כוננות קורונה בפולין: תושב ורשה מצטייד במזון, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
AP Photo/Czarek Sokolowski

צוותי חירום ובמבה כשרה לפסח: הקהילות היהודיות באירופה נערכות להחמרה

ראשי הקהילות היהודיות הקטנות באירופה מקימים צוותי חירום, שיגישו סיוע יומיומי לחבריהן אם וכאשר השלטונות כבר לא יוכלו לעשות זאת ● בניגוד למצב בישראל, הרבנים באירופה הם שמובילים את המאמץ ההסברתי והלוגיסטי להפנמת הנחיות הבידוד וההיגיינה בציבור הדתי ● וכולם שם מבינים כבר שחג הפסח השנה יהיה אחר לגמרי ● "אנחנו בקשר קרוב עם המבוגרים שלנו, ומתכוננים למצב חירום גדול יותר"

1

דנמרק

בתחילת החודש, חברי הקהילה היהודית של דנמרק התאספו בקופנהגן כדי לחגוג יחד את פורים. זה קרה אי-אז, בזמנים שבהם מגפת הקורונה הייתה רק נקודה רחוקה באופק של האנושות, אבל אחד המשתתפים כבר נשא את הווירוס – ו-15 חברים קהילה נוספים, בהם הרב יאיר מלכיאור, החלו להרגיש ברע.

לדברי מלכיאור, המשמש כרב הראשי של כ-6,000 עד 10,000 היהודים החיים בדנמרק, לא כל מי שחלה נבדק בווירוס הקורונה (מלכיאור עצמו היה בין אלו שכלל לא נבדקו), אבל מספר אנשים נמצאו חיובים. למרבה המזל, אמר מלכיאור, לא היו מבוגרים או חברי קבוצות אחרות בסיכון שנדבקו במחלה.

דנמרק נקטה בצעדים להכלת התפשטות הווירוס, הן בקהילה היהודית והן באוכלוסייה הכללית. נכון להבוקר (שני), המדינה רשמה 1,395 מקרים ידועים. לפי הדיווחים האחרונים הללו, 13 בני אדם מתו שם כתוצאה מהמחלה.

מאז ה-13 במרץ, דנמרק סגרה את בתי הספר והמוסדות הציבוריים, שלחה הביתה את עובדי המגזר הציבורי, וסגרה את הגבול שלה למי שאינו אזרח המדינה – בעוד שסחורות כמו מזון ותרופות עדיין יכולות לעבור.

על רקע חג הפסח המתקרב, גם הקהילה היהודית בדנמרק התנתקה בפועל מהעולם. המצב בדנמרק מדגיש את המצב של קהילות יהודיות קטנות אחרות באירופה, שנסמכות לעתים קרובות על אספקת מוצרים ושירותים דתיים מבחוץ.

"הכל נעצר", אמר לי מלכיאור. "אנחנו מתחילים עכשיו פעילות ברשת, אבל הבעיה הייתה גם שאני הייתי חולה, כך שהדבר פגע באפשרות של העברת שיעורים".

ארכיון: מפגן תמיכה ביהדות דנמרק לאחר פיגוע ירי בבית כנסת, 2015 (צילום: AP Photo/Mads Nissen/Polfoto)
ארכיון: מפגן תמיכה ביהדות דנמרק לאחר פיגוע ירי בבית כנסת, 2015 (צילום: AP Photo/Mads Nissen/Polfoto)

מלכיאור הוסיף כי סדר הפסח הקהילתי הרגיל בוטל השנה, וכי הוא מנסה למצוא פתרונות כדי להבטיח שחברי הקהילה היהודית יוכלו לחגוג את פסח כראוי.

יש מספיק מזון כשר לפסח, הוא אמר, משום שהרוב הגיע לפני המשבר, והקצביה הכשרה פועלת כרגיל. "אנחנו מסודרים עם מזון עד לסוף פסח, וכעת אין סימן לכך שהאספקה תפסיק. לכן, אנחנו לא מודאגים באשר לאספקה בעתיד, אם כי המצב יכול להשתנות". לדבריו, יש מחסור קל בפריטים כשרים שאינם חיוניים, אבל "אנחנו יכולים להסתדר בלי ביסלי ובמבה. זה נחמד אם יהיה לנו אותם – אבל ברור שלא מדובר בהכרח – אם כי יש חברי קהילה שלא יסכימו איתי".

"בדנמרק יש מחסור קל בפריטים כשרים שאינם חיוניים, אבל אנחנו יכולים להסתדר בלי ביסלי ובמבה. זה נחמד אם יהיה לנו אותם – אבל ברור שלא מדובר בהכרח – אם כי יש חברי קהילה שלא יסכימו איתי"

2

הונגריה

עם 167 מקרים של קורונה שדווחו על ידי ממשלת הונגריה נכון לעכשיו, המדינה – הכוללת בין 50,000 ל-150,000 יהודים, עם כ-10,000 עד 15,000 חברי קהילה פעילים – רושמת פחות נשאי קורונה רשמיים מאשר רוב מדינות אירופה.

ובכל זאת, תחת ראש הממשלה השנוי במחלוקת ויקטור אורבן, הממשלה נקטה בצעדים החלטיים לגדוע את התפשטות הווירוס. בין הצעדים היו סגירת הגבולות – ראשית מישראל, איראן, סין, דרום קוריאה ואיטליה, ואז לכל מי שאינו אזרח הונגריה – והוראה לסגירת מסעדות, בתי קפה, מועדונים ומוסדות תרבות.

"הונגריה סגרה את הכניסה לישראלים משום שמספר ישראלים שהגיעו לכאן התבררו כחולים", כתב לי בשבוע שעבר סלומו קובץ', הרב הראשי של קהילות EMIH הקשורה לחב"ד, באימייל. קובץ הוסיף כי, "רוב חברי הקהילה הלומדים בישראל כבר חזרו הביתה לפורים, לפני סגירת הגבולות. מצד שני, סטודנטים ישראלים בהונגריה חווים קשיים בתכניות שלהם לחזור הביתה לפסח, על אף שהאוניברסיטאות סגורות. אנחנו מנסים לארגן טיסת שכר עבורם".

ארכיון: חגיגות סוכות בהונגריה, 2018 (צילום: Zsolt Demecs/MTI via AP)
ארכיון: חגיגות סוכות בהונגריה, 2018 (צילום: Zsolt Demecs/MTI via AP)

למרות התקנות, אמר קובץ', החיים הדתיים ממשיכים. על אף שהונגריה אסרה על התקהלות של יותר מ-100 איש, החוקים לא תקפים לתפילות.

"אנחנו ב-EMIH-חב"ד החלטנו כי בדיוק בימים מאתגרים שכאלו אנשים צריכים תמיכה והכוונה רוחנית", אמר קובץ'. "לכן אנחנו מרגישים מחויבים שלא לסגור את הפעילות, התפילות והשיעורים הדתיים שלנו. עד כה, למרבה המזל, אף אחד מהקהילה לא נדבק בווירוס. סגרנו את כל בתי הספר שלנו. מספר ילדים שלא הרגישו טוב נבדקו, וכולם מחכים לתוצאות", הוא אמר (בשבוע שעבר).

"אנחנו מרגישים מחויבים שלא לסגור את הפעילות והתפילות שלנו. עד כה, למרבה המזל, אף אחד מהקהילה לא נדבק. סגרנו את כל בתי הספר שלנו. מספר ילדים שלא הרגישו טוב נבדקו, וכולם מחכים לתוצאות"

קובץ' ציין כי בנוסף לחיטוי בית הכנסת ואספקת חומר חיטוי לכל חברי קהילתו, הוקמו "צוותים אופרטיביים" כהכנה להחמרת המצב. בין היתר, מדובר על אגירת שימורי מזון כשרים, הבטחה כי חברי הקהילה המבוגרים לא יחוו מחסור, והקמת מרכז רפואי אלטרנטיבי בו רופאים מהקהילה יכולים להתנדב כדי לעזור לחברי קהילה אם יש עיכוב בנושאים רפואיים יומיומיים במערכת הבריאות הכללית.

באשר לפסח, "אנחנו מחכים לראות מה יקרה בימים הקרובים", אמר קובץ'. "נכון לעכשיו, התכניות שלנו לא השתנו. יש לנו יותר מ-2,000 משתתפים בסדרי פסח בכל שנה. השנה, אנחנו עושים התאמות במטרה לערוך ערבי סדר קטנים יותר (עם פחות מ-100 משתתפים בכל סדר), במקביל לפריסה במספר גדול יותר של מיקומים, כך שכמה שיותר אנשים יצליחו להשתתף. אנחנו גם מכינים גם כ-1,500 ערכות סדר מיוחדות לאנשים המעדיפים לעשות את ליל הסדר בבית". עם מאפייה כשרה, חוות עופות וחוות בקר כשרה לייצור חלב, שומרי המצוות בהונגריה מחזיקים במידה מסוימת של יכולת עצמית לספק את צורכיהם.

זושה פריץ, מנהלת בית באלינט של ה-JCC בבודפשט, המשרת ברובו את היהודים הליברלים יותר, כתבה לי כי שירותי בית הכנסת בוטלו, פעילויות תרבות נדחו ומרכז הקהילה היהודית נסגר. "אנחנו מתכננים נוכחות חזקה אונליין", הוסיפה, "ובקהילה הפרוגרסיבית חלק מהרבנים עלו לרשת ומשדרים תפילות ושיעורים. אנחנו בהחלט מתכננים לעשות ליל סדר ברשת, מה שבהחלט מתאים למי שאינו בדיוק שומר מצוות, אבל ישמח להשתתף באירועים וירטואליים בחג".

"אנחנו מתכננים נוכחות חזקה אונליין, וחלק מהרבנים עלו לרשת ומשדרים תפילות ושיעורים. אנחנו מתכננים לעשות ליל סדר ברשת, מה שמתאים למי שאינו שומר מצוות, אבל ישמח להשתתף באירועים וירטואליים"

בית באלינט גם שלח חומרים מקוונים למשפחות לשימוש בבית – שירים, הוראות עשה זאת בעצמך לליל הסדר, משחקים ודברים הכרחיים אחרים לפסח.

3

פולין

נכון לתחילת השבוע (ב'), היו 649 מקרים ידועים של קורונה בפולין. על פי הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריץ', המשרת כ-8,000 חברי קהילה, התפילות שם עדיין מתקיימות כרגיל, אם כי שיעורי התורה מתרחשים ברשת. היוצאת מן הכלל היחידה היא קבוצת לימוד קטנה "במשרה מלאה", הנפגשת עדיין בבית הכנסת.

בית הספר היהודי בוורשה נסגר גם הוא, וחדר האוכל הקהילתי הכשר שולח ארוחות לבתים של זקנים ואחרים הנזקקים לכך, ומציע ארוחות בטייק אווי בלבד.

בדיקות קורונה בפולין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
בדיקות קורונה בפולין, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

"עד כה, תודה לאל, אף אחד מחברי הקהילה היהודית לא התגלה בתור נשא של הווירוס", מסר שודריץ'. "אנחנו בקשר קרוב עם המבוגרים שלנו ואנו מתכוננים למצב חירום גדול יותר. יצרנו קבוצת חירום להתמודדות ועזרה לכולם במהלך מצב חירום, המורכבת מכל הארגונים היהודיים בפולין – דתיים וחילוניים".

"אנחנו בקשר קרוב עם המבוגרים שלנו ואנו מתכוננים למצב חירום גדול יותר. יצרנו קבוצת חירום להתמודדות ועזרה לכולם במהלך מצב חירום, המורכבת מכל הארגונים היהודיים בפולין – דתיים וחילוניים"

4

סלובקיה

הקהילה היהודית הקטנה בת 3,000 התושבים עומדת בפני אתגרים על רקע מגבלות מחמירות מהממשלה, עם 185 מקרים מאושרים של קורונה. על פי הרב הראשי ברוך מאיירס, אף חבר בקהילה היהודית לא נמצא נשא של הווירוס.

"משבר הבריאות השפיע על השירותים הדתיים", אמר לי מאיירס בשבוע שעבר. "הקהילה שלנו עומדת באופן פעיל בכל המגבלות, לרבות איסור על התקהלות. המשמעות היא שאין מניינים בתפילות ואין ליל סדר פומבי".

מאיירס הוסיף כי הקהילה מקווה לאפשר לכל משפחה לקיים ליל סדר ולשמור על חד הפסח בבית. כמו בכל שנה, נמכרים בסלובקיה יינות כשרים ומצות לחג. כדי להימנע ממגע פיזי לא הכרחי, השנה יש תכניות לעשות משלוחים לבתים.

דמוקרטיה בימי קורונה, זה אפשרי: התכנסות הפרלמנט החדש בסלובקיה (צילום: Michal Svitok/TASR via AP)
דמוקרטיה בימי קורונה, זה אפשרי: התכנסות הפרלמנט החדש בסלובקיה (צילום: Michal Svitok/TASR via AP)

"זה יהיה אתגר, וכולנו עדיין עובדים על הפרטים של המשלוח של יין, מצה ובשר כשר", ציין מאיירס. "בנוסף, אנחנו מקווים לספק כלים חינוכיים, בין אם בחומרים מודפסים או ברשת, בשפה הסלובקית, המסבירים כיצד לערוך סדר בבית".

"זה יהיה אתגר לא פשוט, וכולנו עדיין עובדים על הפרטים של המשלוח של יין, מצה ובשר כשר. בנוסף, אנחנו מקווים לספק כלים חינוכיים בשפה הסלובקית, המסבירים בדיוק כיצד לערוך את ליל הסדר בבתים"

בכל הנוגע להמשך האספקה של מוצרי מזון כשרים, "החדשות הרעות הן שבאופן כללי אנחנו תלויים באוסטריה, ובמידה מסוימת בהונגריה", אמר. "החדשות הטובות הן שיש אפשרות שהמשלוחים יוכלו להתבצע ממדינות אלו בדיוק כפי שהם נעשים עבור מוצרי מזון שאינם כשרים".

5

נורווגיה

על פי הרב הראשי של נורווגיה, יואב מלכיאור (אחיו של הרב הראשי של דנמרק) הקהילה הקטנה המונה 1,000 חברים פעילים, 800 מתוכם באוסלו, פעילה מאי-פעם – גם אם באופן וירטואלי – במהלך משבר הבריאות. יש עוד כ-1,000 יהודים בנורווגיה שאינם משויכים באופן פעיל לקהילה היהודית, הוא העריך. בנורווגיה נמצאו עד כה 2,385 חולים בקורונה, 7 מהם מתו כתוצאה מהנגיף.

"יש לנו יותר שיעורי תורה מאי פעם – כל ערב יש לנו שיעור שאנשים יכולים להקשיב לו", אמר מלכיאור. "יש לנו קהילות שממשיכות לעבוד, ויש לנו שירים לילדים ותכנית אחרת למבוגרים בה אנשים יכולים להשתתף באמצעות זום.

"יש לנו פעילויות וקבוצות למבוגרים, כך שיהיה להם מישהו לדבר איתו, ואם יש צרכים פרקטיים כלשהם, נוכל לעזור למי שבבידוד או דברים אחרים, אנחנו מנסים לעזור אחד לשני", הוסיף. "מבוגרים הם אלו שעשויים להיות בסיכון הגדול ביותר, ובעקבות זאת הם חוששים יותר מאחרים, והם גם יותר לבד מאחרים".

"יש לנו פעילויות וקבוצות למבוגרים, כך שיהיה להם מישהו לדבר איתו, ואם יש צרכים פרקטיים כלשהם, נוכל לעזור למי שבבידוד. מבוגרים הם אלו שעשויים להיות בסיכון הגדול ביותר, ובעקבות זאת הם גם חוששים יותר"

בשבוע שעבר דיווחנו בזמן ישראל על הקושי לקיים ברית מילה בנורווגיה, בעקבות התפרצות הקורונה באירופה. 

בנם הטרי של הרב טייסון הרברגר ורבקה הרבגר רודנר, אוסלו, נורווגיה, 15 במארס, 2020 (צילום: Couretsy)
בנם הטרי של הרב טייסון הרברגר ורבקה הרבגר רודנר, אוסלו, נורווגיה, 15 במארס, 2020 (צילום: Couretsy)
עוד 1,383 מילים
סגירה