקום ומבצעים אכיפה כלפי נהגיםמשמבצעים הפרעה לתנועה וכן מבצעים ויסות של התנועה לצירים חלופיים".

12:41 עריכה

משה בר סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות: "אני רוצה להודות לגופי הביטחון של מדינת ישראל: השב"כ, המוסד ופיקוד העורף שמסייעים לנו באירוע הקורונה.
הכל תחת המל"ל שמתכלל ומרכז את האירוע במשרד ראש הממשלה. הבוקר קיבלנו ערכות חשובות ותקינות לשימוש הנדרשות לנו לבדיקות קורונה. תודה מיוחדת למוסד ולעומד בראשו, יוסי כהן שמסייעים לנו בעניין זה. אנחנו ממשיכים את הקשר עם המוסד כדי להשיג ציוד הכרחי נוסף".

עוד הוסיף המנכ"ל: "אנחנו במלחמה, ובמלחמה משלבים כוחות עם כולם כדי לנצח. מדינת ישראל משתמשת בכל האמצעים שלה, בכל הכוחות שלה ובכל המוחות שיש לנו כדי לשתף פעולה ולהתמודד עם האתגר העצום שאנחנו ניצבים בפניו. אני בטוח שההתגייסות הכוללת של כולנו תאפשר למדינת ישראל להתמודד עם אתגר הקרונה."

12:42 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד): "בכל משבר גלומות גם הזדמנויות. במשבר הנוכחי, לפי מאפייניו, יש פוטנציאל לקפיצת מדרגה במעבר הרשויות למתן שרותים דיגיטליים לאזרח. ביטול הלמידה מרחוק הוא כשל בניצול ההזדמנות. על הממשלה לנצל ימים אלה לחשיבה והערכות לעידן חדש המכווץ את הבירוקרטיה ומייעל את השרות לאזרח. לימדו מאסטוניה".

12:51 עריכה

ח"כ עפר שלח (כחול לבן) גינה את חסימת שיירת כלי הרכב שנסעה לירושלים במחאה על התנהלות הממשלה על ידי המשטרה. לדבריו, "מהבוקר יש למשטרה משימה: להתעמר בנוסעי שיירת המחאה, שעולים לירושלים למחות על הרס הדמוקרטיה. נותנים לאנשים דוחות על הפרעה לתנועה בכביש פנוי לגמרי, תוקעים רמזורים על אדום כדי לעצור מצטרפים". שלח הוסיף כי "ככה נראית דמוקרטיה שהשלטון החליט להרוס אותה".

12:53 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד: "כבוד לח"כ מיקי לוי שסייע לשחרר את השיירה הנוסעת להגן על מעט הדמוקרטיה שעוד נותרה לנו".

12:55 עריכה

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו): "הניסיון של אדלשטיין ונתניהו למנוע מהכנסת להתכנס ולפקח על פעילותה של ממשלת מעבר בעת משבר עולמי הוא סכנה של ממש לעתיד הדמוקרטיה הישראלית".

13:00 עריכה

החסימות למפגינים ממשיכות גם בתוך ירושלים

13:11 עריכה

יו"ר העבודה-מרצ: עצירת שיירת המחאה היא ביצוע מעשה מגונה בדמוקרטיה.

13:21 עריכה

ח"כ רם בן ברק (כחול לבן) תקף את עצירת שיירת המחאה: "אתמול אדלשטיין סגר את הכנסת, היום המשטרה חסמה את כביש 1 בגלל שיירת מחאה לגיטימית שלא הפרה שום צו והשתיקה את התקשורת. לא אתפלא אם בשלב הבא יעצרו עיתונאים ובשלב שני יעצרו את ראשי האופוזיציה שיעזו לבקר את ממשלת נתניהו. אנו עדים לתסריט שראינו כבר בהיסטוריה".

13:25 עריכה

ח"כ עפר שלח: "אסור לכחול לבן לנהל כל משא ומתן עם הליכוד עד שעבודת הכנסת תחודש במלואה".

עוד הוסיף שלח: "כל חבר כנסת צריך להיות מסור עכשיו למאבק אחד בלבד: המאבק על יסודות חיינו כמדינה דמוקרטית. כל השאר יחכה".

13:25 עריכה

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג החליט כי העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בעניין הקמת ועדות הכנסת תידון בדחיפות ביום ראשון הקרוב.

13:27 עריכה

ח"כ מיקי זוהר עם תגובה צינית לכך שגורמים בכחול לבן קוראים לעצור את המשא ומתן עם הליכוד

13:47 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן): "חברי הכנסת של הליכוד, אתם עדיין לא הבנתם את מה שח"כ ביטן הבין: כשתקום ועדת חקירה לבדיקת הניסיון של נתניהו להשליט דיקטטורה, תוך ניצול משבר הקורונה, תצטרכו להסביר איפה הייתם. התעשתו!".

13:53 עריכה

כחול לבן הודיעה כי תעתור היום לבג"ץ "נגד נסיונו של יולי אדלשטיין למנוע הקמת ועדות והצבעה על בחירת יו"ר לכנסת ה-23".

14:10 עריכה

משטרת ישראל עצרה כמה מהמוחים שהיו חלק משיירת הרכבים שהגיעו למחות נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין באזור הכנסת. 

מהמשטרה נמסר: "גם בשעת חירום לאומית זו, משטרת ישראל מאפשרת ותמשיך לאפשר לכל אזרח את חופש הביטוי והמחאה ובכלל זה, לפעול במגבלות החוק ותקנות צו בריאות העם של משרד הבריאות. עם הגעת המוחים (200 לערך) לאזור הכנסת, הם המשיכו להפר את צו משרד הבריאות (התקהלות של מעל 10 אנשים)".

14:15 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-מרצ): "עם המגיפה והשלכותיה הקשות נדע להתמודד; אם הניסיון לבטל ולהקריב בחסותה את הדמוקרטיה הישראלית יצלח חלילה, לא בטוח שיוותר על מה להילחם. נאבק בכל דרך בסגירת הכנסת, בביטול מערכת המשפט ובהשתקת זכות המחאה. הדמוקרטיה שלנו לא תהיה הנפטר הראשון מהקורונה".

14:29 עריכה

ח"כ מוטי יוגב: "תגובות חברי כנסת מיש עתיד למציאות במדינה, מוכיחה עד כמה מסוכן היה לתת בידיהם את השלטון. טוב שנתניהו עומד כיום בראשות הממשלה ופועל באחריות בהתמודדות עם מגפת הקורונה ולהציל חיים. את השנאה לביבי תשאירו לזמן בו ניתן יהיה להתעסק גם בטפל. זו העת להקים ממשלת אחדות, לטובת כל אזרחי ישראל".

15:06 עריכה

יושב ראש סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, עזב את פגישת התדרוך בכנסת עם מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת.

בפתח פגישת התדרוך, המתקיימת כעת בכנסת, פנה ניסנקורן, לבר סימן טוב ולבן שבת ואמר להם: "סיעת כחול לבן מלאה כבוד והערכה על עבודתכם המקצועית והמסורה למען הציבור בישראל, אבל התדרוך הזה צריך להיערך בפני ועדות הכנסת ולא בפורום הזה. לצערי, הליכוד מונע מהכנסת מלבצע את תפקידה למען האזרחים, ולכן אני יוצא מכאן כעת כדי לעתור לבג"ץ בשם כחול לבן נגד השתקת הכנסת ולמען הדמוקרטיה הישראלית".

15:21 עריכה

הליכוד יעתור לבג"ץ נגד ועדת הבחירות המרכזית ונגד יושב ראש הוועדה, ניל הנדל, בטענה שהוועדה מונעת מהם לקבל מידע שיאפשר למפלגה לברר את טענותיה בעניין זיופים בבחירות – כך דיווח עקיבא נוביק מחדשות 13.

15:25 עריכה

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג הורה לכנסת ולממשלה להשיב עד יום ראשון בבוקר לעתירה, שהגישו העמותה חוזה חדש והתנועה לאיכות השלטון נגד יושב הראש הזמני של הכנסת, יולי אדלשטיין, בדרישה למנות מיד ועדה מסדרת, ועדות זמניות או קבועות ולבחור יושב ראש קבוע לכנסת.

סולברג קבע שדיון בעתירות יתקיים ביום ראשון אחר הצהריים, וביקש שהכנסת והממשלה יודיעו עוד היום אם הן מסכימות שפסק דין סופי יוכל להינתן מיד בתום הדיון.

 (צילום: מסמך: החלטת בג"ץ)

15:42 עריכה

כחול לבן עתרה לבג"ץ בדרישה שיורה ליושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, לכנס את מליאת הכנסת כדי לבחור יושב ראש קבוע לכנסת. עוד דורשת הסיעה להורות על בחירה של הרכב הוועדה המסדרת. כחול לבן מבקשת מבג"ץ לקיים דיון דחוף בעניין ולהוציא, לבקשתה, צו על תנאי וצו מוחלט.

15:54 עריכה

טליה איינהורן, החברה בוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה, קוראת "לבטל את בג"ץ". איינהורן, פרופסור באוניברסיטת אריאל בשומרון, כתבה את הדברים בתשובה לשאלה שהפנה אליה גולש בטוויטר, ששאל האם הממשלה יכולה במקרים קיצוניים להתעלם מהנחיות בג"ץ.

16:08 עריכה

חבר הכנסת משה אבוטבול מש"ס נתון בבידוד ביתי, אחרי ששהה במכון ה-MRI במרכז הרפואי שערי צדק שבירושלים, שאחד מעובדיו אובחן כחולה קורונה.

משה אבוטבול (צילום: פלאש 90)
משה אבוטבול (צילום: פלאש 90)

בימים האחרונים נכנסו השרים אריה דרעי, צחי הנגבי וחברי הכנסת רם בן ברק ואלון שוסטר לבידוד, אחרי ששהו במחיצתו של ראש המועצה האזורית מרחבים, שהתברר כחולה קורונה.

16:13 עריכה

הנשיא ריבלין שוחח עם נציגים מהליכוד ומכחול לבן והזהיר "ממצב שבו הכנסת הופכת בת ערובה של המשא ומתן הקואליציוני".

16:17 עריכה

על רקע המשבר במשק נועד יושב ראש כחול לבן בני גנץ עם יושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד.

16:20 עריכה

העיתונאי בן כספית מ"מעריב" מדווח כי בלשכת ראש הממשלה נתניהו נערכים שיפוצים בהיקף של מאות אלפי שקלים.

16:39 עריכה

הליכוד הציע שהוועדה המסדרת, ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים וועדת קורונה יוקמו כעת. בשלוש האחרונות יהיה לכחול לבן רוב (4:5) והיא תחזיק בתפקיד יושב הראש, ובוועדה המסדרת יהיה שוויון בייצוג. לחילופין הוצע שלכחול לבן יהיה רוב גם בוועדה המסדרת בתנאי שתתחייב שלא להעביר חוקים פוליטיים. כחול לבן דחתה את ההצעה בו במקום. כך דיווחה מורן אזולאי מ"ידיעות אחרונות".

16:49 עריכה

דוברת ראש הממשלה נתניהו, שיר כהן, נישאה לבן זוגה במעון ראש הממשלה בירושלים. את החופה ערך הרב הראשי לישראל, דוד לאו.

"אוהבים אותך", כתב נתניהו לכהן בחשבונותיו ברשתות החברתיות.

17:00 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד, מיקי זוהר, מציג את פרטי ההצעה שהציע לכחול לבן ואגב כך מציע את המשוואה הבאה: לא קיבלתם את ההצעה של הליכוד – אתם נגד הדמוקרטיה.

17:37 עריכה

בית המשפט חייב את שר המשפטים, אמיר אוחנה, להגיש כתב הגנה בתביעת לשון הרע, שהגיש נגדו ניר חפץ – כך דיווח מתן וסרמן ב"מעריב". חפץ, המשמש עד מדינה במשפט נתניהו, תובע מאוחנה מאות אלפי שקלים לאחר שזה חשף, לטענתו, פרטים אסורים על אודותיו בנאום שנשא במליאת הכנסת.

17:59 עריכה

יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, מבקש להסביר למה לא נערכות בחירות ליושב ראש קבוע לכנסת ולמה לא מתמנת ועדה מסדרת.

אז למה סגרת את הכנסת? שואלים אזרחים מודאגים, שמקוננים על מותה של הדמוקרטיה הישראלית. שמועות שגויות, שלא לומר שקריות,…

פורסם על ידי ‏Yuli Edelstein – יולי אדלשטיין‏ ב- יום חמישי, 19 במרץ 2020

18:08 עריכה

משטרת ישראל דוחה את הביקורת על התנהלותה.

אנו דוחים בשאט נפש את כל הניסיונות המופרכים לגרור את המשטרה לשיח פוליטי או לייחס לה מניעים פוליטיים על רקע ביצוע פעולות אכיפה כחוק.

אף אחד אינו עומד מעל לחוק או מעל לצו בריאות העם שהוצא על ידי משרד הבריאות, זאת ללא כל קשר לדעותיו או נטיותיו הפוליטיות.

גם רעשי רקע מעין אלו של בעלי עניין ואינטרסים שונים – לא ירפו את ידנו מביצוע תפקידנו בשמירה על החוק, הסדר ובריאות הציבור.

אנו מצפים מכלל הציבור לקיים את הוראות החוק, לנהוג באחריות ולהישמע להנחיות משרד הבריאות דווקא בעת הזו – שעת חירום לאומית, כשמשטרת ישראל ניצבת בחזית העשייה המבצעית תוך סיכון השוטרים בשטח בעת אכיפת צווי הבידוד ואיסור ההתקהלות.

18:12 עריכה

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, נוטה להסכים להקמתה של ממשלת אחדות, שבה נתניהו יכהן ראשון כראש הממשלה, גם אם הדבר יהיה כרוך בפירוק כחול לבן; זאת בתנאי שמועד הרוטציה יעוגן בחוק. כך דיווח הערב חיים לוינסון ב"הארץ".

בין הצדדים ניטשת מחלוקת בשאלה מתי יוחלף נתניהו בגנץ, כשבליכוד מעוניינים שהדבר ייעשה לאחר שנתיים, ואילו בכחול לבן שואפים לפרק זמן קצר יותר.

יושב ראש תל"ם, משה (בוגי) יעלון, אמר לגנץ כי לא יסכים להיות חבר בממשלה בראשות נתניהו. גבי אשכנזי אמר ליושב ראש כחול לבן שיסרב לתמוך בממשלה שתישען על קולותיהם של חברי הרשימה המשותפת. יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, טרם החליט אם להצטרף לממשלת אחדות בראשות נתניהו.

בשונה מלוינסון, עמית סגל מחדשות 12, כתב שלפיד לא דוחה את המתווה שבו יכהן נתניהו ראשון בראשות הממשלה.

18:28 עריכה

במערכת הפוליטית הצטרפו ליוזמה להריע לצוותי הרפואה.

18:58 עריכה

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין פרסם טור דעה שבו פנה לראשי כחול לבן: "נראה לי ולרבים אחרים שאיבדתם כל דרך וכל כיוון. חמור מכך: הפכתם למשתפי פעולה עם הנאשם מבלפור בהרס המדינה ובגניבת הדמוקרטיה".

במאמר, שפורסם ב-ynet, כתב דיסקין שזה "בלתי נתפס" שכחול לבן מנהלת משא ומתן בשעה שנתניהו "מטייח במופעים מגוחכים מדי ערב או שניים את מחדלי מערכת הבריאות הכושלת, גונב לנו את הדמוקרטיה תחת 'מצב החירום', סוגר לנו את מערכת המשפט, מנטרל את הכנסת, דוחה את משפטו, ובסוף המשטרה הכפופה לו עוצרת שיירה שיצאה להפגין נגד כל זה".

19:05 עריכה

על רקע הפרסומים, שלפיהם יושב ראש כחול לבן גנץ הסכים להצטרף לממשלת אחדות, נמסר מהסיעה שאין כל סיכומים.

המגעים עם צוות המו"מ של הליכוד הופסקו הערב. היום לא התקיימה פגישה ובניגוד לפרסומים אין שום סיכומים. מה שאנחנו רואים לאורך היום הוא ספינים ציניים בזמן משבר גדול וקשה לאזרחי ישראל. בשבוע הבא הליכוד יקבל כנסת מתפקדת למען אזרחי ישראל.

19:20 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין טען שיש מחנה בתוך כחול לבן שמונע ממשלת אחדות. בראיון לחדשות 12 אמר אדלשטיין בתגובה לטענות שהוא מטרפד דיונים, שהכנסת הושבעה רק לפני יומיים. לדבריו, "זה ברור" שמינוי יושב ראש הוא "המסמר האחרון" כשמוקמת ממשלה. בראיון לדני קושמרו טען אדלשטיין שאו שתקום ממשלת אחדות או שתהיה אנרכיה.

20:02 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מתח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו ואמר בהתייחס למגפת הקורונה ש"המשבר לא מנוהל". ליברמן טען בראיון לחדשות 13, שזורעים "היסטריה" ו"פאניקה", במקום לנסות להרגיע. לדבריו, הסיבה לצעדים הקיצוניים נובעת מתוך ניסיון לכסות על המחדלים שישנם במשרד הבריאות. הוא אמר אמר שהוא מאמין להערכות של חתן פרס נובל מייקל לויט, שצפה שבישראל לא יהיו יותר מעשרה מתים מקוביד-19.

חבר הכנסת אמר ש"חייבים להחזיר את המשק לעבודה". הוא הציע שבני 35 ומטה, שאינם בקבוצת סיכון, יוכלו לצאת לעבוד. עוד קרא ליברמן לקצץ בשכר השרים, חברי הכנסת ומנכ"לי המשרדים. לדבריו, אין צורך בממשלה בת 30 חברים.

בראיון לתמר איש שלום ואודי סגל דחה יושב ראש ישראל ביתנו את הטענה ששיתף פעולה עם הרשימה המשותפת. ליברמן קרא להקים ממשלה שתורכב מהליכוד ומכחול לבן בלבד. הוא הבטיח שישראל ביתנו תתמוך בממשלה זו.

כשנדרש להסביר מדוע בעבר שלל חוק שיאסור על נאשם לכהן כראש ממשלה ולאחר מכן שינה את עמדתו, אמר ליברמן שנתניהו שבר את כללי המשחק, ושהליכוד נמנע מלאשר בוועדת הבחירות את התוצאות. צעדיו הקיצוניים של ראש הממשלה הם שהביאו לשינוי העמדה, הסביר.

20:53 עריכה

מקור הדיווחים על התקדמות במגעים בין הליכוד לבין כחול לבן מגיע מסביבת ראש הממשלה, שמבקש לסכסך בין הגורמים בצמרת כחול לבן – כך דיווח עמית סגל בחדשות 12; או לחילופין – המידע מגיע מיש עתיד, שמנסה לעורר זעם מצד שמאל כלפי אפשרות זו.

21:01 עריכה

"למדינת ישראל אסור להגיע לבחירות רביעיות" – כך אמר יושב ראש כחול לבן בני גנץ בראיון לחדשות 12. "האזרחים מעוניינים בפתרון למשבר הפוליטי", אמר ולא שלל הקמה של ממשלת אחדות, שבראשה יעמוד נתניהו. "אני אמצה כל אפשרות שהיא להקים ממשלה", הבהיר.

עוד אמר גנץ שלא יהיה אחראי מצידו לא לבחון אלטרנטיבות פוליטיות ולדבוק במשפט כלשהו שאמר. "אנחנו פתוחים לכל מה שישרת את מדינת ישראל", הבהיר. בנוסף הזכיר גנץ שיש כרגע "נסיבות משבריות".

"אם הכנסת איננה מתפקדת בצורה מלא ורציפה הדבר הזה חמור ביותר", אמר. כשנדרש לפעילות הכנסת הזכיר שבטנק ובמטוס קרב אין שני מטרים בין הלוחמים, ובכל זאת הם פועלים. הוא אמר שניתן לכנס את הכנסת וגם להקפיד על מרווח של שני מטרים בין המחוקקים.

21:09 עריכה

הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה – כך אמר הערב ראש הממשלה נתניהו בדברים שנשא. התקנות יהיו בתוקף לשבעה ימים, והן מחייבות.

ההיענות לקריאה להישאר בבתים לא הייתה מספקת, אמר נתניהו. ניתן לצאת מהבתים להצטיידות במזון ולרכישת תרופות ולמספר סיבות נוספות.

האטנו את קצב התפשטות המגפה, אך מגפת הקורונה מוסיפה להתפשט, אמר ראש הממשלה. "הדרך לניצחון על מגפת הקורונה תהיה ארוכה וקשה", הבהיר.

עוד אמר נתניהו שחייבים להקים ממשלת אחדות. "יחד נושיע את העם ואת המדינה", הוסיף.

דבריו המלאים של נתניהו –

אזרחי ישראל, אין רגע של הפוגה במאבק של כולנו במגפת הקורונה. מיד כשהתבררה חומרת הסכנה, נקטנו צעדים נחושים כדי להקדים תרופה למכה. סגרנו את גבולות המדינה, הנהגנו חובת בידוד נרחבת, הטלנו הגבלת התקהלות, דיללנו את מקומות העבודה והפעלנו אמצעים דיגיטליים לאיתור ולבידוד של חולי קורונה. הצעדים הללו האטו את קצב התפשטות המגפה בישראל בהשוואה למדינות רבות בעולם, אבל המגפה מוסיפה להתפשט. היא כבר גבתה אלפי קורבנות בעולם. גם בארץ מספר החולים גדל מדי יום. לשמחתי עד לרגע זה איש בישראל עדיין לא מת מהקורונה, אבל לצערי זה לא צפוי להימשך. הכפלת מספר החולים כל כמה ימים עלולה להביא חלילה לקורבנות רבים.

זמנים קשים מחייבים החלטות קשות. שלשום ביקשתי מכם להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהישאר בבית. יש היענות לכך, אבל בפירוש היא לא מספקת. היום אני מודיע על עליית מדרגה נוספת במלחמה בקורונה. הממשלה תאשר הערב, הלילה, תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה. בהגבלות הללו, אתם, אזרחי ישראל, נדרשים להישאר בבית. עכשיו זו כבר לא בקשה, זו לא המלצה, זו הנחייה מחייבת, הנחייה שתיאכף על ידי גורמי האכיפה. אני יודע שזה לא קל, אני יודע שזה קשה, אבל אני מבקש את שיתוף הפעולה שלכם עם התקנות הללו. מטרתן להבטיח שכמה שפחות אנשים יידבקו, ושכמה שפחות אנשים ידביקו.

מדובר בהצלת חיים רבים, הצלה ממוות של בני משפחה, של חברים, של שכנים. אם מישהו חושב שאני מגזים, תסתכלו על התמונות שמגיעות מספרד, מאיטליה, תסתכלו מה קורה שם. תסתכלו על הצוותים שכבר לא מטפלים בחיים, הם מעמיסים את המתים בכלי רכב מיוחדים. אסור שזה יקרה כאן, צריך לעשות הכל כדי שזה לא יקרה כאן. ולכן הלילה התקנות הללו יכנסו לתוקפן, מיד לאחר שיאושרו בממשלה. הן מגובות משפטית. בשלב הראשון התקנות הללו יהיו בתוקף למשך שבעה ימים, אני מבקש שאנשים יאכפו אותם. קודם כל בעצמכם, אני מבקש מכם. כן, יש משטרה, יש חובה, אבל אני מבקש קודם כל את החובה הפנימית, את ההכרה הפנימית שכל אחד ואחד מכם צריך לאמץ לעצמו.

כולם נשארים בבית, למעט העובדים שעבודתם הותרה על פי הנחיות משרד האוצר. מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה, אבל גם מגפת הקורונה – לא הייתה כמוה מאז הקמת המדינה. בעצם לא היה דבר כזה ב-100 השנים האחרונות. מדינה דמוקרטית מתבססת קודם כל על השותפות בין הממשלה לאזרחים, וגם על השותפות בין האזרחים לאזרחים. אני רוצה להביע הערכה לכם, אזרחי ישראל, קודם כל לצוותים הרפואיים, אבל גם למחטאים, למתנדבים, לשליחים, לקופאים, לקופאיות. גם לכם, הכתבים באולפנים, שמעבירים את ההנחיות שלנו כמסר לציבור. אתם יכולים להתרחק קצת יותר אחד מהשני, אבל יש היענות נרחבת בציבור לדברים הללו, וזה חשוב. אני אומר את כל זה כדי להבהיר שאנחנו נותנים בכם אמון, אזרחי ישראל. יש החרגות מסוימות מהתקנות, ואנו מצפים שלא תנצלו אותן לרעה. ניתן לצאת מהבתים לצורך הצטיידות במזון ובתרופות, לצורך טיפול רפואי, ולהחרגות נוספות שאותן יסביר מיד מנכ"ל משרד הבריאות. גם אם אתם יוצאים החוצה לזמן קצר, אל תתקהלו, אל תתגודדו. שמרו מכל משמר על כללי ההיגיינה והמרחק, שני מטרים, ורצוי הרבה יותר. שוב אני אומר, זה לא משחק, זה יכול לחרוץ גורלות.

עוד שתי הערות חשובות. ההערה הראשונה – הצטיידות. כל העולם נמצא במחסור עצום של חליפות מגן, של מסכות פנים, של מכונות הנשמה. 200 מדינות, להוציא אולי מדינה אחת או שתיים, מתחרות תחרות עזה על הציוד הזה, כולל ארה"ב. צריך להבין שגם אם יש צפי שמתישהו תפרוץ מגפה כמו הקורונה, אי-אפשר להחזיק מחסנים מלאים במשך שנים בציוד מתכלה, ציוד שפג תוקפו תוך זמן קצר. ובכן, במצב של מחסור עולמי כזה, מדינת ישראל מפעילה את כל האמצעים שברשותה, כל האמצעים, במאמץ אדיר למלא את החסר. אנחנו מפעילים את משרד החוץ, את משרד הביטחון, את מחלקת הרכש במשרד הביטחון, את המוסד. יש גם את הקשרים האישיים שלי עם מנהיגים בעולם, ויש גם ייצור עצמי. אנחנו מפעילים את כל זה כדי להשלים את הפערים הללו. אנחנו פועלים למגן את צוותי הרפואה שלנו, את הרופאים, את האחיות ואת הטכנאים. אלה הגיבורים בחזית, בקו הראשון. כולנו מחאנו להם כף היום, הם עושים עבודה אדירה תוך סיכון עצמי. אנחנו פועלים להגדיל את מספר מכונות ההנשמה גם על ידי יבוא, וגם על ידי יצור עצמי. אנחנו דואגים למטושים לאבחון, ולמכונות ההנשמה לטיפול בחולים.

באשר לבדיקות הקורונה, אנחנו לומדים מהמדינות המובילות בעולם בנושא הזה כדי שנהיה לא פחות טובים. יש דברים שהם לומדים מאיתנו ויש דברים שאנחנו יכולים ללמוד מהם. עד יום ראשון נגיע ל-3,000 בדיקות ליום, זה שווה ערך למספר הבדיקות לנפש בדרום קוריאה. ההנחיה שלי היא ששבוע לאחר מכן נגיע ל-5,000 בדיקות יומיות, ואחר כך לאף יותר. זה ישים את ישראל בצמרת המדינות בעולם. כל זה ביחס להערה הראשונה – הצטיידות.

עכשיו להערה השנייה, שכבר נגעתי בה – אחריות. אני פועל יום ולילה מסביב לשעון, יחד עם חבריי השרים, יחד עם המל"ל, המועצה לביטחון לאומי, יחד עם המנכ"לים של משרד הבריאות, משרד האוצר ומשרדים אחרים. מערכות הבריאות, האוצר, הביטחון והמשטרה. אני מרגיש יחד איתם את האחריות העצומה שמוטלת על כתפינו, אבל האחריות רובצת גם עליכם, אזרחי ישראל. כל אחד מכם הוא לוחם במערכה נגד הקורונה. אל תגידו: 'לי זה לא יקרה', אל תגידו: 'למשפחתי זה לא יקרה', כי אם לא תפעלו נכון – זה כן יקרה לכם. אל תגידו: 'יהיה בסדר', כי אם לא תפעלו נכון, לא יהיה בסדר. ולכן, עם כל הקושי של האתגר הגדול הזה של מגפת הקורונה, אני רוצה להגיד לכם שאני גאה בכל לבי בעם שלנו, במדינה שלנו. דווקא בימים הללו אפשר לראות איזו עוצמה יש לנו, איזו חיוניות, איזו דאגה לזולת.

לפני כמה דקות שוחחתי עם מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, ועם הטייס עופר אלוני. שלחנו ארבעה מטוסים לפרו לאסוף מאות ישראלים כדי להביא אותם לארץ. זו ערבות הדדית במיטבה. כל משפחה בימים אלה נמצאת בביתה, אבל בימים אלה כולנו משפחה אחת. אני חושב על הדורות שקדמו לנו, על החלוצים שהקימו את מדינת ישראל. גם הם התמודדו עם מחלות, עם קדחת, עם מלריה. היה להם קשה מאוד, אבל הם לא חשבו אפילו לרגע אחד להרים ידיים, להתייאש. הרוח הגדולה שלהם עוברת בשרשרת הדורות, היא מפעמת גם בנו. הדרך לניצחון על מגפת הקורונה תהיה ארוכה וקשה, אני כל הזמן אומר לכם את זה. אבל אני גם אומר שבעזרת השם ובעזרה הדדית ננצח אותה.

בהקשר זה, אני רוצה לספר לכם על רגע מרגש ביותר שרעייתי ואני חווינו היום, רגע של שמחה ותקווה בתוך הקורונה. הדוברת של משרד ראש הממשלה, שיר, נישאה לבחיר לבה, ניר. שיר וניר ארגנו יחד חתונה עם מאות אנשים, אבל בגלל ההנחיות נאלצו לבטל אותה. הם ביקשו ממני ומרעייתי להעמיד את החופה שלהם בחצר של מעון רה"מ, ואנחנו נענינו מיד לבקשה. הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, השיא אותם. היה קהל קטן מאוד, אבל הייתה שמחה גדולה מאוד. כולנו שמרנו על מרחק פיזי בין אדם לאדם, אבל לא היה מרחק בלבבות. קול חתן וקול כלה נשמע בחוצות ירושלים.

בעברנו הרחוק ידענו גם רגעים אחרים. לפני 2,000 שנה, כשהאויב החיצוני צר על חומות ירושלים, יד איש נשלחה באחיו, והאסון לא איחר לבוא. ולכן אני אומר דווקא היום: אנחנו חייבים לאחד כוחות. אנחנו חייבים להקים ממשלת אחדות, אנחנו חייבים להתכנס לממשלת חירום לאומית. אני אומר לאנשי כחול-לבן, כנסו מתחת לאלונקה, נישא אותה יחד, נוביל אותה יחד, ויחד, יחד נושיע את העם ואת המדינה.

21:32 עריכה

"אנחנו מצמצמים מאוד את התנועה של האנשים מחוץ למרחב הביתי" – כך אמר הערב מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בדברים שנשא לציבור.

בר סימן טוב אמר שהמטרות הן לדחות את התפרצות הקורונה בישראל, להפחית את מספר החולים ולשטח את העקומה – דהיינו לפזר את החולים על ציר הזמן. לדבריו, הזמן משחק לטובתנו, כי בזמן החולף ישראל נערכת, מצטיידת ולומדת את המחלה.

"זה הולך להיות כנראה ארוך", העריך בר סימן טוב. עוד הוסיף ש"רק טובת הציבור" היא שמנחה אותו ואת עמיתיו.

21:38 עריכה

בג"ץ קבע שאם עד יום שלישי בשעה 12:00 לא יוקמו בכנסת הוועדות הרלוונטיות לפיקוח על פעילות המעקב של השב"כ – עבודת שירות הביטחון בתחום זה תופסק. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים חנן מלצר ונעם סולברג קבעו שהשב"כ יאתר מי שהיה בסביבתו של אדם שאובחן כחולה קורונה, זאת בשונה מהגדרות מרחיבות יותר שהיו נהוגות עד כה.

מסמך: החלטת בג"ץ.

22:58 עריכה

חברת הכנסת איילת שקד מבהירה את הודעת ראש הממשלה –

סגירה