בג"ץ: על אדלשטיין לכנס את המליאה לבחור יושב ראש קבוע לכנסת עד יום רביעי הקרוב

לפני הפסיקה הודיע אדלשטיין על התנגדותו להבאת הנושא להצבעת המליאה עד מחרתיים ● הכנסת הקימה ועדה מסדרת, שבה רוב למתנגדי נתניהו; מפלגות הבלוק נעדרו מההצבעה ● ראש הממשלה הנחה להגביר את האכיפה על הגבלות תנועה ● מבקר המדינה: מערכת הבריאות אינה ערוכה לתרחיש של התפרצות מגפה ● הכנסת אישרה ללוי-אבקסיס להתפלג מסיעת העבודה-גשר-מרצ

  • גנץ נושא דברים במליאת הכנסת, היום; משמאלו – יושב הראש אדלשטיין (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
    שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
  • שיירה של מפגינים המוחים נגד הפגיעה בדמוקרטיה מחוץ לכנסת, היום (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
    אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
  • השרה מירי רגב במליאת הכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, פלאש 90)
    שמוליק גרוסמן, פלאש 90
  • מפגינה מוחה נגד נתניהו מחוץ למשכן הכנסת, היום (צילום: Sebastian Scheiner, AP)
    Sebastian Scheiner, AP
  • חבר הכנסת רם בן ברק, הנתון בבידוד ביתי, ביציע הכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, פלאש 90)
    שמוליק גרוסמן, פלאש 90
07:44 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, אמר הבוקר בראיון בכאן רשת ב': "צריך לטפל בקורונה ובנושאים הכלכליים ולא בפוליטיקה כי היא לא מעניינת כרגע אף אחד. צריך לתת לנתניהו להמשיך להיות ראש דסק קורונה, כי אולי חשובה המשכיות. צריך להקים ממשלת אחדות ונתניהו צריך להבין שהוא צריך להיות שני ברוטציה".

עוד אמר לפיד: "לא שמעתי מעודי על מישהו שיושב בטלוויזיה ומנהל מו"מ בסמסים. כל הניסיון שלהם בליכוד זה לייצר מצג שווא כאילו יש אצלנו פיצול. אני וגנץ עובדים יחד, ומדברים וחלק מהשיחות שלנו זה למה נתניהו מתנהג ככה בימי משבר".

07:47 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס הבוקר בשעה 10:00 דיון בנושא "הידוק ההגבלות על התנועות ומרקם החיים בישראל" – כך דווח בחדשות 13.

לדיון הוזמנו שר הבריאות, השר לביטחון פנים, שר הבטחון, שר האוצר, שר הכלכלה, שר האנרגיה והיועץ המשפטי לממשלה. הדיון יתקיים בווידאו מהקריה בתל אביב ומירושלים.

07:56 עריכה

הח"כים של בלוק ימין צפויים להחרים את הדיון במליאת הכנסת על הקמת ועדות הכנסת.

08:20 עריכה

ח"כ משה יעלון (כחול לבן) הכחיש הבוקר בראיון לגל"צ כי יו"ר מפלגתו, בני גנץ, הסכים להיכנס לממשלה בראשות נתניהו. לדבריו, "גנץ לא הסכים לשום דבר, היו מגעים שהפסיקו כשהבנו שנתניהו לא מאפשר לכנסת לתפקד. אנחנו בתהליך להפוך לדיקטטורה".

08:44 עריכה

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, בראיון לכאן רשת ב': "נתקדם בהדרגה להטלת הסגר".

לדבריו "מאות אלפי אנשים נוספים יידרשו לא ללכת לעבודה; ישראל תחולק לרובעים והמשטרה – יחד עם גדודים של צה"ל – הם יבדקו אנשים שנמצאים בחוץ. החרדה שלי היא ממה שיקרה עוד שבוע ועוד שבועיים. אני כבר לפני שבוע יצאתי עם עמדתי שצריך ללכת להסגר מלא של שבועיים, עם אכיפה הרבה יותר נרחבת. כמות האפשרויות שתינתן ליציאה מהבית תהיה יותר מצומצמת".

09:08 עריכה

ח"כ איילת שקד מימינה תקפה בראיון לגל"צ את מפלגת כחול לבן: "בג"ץ הוא לא הגננת של הכנסת. הם צריכים להגיע למתווה מוסכם עם אדלשטיין ולא ישר לרוץ לבית המשפט".

09:12 עריכה

השר גלעד ארדן הדגיש כי התכוון לכך שזה יקרה "בלית ברירה וכדי להציל חיים באם לא יהיה שיתוף פעולה מהציבור ומשמעת גבוהה שתמנע את ההתפשטות הנרחבת של הנגיף".

09:53 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "אנחנו בעיצומו של משבר חסר תקדים אבל גוש המיעוט של ביבי החליט לא להגיע היום לכנסת כי הם לא יודעים להפסיד".

עוד הוסיף: "בנתיים עבודה מאומצת של הרשימה המשותפת וחברת ישראייר הביאה לכך שחמישה מטוסים ימריאו היום מ אירופה. מאות סטודנטים ערבים ויהודים בדרך הביתה".

10:11 עריכה

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, התראיין הבוקר ל-103FM ואמר כי "כחול לבן פועלים כרגע בריצת אמוק מטורפת, אחרי המטרה המאוד ברורה שלהם – לפגוע בנתניהו, וזה לא משנה להם שיש וירוס שמשתולל וסכנה להרבה מאוד אזרחים".

עוד הוסיף זוהר כי הוא לא רואה שום סיכוי לאחדות, "בטח עם אנשים שפועלים אך ורק משנאה ומרצון לפגוע באיש אחד שקוראים לו בנימין נתניהו, תוך כדי המשבר החמור ביותר שידעה כנראה האנושות כולה ומדינת ישראל בפרט. הם פועלים כרגע בריצת אמוק מטורפת, אחרי המטרה המאוד ברורה שלהם – לפגוע בנתניהו, וזה לא משנה להם שיש וירוס שמשתולל וסכנה להרבה מאוד אזרחים".

10:13 עריכה

השר זאב אלקין שב והזהיר בראיון בגל"צ כי בחירת יו"ר כנסת מכחול לבן תסכל את המשא ומתן. "גנץ הגיע לצומת פוליטית. או בחירות רביעיות או ממשלת אחדות".

10:51 עריכה

השרה גילה גמליאל: אין שינוי במעבר לשעון קיץ

11:37 עריכה

בהמלצת המטה לבטחון לאומי – אין אפשרות לדחות את שעון הקיץ. בישיבה שהתקיימה בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים, הומלץ כי אין אפשרות לדחות את שעון הקיץ ל-1.5.2020. לפיכך, החליט שר הפנים, אריה דרעי לאמץ את המלצת אנשי המקצוע והודיע כי שעון הקיץ יחל בלילה שבין חמישי לשישי השבוע.

11:56 עריכה

הליכוד הודיעו כי יחרימו את דיוני המליאה שיתקיימו אחר הצהריים: "לא יעלה על הדעת שברגעים מכריעים וקריטיים למדינת ישראל, במקום להיכנס מתחת לאלונקה בוחרים כחול לבן בהתנהלות דיקטטורית והרסנית המונעת משנאה ותאוות השלטון. סירובם המתמשך להקמת ממשלת חירום נובע משיקולים זרים ואינטרסנטים המובלים על ידי יאיר לפיד חסר האחריות".

"לאור התנהלותם המבישה, הליכוד והמחנה הלאומי החליטו להחרים את דיוני המליאה ושלא לקחת חלק בהליך בזוי זה", נמסר עוד.

12:06 עריכה

ח"כ יאיר גולן (העבודה-מרצ): "כל אלה שבימים אלה מנסים להכשיר ממשלת 'אחדות' בראשות איש שעבר שיאים של שחיתות, פילוג וציניות, מוכיחים עצמם כלא פחות מרכי לבב. עוד כמה שנים כשנספר לכם שאלה האנשים שהכשירו את השרץ, לא תאמינו".

12:25 עריכה

שיירת המחאה של התנועה לאיכות השלטון בדרכה לכנסת עם מאות רכבים, במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדברי חברי הקבוצה: "יש מחלה גרועה וסופנית יותר ממחלת הקורונה, והיא מחלת השחיתות. הקורונה תחלוף לה ותעלם, כמו שבאה. אבל השחיתות תישאר. והיא זו שעלולה להרוס את יסודות המשטר בארצנו, היא זו שעלולה להביא את החורבן".

12:36 עריכה

חבר הכנסת יועז הנדל (כחול לבן) קורא לחברי הכנסת לגלות אחריות ולא ולהחרים את הדיונים במליאה: "תעודת עניות".

12:46 עריכה

מעל ל-2500 מפגינים ומפגינות מקיפים בשעה זאת את כנסת ישראל ברכביהם, לקראת ההצבעות המתוכננות על מינוי ועדות הכנסת. המפגינים ערוכים להישאר במתחם שעות ארוכות.

12:56 עריכה

לקראת כינוס המליאה: בליכוד מתכוננים לפיליבסטר

13:12 עריכה

השר צחי הנגבי התייחס לכינוס המליאה: "זה לא קורה הרבה, אבל כשזה קורה, כבר אי אפשר להתחמק מהחלטה. השבוע הוא שבוע כזה. גנץ ניצב בצומת של החלטה גורלית. אחרי שנה של עמימות הוא חייב לפנות. או ימינה או שמאלה".

עוד הוסיף: "אם יעיף את יושב ראש הכנסת, ימצא עצמו בראש ממשלת מיעוט שמונשמת בחסדי מפלגות לא ציוניות, לפרק זמן לא ארוך. אם ייכשל בהקמת הממשלה, יגיע לבחירות רביעיות שבהן ישלם את מחיר הונאת מצביעיו מן המרכז והימין הרך".

13:43 עריכה

לפני פתיחת המליאה שתדון בהקמת ועדות הכנסת, הורה בג"ץ ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לכנס את המליאה עד יום רביעי ב-17:00 לבחירות יו"ר כנסת או שתתקבל פסיקה נגדו. בית המשפט ביקש מאדלשטיין להבהיר עוד היום אם הוא מוכן להעלות להצבעה את בחירת היו"ר.

בהחלטה נכתב כי "בהמשך לדיון שהתקיים אתמול, 22.3.2020, ובהינתן עמדת היועץ המשפטי לכנסת כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך יעשה בהקדם האפשרי, נבקש – מבלי לקבוע מסמרות – לקבל את עמדת המשיב 1 האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מיום ד', 25.3.2020".

13:58 עריכה

ח"כ איציק שמולי (העבודה-מרצ) בפנייה לימין: "חבריי בימין, השתגעתם? פיליבסטר נגד הקמת הוועדות הוא הדבר הכי חסר אחריות לעשות. דווקא בכנכסת מסוכסכת הוועדות הן יחסית זירה עניינית ושפויה עם שיתוף פעולה. לקחת אותן בנות ערובה לפוליטיקה קטנה זה דבר לא נסלח עתה. איך נסייע למשק ללא הכספים?".

14:00 עריכה

התנועה לאיכות השלטון במסר ליו"ר הכנסת: "אם יולי אדלשטיין יתבצר בעמדתו, שיירת המחאה של התנועה תצא מהכנסת להפגין מחוץ לביתו. מצפים שיבין את הרמז הדק של בית המשפט ויעלה את הדיון על בחירת יושב ראש הכנסת להצבעה".

14:03 עריכה

הח"כים יאיר גולן וניצן הורוביץ ממרצ מפגינים כעת מול משכן הכנסת

14:15 עריכה

שר התיירות יריב לוין בתגובה חריפה להחלטת בג"ץ: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו"ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה".

עוד הוסיף לוין: "אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה. אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים".

14:17 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' על החלטת בג"ץ: "רמיסה של עיקרון הפרדת הרשויות ואסור בשום אופן לקבל אותה. זה הרגע שהכנסת צריכה לעמוד על עצמאותה מול דורסנות הרשות השופטת".

14:19 עריכה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד על החלטת בג"ץ: "הדמוקרטיה בישראל לא מתה. יש כאלה שמנסים להרוג אותה וזה לא יו"ר הכנסת. אלה שפונים לבג"ץ בשבתו כגננת של הכנסת, הם אלו שממיתים את הדמוקרטיה".

14:32 עריכה

בכחול לבן השיבו לתגובתו החריפה של השר יריב לוין להחלטת בג"ץ

15:07 עריכה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מסר ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין את הדוח שחיבר משרדו. אדלשטיין נמנע מלהתייחס במעמד זה – שסוקר על ידי נציגי התקשורת – להחלטת בג"ץ, שלפיה, עליו להודיע עוד היום אם יכנס את מליאת הכנסת עד יום רביעי כדי שתבחר יושב ראש כנסת.

15:10 עריכה

שר המשפטים אוחנה קורא ליושב ראש הכנסת אדלשטיין לומר לבג"ץ שלא יכנס את מליאת הכנסת לבחור יושב ראש עד יום רביעי הקרוב.

15:39 עריכה

בכחול לבן, ברשימה המשותפת ובעבודה-מרצ תוקפים את אנשי הימין הקוראים תיגר על בית המשפט העליון.

16:01 עריכה

נפתחה ישיבתה של מליאת הכנסת. יושב הראש יולי אדלשטיין אמר בפתח הישיבה שהכנסת נפתחה עכשיו כדי שיוקמו ועדה מסדרת, ועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים.

16:10 עריכה

ראש הממשלה נתניהו ויושב ראש כחול לבן שוחחו, בנפרד, עם נתן שרנסקי, עידן רייכל, מרים פרץ ויצחק דוד גרוסמן, הקוראים להקמתה של ממשלת אחדות.

16:18 עריכה

השר לביטחון הפנים ארדן קורא לכבד את פסיקת בג"ץ; עמיתו לסיעה, חבר הכנסת סער, כתב שקריאות לאי כיבוד של פסיקות שיפוטיות לא באות בחשבון.

16:51 עריכה

פורסם דוח מבקר המדינה, שבו נקבע שמערכת הבריאות לא ערוכה להתפרצות של מגפה. המבקר התריע על מחסור במכונות הנשמה ובמקומות במחלקות לטיפול נמרץ. זהו הדוח הראשון שמפרסם המבקר הנוכחי, מתניהו אנגלמן. רוב חלקיו של הדוח עוסקים בסוגיות כלכליות.

16:56 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, שאמור היה למסור לבג"ץ את תגובתו עד השעה 17:00, ביקש ארכה עד השעה 21:00. אדלשטיין נדרש להשיב האם יכנס את מליאת הכנסת עד יום רביעי להצביע על בחירה של יושב ראש קבוע לכנסת.

17:07 עריכה

ישיבת הכנסת נפתחה בנאומים בני דקה של 27 חברי כנסת, להוציא שלושה – חברי הכנסת קרן ברק מהליכוד, יעקב מרגי מש"ס ויעקב טסלר מיהדות התורה – נמנו כל הדוברים על המחנה המתנגד לנתניהו, הכולל את כחול לבן, הרשימה המשותפת, העבודה-מרצ וישראל ביתנו. רובם המכריע עסקו בדבריהם במשבר הפוליטי-בריאותי-כלכלי.

במהלך דבריה נופפה חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו בצעיף שחור וקראה קריאות נגד אדלשטיין, שלא נבחר בכנסת הנוכחית לתפקיד יושב הראש.

אחרי נאומי חברי הכנסת תקפה השרה מירי רגב את שיתוף הפעולה של כחול לבן עם "תומכי הטרור".

17:11 עריכה

בג"ץ קיבל את בקשתו של יושב ראש הכנסת אדלשטיין לקבל ארכה למסור את תשובתו בשאלה האם יקיים עד יום רביעי הצבעה בנושא בחירה של יושב ראש הכנסת.

17:15 עריכה

חבר הכנסת אבי ניסנקורן הציג בפני מליאת הכנסת הצעה להקמה של ועדה מסדרת. הוועדה תכלול חמישה נציגים של הליכוד, חמישה של כחול לבן, שניים של הרשימה המשותפת, אחד מישראל ביתנו, אחד מש"ס, אחד מיהדות התורה, אחד מהעבודה-מרצ ואחד מימינה. בסך הכל, לפי ההצעה, תמנה הוועדה 17 חברים, שמונה מהם ממחנה נתניהו ותשעה מהם – מקרב מתנגדיו.

17:37 עריכה

חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק מכחול לבן, הנתונים בבידוד, הגיעו לכנסת במכוניותיהם, והם ממתינים עד שייקראו להצביע.

17:41 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יצא להגנת בית המשפט.

17:51 עריכה

מניית קבוצת דלק שוב התרסקה היום בשיעור חריג של 40%, עוד ששאר הבורסה ירדה בשיעור מתון. דלק קיימה היום אסיפה טלפונית עם בעלי האג"ח שלה. קיום האסיפה דווח לראשונה בזמן ישראל בסוף השבוע האחרון.

שווי החברה ירד היום מתחת למיליארד שקל ושווי האחזקות של בעל השליטה יצחק תשובה קטן מ-600 מיליון, בעוד שחובו לבנקים מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל.

בעלי האג"ח הצטערו ללמוד היום לראשונה כי החברה שיעבדה לבנקים חלק ממניות דלק קידוחים וכהן פיתוח כנגד הלוואה של 923 מיליון שקל וכן שיעבדה את נכסי הגז והנפט בים הצפוני לבנקים כנגד הלוואת ענק של 200 מיליון דולר.

תשואות האג"ח הקצרות של דלק קפצו היום למאות אחוזים ומידרוג הורידה את דירוג האיגרות מרמה של A2 לרמה של Ca. בשיחת הוועידה עם בעלי האג"ח מנכ"ל החברה עידן וולס סרב לומר האם תשובה התבקש להזרים כסף לחברה והאג"ח המשיכו לרדת בעשרות אחוזים. נאמני האג"ח יפרסמו כתבי הצבעה למחזיקי הסדרות שיבחנו את הצעד הבא. החוב הכולל של 7 סדרות האג"ח לציבור מסתכם ב-6 מיליארד שקל.

17:59 עריכה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן פועל להחלת מצב חירום אזרחי, דבר שיעניק למשטרה סמכויות נרחבות יותר באכיפה של הנחיות משרד הבריאות – כך דיווחה גילי כהן בתאגיד השידור כאן.

18:08 עריכה

השר גלעד ארדן מבהיר את דבריו לגבי בג"ץ וקורא לאדלשטיין שלא לקבוע מועד לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת -דבר, שלדבריו, "יחריב את הסיכוי לאחדות".

18:20 עריכה

ראש הממשלה נתניהו בתגובה לדוח השנתי של מבקר המדינה: "אף מדינה בעולם לא הייתה יכולה לחזות או להיערך להתפשטות הנגיף".

18:24 עריכה

מס' 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, תקף במליאת הכנסת את מחנה נתניהו: "בוא נודה באמת, לא בא לכם דמוקרטיה".

18:30 עריכה

יושב ראש כחול לבן מנסה לשאת דברים במליאת הכנסת, אך השרה התורנית מירי רגב קוטעת אותו בצעקות ומונעת ממנו מלדבר. בתגובה מוסיף לו יושב ראש הכנסת אדלשטיין עוד זמן לנאום. רגב טוענת בקריאות הביניים שלה שגנץ פוחד מעמיתו לסיעה, יאיר לפיד.

18:33 עריכה

חבר הכנסת גבי אשכנזי גינה את "הקריאות לא לכבד את החלטות בג"ץ".

18:47 עריכה

חבר הכנסת מתן כהנא מימינה קורא לציית לפסיקות בג"ץ.

18:48 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין מותח ביקורת על מירי רגב, השרה התורנית בכנסת, על קריאות הביניים שהיא משמיעה. הוא הסביר שמשום שהיא שרה תורנית לא ניתן להוציאה מהמליאה.

19:00 עריכה

הסתיים הדיון במליאת הכנסת בהצעה להקים ועדה מסדרת. בשעה 19:10 יצהירו אמונים חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק, ואחר תיערך הצבעה שמית על הצעתו של אבי ניסנקורן להקים ועדה מסדרת.

19:11 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ תקף את הניסיון "לשתק את הכנסת". על רקע הקריאות שלא לציית לבג"ץ פנה גנץ לאנשי הליכוד ושאל: "השתגעתם? ירדתם מהפסים". כך עדכן כתב זמן ישראל נתי יפת.

דברי גנץ בכנסת –

יושב ראש הכנסת, חבריי חברי הכנסת באולם ומחוצה לו.
גם ביום הזה שבו אנו מתמודדים עם ניסיון לחילול הדמוקרטיה שלנו, אני מבקש לדבר על הצורך באחדות.
אזרחי ישראל הנצורים בביתם נושאים עיניהם אלינו המנהיגים ומבקשים שקצת פחות נריב, וקצת יותר נפעל למענם.
כמפקד בצבא וכרמטכ"ל, תמיד ידעתי שכשאני יוצא לקרב, כל עם ישראל מאוחד מאחוריי.
ביחד כשיש חללים, ביחד כשצריך להסתער, ביחד כשצריך להיכנס למרחב המוגן. אני מתחייב לאזרחי ישראל שצופים בנו – כך יהיה גם מול הקורונה.
כרמטכ"ל, תמיד ידעתי שמאחוריי עומד דרג מדיני וקבינט מתפקד שמקבל החלטות, ולצידו- ועדת חוץ וביטחון וכנסת שמפקחות ומסייעות.
מעולם לא עלה בדעתי "לדלג" על אף אחד מהגופים הממלכתיים והנבחרים.
להפך.

גם בעת החירום הזו נתאחד, ונתנהל בצורה דמוקרטית.
זו הסיבה שאנחנו מקימים היום את ועדות הכנסת.
זו לא פוליטיקה קטנה – זה צורך גדול וקריטי של אזרחי ישראל.
אנחנו נוטלים על עצמנו סיכון מחושב, פחות מצוותי הרפואה, פחות מהטען שיושב עם נהג הטנק על הגבול. הסיכון הקטן הזה הוא המחויבות שלנו לעם ולחברה. אלו שצועקים עליי ואלו שלא.

במעשה חסר תקדים – ניסו לשתק את הכנסת. דבר שלא נעשה באף דמוקרטיה מתפקדת ולא ייעשה לעולם במדינת ישראל. כל הדמוקרטיות הגדולות החלו את תהליך סופן כשהיה מצב חירום. אף אחת מהן לא התקרבה לקיצה כשהיה מצב טוב. זה קרה כשהמצב לא היה טוב.
עכשיו יש קריאות של שרים לא למלא אחר הוראות בג"ץ.
חבריי בליכוד –
אתם השתגעתם? ירדתם מהפסים?
כשנוח לכם אתם עותרים ועכשיו אתם קוראים לא לקיים את פסיקות בג"ץ.
לא יקום ולא יהיה! אני קורא לנתניהו לגנות ולהוריד את זה מהפרק באופן מיידי. הדמוקרטיה ושלטון החוק במדינת ישראל יישמרו – גם אם זה לא נוח למישהו. זה קו אדום שלא חוצים.
נתניהו,
לשתק את הכנסת – זו לא מנהיגות.
מה חשבת?
שלא נקים את ועדת הכספים כדי לפצות את העצמאים ולדאוג לשכירים?
שלא נקיים פיקוח ונדאג לתשובות לציבור על ההיערכות להתפרצות מגיפות ומספר הבדיקות הנדרש?
שלא נדאג שתהיה הוראה מרחוק, והנחיות ברורות לגבי המרחב הציבורי?
שנהפוך את ישראל ל'דמוקרטיה נכה' – רק כי זה לא מסתדר לך?
בניגוד אליך- לעולם לא נפגע במיעוט וקולו החיוני והחשוב. הפעלת כל המוסדות הדמוקרטים אינה מגבילה את פעולות הממשלה, היא נותנת להן תוקף ומאפשרת להצליח במאבק משותף מול משבר מורכב.
אני מתחייב כאן מעל הבמה – כשיהיו מהלכים קשים ונכונים – נצביע בעדם וניתן גיבוי מלא. גם אם זה יפגע בנו פוליטית.

הניסיון הציני להתנות משא ומתן לאחדות בשבירת הכללים הדמוקרטים – לא יצליח. כבר היום נדאג להפעיל את הכנסת ונפעל למנות יו"ר כנסת בהקדם. במקביל, נדאג לאזרחים ונמשיך לחתור להקמת ממשלה רחבה, טובה ופטריוטית. אני קורא לחבריי שלא הגיעו היום למשכן – זה לא הזמן לפלגנות וספינים.
אחדות בעם ובממשלה – לא בונים באיומים או תחת אולטימטומים. זה צו השעה של כל החברה הישראלית.
בדמוקרטיה הישראלית יש סדר ובדמוקרטיה הישראלית המנדט הוטל עלי על ידי נשיא המדינה., ולצידי רוב התומך בהחלפת נתניהו – אני קורא גם הערב לליכוד ולנתניהו להצטרף: בואו נקים ביחד ממשלה שתתמודד עם אתגרי השעה.

לפני סיום, אני מבקש לפנות לאזרחים בבית. אני מבטיח לכם שנשתף פעולה ולא ננוח, עד שנתגבר על המגיפה. זה ייעשה בכוחות משותפים. זה ייעשה בלי שום שיקול פוליטי. וזה ייעשה גם מכנסת ישראל.
הישמעו להוראות, עיזרו האחד לשני. אנחנו ננצח. אנחנו נתגבר על הקורונה – ונשמור על הדמוקרטיה.

19:16 עריכה

חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק – שלא הצהירו אמונים בשבוע שעבר אמונים כי היו נתונים בבידוד ביתי – הצהירו הערב אמונים. השניים היו ביציע הכנסת, מרוחקים איש מרעהו, כי הם עודם נתונים בבידוד ביתי.

19:19 עריכה

החלה ההצבעה בכנסת בהצעת אבי ניסנקורן להקים ועדה מסדרת. ההצבעה היא שמית, כשמזכירת הכנסת קוראת בשמותיהם של כל חברי הכנסת.

19:32 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הנחה להגביר באופן דרמטי את האכיפה על הגבלות התנועה וכן להכין נוסח החלטה להחמרת הגבלות התנועה, למעט עבודה, הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים (ומקרים חריגים נוספים) במטרה לצמצם מגע ולמנוע את המשך התפשטות נגיף קורונה, זאת בתום דיון בן שבע שעות. ההחלטה תהיה בתוקף לשבעה ימים מרגע אישורה. ההחלטה טעונה אישור ממשלה.

19:36 עריכה

ברוב של 61 חברי כנסת, אישרה מליאת הכנסת את הקמתה של הוועדה המסדרת. יושב ראש הכנסת אדלשטיין נמנע בהצבעה, יואב גלנט, ששימש כשר תורן בכנסת, נמנע מלהשתתף בהצבעה, יתר חברי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה – נעדרו מההצבעה.

20:27 עריכה

יושב ראש סיעת הליכוד מיקי זוהר אמר שמפלגתו תסכים להקמתן של ארבע ועדות בלבד: הוועדה המסדרת, ועדת החוץ והביטחון, ועדת הכספים וועדה להתמודדות עם נגיף הקורונה. "כל ניסיון של כחול לבן להקים ועדות נוספות ייתקל בסירוב נחרץ", הבהיר.

20:34 עריכה

נפתח הדיון הראשון של הוועדה המסדרת של הכנסת. את הישיבה מנהל חבר הכנסת אבי ניסנקורן. הדיון מתקיים בשני חדרים נפרדים. מזכירת הכנסת הודיעה שתצפה בדיון מחדרה.

20:38 עריכה

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ביקשה מהוועדה המסדרת להכיר בגשר כסיעה עצמאית ולהתפצל מהעבודה-גשר-מרצ.

20:45 עריכה

היועצת המשפטית של הוועדה המסדרת, ארבל אסטרחן, התייחסה לבקשתה של אורלי לוי-אבקסיס להתפלג מהסיעה העבודה-גשר-מרצ ואמרה שיש הבחנה בין התפלגות, שבה אין סנקציות, לבין פרישה, שאז ישנן סנקציות.

בקשתה של לוי-אבקסיס להתפצל מסיעת העבודה-גשר-מרצ אושרה.

21:17 עריכה

בכירים במערכת המשפט הופתעו מקריאתו של יריב לוין שלא לכבד את פסיקות בג"ץ: "האמירות האלה הן טירוף". כך דיווח אביעד גליקמן בחדשות 13.

21:23 עריכה

יושב ראש  הכנסת אדלשטיין לבג"ץ: "התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה". כך עדכן כתב זמן ישראל נתי יפת.

תשובת אדלשטיין לבג"ץ –

(1) בהתאם להחלטת בית המשפט הנכבד מצהרי היום, מתכבד בזה המשיב 1, יושב ראש הכנסת, להציג את עמדתו בשאלה שהציב לפניו בית המשפט הנכבד.

(2) בהחלטתו מהיום, קבע בית המשפט כי "בהינתן עמדת היועץ המשפטי לכנסת כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך ייעשה ובהקדם האפשרי" – עליי להתייחס לשאלה "האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מיום ד', 25.3.2020".

(3) ראשית, ובטרם אתייחס לגוף השאלה, הנני סבור כי התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה.

(4) כמו כן, בהחלטת בית המשפט צוטט היועץ המשפטי לכנסת כמי שכתב לבית המשפט כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת הנושא על סדר היום של הכנסת". עם זאת, היועץ המשפטי לכנסת בדיון אתמול בבית המשפט עמד על המורכבות ועל הבעייתיות שקיימת.

(5) אשר לגופם של דברים: כפי שהצהרתי בימים האחרונים בכמה הזדמנויות, פעלתי ואפעל תמיד לפי הוראות הדין. לכן, בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יושב ראש הכנסת על סדר יומה של הכנסת "בהקדם האפשרי", ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ועד ו"לא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה", כלשון תקנון הכנסת שמחייב גם אותי, גם את חברי הכנסת כולם.

(6) להלן אביא את עמדתי ואת הקשיים שאני רואה לנגד עיניי בהתערבות בית המשפט בנושא פנים פרלמנטרי ופוליטי מובהק.

נקיבת תאריך על ידי בית המשפט הנכבד
(7) בכל הכבוד הראוי, ככל שבית המשפט הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון "לא יאוחר מיום 25.3.20", לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה.

(8) לא בכדי המחוקק קבע שיש למנות יושב ראש קבוע עד לכינונה של ממשלה ולא קבע כי יש לעשות כן עם כינון הכנסת.

(9) לתקופת המעבר עד לכינונה של ממשלה ישנה חשיבות ומשמעות והיא: מתן הזדמנות וטווח זמן מספק למו"מ הקואליציוני והפוליטי להבשיל לכדי קואליציה ולקראת כינונה של ממשלה, וזאת להבדיל מקביעת עובדות מוקדמות בשטח.

(10) מרווח הזמן שניתן לעניין זה נועד להשיג הסכמה רחבה בדבר זהות יו"ר הכנסת הנבחר וזאת בשל אופיו הממלכתי של התפקיד.

(11) האם בית המשפט הנכבד סבור שיהא זה נכון שבעצם התערבותו יתאפשר ניצול שעת כושר פוליטית לבחירת יושב ראש כנסת, שאולי לימים יתברר כ"יושב ראש לעומתי" אשר פוגע בעבודת הכנסת והממשלה.

(12) גם בכנסות קודמות לא תמיד הועלתה ההצעה למנות יו"ר כנסת בישיבתה הראשונה של הכנסת, ולעתים הדבר נעשה "בהקדם האפשרי" – רק בחלוף ימים רבים מעת ראשית פעולתה של הכנסת החדשה.

(13) כך, למשל, כוננה הכנסת ה-15 ביום 7.6.99. חה"כ אברהם בורג נבחר ליו"ר קבוע רק ביום כינון הממשלה, 6.7.99 , כחודש ימים לאחר תחילת כהונת הכנסת.

(14) הכנסת ה-17 כוננה ביום 17.4.06. חברת הכנסת דליה איציק נבחרה ליו"ר קבוע רק ביום כינון הממשלה, 4.5.06, היינו: 17 ימים לאחר כינון הכנסת.

(15) הכנסת ה- 18 כוננה ביום 24.2.09 ויו"ר הכנסת, חה"כ ראובן (רובי) ריבלין נבחר ביום 30.3.2009, יום לפני כינון הממשלה, היינו: 34 ימים לאחר כינון הכנסת.

(16) הכנסת ה- 19 כוננה ביום 5.2.13, וביום כינון הממשלה 18.3.2020 מוניתי אני ליו"ר קבוע, היינו: 43 ימים לאחר כינון הכנסת.

(17) מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית.

שיקול דעת יושב ראש הכנסת
(18) סעיף 2(ב) לתקנון הכנסת קובע את המועד המאוחר ביותר לבחירת יו"ר הכנסת – מועד כינון הממשלה. סעיף זה מעניק ליושב-ראש הכנסת את שיקול הדעת המוסדי והאובייקטיבי ביותר להביא את בחירת יושב ראש הכנסת להצבעה לאחר שבחן את המצב הפוליטי. שיקול הדעת האמור נועד, בין היתר, למנוע תקלה שלטונית שכן יושב ראש הכנסת נבחר לכל תקופת כהונת הכנסת והעילות להחלפת יו"ר כנסת שלא במסגרת התפטרות הן מצומצמות ומורכבות פרוצדורלית.

(19) קביעת סדר יומה של הכנסת אף הוא נושא פנים פרלמנטרי מובהק שמצוי בסמכותו של יושב ראש הכנסת.

(20) הנה כי כן, המחוקק קיבל את ההנחה שיושב ראש כנסת פועל באופן ממלכתי וללא ראיה אישית או פוליטית צרה כפי שהיה נהוג גם על ידי יושבי ראש שקדמו לי, כפי שגם אני נוהג.

התערבות בית המשפט בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת
(21) הנני סבור שאין כל הצדקה להתערבות שיפוטית חריגה ותקדימית למתן "צו עשה" שיביא להתערבות בית המשפט הנכבד בעניין פנים-פרלמנטרי מובהק המצוי בליבת שיקול הדעת של יו"ר הכנסת.

(22) כפי שהבהיר בית המשפט הנכבד עצמו (בג"ץ 4064/95 פורת נ' יו"ר הכנסת, פ"ד מט(4) 177, 179): "הסמכות לקבוע את סדר יומה של הכנסת ואת מועדי דיוניה נתון ליושב-ראש הכנסת. זהו עניין 'פנים פרלמנטרי' מובהק. בית משפט זה אינו מפעיל את סמכותו בעניין כגון זה אלא במקרים מיוחדים, שבהם קיים חשש לפגיעה במרקם החיים הדמוקרטיים".

(23) אני סבור שבמקרה דנן, דחייה סבירה בנסיבות הקיימות במועד בחירת יו"ר הכנסת הקבוע, ובמיוחד בשים לב לנימוקים שעומדים מאחוריה ופורטו לעיל, אינה מתקרבת אפילו ל"פגיעה ממשית במרקם החיים הדמוקרטיים", אלא להפך, נותנת ביטוי הולם לרצון להגיע להסכמה רחבה ככל שניתן בין חברי הבית, שמשקפים את רצון העם.

(24) עד היום ביהמ"ש הנכבד נמנע מלהתערב בהליכים פנים פרלמנטריים הן בשל הרצון להימנע מפגיעה בעקרון היסוד הדמוקרטי של הפרדת הרשויות, הן בשל הרצון להימנע מכניסת בית המשפט לסוגיות שהפן הדומיננטי בהן הנו הפן הפוליטי ולא המשפטי והן בשל עקרונות יסוד בנושא שיקול הדעת של רשות ממלכתית ופעולתה במתחם הסבירות.

(25) אני סבור שבעת הזאת, בשל הנסיבות המיוחדות, מתפקידי לנקוט זהירות יתרה בהעלאת נושא בחירת יושב ראש כנסת בשלב מוקדם מדי ובהיעדר הסכמה רחבה. במסגרת תפקידי אני שוקל שיקולים ממלכתיים של טובת הכנסת כולה ולא של צד זה או אחר ובתוך כך, עודני מצוי במתחם הזמנים הסביר.

(26) בטוחני כי דחיית מועד בחירת היושב-ראש לא תפגע ביסודות הדמוקרטיה הישראלית, אלא להיפך שכן, הנני מקפיד להפעיל את שיקול דעתי בזהירות ובסבירות, כפי שמורה לי הדין.

(27) הדברים נכונים מקל וחומר לנוכח העובדה שהתערבות בג"ץ במקרה זה תישא – בטובתו או שלא בטובתו – אופי פוליטי דומיננטי מובהק. היה ויחליט בית המשפט להתערב במקרה דנן, הוא עשוי להיתפס כמי שטמן רגלו עמוק בביצה הפוליטית, דבר שיפגע פגיעה קשה במעמדו ובאמון הציבור בו. וכבר הזהירנו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט הדגול משה לנדוי, שכתב כי "התוצאה העגומה היא שבית-המשפט כאילו נוטש את מקומו הראוי לו, מעל למחלוקות המפלגות את הציבור, ושופטיו יורדים בעצמם אל תוך הזירה" (בג"צ 58/68 בנימין שליט נ' שר הפנים, פ"ד כג (2)521).

(28) התערבות כאמור לדעתי תהווה חריגה מהוראות החוק שמאפשר בחירת יו"ר עד למועד כינונה של הממשלה, ואינו מחייב בחירת יו"ר קודם לכן, חריגה מהוראות תקנון הכנסת שלפיו קביעת סדר היום מסורה ליושב ראש הכנסת, ובעיקר תהווה פגיעה קשה בעצמאות הכנסת, מעמדה וכבודה.

סיכום
(29) לפיכך, אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה.
בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר.

22:05 עריכה

הליכוד: "יושב ראש הכנסת בא תמיד מהמחנה של ראש הממשלה".

22:09 עריכה

בג"ץ פסק פה אחד שעל יושב ראש הכנסת אדלשטיין להעלות במליאה עד יום רביעי הקרוב את נושא בחירת יושב ראש קבוע לכנסת. בראש ההרכב עמדה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ולצידה המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית. בפסק הדין כתבה חיות:

הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי. הוא פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית וכן בתהליך המעבר השלטוני וככל שנוקפים הימים מאז השבעת הכנסת ה-23, מקבלים הדברים משנה תוקף. על כן, אין מנוס מן המסקנה כי בנסיבות שנוצרו מדובר באחד מאותם מקרים חריגים שבהם נדרשת התערבותו של בית משפט זה על מנת למנוע פגיעה בשיטת המשטר הפרלמנטרית שלנו.

מסמך: פסיקת בג"ץ בנושא בחירת יושב ראש כנסת.

22:46 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לפסיקת בג"ץ הערב.

22:53 עריכה

מתן כהנא אמר בדיון של הוועדה המסדרת שנציג ימינה בוועדת הכספים יהיה אופיר סופר ונציגת הסיעה בוועדת חוץ וביטחון תהיה איילת שקד. בתגובה תקף אותו מיקי זוהר – על כך שהוא משתף פעולה עם מהלכי כחול לבן. בשונה מכהנא, יושב ראש סיעת הליכוד נמנע מלהשיב על שאלתו של יושב ראש הוועדה המסדרת ניסנקורן מי יהיו נציגי מפלגתו בוועדת הכספים ובוועדת חוץ וביטחון.

22:58 עריכה

המדינה הגישה לבג"ץ בקשה לבטל את הצו, שהוצא נגד השימוש בתקנות שעת חירום (נתוני מיקום), הנוגעות להסמכת המשטרה לעשות שימוש באמצעי איכון כדי לקיים פיקוח ואכיפה מדגמיים על הפרות חובת הבידוד, במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

זאת, משום שמשרד הבריאות רואה חשיבות רבה בקיומה של פעילות פיקוח זו כחלק ממכלול הטיפול במגפת הקורונה, בפרט לנוכח קיומן המסתבר של הפרות נרחבות, הן של צו הבידוד והן של הגבלות הפעילות החדשות (אף שאלה לא ייאכפו מכוח התקנות הללו), ולנוכח התפשטות המחלה בקצב של כ-150 חולים חדשים מידי יום.

23:02 עריכה

יושב ראש דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני הגיב לפסיקת בג"ץ, שלפיה על אדלשטיין לקיים בחירות לתפקיד יושב ראש הכנסת עד יום רביעי הקרוב. "זהו קו פרשת המים, שמכאן ואילך ההתנהגות כלפי שופטי בג"ץ תהיה שונה ממה שהיה עד היום. על שופטי בית המשפט העליון לזכור שהם הולכים עם חלק מהעם, אך למעלה מחצי מהעם נגדם, וסופו מי ישורנו".

23:12 עריכה

הוועדה המסדרת אישרה את הקמת ועדת הכספים, כשלליכוד הוקצו חמישה נציגים, לכחול לבן – ארבעה, לרשימה המשותפת – שלושה, לש"ס – אחד, לעבודה-מרצ – אחד, לישראל ביתנו – אחד, לימינה – אחד וליהדות התורה – אחד. בראש ועדת הכספים יעמוד עודד פורר. תשעה מחברי הוועדה המסדרת תמכו, לא היו מתנגדים ולא היו נמנעים.

סגירה