קרן נויבך באולפני כאן ב' (צילום: צילום מסך, כאן)
צילום מסך, כאן

"כאן" מנצל את משבר הקורונה כדי לקצץ בעובדים ולפגוע בעיתונאים

ההסתדרות וועד העיתונאים של התאגיד שוקלים כיצד להגיב לשרשרת החלטות שהתקבלו בשבוע האחרון בהנהלת "כאן" ● לוסי אהריש פוטרה ● "השעה הבינלאומית" ו"מיצוי זכויות" הוסרו מלוח השידורים ● תוכניותיהן של קרן נויבך ואסתי פרז צומצמו ● עשרות עובדים נשלחו לחל"ת ● כל זאת למרות שתקציב התאגיד קבוע ולא נפגע מהמשבר ● ובמקביל, "קודה תקשורת" חוזרת לעבוד עם התאגיד ללא תשומת לב ציבורית ● אז מה בעצם קורה בגוף השידור הציבורי?

זעם ותסכול בקרב עובדי כאן, תאגיד השידור הציבורי, על שורה של שינויים בלוחות השידורים בחסות הקורונה בימים האחרונים, ושליחת עשרות עובדים, רבים מהם זוטרים, לחופשות זמניות בבתיהם במסגרת החלטות על צמצום תקציבי וצמצום מצבת העובדים.

בוועד העיתונאים של התאגיד, בארגון העיתונאים ובהסתדרות העובדים שוקלים כיצד להגיב לשרשרת של החלטות שהתקבלו בשבוע האחרון, ובראשם פגיעה בתנאי העבודה דווקא של תחקירנים ומפיקים בכאן ב'.

גורמים בוועד תהו היום מדוע הוצאו לחל"ת כ-70 עובדים, רובם עיתונאים וחלק לא קטן מהם זוטרים, במקום לקצץ זמנית בשכר הבכירים או להוציא לחופשה בכירים בדרגת סמנכ"לים אשר שכרם משמעותי יותר וביטחונם הכלכלי גדול יותר.

גורמים בוועד תהו היום מדוע הוצאו לחל"ת כ-70 עובדים, רובם עיתונאים וחלק לא קטן מהם זוטרים, במקום לקצץ זמנית בשכר הבכירים או להוציא לחופשה בכירים בדרגת סמנכ"לים אשר שכרם משמעותי יותר וביטחונם הכלכלי גדול יותר

על שולחן הוועד מונחות מספר אפשרויות: קיום "אסיפות עובדים" (אשר משמעותן מעין עיצומים בשידור), השבתות נקודתיות או השבתה מלאה בתיאום עם הסתדרות העובדים.

על פי הנחיות משרד האוצר, אין לתאגיד הכרח להוציא עובדים לחל"ת. זאת כיוון שמקומות עבודה המוגדרים "חיוניים" (ובהם תקשורת ועיתונות) מוחרגים מהנחייה זו. בארגון העיתונאים ובהסתדרות העובדים שיגרו מכתב משותף למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, והגיבו היום בחריפות לפגיעה בעובדים ובתוכניות עיתונאיות:

"ארגון העיתונאים והוועד בתאגיד מתנגדים ויתנגדו לכל פגיעה בעיתונאים ובעבודה עיתונאית בחסות משבר הקורונה. בתקופה כזאת של משבר יש לתגבר את העשייה העיתונאית ולא לדלל אותה. הארגון הוציא אמש מכתב ברוח זו למנכ"ל התאגיד אלדד קובלץ ובו דרישה לבטל את החופשות הכפויות של עובדי התאגיד".

ברקע המאבק מספר תוכניות רדיו העוסקות באקטואליה ואשר הורדו מהאוויר או צומצמו כחלק מ"התארגנות מחדש" שנעשתה בשבוע האחרון, על רקע משבר הקורונה.

בתאגיד ישנה ביקורת עצומה על כך שדווקא תוכניות העוסקות בנושאים חברתיים וכלכליים היו הראשונות להיפגע, בעוד התוכניות הפוליטיות המובהקות כמו "קלמן-ליברמן" ו"שלי וגואטה" נותרו בשעותיהן הקבועות, ואף במקרה של "קלמן-ליברמן" קיבלו זמן שידור נוסף.

בין התוכניות שהורדו בימים האחרונים: "השעה הבינלאומית" והתוכנית "מיצוי זכויות" של העובדת הסוציאלית גילי תמיר. כמו כן, צומצמה תוכניתה של קרן נויבך לפעמיים בשבוע, והיא תשדר לסירוגין עם המגישה אסתי פרז אשר תגיש את יומן הצהריים רק שלוש פעמים בשבוע.

התוכניות "השעה הבינלאומית" ו"מיצוי זכויות" הוסרו. "סדר יום" של קרן נויבך ירדה לפעמיים בשבוע, ויומן הצהריים עם אסתי פרז ישודר לסירוגין, רק שלוש פעמים בשבוע

ארבע התוכניות הללו מצטיינות בכך שהן עוסקות במישרין או בעקיפין בהשלכות הקשות של משבר הקורונה על הכלכלה והחברה הישראלית. ב"מיצוי זכויות" מצטברות פניות של עשרות מאזינים בכל יום המבקשים להבין כיצד להתמודד מול הביטוח הלאומי ורשויות רווחה נוספות. דווקא בימים כאלה של חוסר ודאות וריבוי מובטלים, אומרים גורמים בתאגיד, תוכנית כזאת חשובה.

גם "סדר יום" של נויבך מנקזת מקרים רבים של פגיעה בחלשים, כחלק מהאג'נדה של התוכנית, ועוקבת לאורך זמן אחרי טיפול רשויות הבריאות והרווחה באלה הזקוקים לסיוע. ואילו "השעה הבינלאומית" רלוונטית בעת הזו יותר מתמיד, ומאפשרת התבוננות מעמיקה באופן הטיפול במשבר הקורונה ברחבי העולם.

"בעת הזאת, כאשר הבעיות החברתיות והבריאותיות נערמות כמגדל, כאשר קשישים מתקשים לקבל סיוע ומספר המובטלים עולה בקצב אדיר – זאת בושה שהתאגיד מקצץ דווקא את התוכניות העוסקות בנושאים חברתיים ואזרחיים", אומר גורם בתאגיד.

לא כולם בתאגיד מסכימים עם ההנחה האוטומטית שההחלטות הללו פוליטיות, זאת על אף שנויבך נחשבת סדין אדום של השלטון כבר כמה שנים, ובעבר – תחת הנהלת רשות השידור – נעשו ניסיונות "לאזן" אותה באמצעות מגיש מהימין, ולפגוע בעורכיה.

עם זאת, ההערכה של חלק מהעובדים עימם שוחחנו היא שההנהלה מנצלת את הכאוס הכללי כדי לקצץ בהוצאות ואולי גם כדי "למשמע" חלק מהמגישים הבכירים. וגם אם אין הנחתה שלטונית ברורה לפגוע בנויבך או בפרז, הרי שברור שלפחות עבור משרדי הבריאות והאוצר, התוכניות שלהן בימים אלה עלולות לחשוף את מה שפחות נוח לציבור לשמוע.

גם אם אין הנחתה שלטונית ברורה לפגוע בנויבך או בפרז, הרי שברור שלפחות עבור משרדי הבריאות והאוצר, התוכניות שלהן בימים אלה עלולות לחשוף את מה שפחות נוח לציבור לשמוע

גורם בתאגיד תקף את המנכ"ל אלדד קובלנץ בחריפות. "נראה שהנהלת התאגיד מנצלת את הקורונה כדי להפטר מאנשים ותכניות שאינם נוחים להם. בניגוד לכלי תקשורת אחרים, התאגיד מתקיים מכסף ציבורי קבוע ואינו נפגע מקיצוצי הקורונה. מעבר לכך, הרי שהוא מוחרג מתקנות החירום החלות על המגזר הציבורי ולכן אין שום סיבה לאלץ עובדים לצאת לחופשה. ניצול המגפה כדי להפטר מעובדים לא רצויים הוא נורא עוד יותר כשמדובר בכסף ציבורי".

אם את הפגיעה בנויבך, פרז ותמיר אפשר עוד איכשהו להסביר במסגרת שינויים בלוחות השידורים, הרי שפיטוריה של המגישה לוסי אהריש מריחים חזק יותר ממעורבות פוליטית.

היום נודע כי אהריש תפסיק להנחות את התכנית היומית "סוכן תרבות" ב"כאן 11", אותה היא מגישה ביחד עם קובי מידן, וזאת רק שבוע אחרי שעלתה התוכנית לאוויר. בתאגיד מעריכים שמדובר בצעד ענישה בעקבות השתתפותה של אהריש בהפגנת ארגון 'דרכנו' אתמול. בסביבתה של אהריש אישרו לאתר וואלה! כי קיבלה טלפון נזיפה מהתאגיד בעקבות ההשתתפות בהפגנה.

ב"כאן" ניסו בתגובתם לאתר לתת ספין תמוה על ההדחה (שנעשתה, על פניו, ללא כל בירור): "בצל משבר הקורונה משתנה לוח השידורים והציוותים בתאגיד. התכנית בהגשתם של גאולה אבן סער ולירון ברובינסקי בוטלה וגאולה שהינה עובדת התאגיד, תגיש עם קובי מידן במקום לוסי אהריש. אין קשר להשתתפותה של אהריש באירועים שאינם קשורים לתאגיד", אמרה תגובת התאגיד.

בתאגיד גם החליטו דווקא בתקופה זו על מהלך נוסף השנוי במחלוקת: אחרי הקפאה של מספר חודשים, הוחלט לחזור ולשתף פעולה עם חברת ההפקה "קודה תקשורת", בראשותו של רם לנדס, אשר אחראית לסילוף בתוכנית הדוקומנטרית "מחוז ירושלים".

אחרי הקפאה של מספר חודשים, הוחלט לחזור ולשתף פעולה עם חברת ההפקה "קודה תקשורת", בראשותו של רם לנדס, אשר אחראית לסילוף בתוכנית "מחוז ירושלים"

באחד הפרקים בסדרה, אשר ליוותה את שוטרי מחוז ירושלים, בוימה סצינה בה נראים השוטרים מוצאים נשק בביתו של תושב עיסאוויה, בעוד שבפועל סריקה בביתו לא העלתה דבר.

בתאגיד הודיעו לפני מספר ימים כי הצדדים יישבו את המחלוקות ביניהם במסגרת גישור שבו הוברר כי "נפל פגם משמעותי בשיקול דעת לקוי בבימוי התוכנית", אך "לתאגיד לא היה כל חלק ולא הייתה לו כל ידיעה על פגם זה". בעקבות כך, נמסר, התנצלה קודה הפקות על התקרית ותחזור להפיק תוכניות עבור התאגיד.

גורמים בתאגיד הביעו תמיהה על כך שפרשה כה חמורה, שגרמה גם נזק תדמיתי כבד לתאגיד, מוסדרת בשקט דווקא בימים של משבר לאומי, ותהו האם העיתוי לא נקבע כדי למנוע דיון ציבורי נוסף בסוגיה.

תגובת התאגיד

מתאגיד "כאן" נמסר בתגובה: "עד כה לא הוצא אף עובד של התאגיד לחל"ת. נוכח המצב שוּנו לוח השידורים ותוכניות התאגיד, אנו משדרים רצוף ברדיו ובטלוויזיה מחמש בבוקר ועד חצות. רצועות שידור הורחבו וצומצמו צוותי-העבודה במטרה לשמור על בריאות העובדים ולאפשר שידור חיוני ורציף לציבור בישראל.

"צוותי התוכניות "סדר יום" ו"יומן הצהרים", כמו גם תוכניות אחרות, עברו לעבודה חלקית מהבית. התאגיד פועל על פי הנחיות משרדי הבריאות והאוצר ובשיתוף מלא עם ועדי העובדים, שנציגיו משתתפים בישיבות בנושא המשבר והשלכותיו. אנו לומדים את המצב ונבצע התאמות, בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר, המתעדכנות מעת לעת".

באשר להתקשרות בין "קודה" לתאגיד, נמסר בתגובה: "ההצהרה המשותפת יצאה מיד עם תום הגישור וחתימת הצדדים על ההסכם ובאישור מועצת התאגיד".

עוד 1,069 מילים
סגירה