• משבר הקורונה ברומא, מרץ 2020 (צילום: Cecilia Fabiano/LaPresse via AP)
    Cecilia Fabiano/LaPresse via AP
  • בית חולים באיטליה, מרץ 2020 (צילום: Claudio Furlan/LaPresse via AP)
    Claudio Furlan/LaPresse via AP
  • קניות ברומא בצל התפרצות הקורונה, מרץ 2020 (צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse via AP)
    Mauro Scrobogna/LaPresse via AP
  • בית הכנסת הספרדי בוונציה (צילום: Courtesy)
    Courtesy

"אנחנו יודעים שיש אור בקצה, אבל לא יודעים מה אורך המנהרה"

הקהילה היהודית הזעירה של מנטובה מורכבת בעיקר מקשישים, ונמצאת בלב אזור התפרצות הקורונה ● במילאנו, הרבנים נרתמו כדי להפיץ את כללי ההתנהגות החדשים ● והיהודים של ונציה עוד לא התאוששו מההצפות - וכבר נתקלו באויב חדש ומסוכן בהרבה ● כך מתמודדות הקהילות היהודיות באיטליה עם משבר הקורונה הקטלני

איטליה בסגר. הרחובות נטושים ותריסי החנויות סגורים. נסיעות מוגבלות למקרי חירום בלבד, ואנשים מתבקשים להישאר בבתים שלהם. הכל בניסיון לרסן את התקדמות הקורונה, המגפה המתפשטת במהירות. אבל נכון להבוקר (שבת) כבר נמצאו שם מעל 47 אלף חולים בקורונה, ויותר מ-4,000 איטלקים מתו מהנגיף.

בינתיים, כל העסקים באיטליה יהיו סגורים עד ה-25 במרץ (לפחות), מלבד חנויות מזון ובתי מרקחת. המגבלות הללו פורסמו בפייסבוק רק ביום רביעי, ה-11 במרץ, על ידי ראש הממשלה ג'וזפה קונטה. זאת, אחרי שתי הוראות קודמות שפורסמו ביום שבת בלילה וביום שני שלאחר מכן, מתוך מטרה לרסן את העלייה במקרי ההדבקות והמוות במדינה. כמובן שהמשבר הרסני גם עבור הכלכלה, וקונטה כבר הקצה 25 מיליארד אירו בניסיון לעזור לעסקים להישאר עם הראש מעל המים.

באיטליה, מרכז ההידבקות של הקורונה הוא באזור הצפוני לומברדיה, אחד מהאזורים התעשייתיים החשובים באירופה. כל המדינה מושפעת כעת מהמגפה, המתפשטת במהירות. בכל הנוגע למספר המתים המדווחים מקורונה, איטליה עקפה אפילו את סין – שם פרצה המחלה (כ-4,000 לעומת כ-3,250 בהתאמה).

אבל האיטלקים איחרו ככל הנראה לזהות את גודל המשבר, וההחמרה במדיניות הממשלה שם החלה רק לפני כשבועיים. בלילה שבין ה-7 ל-8 במרץ, קונטה חתם על צו לנקיטת צעדים דרסטיים באזורים המכונים "אזורים אדומים" של לומברדיה ו-14 מחוזות אחרים. כבר ביום שלאחר מכן הצו הורחב לכל המדינה.

וכך, עד 3 באפריל לפחות, פאבים, מועדונים ועסקים אחרים בתחום הבידור באיטליה יהיו סגורים, כמו גם חדרי כושר וברכות שחייה, מוזיאונים ואתרים תרבותיים, בתי ספר ואוניברסיטאות, וחנויות ומסעדות.

בינתיים, גם מדינות נוספות – ובהן ישראל – נקטו בצעדים דומים, כאשר הקו המנחה את ראשיהן היה "לא להיות כמו איטליה". הדעה הרווחת בעולם היא שהאיטלקים התעוררו מאוחר מדי למציאות החדשה, והצעדים שננקטו שם נועדו למנוע עומס על מערכת הציבור הציבורית, אשר בלומברדיה כבר קרובה לקריסה. יחידות הטיפול הנמרץ שם חוות קושי ממשי על רקע פעילות במקסימום יכולת.

בינתיים, גם מדינות נוספות – ובהן ישראל – נקטו בצעדים דומים, כאשר הקו המנחה את ראשיהן היה "לא להיות כמו איטליה". הדעה הרווחת בעולם היא שהאיטלקים התעוררו מאוחר מדי למציאות החדשה

כצפוי, אף אוכלוסייה באיטליה אינה פטורה מההנחיות החדשות. מוקדם יותר החודש, הקהילה היהודית באיטליה – בת 30 אלף החברים – בילתה את חג הפורים בבית, על רקע קבלת החדשות הדרמטיות והדיווחים, אחד אחרי השני. בתי כנסת רבים בארץ המגף נסגרו על מנת להימנע מהתקהלויות גדולות.

כמו בארץ, בתי כנסת, כנסיות ובתי תפילה אחרים באיטליה הורשו להישאר פתוחים לעת עתה, אך המתפללים נדרשים להימנע מהתקהלות ולשמור על מרחק אחד מהשני. במקביל, טקסים אזרחיים ודתיים גדולים, לרבות הלוויות, נעצרו.

ראשי הקהילות היהודיות במדינה עדיין מנסים להסתגל למצב החדש. הקהילה היהודית של רומא הבירה כוללת כ-15,000 חברים, מה שהופך אותה לגדולה ביותר באיטליה. "אנחנו קהילה גאה ועתיקה בעיצומו של המצב החמור ביותר שעמדנו בפניו מאז מלחמת העולם השנייה", אמרה נשיאת הקהילה רות דורנג'לו.

"אנחנו במצב של-אי ודאות מוחלט. אנחנו מנסים לייצב את המצב, אבל יש חרדה גדולה כאן בנוגע לסכנה של קריסה מוחלטת. המורל הכללי נמוך מאוד. אנחנו יודעים שיש אור בקצה המנהרה, אבל לא יודעים מה האורך של המנהרה", אמרה.

בית חולים באיטליה, מרץ 2020 (צילום: Claudio Furlan/LaPresse via AP)
בית חולים באיטליה, מרץ 2020 (צילום: Claudio Furlan/LaPresse via AP)

"נעשה אותו דבר בפסח"

במילאנו, בירת לומברדיה, חיים יותר מ- 8,000 יהודים. יש שם 25 בתי כנסת, הסגורים כעת בתור אמצעי זהירות. המשרד הרבני והמרכז של הקהילה היהודית – הגדולים ביותר אחרי רומא – סגורים מסיבות דומות. העובדים עובדים מרחוק.

"בתי הספר שלנו ובתי האבות נסגרו לשלושה שבועות לפחות", אומר לי מילו הסבאני, מנהיג קהילה ממילאנו. "אנחנו מארגנים ערוצי תמיכה שונים לסיוע לחברי קהילה, במיוחד מבוגרים הנמצאים בבידוד ולא יכולים לקנות מזון. אנחנו מלמדים את הילדים על יצירת מרחק, משקיעים בחומרי חיטוי ומכינים את צוות האבטחה של הקהילה לכל תרחיש".

"אנחנו בעיצומו של המצב החמור ביותר שעמדנו בפניו מאז מלחמת העולם השנייה. אנחנו במצב של-אי ודאות מוחלט. אנו מנסים לייצב את המצב, אבל יש חרדה גדולה מקריסה מוחלטת. המורל הכללי נמוך מאוד"

כאמור, הצעדים של הממשלה השפיעו גם על חגיגות פורים. כדי לעזור לאלו שלא הצליחו להגיע לבית הכנסת, איגוד הקהילות היהודיות של איטליה, בשיתוף פעולה עם מועצת הרבנות האיטלקית, הציעו שידור חי של הקראת מגילת אסתר.

בזמן שנראה כי חלק ממנהיגי הציבור החרדי בישראל מתקשים להסתגל למציאות החדשה, מנהיגי הקהילה היהודית באיטליה נרתמו להפנמת ההנחיות בציבור.

וכך, הרב הראשי של מילאנו ונשיא מועצת רבני איטליה, אלפונסו ארביב, התריעו בחברי הקהילה לנקוט בזהירות גדולה במהלך חג הפורים. "במצב הספציפי הזה, חובה לשמור על החג במקביל לשמירה על זהירות גדולה, כדי לעמוד במגבלות המוטלות על ידי הוראת הממשלה. בנוסף לחובה לעמוד בתקנות בתור אזרחי איטליה, יש חובה דתית לשמירה על הבריאות שלנו ושל אחרים", הסביר.

כלל היהודים ממילאנו נדרשו להסתגל למצב. "המצווה של שליחת משלוחי מנות ניתנת לפתרון על ידי הימנעות מקשר ישיר", הציע אז ארביב, והוסיף כי ארוחת החג תהיה מוגבלת למשפחה בלבד. "מתנות לאביונים יכולות להישלח דרך אנשים אחרים או דרך העברות בנקאיות לעמותות העוזרות לנזקקים", הוא הוסיף.

בקצה הרחוק של לומברדיה, לא הרחק ממילאנו, נמצאת מנטובה, עיר קטנה עם קהילה יהודית מקומית של 60 איש, רובם מבוגרים. "זה לא תמיד היה ככה. במאה ה-19 היו כאן יותר מ-2,000 יהודים", אמר לי עמנואל קולורני, נשיא הקהילה היהודית. "בית הכנסת היחיד שנשאר רשם לאחרונה ביקורים מועטים מאוד, ורק בחגים המרכזיים. למרבה הצער, כל פעילויות הקהילה מבוטלות כעת".

לאה קאלבו פלאטרו, חברת מועצת הקהילה היהודית במנטובה, היא עיתונאית עצמאית העובדת עבור סוכנות ידיעות במילאנו. "למרבה השמחה, אני מצליחה לעבוד מהבית", היא אומרת. "אני מנסה להימנע מפגישות, אשר מבוצעות במקום זאת דרך סקייפ". כשהיא נשאלת כיצד התפרצות הקורונה משפיעה על החיים וההרגלים הדתיים, פלאטרו אמרה כי משפחתה החליטה לחגוג את פורים בבית.

"נעשה אותו דבר בפסח", היא אמרה", "אותו אנחנו מבלים לרוב עם אחרים. בערב הראשון אנחנו לרוב אוכלים ארוחת ערב עם חברים, אבל השנה זה לא יהיה אפשרי. חברים רבים בקהילה שלנו הם מבוגרים. אנחנו חייבים להגן עליהם משום שהם האנשים הכי חשופים לסכנות הקשורות לווירוס".

שגרת הקהילה היהודית של מנטובה כמעט ונעצרה לחלוטין. "השהינו את התפילות", אמר חבר הקהילה אלדו נורסה. "לרוב אנחנו חוגגים את השבת ואת החגים החשובים. אנחנו חיים באי-ודאות, אולי נאלץ לבטל את חגיגות פסח".

קניות ברומא בצל התפרצות הקורונה, מרץ 2020 (צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse via AP)
קניות ברומא בצל התפרצות הקורונה, מרץ 2020 (צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse via AP)

הצעירים עוזרים למבוגרים

הקהילה היהודית של ונציה ביצעה ארגון מחדש לכל הפעילויות שלה. "בחודש הזה, כל האירועים התרבותיים בוטלו", אמר דובר הקהילה, פאולו נבארו דינה. "בתחילה החלטנו לשמור על בית הכנסת הספרדי בגטו העתיק פתוח, אבל אז שינינו את דעתנו. כל הפעילות הדתית מושהית כעת. פגישות עסקיות מתרחשות בטלפון". לדבריו של הדובר, קבוצת צעירים – בתיאום עם המנהיגים הדתיים של ונציה – יעשו סידורים ויביאו את המצרכים הבסיסיים למבוגרים.

אנדראה מבורך הוא יזם מוונציה העובד בתחום הנדל"ן והמזון. "אני גר במרכז ההיסטורי של ונציה אבל עובד באזור של נמל מרגרה, על היבשה, שם אני מנהל מסעדה", אמר לי מבורך. "המצב נורא, אבל לתושבי ונציה יש יכולת התאוששות יוצאת דופן. לאחר גובה שיא של מים בנובמבר, העיר רק החלה להתאושש. אך המצב הרבה יותר גרוע – ונציה נטושה, החנויות עומדות על 100% הפסד".

"המצב נורא, אבל לתושבי ונציה יש יכולת התאוששות יוצאת דופן. לאחר גובה שיא של מים בנובמבר, העיר רק החלה להתאושש. אך המצב הרבה יותר גרוע – ונציה נטושה, החנויות עומדות על 100% הפסד"

המסעדה של מבורך סגורה, אבל הוא אומר שהעסקים ימשיכו עם משלוחים לחברות במרגרה והבאת ארוחות ללא תשלום למבוגרים שספונים בביתם.

בית הכנסת הספרדי בוונציה (צילום: Courtesy)
בית הכנסת הספרדי בוונציה (צילום: Courtesy)
עוד 1,101 מילים
סגירה