דרושה מכונת הנשמה למגזר השלישי

אילוסטרציה (צילום: iStock-Wavebreakmedia)
iStock-Wavebreakmedia
אילוסטרציה

בימים אלו, כאשר נזקי משבר הקורונה והשלכותיו על המשק הישראלי מתחילים להתחוור, חשוב לזכור כי לא רק המגזר הפרטי והציבורי נפגעים אנושות ממגבלות משבר הקורונה אלא גם העמותות, הקרנות וארגוני המגזר השלישי. העמותות והארגונים לשינוי חברתי עומדים בקו החזית ונותנים שרות לאוכלוסיות המוחלשות. אוכלוסיות אלו הן הראשונות להיפגע במצבים של חוסר וודאות וחוסר בטחון כלכלי.

חשוב לזכור כי לא רק המגזר הפרטי והציבורי נפגעים ממשבר הקורונה, אלא גם העמותות, הקרנות וארגוני המגזר השלישי. אלה משרתים אוכלוסיות מוחלשות, הראשונות להיפגע במצבי חוסר וודאות וחוסר בטחון כלכלי

דוגמא בולטת לכך הינה אוכלוסיית הסטודנטים. לא רק ששגרת הלימודים של הסטודנטים נפגעה וקיים חוסר וודאות לגבי המשך הלימודים כעת סוכם בין משרד האוצר וראשי המוסדות האקדמיים כי הסמסטר ימשך אל תוך הקיץ, וכך תפגע יכולתם של הסטודנטים לעבוד במהלך הקיץ, התקופה בה הם חוסכים את מירב כספם.

ולא רק זאת, כעת מרבית הסטודנטים נפגעו בגל הפיטורים האחרון, כאשר משרות סטודנטיאליות מובהקות כגון מלצרים, סוקרים ועובדי קבלן בוטלו באבחה חדה. אם בכך לא די, קרנות וארגונים חברתיים מסוימים המעניקים מלגות הודיעו כי יתכן ויאלצו לבטל את הענקת המלגות אשר תוכננו להינתן לסטודנטים, כאילו אין די במה שאותם סטודנטים צריכים להתמודד עמו.

על קברניטי המדינה להבין כי הארגונים החברתיים אינם יחידי סגולה וגם הם אינם חסינים להשלכות וקורסים תחת העומס. ללא התייחסות וסיוע גם להם לא יישאר מי שיטפל בסוגיות החברתיות ביום שאחרי משבר הקורונה.

את מחיר המשבר העמותות מרגישות כבר עכשיו והוא עתיד לעלות בחודשים הקרובים: אירועי גיוס הכספים בארץ ובחו"ל מתבטלים, תורמים אשר הפסידו כספים עקב הירידות בבורסות מפסיקים לתרום, תקציב המדינה צפוי להיות מקוצץ, וכל זאת משפיע ישירות ומורגש בשטח. עמותות רבות חוו קיצוץ בתרומות, כמו גם הקפאה או עיכוב בתשלומים המגיעים להם מהמדינה בגין העדר ממשלה והדבר משליך באופן ישיר על עובדיהן, תוך פגיעה בתנאים ובשכר העובדים, הוצאה לחופשה ללא תשלום ואף פיטורים.

אירועי גיוס הכספים בארץ ובחו"ל לעמותות ולאירגונים מתבטלים, תורמים אשר הפסידו כספים עקב הירידות בבורסות מפסיקים לתרום, תקציב המדינה צפוי להיות מקוצץ, וכל זאת משפיע ישירות ומורגש בשטח

הארגונים החברתיים ממשיכים לפעול גם בתקופה לא פשוטה זאת של חוסר ודאות ומגבלות על התכנסות בשל החשש ממגפת הקורונה, פעילות חשובה במיוחד בתקופה זאת, כאשר צעירים ובני נוער נותרים חסרי מעש בבתים. הארגונים החברתיים ממשיכים לשמור על חיבור לשטח ולקהילה וממשיכים את פעילותם תוך התאמה למגבלות, במטרה להמשיך ולשמור על שגרה בריאה ככל הניתן ולייצר ערך חברתי משמעותי לחברה הישראלית. יש להמשיך ולסייע ביגם לעשות זאת.

ללא התייחסות וסיוע של מדינת ישראל גם לארגוני המגזר השלישי – לא יישאר מי שיטפל בסוגיות החברתיות ביום שאחרי משבר הקורונה.

תומר סמרקנדי הוא מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", הפועלת לשינוי פני החברה באמצעות חינוך מעצים לאוכלוסיות מוחלשות. העמותה מלווה ומנחה עשרות קהילות חינוך ומכינות קד"צ בפריפריה (צילום: ליאת מנדל)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 398 מילים
סגירה