מוות ראשון מקורונה בישראל: בן 88 נפטר בשערי צדק

הערכות: תיק המשפטים במוקד המחלוקת בין ליכוד לכחול-לבן ● מנכ"ל משרד הבריאות בולם ניסיון של בנט להעביר את ניהול משבר קורונה למשרדו: האירוע אזרחי, השרביט לא יעבור אליהם ● מעבדות הקורונה במתכונת שבת ● הממשלה אישרה הגבלת עובדים לא חיוניים לכ-30% ● נתניהו תמך בהשבתת הכנסת ● מוחים למען הדמוקרטיה הפגינו מול בתי בכירי הליכוד

אנשי צוות בבית החולים שערי צדק, שהתמגנו מחשש שאחד החולים נושא את נגיף הקורונה, 27 בינואר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
אנשי צוות בבית החולים שערי צדק, שהתמגנו מחשש שאחד החולים נושא את נגיף הקורונה, 27 בינואר 2020
07:32 עריכה

הממשלה אישרה הלילה פה אחד בישיבה טלפונית תקנות לשעת חירום, המגבילות את תנועת הציבור במרחב. ביום שלישי האחרון פורסמו הנחיות, שבמסגרתן נקרא הציבור להימנע מלפקוד את הקניונים, חופי הים והפארקים. אתמול הודיע ראש הממשלה נתניהו שהמלצות אלה יהפכו להנחיות מחייבות, שאותן יוכלו גורמי הביטחון לאכוף.

08:08 עריכה

כ-1,100 תרמילאים ישראלים עושים דרכם ארצה מפרו, הסוגרת את שעריה במסגרת מאבקה בהתפשטות נגיף הקורונה. 25 ישראלים שביקשו לשוב ארצה נאלצו להישאר בפרו, לאחר שלא נמצא להם מקום.

08:49 עריכה

שר החקלאות והשר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי – הנתון בבידוד ביתי – עדכן שבבדיקה שעבר נמצא שאיננו חולה קורונה.

09:59 עריכה

סיעת כחול לבן ויושב ראש הסיעה, אבי ניסנקורן, עתרו אתמול לבג"ץ בדרישה שיורה על קיום בחירות לתפקיד יושב ראש הכנסת ועל מינוי ועדה מסדרת. שופט בית המשפט העליון נעם סולברג פסק שעל יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין להשיב לעתירה עד יום ראשון בשעה 10:00 בבוקר. מחרתיים, בשעה 16:00 אחר הצהריים יתקיים בבית המשפט דיון בעתירה.

מסמך: החלטת סולברג בעתירת כחול לבן.

10:28 עריכה

ראשי כחול לבן, בני גנץ, יאיר לפיד, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי, יקיימו הבוקר דיון לגבי המשא ומתן של סיעתם עם הליכוד – כך דיווח עמית סגל ב-N12. אתמול דווח בתקשורת שגנץ הסכים להצטרף לממשלת אחדות, שבה יכהן נתניהו ראשון כראש הממשלה. לאחר פרסומים אלה נמסרה הכחשה מטעם כחול לבן.

10:44 עריכה

שלושה משרי הממשלה, יריב לוין, זאב אלקין ודודי אמסלם, דרשו בישיבת הממשלה הטלפונית, שנערכה בלילה, שלא להחריג את הכנסת מהתקנות לשעת חירום, שהוחלו על הציבור בישראל – כך דיווח הבוקר יוסי ורטר ב"הארץ".

לו הייתה עמדתם של השלושה מתקבלת, נאסר היה על כינוס של למעלה מעשרה נוכחים בכנסת, דבר שהיה מונע את החלפת יושב ראש הכנסת, כינון ועדה מסדרת וקידום חוקים שימנעו מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה. שלושת השרים ביקשו גם לאסור על קיום הפגנות.

12:24 עריכה

בשעות הצהריים יקיימו שרי הממשלה דיון טלפוני, משום שבישיבת הממשלה הטלפונית שנערכה בלילה אושרו רק חלק מהתקנות לשעת חירום.

13:14 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הנחה את מנכ"ל משרדו, רונן פרץ, לבחון את החזרת הלמידה מרחוק, שהפעילו עד לאחרונה בתי הספר.

13:45 עריכה

מוחים הגיעו במכוניותיהם אל ביתו של יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, בראש העין.

14:01 עריכה

ראשי כחול לבן קיימו הבוקר פגישה שבה דנו בהמשך צעדיהם. לפי דיווח של טל שלו ב"וואלה! ניוז", בכחול לבן אמרו שהמפגש התנהל באווירה טובה. מנהיגי כחול לבן "מקווים ומאמינים" שבג"ץ יורה לקיים בחירות לתפקיד יושב ראש הכנסת ולמנות ועדה מסדרת.

14:11 עריכה

הפגנות נערכו מול בתיהם של יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, חבר הכנסת גדעון סער ויושב ראש כחול לבן בני גנץ. "דגל שחור מתנוסס מעל מעשיו של הנאשם מבלפור. אך לא רק הוא אשם, שיתוף פעולה עם מעשיו האנטי דמוקרטיים על ידי נבחרי הציבור הוא פשע נגד הדמוקרטיה הישראלית", מסרו המוחים, המגדירים את פעילותם – מחאת הדגלים השחורים.

14:26 עריכה

במסגרת המשא ומתן להקמת ממשלה בין הליכוד לכחול הסכימו הראשונים לוותר על פסקת ההתגברות, שתאפשר לכנסת לאשר בהוראת שעה חוקים שבג"ץ פסל – כך דיווח עקיבא נוביק בחדשות 13.

14:30 עריכה

בישיבת הממשלה הטלפונית שנערכה בלילה אמר ראש הממשלה נתניהו: "יש המון זעם בצד שלנו. אם לא היו מגבלות, האנשים היו מציפים את הרחובות" – כך דיווח ברק רביד בחדשות 13.

14:46 עריכה

עיתונאי "מעריב" אריק בנדר כתב שהיוזמה לצאת מחרתיים אל המרפסות ולהריע לראש הממשלה נתניהו צוברת תאוצה.

14:54 עריכה

שר החינוך רפי פרץ הודיע על צעדים שיינקטו כדי להקל על התלמידים על רקע התפשטות נגיף הקורונה וההנחיות שניתנו לציבור. בין היתר  – יצומצם החומר לבחינות הבגרות ולוח המבחנים ישתנה.

14:57 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם על צו האוסר ייצוא של מכונות הנשמה מישראל. תוקף הצו הוא עד סוף חודש אפריל. בישראל כארבעה חברות הפועלות בתחום, שלא יוכלו לייצא מכשירי הנשמה ללא אישור ממשרד הבריאות.

14:59 עריכה

החלה ישיבת הממשלה הטלפונית לאישור תקנות לשעת חירום לגבי עבודה במשק.

15:05 עריכה

המכה הכלכלית צוברת תאוצה. 26 אלף נרשמו מהבוקר באתר שירות התעסוקה ובסך הכל כמעט חצי מיליון איש מתחילת משבר קורונה.

15:10 עריכה

איילת שקד מבטיחה שעד יום שני יוקמו ועדות הכנסת.

15:44 עריכה

בישיבת הממשלה שהתקיימה הלילה, נתניהו תמך בהגבלת פעילות הכנסת בצל משבר הקורונה ובשל העובדה שח"כים רבים מבוגרים בקבוצת סיכון, כך לפי דיווחים שונים, בין היתר של טל שלו בוואלה!.

"חייבים רשות מחוקקת שלא רק תפקח על השלטון המועד לפורענות אלא גם תתגייס למערכה הכללית על חיינו כאן", כתב הבוקר שלום ירושלמי כאן בזמן ישראל.

15:48 עריכה

יו"ר עבודה-מרצ עמיר פרץ כותב היום לחברי סיעתו ש"אסור לאפשר לפגוע בבריאותה של הדמוקרטיה בחסות הקורונה".

לדבריו, הדמוקרטיה הישראלית בסכנה, כאשר החלטות ממשלת המעבר חוקיות אך חסרות לגיטימציה. "הכנסת הפכה כלי משחק בידי נתניהו ושליחיו, והיום היא גם מושתקת ומשותקת … יש לעשות הכל לבחור יו"ר כנסת, להקים את ועדות הכנסת כדי שיוכלו לפקח על הממשלה והעומד בראשה".

16:00 עריכה

גנץ מזהיר שלא תהיה ממשלה בישראל בלי כנסת מתפקדת, אם כי זה המצב כרגע – יש ממשלת מעבר, והכנסת עדיין לא מתפקדת.

יו"ר כחול-לבן כותב בחשבון הפייסבוק שלו, שביום ראשון תוגש עתירה לבג"צ בדרישה להביא להצבעה הקמת ועדות כנסת ומינוי יו"ר. מעבר לגינוי החוסרים במערכת הבריאות, גנץ כותב שהשבוע פגש ואו שוחח עם נגיד בנק ישראל, ראשי האוצר, הביטוח הלאומי ונציגי המעסיקים והעובדים. "הכסף חייב ללכת למקומות הנכונים, לא נאפשר להעביר שקל אחד לכספים קואליציוניים ולצרכים שאינם דחופים אלא אך ורק למען שמירה על העובדים, העסקים ושימור יכולת הצמיחה הכלכלית של ישראל".

16:50 עריכה

משרד הבריאות אישר יצור מקומי של 5,000 מטושים ביום מתחילת השבוע הקרוב, על ידי חברת נובה מד. המטוש נלקח מהאף והפה של הבנדק, מועבר למבחנה ונמסר למעבדה לבדיקת נשאות קורונה. במקביל, במערכת הבטחון דורשים 30,000 בדיקות ביום. אחד החולים האחרונים שהתגלו הוא חייל בצה"ל.

17:03 עריכה

בליכוד ממשיכים לקרוא לממשלה על כחול-לבן, מן הסתם הם גם רוצים את נתניהו ראשון ברוטציה.

ככל הנראה גם גנץ הולך לכיוון הזה, ולשם כך עליו לשכנע את מחנה לפיד-יעלון לתמוך, לפחות מבחוץ בשלב ראשון, אם כי לא בטוח שזה אפשרי. מצד שני, ההתנגדות של הנדל והאוזר לממשלת מיועט בתמיכת המשותפת לא מאפשרת גם את האופציה הזו. בכירי כחול-לבן נפגשו היום כדי לדון במגעים להקמת ממשלה ובדרכים לאתחל פעילות בכנסת ה-23, כולל הקמת ועדות והצבעה על מינוי יו"ר חדש.

17:15 עריכה

בישיבת הממשלה שהתקיימה בצהריים אושרו תקנות לשעת חירום שיגבילו את מספר העובדים במשק, יצמצמו את מצבת כוח האדם במגזר הציבורי לפחות משליש, למעט רווחה ובטחון שיוכלו להחזיק סד"כ בשיעור גבוה יותר. בעסקים פרטיים נקבע שלא יותר מ-10 עודים ישהו במקום אחד. כמו כן, הוגדרו גופים חיוניים שיוכלו להחזיק את כוח האדם הנדרש כדי לספק את שירותיהם, (פארמה, פיננסים, תברואה, אנרגיה ועוד).

18:32 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות לא רוצה לאבד את הבלעדיות על ויסות הבדיקות לטובת משרד הבטחון, שרוצה לקחת את הפעילות הזו לידיים שלו. במהלך השבת המעבדות במתכונת מצומצמת.

19:20 עריכה

"לא רואים את הסוף, הולכים לאירוע מאוד מאוד ארוך. הצווים האלה הם התרחיש הטוב: אם יהיו עוד הרבה נדבקים וחולים תהיה החמרה בצווים", כך צוטט הערב גורם ממשלתי בכיר על ידי דנה וייס בערוץ 12.

לדבריה, המשבר יהיה ארוך עם השלכות כלכליות קשות: "כמו שמשפחה אוכלת את החסכונות כך גם המדינה". בישראל יש עכשיו 705 חולי קורונה, מהם 12 במצב קשה ורק 15 מחלימים.

 

19:36 עריכה

"הממשלה שעצרה את ההפגנה טיפלה באירוע שלא היה קיים", אומר הערב בערוץ 12 שחר ארגמן, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, שהשתתף אתמול בהפגנת "הדגלים השחורים". מדובר בשיירה של מכוניות שנסעה מכביש 6 לירושלים ונעצרה על ידי המשטרה בלטרון. המפגינים רצו למחות נגד מה שהם כינו צעדים אנטי-דמוקרטיים של הממשלה, כמו הפסקת פעילות בתי המשפט ואי הקמת ועדות כנסת והצבעה על יו"ר כנסת ה-23.

19:38 עריכה

ליברמן מוחה על פעילות במתכונת שבת של מעבדות קורונה.

20:27 עריכה

"לא מנצחים מלחמות עם טסטוסטרון ואגו, על מה הם מדברים, יש לנו שני צבאות ושני חילות רפואה … כדאי שבמשרד הבטחון יבינו שבאירוע הזה הם לא נלחמים נגד החמאס אלא נגד וירוס שהם לא מבינים בו דבר … השרביט לא יעבור אליהם", אומר בכיר במשרד הבריאות ביחס לניסיון של נפתלי בנט להעביר את משבר קורונה לטיפול מערכת הבטחון.

לפי דיווח של יואב אבן בערוץ 12, אותו בכיר הוסיף ואמר: "הם לא מצליחים לטפל בחיילים, אז בכל המגיפה הם רוצים לטפל?". אותו בכיר הוא ככל הנראה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, שקודם לכן הערב כתב בחשבון הטוויטר שלו שמדובר ב"אירוע אזרחי".

"הבדיקות לא יחלצו אותנו מצעדי הבידוד, מקסם השווא של הבדיקות חשוב לשים אותו במקום הנכון… אנחנו חושבים על היום שאחרי, רוצים להחזיר את המשק לרמת פעילות גבוהה יותר ומקווים שנצליח לעשות את זה, זה לא הבדיקות אלא הרחקת האנשים זה מזה", אמר בר סימן טוב לערוץ 12 בתגובה לכתבה על המחסור בבדיקות.

האם המעבדות יעבדו כרגיל בשבת? "כל עובדי המשרד הרלבנטיים עובדים בלי שישי ושבת, כל המעבדות שצריכות לעבוד בשבת עובדות … אין שום שיקול של עבודה בשבת אלא רק הצורך לעשות את הבדיקות שצריך".

21:07 עריכה

צווי החירום יהיו בתוקף לפחות שבועיים, לפי גורם ממשלתי בכיר שצוטט בערוץ 12. כתבת הערוץ עמליה דואק העריכה שעד פסח עלולים להיות מיליון מובטלים.

המו"מ בין הליכוד לכחול-לבן נתקע השבוע דווקא על תיק המשפטים, העריך הערב פרשן אותו ערוץ אמנון אברמוביץ'. לדבריו, הליכוד דורש את התיק, או מינוי מבחוץ שייבחר או יאושר על ידי נתניהו.

גנץ רוצה קודם כל להחליף את יו"ר הכנסת, אולי להעביר את החוק על איסור מינוי ראש ממשלה עם כתבי אישום, ורק אחר כך להתפנות למגעים מול הליכוד מעמדת כוח, טענה הערב הפרשנית הפוליטית רינה מצליח.

לפי רביב דרוקר מחדשות 13, הסיכום המסתמן הוא רוטציה של שנה וחצי לכל אחד, ובכל מקרה המגעים בין כחול-לבן לליכוד מביאים את המתיחות בין גנץ ללפיד לשיא.

 

22:13 עריכה

מת החולה הראשון מקורונה: במרכז הרפואי שערי צדק נפטר לפני כשעה מטופל בן 88 שאושפז לפני כשבוע במחלקה מבודדת לקורונה. החולה הגיע עם מחלות רקע רבות ואף עבר החייאה לאחר אירוע לבבי, ובעות האחרונות חלה התדרדרות במצבו.

סגירה