נתניהו: מצב מערכת הבריאות לא ישפיע על הקורונה

נתניהו: "אם יהיו פה מאות אלפי חולים, אמצעי המיגון לרופאים והבדיקות לא יצילו אותם" ● "הפרטים עם כחול לבן כבר סגורים, מי שמטרפד אותו הם גנץ ולפיד" ● גנץ בתגובה: "מי שרוצה אחדות לא מטיל אולטימטום" ● השר בצלאל סמוטריץ' נכנס לבידוד ● ובזמן שהרופאים נלחמים בקורונה, הם נאבקים מול הממשלה שתשלם את שכרם על ימי הבידוד

משבר הקורונה: בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
Alex Kolomoisky/POOL
משבר הקורונה: בנימין נתניהו
16:24 עריכה

ערוץ 2 ו-ynet שידרו סרטון שבו נראו מספר אנשים רצים בטיילת תל-אביב, בהתאם להיתר שהעניק משרד הבריאות לפעילות ספורטיבית – ומשרד הבריאות הזדעק להתריע מפני הסכנה.

משרד הבריאות קרא לאזרחים בהודעה רשמית: "למרות השמש הישארו בבית, מזג האוויר היפה הוא לא סיבה לצאת החוצה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "אל תצאו מהבית. הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית. אני מבקש מהציבור להישאר בבית, מי שיצא – נא לחזור הביתה".

16:33 עריכה

הקורונה ומאבקי המנכ"לים: מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, התראיין בחדשות ערוץ 12 וחזר בהדגשה על התנגדותו לדרישת משרד הבריאות הטלת סגר מלא שיכלול סגירה של מקומות עבודה, גם אלה שאינם מקבלים קהל, בעיקר מפעלים.

לדברי באב"ד: "ההנחיות הקיימות של משרד הבריאות על ריחוק חברתי נכונות וחשובות ויש לאכוף אותן. אבל אף מדינה חוץ מסין לא סגרה את מקומות העבודה. אנחנו צריכים להמשיך לייצר כדי לממן את המלחמה בקורונה ולהמשיך להתקיים".

באב"ד התעמת באולפן עם טלי פרידמן, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, שהציגה את מצוקת העסקים הקטנים ואמרה שהם זקוקים לעזרתה של הממשלה. באב"ד הנהן בתגובה לדבריה של פרידמן ואמר כי בממשלה "מחפשים פתרון" למצוקת העצמאים שמקור פרנסתם נהרס וכי הם "מבטיחים לעזור", אך היה קשה להבין מדבריו מה הפתרונות הנידונים וכיצד בדיוק יעזרו לעסקים.

שי באב
שי באב"ד (צילום: Flash90)
17:20 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ידון היום אחה"צ עם מנכ"ל הבריאות, משה בר סימן טוב, בהחמרת הנחיית להקטנת החיכוך החברתי. כך מדווחים בחדשות ערוץ 12. זאת, לאחר שפורסמו בתקשורת תמונות של תנועה דלילה של אנשים בפארק הירקון ובחוף הים שגרמו למשרד הבריאות להגיב בחריפות, ולאחר שהמשטרה פיזרה התקהלויות קטנות בתל אביב ובירושלים.

נתניהו וליצמן במסיבת עיתונאים בענין משבר הקורונה (צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90)
נתניהו וליצמן במסיבת עיתונאים בענין משבר הקורונה (צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90)

 

17:44 עריכה

ההסתדרות תאגד את העצמאים במשק ותאפשר להם להצטרף לשורותיה. כך הבטיח מזכ"ל ההסתדרות, ארנון בר דוד, בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 על רקע מצוקתם של אלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים שנסגרו בשל מגיפת הקורונה. בר דוד לא הסביר במה צירופם של העצמאים להסתדרות תסייע להם בפועל.

בר דוד גם לא נשמע מודאג במיוחד ממצוקתם של מאות אלפי העובדים שהפכו השבוע למובטלים או יצאו לחל"ת. לדברי בר דוד: "90% מאלה שנרשמו בלשכות התעסוקה כמובטלים יצאו לחל"ת, וזה מראה שהמעסיקים הקשיבו לבקשה שלי שלא לפטר אותם".

בתשובה לשאלה האם מקומות העבודה של אותם עובדים בכלל יתקיימו כך שיוכלו לחזור למקום עבודתם, אמר בר דוד: "אני סומך על המשק הישראלי. אני קורא לעובדים: נעשה כל מאמץ לקצר את התקופה שבה אתם נמצאים ללא עבודה. כולנו מקווים שההשבתה החלקית של המשק תסתיים אחרי פסח".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד (צילום: פלאש 90)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד (צילום: פלאש 90)
18:06 עריכה

"האיש היחיד שיש לו מנדט להרכיב ממשלה הוא בני גנץ. לכן לא ברור למה הדיון היחיד שמתקיים היום בתקשורת למה שהליכוד לא יבוא לדבר על ממשלת חירום בראשותו של בני גנץ". כך הצהיר היום ח"כ עופר שלח מ"כחול לבן" בראיון בתוכנית "פגוש את העיתונות".

בתשובה לשאלה, האם במצב חירום כמו שאנחנו נמצאים בו בשל מגיפת הקורונה זה הזמן המתאים להחליף ראש ממשלה, אמר שלח: "יום אחד אנחנו גם נדון איך הגענו למצב הזה. מי הרעיב את מערכת הבריאות ככה שהתפוסה של חדרי המיון לא מספיקה. אם בני גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה הוא יוכל לנהל את המערכה שמנוהלת על ידי אנשי מקצוע מצויינים".

לדברי גנץ: "התפישה הזאת לפיה ראשות הממשלה ניתנה לנתניהו לפני מעמד הר סיני קדמה למשבר הקורונה. הקורונה היא לא הסיבה לתפישה הזאת. רוב חברי הכנסת הודיעו שהם תומכים בבני גנץ".

בתשובה לשאלה כחול לבן יכולה להרכיב ממשלת מיעוט אמר שלח: "כחול לבן יכולה להרכיב ממשלה, נקודה". בתשובה לשאלה האם המחלוקת על כניסה לממשלת נתניהו תפלג את כחול לבן אמר שלח: "יש עתיד תלך עם כחול לבן באשר תלך, במיוחד למהלך שנעשה השבוע אחרי החרפה של הניסיון לפזר את הכנסת".

.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
.עופר שלח (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

 

18:12 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר היום בתוכנית "פגוש את העיתונות": "משבר הקורונה לא מנוהל כמו שצריך. הרבה דיבורים ומעט מעשים. אנחנו תקועים עדיין ב-2000 בדיקות ליום, במקום 5000 או 6000 – ולא ברור למה חלק מהבדיקות לא מתבצעות בשבת, זאת שערורייה. אין מספיק מטושים ואין מספיק ציוד בבתי החולים".

לדברי ליברמן: "אנחנו עם 300 אלף מובטלים ונכנסים למיתון בלי שיש לנו ועדת כספים ובלי תקציב. המצב הכלכלי הוא קטסטרופלי. אני מתכוון לגבש תוכנית כלכלית עם בכירי המשק. אם נגיע למיליון מובטלים תהיה כאן רעידת אדמה חברתית שהבעיה החברתית תחוויר לידה".

בתשובה לשאלה, האם בתקופה כזאת לא עדיף שיתוף פעולה של כל המפלגות תחת הנהגתו של נתניהו, אמר ליברמן: "ישראל מדינה חזקה והיא תנצח את הקורונה כמו שהסינים ניצחו אותה, אבל השאלה אם בדרך נתניהו לא יהפוך למאו דזה טונג".

לדברי ליברמן: "נתניהו מנצל את המשבר כדי לזרוע פניקה בהופעות יומיות בתקשורת שמשרתות את האינטרסים שלו. הוא מנסה לנטרל את הכנסת. גם השב"כ שנלחם בטרור פונה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ומבקש את אישורה לבצע צעדים חריגים כמו מעקב אחרי אנשים, אסור לעשות צעדים כאלה בלי פיקוח".

כשהמראיינת, רינה מצליח, התעקשה שליברמן יענה לשאלות על הרכב הממשלה שליברמן חותר אליה, ענה ליברמן: "אנחנו מוכנים להצטרף לכל ממשלת אחדות, תחת נתניהו או גנץ, וגם לתמוך בה מבחוץ. רק שירכיבו כבר ממשלה".

18:25 עריכה

כתבה שפורסמה היום באתר וואלה ניוז חושפת תוכנית של צה"ל להטלת סגר כללי על ישראל.

לפי הכתבה, אגף המבצעים במטכ"ל אישר את התוכנית מול הרמטכ"ל אביב כוכבי, והיא כוללת סיוע של צה"ל למשטרת ישראל בהיקף של כאלף כלי רכב ואלפי חיילים – "חייל אחד לצד כל שוטר" שיתפרסו ברחובות ישראל.

לקראת יישום התוכנית אושר לצה"ל לגייס במידת הצורך 5,000 חיילי מילואים, אך לפי שעה אין כוונה לגייס אותם אלא להשתמש בכוחותיו הסדירים.

בנוסף, אמור צה"ל לפי התוכנית לסייע גם למקומות עבודה אזרחיים חיוניים.

כוחות צה"ל בבנימין, ארכיון; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש 90)
כוחות צה"ל בבנימין, ארכיון; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: פלאש 90)
18:33 עריכה

צה"ל העביר 3,000 מטושים לבדיקות במשרד הבריאות.

18:43 עריכה

"שלומם של אזרחי ישראל יהיה טוב, אם הם יצייתו להוראות – בניגוד לתמונות המדאיגות שנראו היום בפארקים". כך אמר היום שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס בראיון לתוכנית פגוש את העיתונות.

המראיינת רינה מצליח אמרה לאקוניס: "הדברים הללו היו בשוליים, למה להטיל את האחריות על הציבור? אולי נדבר על מה שאתם עושים בשביל הציבור?". אקוניס ענה: "אנחנו עוזרים. נעביר בין 4,000 ל-6,000 שקל לעצמאים. מבטלים את דמי הביטוח הלאומי החודש".

לאחר שמצליח ביטלה את דבריו ואמרה שהסיוע הזה הוא "לעג לרש", אמר אקוניס: "אנחנו עושים ככל האפשר לצמצם את הפגיעה. אם נראה שאפשר בהדרגה להחזיר חלק מהמשק לעבודה עוד לפני ה-14 באפריל זה מה שנעשה".

בתגובה לדבריו של אביגדור ליברמן נגד נתניהו אמר אקוניס: "מדובר על האדם שגרר את ישראל למצב שבו אנחנו נמצאים שלוש פעמים, הוא האחרון שיש לו זכות לה . מעבדות אינן נדרשות באישור והן מתפקדות. חלקן עובדות בשבת. אחרות מושבתות עדיין בשבת כי רק בימים האחרונים הן נכנסו לעבודה והן לא ערוכות לכך".

"הפצת פייק ניוז, הסתה, הסרטון המגוחך שיאיר לפיד פרסם השבוע, לא יועילו. אם כחול לבן רציניים בכוונותיהם להיכנס לממשלת אחדות הם יעבירו ועדות בהסכמה ולא ידרשו החלפת יו"ר לכנסת".

נתניהו ואקוניס בישיבת הממשלה הבוקר (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
נתניהו ואקוניס בישיבת הממשלה הבוקר (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
19:03 עריכה

 

19:05 עריכה

לאחר שהתפרסמו בתקשורת צילומים של אזרחים בפעילות ספורטיבית בפארקים ובטיילת בחוף הים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ועוררו בהלה תחת הכותרת השגויה "האזרחים הפרו את ההנחיות" – המשטרה החלה לפזר את האזרחים:

19:40 עריכה

אחרי ביקורת עזה שספג משרד הבריאות על האיטיות בבדיקות למחלת הקורונה בישראל, מד"א החל בהרחבה משמעותית של הבדיקה.

שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל מד"א אלי בין, הודיעו כי הלילה תחל ההקמה של שלושה מתחמי "היבדק וסע" נוספים בחיפה, ירושלים ובאר שבע. שלושת המתחמים החדשים יוקמו במהירות האפשרית, וצפויים להתחיל לפעול בימים הקרובים.

ממשרד הבריאות נמסר: כי כמו המתחם שכבר נפתח בתל אביב, אל כל אחד מהם צפויים להגיע ולהיבדק בין מאות לאלפי ישראלים בכל יום. ההגעה לבדיקה במתחם "היבדק וסע" מותנית ביצירת קשר עם מוקד 101 של מגן דוד אדום, ובקבלת אישור ע"י רופא שיש ליטול ממנו דגימה.

במתחם "היבדק וסע" הראשון שהוקם, בגני יהושע בתל אביב, נבדקו עד כה יותר מ-350 אזרחים, ובסך הכל, מאז החל להתפשט נגיף הקורונה בעולם, הפראמדיקים של מגן דוד אדום לקחו דגימות מכ-14,000 בני אדם ברחבי הארץ.

שר הבריאות יעקב ליצמן במסיבת עיתונאים בתל אביב, היום. עצר את הטיסות מסין לישראל מחשש להתפרצות וירוס הקורונה (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
שר הבריאות יעקב ליצמן במסיבת עיתונאים בתל אביב, היום. עצר את הטיסות מסין לישראל מחשש להתפרצות וירוס הקורונה (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
19:53 עריכה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, מודיעה: "בהמשך לפרסומים שנפוצו בימים האחרונים, אני מבקשת להבהיר כי בתי המשפט ובתי הדין ממשיכים לפעול בכל רחבי הארץ כשירות חיוני וליתן מענה לציבור".

"בתי המשפט ובתי הדין אינם מושבתים ואינם סגורים וזאת מתוך מודעות ומחויבות לחשיבותה של זכות הגישה לערכאות לא רק בימים כתיקונם אלא גם – ובנושאים מסוימים בפרט – בימים חסרי תקדים כימים האלה. והכל כמובן תחת המגבלות והאילוצים הנובעים מן המצב, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובסוגי העניינים שנקבעו על פי התקנות הנוגעות למצב החירום המיוחד.

"כמי שעומדת בראש הרשות השופטת, הצורך לשמור על עצמאותה של רשות זו הוא בראש מעייניה בימי משבר כמו בימי שגרה. על כן כל צמצום בפעילות בתי המשפט ובתי הדין בשל מגפת הקורונה נעשה עד כה – וככל שיידרש ייעשה גם בעתיד – בראש ובראשונה על דעתה ועל פי החלטתה".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
19:58 עריכה

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מגיב לטענות על הסגירה, כביכול, של המעבדות לבדיקת קורונה בשבת. בהודעה שפרסם ליצמן עם צאת השבת נאמר: "נדהמנו לראות עם צאת השבת כי במהלך השבת שודרו ידיעות ודיווחים שונים כביכול הורה שר הבריאות שלא להפעיל את המעבדות הרפואיות בשבת".

"לדברים אלו אין כל שחר. מעולם לא הורה שר הבריאות על הפסקת פעילות המעבדות, שכן הן עוסקות בהצלת חיים שמשמעותן פיקוח נפש. ההיפך הוא הנכון, בהוראות שר הבריאות אף הוגדלו מס' הבדיקות והורחבו שעות הפעילות במעבדות השונות".

"עוד בטרם כניסת השבת, הודענו לכלי התקשורת כי מבחינת משרד הבריאות המעבדות הרפואיות פועלות 24/7 ללא הפסקה. יש לראות בחומרה כי הודעה ברורה זו, לא מנעה מכלי תקשורת רבים, כמו מס' פוליטיקאים, להמשיך להכפיש ולשקר ביודעין, כביכול ניתנה הוראה משר הבריאות 'החרדי', לצמצם את פעילות המעבדות הרפואיות".

"מצערת העובדה שבזמן שמערכת הבריאות מגוייסת בכל הכוח בהצלת חיי אדם. בחר ח"כ ליברמן להתעסק בפוליטיקה זולה ושקרית. זו בושה! אנו דוחים התנהגות זו בכל דרך".

"בעת הזאת, משרד הבריאות ושר הבריאות העומד בראשו, מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב והנהלת המשרד, מחזקים את ידי העובדים והעובדות במעבדות הרפואיות, הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים, הרופאים, האחיות, הרוקחים, אנשי מד"א, ארגוני ההתנדבות, וכל מי שעוסק יום ולילה בהצלת חיים למען בריאות אזרחי ישראל. יחד ננצח את המשבר הזה, בעזרת השם".

יעקב ליצמן (צילום: Flash90)
יעקב ליצמן (צילום: Flash90)
20:10 עריכה

20:22 עריכה

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר הערב בראיון לחדשות ערוץ 13 בתגובה לפעילות המשטרה נגד ישראלים שטיילו בסוף השבוע: "אין עדיין באמת אפשרות לאכוף את התקנות החדשות ולכן המשטרה מתמקדת במניעת התקהלויות ובאכיפה על בעלי עסקים ובאכיפת הבידוד. לכן היועמ"ש קבע שהתקנה שעוסקת במניעת תנועה של הציבור אין סנקציה בצידה,.

"השוטרים יכולים לקרוא לציבור לחזור הביתה ואם אדם מתעקש להפר תקנות הוא ייענש אבל לא תהיה ענישה כנגד אנשים ברחוב. המאבק הזה הוא מאבק משותף. לממשלה יש אחריות, אבל אם לא נפעל עם אחריות אישית אי אפשר לנצח במאבק הזה. השוטרים עשו 12 אלף ביקורים אצל חייבי בידוד וכולם היו בבית וכך גם אלף עסקים שצריכים להיות סגורים, וזה טוב, אבל הציבור צריך להימנע גם מהתקהלויות, זאת אחריות של כולנו".

"אם זה לא מספיק, אנחנו נצטרך להיערך לסגר מלא בלית ברירה. זה יהיה הכרחי רק אם לא נצליח להסביר לציבור כמה השהיה בבית היא הכרחית כדי למנוע קריסה של מערכת הבריאות. אנחנו במאבק לחיים ולמוות מה שקרה באיטליה וספרד עלול לקרות כאן וכל אחד צריך לקחת אחריות ולהישאר בבית".

"מדינות אחרות משבחות אותנו על המהירות שבה ביצענו את סגירת הגבולות, ועכשיו אנחנו נבחנים על ההסגר, על הבדיקות ועל הפיצוי והסיוע לעסקים, וזה מחייב ממשלת אחדות כמה שיותר מהר כדי להעביר תקציב כמה שיותר מהר".

גלעד ארדן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
גלעד ארדן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
20:43 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע הערב כי הוא נכנס לבידוד. סמוטריץ' נפגש ביום שלישי האחרון עם אישה שאובחנה הערב כנשאית קורונה וייכנס לבידוד עד יום שישי ה-31.3 בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

סמוטריץ' מסר: "יחד נעבור בעזרת השם את התקופה המורכבת הזו. אני קורא לאזרחי ישראל לשמור על הנחיות משרד הבריאות ומאחל רפואה שלמה לכולם. אמשיך לעבוד מהבית וללוות מרחוק את מאמצי הממשלה ומשרד הבריאות. שבוע טוב".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
20:46 עריכה

שירות התעסוקה מדווח על כך שיותר מ-500 אלף איש הפכו בחודש האחרון למובטלים, עקב הנחיות משרד הבריאות על סגירת עסקים ופעילויות. כ-28 אלף איש שנרשמו לשירות בשבוע האחרון. 

לפי הנתונים כ-89% מהנרשמים הוצאו לחופשה ללא תשלום, כ-7% פוטרו, כ-2% התפטרו, 2% – סיבות אחרות. לשם השוואה, בפברואר נרשמו 25,576 דורשי עבודה חדשים ובינואר 23,173.

20:57 עריכה

בזמן שמספר 1 ב"כחול לבן", בני גנץ, מנסה להצטרף לממשלתו של נתניהו, יאיר לפיד, מספר 2 באותה מפלגה, מצטרף למחאת הדגל השחור:

20:59 עריכה

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, ממשיך "לנדנד" עם העניין הקטן הזה של דמוקרטיה:

21:02 עריכה

אחרי שמשרד הבריאות הרחיב את הבדיקות לאיתור מחלת הקורונה בישראל, ד"ר אחמד טיבי עדיין לא קיבל תשובה לשאלה, באיזה אזורים בארץ התבצעו הבדיקות, כלומר, כנראה, האם בדקו גם ערבים ולא רק יהודים:

21:05 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, מאחל רפואה שלמה לד"ר מאג'ד גנאים מבית החולים פוריה שחלה בקורונה:

21:37 עריכה

מצב מערכת הבריאות לא רלוונטי למגיפת הקורונה. כך הצהיר הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו, בראיון שנתן לחדשות ערוץ 13.

לדברי נתניהו, שהתייחס לפעילות ספורטיבית מותרת של ישראלים שנראתה היום בפארקים: "מתגודדים בפארקים מאות או אלפי אנשים ונוצרות הדבקות. אנחנו נצטרך להגיב לכך. ראינו בתי כנסת והגבנו בעוצמה".

"אזרחי ישראל אנחנו מדברים על החיים שלכם. אנחנו במגיפה שלא ידעו כמותה יותר מ-100 שנה, רק בימי הביניים היו מגיפות כאלה, זה לא משחק. שורה של מדינות אחרות כבר התנגשו בקרחון ואני מנווט ממנו את הספינה".

"המצב שלנו טוב וזה לא מקרי. מספר החולים אצלנו יהיה יותר קטן מאשר באירופה וברוב העולם כי עצרנו את התנועה לישראל. באירופה עשרות אחוזים מהאזרחים יחלו ומיליונים ימותו. אבל מה שיקבע כיצד נשרוד את המגיפה הנוראית הזאת היא ההתנהלות שלנו, התנהלות הציבור".

מגישת המהדורה, הלה קורח, שאלה את נתניהו: "מה שיקרה לא קשור למצב מערכת הבריאות, שאתה ייבשת אותה במשך שנים"?

נתניהו הגיב לשאלה בהיסטריה: "לא, לא, לא, לא נכון. זה לא נכון. תפסיקו כבר. ברגע שהמספרים של החולים יעברו לטור הנדסי זה כבר לא משנה מה מצב מערכת הבריאות. במצב כזה אתה יכול לטפל ב-1 מכל 100".

לדברי נתניהו: "יש בעיה של ציוד רפואי וציוד הגנה בכל העולם. אצלנו המצב עוד טוב. יש מחסור בארצות הברית, באנגליה, בכל מקום. אנחנו במאמץ של הצטיידות אבל זה לא מה שימנע אותנו מהתנגשות בטיטניק הזה".

"שאלת הבדיקות היא שאלה באיתור ובידוד החולים. המדיניות היא לאתר לבודד וגם לשחרר את הבריאים כדי להפעיל את הכלכלה. אין בעיה עם הבדיקות. הבדיקות יעברו תוך ימים ספורים לעשרות אלפים ביום ויביאו אותנו למקום שני בעולם במספר הבדיקות לנפשאבל אין אפשרות לבדוק את כולם. אם אתה חולה ובדקת ומצאו שאתה חולה תישאר בבית זה לא משנה. שאלת הבדיקות היא מעניינת אבל זה לא יעזור לנו כמה שתדברו על זה".

בשלב הזה קורח העירה "רובם המכריע של החולים בקורונה לא ימותו. אני אומרת את זה כדי להפסיק לזרוע פניקה". נתניהו לא הגיב להערה. לשאלת כורח, האם הוא מתחייב לחזק את מערכת הבריאות אחרי סיום המגיפה, אמר נתניהו: "מערכת הבריאות הכפילה את התקציב שלה בתקופה שלי ואני התחייבתי עוד לפני הקורונה לחזק אותה עוד יותר".

כשנשאל על מצב העסקים והסיוע להם אמר נתניהו: "חייבים לשים את היד לכיס. הכיס בכנסת. בשביל תקציב צריך כנסת ובשביל זה צריך להרכיב ממשלה. אני לא פועל לפי דברים קצרי טווח ופופולריים. הפרטים של ההסכם עם כחול לבן כבר סגורים. הצעתי להם הצעה שוויונית במספר התיקים".

"מה שמונע את ההליכה לאחדות הוא בני גנץ שלא מוכן ללכת לאחדות. כנסו לאחדות, אין לנו זמן, שלא נשקע במצולות".

בתשובה לשאלה, האם גנץ יכול לבטוח בו שיקיים את הסכם הרוטציה, אמר נתניהו: "כן, בני, אני מתחייב להעניק לך את החצי השני ברוטציה, זה יהיה דבר משפטי. ואנחנו כרגע במלחמה, כדי להציל את המדינה, לא ייתכן שחייל (גנץ) ישאל את המפקד שלו (נתניהו עצמו) אם הוא יכול לסמוך עליו".

"באותו זמן שהם מדברים על אחדות הם מנסים להעביר על חודו של קולה של היבא יזבק החלפה של אנשים, החלפה של יו"ר הכנסת, וחוק שאין לו תקדים בשום מדינה, אפילו באיראן, שלא יאפשר לראש ממשלה להתמודד בגלל משפט".

"הם אומרים עליי דברים שלא יאמרו. רוב העם רוצה אחדות, רוב מוחלט רוצה אחדות כדי להילחם בקורונה, ובאים קומץ של אנשים ומנסים לעשות פוטש בשיטות איראניות".

ההסכם עם בני מוכן, הוא צריך להחליט לפיד לפני הכול או ישראל לפני הכול. שייכנסו כולם, יאיר לפיד, עמיר פרץ, ליברמן, רק לא תומכי הטרור מהרשימה המשותפת. הם נשבעו לא לשבת איתם אבל מפרים את כל ההבטחות שלהם".

"כל הדיבורים שלהם על אחדות הם קשקוש, כל מה שהם רוצים זה להשתלט על הכנסת, להדיח את היו"ר ולהשתלט על הכול. אנחנו במשבר של האנושות ותראה במה הם מתעסקים, ברעיונות הזויים של יאיר לפיד".

משבר הקורונה: עובדי מד"א נערכים לבידוד חולים בבית מלון בתל אביב (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
משבר הקורונה: עובדי מד"א נערכים לבידוד חולים בבית מלון בתל אביב (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
21:46 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ מסר בתגובה לדברי נתניהו: "מי שרוצה אחדות לא עובד עם אולטימטומים, לא משתמש בהדלפות מגמתיות ובטח שלא פוגע בדמוקרטיה ובאזרחים ומשתק את כנסת ישראל".

יאיר לפיד מסר: "באמצע משבר לאומי יושב ראש הממשלה בטלוויזיה ומשקר ומכפיש ללא הרף. איומי הסרק של נתניהו לא מרשימים אותנו, גם לא ההסכם שלא היה ולא נברא. בשבוע הבא נבחר יו"ר חדש לכנסת, ונפעיל את הבית כדי להילחם בקורונה לטובת האזרחים. זה הדבר היחיד שחשוב עכשיו".

בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
בני גנץ (צילום: גילי יערי/פלאש90)
22:04 עריכה

בזמן שהרופאים מתמודדים עם הגעת מגיפת הקורונה בישראל במשאבים המקוצצים של מערכת הבריאות, הם צריכים להתמודד גם על תשלום שכר.

הערב פורסם כי המשא ומתן בין הרופאים דנים עם משרד האוצר על הסכם קיבוצי שיסדיר את עניין השכר שהם יקבלו במהלך ימי בידוד שנכפים עליהם בשל מגע עם חולי קורונה. במשרד האוצר מתכוונים להוריד את ימי הבידוד ממכסת ימי המחלה, אך הרופאים דורשים לקבל שכר מלא על אותם ימים בהם הם נאלצים שוהים בבידוד.

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וממלא מקום יו"ר הסתדרות הרופאים בישראל, אמר לאתר ynet: "השכר מורכב מ-40% שכר בסיס והיתר הוא בונוסים מתורנויות וכוננויות. למה רופא שהיה במגע עם חולה קורונה במסגרת העבודה שלו צריך לשבת בבית ולהפסיד על זה כסף? לא יכול להיות שיש יחס זהה בעניין בין הצוותים הרפואיים ליתר האזרחים שמקבלים ימי מחלה ומפסידים משכרם".

ניתוח בבית החולים וולפסון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ניתוח בבית החולים וולפסון (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
23:00 עריכה

האגודה לזכויות האזרח פנתה הערב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה כי ימצא "הדרך הנאותה להבהיר לנבחרי הציבור ולעובדי הציבור את החשיבות שבהקפדה על פעולה בסמכות גם בעת משבר".

המכתב מגיע על רקע שורה של מקרים, אשר האגודה מפרטת, המלמדים עם חריגה מסמכויות – ובכללן פניה של משרד הבריאות למוסדות אקדמים בדרישה לקבל את רשימת כל הסטודנטים לרפואה בארץ.

האגודה מותחת ביקורת על הופעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלוויזיה, בהן הוא מצהיר על הנחיות חדשות – בטרם אלו עוגנו בהחלטות ממשלה מחייבות, ומוליכות שולל את הציבור.

את הביקורת החריפה ביותר מותחת האגודה לזכויות האזרח על ציוץ של שר הביטחון נפתלי בנט שקרא לרשויות "לעגל פינות" במסגרת המלחמה במגפת הקורונה.

"למיטב ידיעתנו לא באה תגובה הולמת למסר המופקר של שר הביטחון, שמשמעותו היא הדחה של עובדי ציבור לפעול שלא כדין. באין שלטון חוק ייפרע עם, וגם בעת קשה זו יש לדאוג לכך שרשויות הציבור יפעלו כדין", נכתב בפניית האגודה.

המכתב המלא של האגודה לזכויות האזרח

23:50 עריכה

סיעת הליכוד פנתה הערב לבג"ץ, בבקשה להצטרף כמשיבה לדיון בעתירות שיתקיים מחר (ראשון) אחה"צ, נגד מהלכיו של יו"ר הכנסת הזמני, ח"כ יולי אדלשטיין, למניעת תחילת עבודתה של הכנסת החדשה.

בבקשה מציינת הסיעה כי הליכוד וכחול-לבן מנהלות שיח גם על הרכב הוועדה המסדרת, וכי העותרים מנסים לנצל את הנסיבות המיוחדות השוררות במדינה כדי לחוקק חוקים שישנו את שיטת הבחירות במדינה.

בקשת ההצטרפות של הליכוד

23:58 עריכה

הממשלה אישרה הלילה את התקנות לשעת חירום להגבלת תנועת האזרחים. המדובר בהחלטות שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז עליהם כבר ביום חמישי בערב. אולם, רק הלילה התקנות קיבלו את אישור הממשלה – ולמעשה רק מעתה הן בנות תוקף.

תקנות שעת חירום להגבלת פעילות – 21-03-2020

23:59 עריכה

דובר משרד החוץ הודיע הלילה כי בעקבות העירעור שהגיש שר החוץ ישראל כ"ץ, קיבל משרד החוץ החרגה משאר משרדי הממשלה ויעבוד על פי המתכונת הבאה בחירום:

  • בנציגויות בחו"ל – עבודה במתכונת מלאה.
  • מטה המשרד בארץ – 50% מכוח האדם.

"החלטת הממשלה מעידה על ההכרה בצורך של מדינת ישראל במשרד חוץ חזק ומתפקד בעיתות אלו של משבר הקורונה", אמר כ"ץ.

סגירה