• מגפת הקורונה: ייצור חומרי חיטוי במפעל ברצועת עזה, מרץ 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
    Abed Rahim Khatib/ Flash90
  • תייר אמריקאי במצרים חוגג את העובדה שלא נדבק בקורונה. בהמשך הסתבר כי תוצאות הבדיקה שלו היו שגויות (צילום: Matt Swider via AP)
    Matt Swider via AP
  • משפחה עיראקית חוגגת נורוז, 2019, ארכיון. השנה החגיגות עברו לרשתות החברתיות (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
    AP Photo/Hadi Mizban
  • מגפת הקורונה: חיטוי אוטובוס (צילום: SANA via AP)
    SANA via AP
  • בורגיבה מסייר בתוניסיה ו"משחרר" חלקים ממנה בצורה סמלית, יוני 1956 (צילום: AP-Photo/Agipan)
    AP-Photo/Agipan

מעבר לגבול: נס רפואי או הסתרה שתתפוצץ לנו בפרצוף? בעזה ובסוריה "אין" קורונה

בסוריה, בתימן ובעזה מדווחים על אפס נדבקים במגפה ● כאשר האמת תתגלה, זה כנראה יהיה מאוחר מדי ● גם במצרים מתכחשים לממדי הקורונה, אך המכה הכלכלית בדרך לשם ● באיראן ובעיראק חוגגים את האביב, ולא תמיד מקפידים על כללי ההיגיינה ● ובתוניסיה מציינים 64 שנות עצמאות ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

האם בסוריה, בעזה ובתימן אין קורונה?

אפס מקרים מדווחים של קורונה בתימן, בעזה ובסוריה: לכאורה, הנתון הזה היה צריך לשמח את תושבי המקומות הללו, ואת כל מי שמודאג מהמגפה. הרי כולם מבינים מה יקרה אילו המחלה תשתולל במחנות הפליטים הצפופים בסוריה, בעיירות ההרוסות של תימן, או ברצועה שאוכלוסייתה נושקת ל-2 מיליון איש.

האם מדובר במזל, בנס רפואי, או במחדל עצום ובניסיון הסתרה מצד השלטונות?

הקרבה של סוריה לעיראק, שם נרשמו כבר מקרים רבים של קורונה, ושיתוף הפעולה הצמוד בין ההנהגה הסורית לאיראן, גורמים לסורים רבים לפקפק במידע שהם מקבלים ממשרד הבריאות שלהם. במקביל, ברשת מופצות ידיעות ושמועות לפיהן הרופאים הסוריים קיבלו הנחיה ברורה שלא לפרסם שום מידע על חולי הקורונה, למרות שבני אדם רבים נדבקו בנגיף ברחבי המדינה ובשבוע האחרון אף נרשמו שם כמה מקרי מוות כתוצאה מהמחלה. המרכז למעקב אחר זכויות אדם בסוריה טוען שהקורונה כבר התפשטה במדינה, ומאשים את המשטר בהסתרה.

ברשת מופצות ידיעות ושמועות לפיהן הרופאים הסוריים קיבלו הנחיה שלא לפרסם שום מידע על חולי הקורונה, למרות שבני אדם רבים נדבקו בנגיף במדינה ובשבוע האחרון אף נרשמו כמה מקרי מוות כתוצאה מהמחלה

לאחר 9 שנות מלחמת אזרחים עקובה מדם (הסורים ציינו השבוע את יום השנה למלחמה, שפרצה ב-15.03.2011) מערכת הבריאות הסורית הרוסה, אינה נגישה למרבית האזרחים, וספק רב אם למשטר אסד יש יכולת כלכלית להיערך לקורונה.

וכך, הטיסות מאיראן לסוריה נמשכות, והעצה "לרחוץ ידיים" בטלוויזיה הסורית  מתקבלת בלעג על ידי התושבים, שרבים מהם לא ראו מים זורמים כבר שנים.

מגפת הקורונה: חיטוי אוטובוס בסוריה. את התמונה הפיצה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית (צילום: SANA via AP)
מגפת הקורונה: חיטוי אוטובוס בסוריה. את התמונה הפיצה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית (צילום: SANA via AP)

מצב דומה שורר גם בתימן. מדובר במדינה לא מתפקדת, שהתפרקה מזמן לאזורים, חולקה בין השבטים והארגונים היריבים, ואין בה מערכת שלטונית המסוגלת להשתלט על אירוע דרמטי בקנה מידה של התפרצות הקורונה.

במהלך 2019, המדינה חוותה התפרצות כולרה, עם כ-2,000 מקרים חדשים ביום. אך את הכולרה התימנים מכירים, היא הכתה בהם בעבר. הקורונה הרבה יותר קשה לזיהוי, וייתכן שאף אחד שם לא יודע לאמוד את כמות הנדבקים.

באשר לעזה, גם שם יש חוסר ודאות ביחס ליכולת של חמאס לנהל את המשבר ולדווח ביושר על מספר הנדבקים. אתמול (שישי) התקיימו בעזה תפילות במסגדים הצפופים, כאשר האימאמים והדרשנים הסבירו לקהל כיצד צריך להתנהג כדי למנוע את התפשטות המגפה. זה קרה תוך כדי שאלפי בני אדם יושבים זה לצד זה, כתף אל כתף, בלי שהם יודעים אם מי שנמצא לידם בריא.

אתמול התקיימו בעזה תפילות במסגדים הצפופים, כאשר האימאמים והדרשנים הסבירו לקהל כיצד צריך להתנהג כדי למנוע את התפשטות המגפה. זה קרה תוך כדי שאלפי בני אדם יושבים זה לצד זה, כתף אל כתף

הסבירות לכך שבעזה (הקרובה למצרים, שם נרשמו כ-250 מקרים) לא קיימת קורונה היא נמוכה ביותר. העזתים מאמינים שהסגר הישראלי שומר עליהם מהנגיף, וכי הם חיים באחד המקומות המוגנים ביותר מפניו. מי ייתן שלא יתבדו.

2

במצרים קוראים לשחרור אסירים

מצרים דוחה בתוקף טענות של חוקרים מקנדה ובריטניה, לפיהן יש שם חולים רבים בקורונה – הרבה יותר מהמספר הרשמי, שעומד כאמור על כ-250 איש. השלטונות אף עצרו מספר פעילים, וביניהם מרצה בכירה באוניברסיטת קהיר, שדרשו לשחרר את האסירים מבתי הכלא הצפופים במדינה באופן מיידי.

תייר אמריקאי במצרים חוגג את העובדה שלא נדבק בקורונה. בהמשך הסתבר כי תוצאות הבדיקה שלו היו שגויות (צילום: Matt Swider via AP)
תייר אמריקאי המבקר במצרים חוגג את העובדה שלא נדבק במגיפת קורונה. בהמשך הסתבר כי תוצאות הבדיקה שלו היו שגויות, והוא אובחן כנשא של הנגיף (צילום: Matt Swider via AP)

הפעילים נעצרו בעקבות הפגנה קטנה בקהיר, שבה השתתפו גם קרובי משפחה של אסירים פוליטיים המרצים את עונשם בבית כלא בבירה. המפגינים טענו כי בתי הכלא הם מוקד להפצת מגפות גם בתקופות רגילות, ובמיוחד עכשיו בעת משבר הקורונה. בהמשך כמה מהפעילים שוחררו, בעוד שאחרים נותרו במעצר.

מכת הקורונה קשה במיוחד עבור מצרים, מדינה שבה ענף התיירות מפותח מאוד. מיליוני מצרים תלויים בענף זה לפרנסתם. במהלך 2019 חזרה התיירות בארץ הפרעונים לממדים הרגילים, שקדמו למהפכה בינואר 2011 בכיכר תחריר.

מכת הקורונה קשה במיוחד עבור מצרים, מדינה שבה ענף התיירות מפותח מאוד, ומיליוני מצרים תלויים בענף זה לפרנסתם. במהלך 2019 חזרה התיירות בארץ הפרעונים לממדים שקדמו למהפכה בכיכר תחריר

כעת, נסיגה כלכלית משמעותית תהיה בלתי נמנעת, גם בגלל ההאטה במעבר אניות בתעלת סואץ וחזרת עובדים מצריים ממדינות המפרץ ומארצות נוספות.

3

נורוז בצל הפנדמיה

למרות המגפה, הבידוד וההפסדים הכלכליים העצומים, בטורקיה, באיראן, בעיראק, בסוריה ובחבל הכורדי חוגגים בימים אלה את נורוז – חג האביב. החג האהוב, שמסמל פריחה, צמיחה וחזרה לחיים, מאחד (ולו לתקופה קצרה) בין בני דתות שונות, קבוצות לאומיות יריבות ואויבים פוליטיים באזורים אלה.

משפחה עיראקית חוגגת נורוז, 2019, ארכיון. השנה החגיגות עברו לרשתות החברתיות (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)
משפחה עיראקית חוגגת נורוז, 2019. השנה החגיגות עברו לרשתות החברתיות (צילום: AP Photo/Hadi Mizban)

רבים העלו לרשתות החברתיות תמונות של שולחן החג, שכולל אלמנטים סמליים קבועים כמו נבטים, פרחים ודברי מתיקה מסורתיים. בפוסטים ובציוצים שלהם הם הביעו צער על כך שאינם יכולים לחגוג בחיק המשפחה המורחבת והחברים.

רבים העלו לרשתות החברתיות תמונות של שולחן החג, שכולל אלמנטים סמליים קבועים כמו נבטים, פרחים ודברי מתיקה מסורתיים. הם הביעו צער על כך שאינם יכולים לחגוג בחיק המשפחה המורחבת והחברים

אך לא כולם דבקו בכללי הבידוד החברתי. הטלוויזיה האיראנית העלתה אייטם על החגיגות, בו רואים אנשים מסתובבים בחנות פרחים מבלי לשמור על מרחק. כאילו שהקורונה משתוללת במקום אחר, ולא באיראן, שם כבר נרשמו כ-20,000 נדבקים וכ-1,500 מקרי מוות. במקביל, רופאים איראניים נטהרן העלו פוסט מתוך בית החולים, שם הם נלחמים על החיים של חולי הקורונה.

למרות הסכנה, גם בחבל הכורדי רבים יצאו לרחובות ופצחו בריקודים לכבוד החג, כאשר הם מתעלמים מהסכנה הברורה והמידית שבהתקהלות והתגודדות.

4

הסופ"ש בתולדות המזרח התיכון: תוניסיה עצמאית

ב-20 במרץ 1956, לאחר מאבק שנמשך ארבע שנים, תוניסיה זכתה בעצמאות מדינית. הוזיר הגדול טאהר בן עמאר ושר החוץ הצרפתי חתמו על ההסכם שסיים את השליטה הצרפתית במדינה, ובתוניסיה הוקמה ממשלה עצמאית ראשונה בראשותו של חביב בורגיבה, שביטל את המונרכיה וייסד משטר חד-מפלגתי.

בורגיבה מסייר בתוניסיה ו"משחרר" חלקים ממנה בצורה סמלית, יוני 1956 (צילום: AP-Photo/Agipan)
בורגיבה מסייר בתוניסיה ו"משחרר" חלקים ממנה בצורה סמלית, יוני 1956 (צילום: AP-Photo/Agipan)

בורגיבה שלט במדינה במהלך 31 שנים. בשנת 1987 זין אל-עאבידין בן עלי ביצע הפיכה נגדו ועלה לשלטון. הוא שלט במדינה עד 2011, אז פרץ האביב התוניסאי.

עוד 832 מילים
סגירה