ולדימיר פוטין מבקר בבית החולים לחולי קורונה, לבוש חליפת מגן (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP

האם רוסיה מעלימה במכוון את חומרת תחלואת הקורונה?

658 חולים - זה המספר ששחררה רוסיה על היקף מגפת הקורונה במדינה, מה שמחזק את השמועות כי הקרמלין מסתיר את ממדי התופעה האמיתיים ● ביומיים האחרונים פוטין מפגין שכל עיסוקו בקורונה: למרות היותו היפוכונדר, ביקר בביה"ח המרכזי, נשא נאום לאומה והבטיח לתמוך בחלשים ● אך בסופו של דבר, הזעם הציבורי על הטיפול הכושל במגפה עלול ליפול עליו

נכון ל-25 במרץ, הסטטיסטיקה הרוסית הרשמית מדברת על כ-658 חולים בקורונה מתוך כ-146 מיליון תושבים. הנתונים האלה ממשיכים להזין כבר שבועות, חרושת שמועות ברשתות החברתיות על כך שמדובר בהסתרה של ממדי התחלואה האמיתיים.

עד כה בוצעו בסה"כ 164 אלף בדיקות, אף כי נטען, כי חלק ניכר מהן לא היו אמינות. בימים האחרונים החלו לפעול מעבדות חדשות, שבסוף השבוע הקרוב מתוכננות לעלות מקצב של כ-3,000 בדיקות ביום לכ-13 אלף בדיקות ביום.

אין עוררין, כי העיסוק בפאנדמיה הגיע למקום המרכזי בסדר היום הציבורי ברוסיה, באיחור רב ביחס למדינות מערב אירופה. הרוסים אמנם מיהרו לסגור בסוף ינואר את גבולם הארוך עם סין, אך מלבד ההגבלות השונות על הקשר עם השכנה מהדרום, נמנעה רוסיה מלנתק קשרי תעופה ותיירות עם רוב המקומות בעולם, עד סוף פברואר.

רק בשבוע השני של מרץ עלה מספר החולים הרשמי ברוסיה מעבר לכמה בודדים, והחל מ-10 במרץ, עלה מספרם בתלילות, בדומה למקומות אחרים בעולם.

מקרי הדבקה בווירוס הקורונה ברוסיה
(נכון ל-25 במרץ)

     החלימו        חולים        נפטרו
תאריך
מספר המקרים
2020-01-31
2(n.a.)
2(=)
2020-02-11
2(=)
2020-02-12
2(=)
2(=)
2020-03-02
3(+50%)
3(=)
2020-03-05
4(+33%)
2020-03-06
10(+150%)
2020-03-07
14(+40%)
2020-03-08
17(+21%)
2020-03-09
20(+17%)
2020-03-10
20(=)
2020-03-11
28(+40%)
2020-03-12
34(+21%)
2020-03-13
45(+32%)
2020-03-14
59(+31%)
2020-03-15
63(+6.8%)
2020-03-16
93(+48%)
2020-03-17
114(+23%)
2020-03-18
147(+29%)
2020-03-19
199(+35%)
2020-03-20
253(+27%)
2020-03-21
306(+21%)
2020-03-22
367(+20%)
2020-03-23
438(+19%)
2020-03-24
495(+13%)
2020-03-25
658(+33%)

מקרי הדבקה בווירוס הקורונה ברוסיה (נכון ל-25 במרץ)

מקור הנתונים: ויקיפדיה

הנושא השתלט על הכותרות בעיקר בשבוע האחרון, והרושם הוא שרק מה-19 במרץ זה הנושא העיקרי שבו עוסק הנשיא פוטין. בימים האחרונים ניכר, כי רוסיה הולכת וסוגרת במהירות את הפער, בהגבלת התנועה והאינטראקציה החברתית.

נסגרו מוסדות חינוך ומקומות בילוי, בפרלמנט נדונה חקיקה להטלת ענישה פלילית על מפירי ההסגר, מפעילי תקשורת סלולרית הצטוו לסייע בחקירות אפידמיולוגיות, ובני 65 ומעלה הונחו להישאר בבתים. עם זאת, מוסקבה נמנעת מהשבתה המלאה של המשק, וגם סגירת הגבולות רחוקה מלהיות הרמטית.

ביומיים האחרונים (24 במרץ) ביקש פוטין להפגין את עיסוקו בנושא לפרטי פרטים, בעת ביקרו במרכז הרפואי המרכזי במוסקבה, המתמחה במחלות זיהומיות, כשהוא עוטה על עצמו בגדי מגן נוצצים. זאת למרות שפוטין הוא היפוכונדר ידוע, שבשגרה אינו מאפשר לאנשים מצוננים קלות להתקרב אליו.  

ב-25 במרץ פוטין פנה לאזרחי רוסיה בנאום לאומה, שהוקדש כולו למשבר הקורונה והדרך להתמודדות עמו. פוטין פרס שורה של צעדים כלכליים שנועדו להקל על עסקים, ודרש מהם לעשות הכל כדי להימנע מפיטורים המוניים.

כמו כן, הצהיר על צעדים להגדלת תמיכה סוציאלית ודחיית תשלומי הלוואות. התבלט המהלך להגדלת המסים של עשירי רוסיה: מס חדש על רווחי הון ומס של 15% על רווחים הבורחים מרוסיה לחברות off-shore. במטרה למנוע הרחבת הדבקה פוטין הודיע שבשבוע הבא תתקיים חופשה בתשלום בכל המשק, מלבד העובדים החיוניים.

גם שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, צולם בווידיאו במטוס, בדרכו מסוריה, בעיצומה של בדיקת הקורונה – כך שכל חייליו יכלו להתענג על החדרת המטוש אל תוככי נחיריו וגרונו של השר.

במהלך הביקור בבית החולים אמר רופא מומחה לפוטין, כי רוסיה נדרשת להיערך ל"תסריט האיטלקי" בחודשים אפריל-מאי, ולקוות, שבפועל יסתפקו ב"תרחיש האסיאתי".

גם ראש עיריית מוסקבה סוביאנין, שמונה על ידי פוטין לעמוד בראש מטה המאבק בקורונה, הודה ששיעור התחלואה האמיתי גבוה מהמדווח. בינתיים, במרחב מוסקבה מתארגנים לבתי חולים ייעודיים שיידעו לטפל בכ-5,000 חולים בו-זמנית ועוד כ-5,000 חולים במקומות אחרים ברוסיה, וגם ההנהגה ברוסיה מדברת על הצורך ב"השטחת העקומה". החולים הקלים נשלחים לאישפוז.

במהלך הביקור בבית החולים אמר רופא מומחה לפוטין, כי רוסיה נדרשת להיערך ל"תסריט האיטלקי" בחודשים אפריל-מאי, ולקוות, שבפועל יסתפקו ב"תרחיש האסיאתי"

מערכת הבריאות הרוסית מפגרת אחר זו המערבית, סובלת ממחסור בתשתיות, ציוד ותרופות. עם זאת, יש לה גם יתרונות,  למשל כמות גדולה של צוותי רפואה, מיטות אישפוז, ויתכן שאפילו של מכשירי הנשמה (לא פחות מ-40 אלף על פי הטענות הרשמיות), מרחביה הגדולים – שמאפשרים להקים מתקני בידוד, ואוכלוסייתה, שרגילה לעמוד בקשיים.

פוטין נערך לכניסה לבית חולים שבו שוהים חולי קורונה (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
פוטין נערך לכניסה לבית חולים שבו שוהים חולי קורונה (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

מדוע אם כך רוסיה פיגרה אחרי מדינות אחרות במלחמה בקורונה?

ישנם שלושה הסברים מובילים לשאלה מדוע פיגרה רוסיה אחרי מדינות אחרות במלחמה בקורונה, וכנראה שהתשובה טמונה בשילוב ביניהם: הרצון של פוטין להשלים במהירות את "המבצע המיוחד" לשינוי החוקה, באופן שנועד לאפשר לו להישאר בכס הנשיאות עד 2036, הרשלנות האינהרנטית לביורוקרטיה הרוסית, והאופי המיוחד של הציבור הרוסי.

ב-15 בינואר הצהיר פוטין על רפורמה חוקתית מוגבלת, שנועדה לשנות את היחסים בין זרועות הממשל הרוסי, וכביכול לחזק את הפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה והנשיא, ואף לוותר על סמכויות נשיאותיות מסוימות לטובת מוסדות אחרים.

גם ראש עיריית מוסקבה סוביאנין, שמונה על ידי פוטין לעמוד בראש מטה המאבק בקורונה, הודה ששיעור התחלואה האמיתי גבוה מהמדווח. בינתיים, מתארגנים לבתי חולים ייעודיים שיטפלו בכ-5,000 חולים בו-זמנית

בתום חודשיים של דיון ציבורי מרתוני מבוים – החוקה הרוסית שוכתבה מן היסוד, וסמכויות הנשיא חוזקו ביתר שאת. ב-10 במרץ, יום לפני סיום ההצבעות על הקריאה השנייה בפרלמנט, פוטין "נענה" להצעה, כי החוקה החדשה "תאפס" את מניין כהונותיו כנשיא, ובכך תיפתח בפניו הדרך להתמודד שוב לנשיאות ב-2024 וב-2030, כך שיוכל – אם ירצה – להנהיג את רוסיה עד 2036.

6 ימים לאחר מכן הודהרה החוקה החדשה דרך כל מוסדות הממשל, על מנת לעמוד בלו"ז שהוגדר עוד קודם – לקיים משאל עם לאישור השינוי, במשאל עם שיתקיים ב-22 באפריל. האישור של העם כולו נועד לחדש את הלגיטימיות של פוטין כנשיא, שאינו ניתן להחלפה.

ב-11 במרץ החוקה המתוקנת אושרה בבוקר בבית התחתון של הפרלמנט, ובצהרים כבר בבית העליון שלו. עד 13 במרץ כל אחד מ-86 הפרלמנטים המחוזיים אישר את שינוי החוקה. ב-16 במרץ בית המשפט לחוקה אישר את השינוי.

Russia Putin Virus Outbreak
Russia Putin Virus Outbreak

לאורך כל השבוע הזה, ביקשו הדוברים הרשמיים של הקרמלין להתעלם מהאפשרות, כי המצב האפידמיולוגי ברוסיה עלול לסכל את קיום משאל העם בסוף אפריל. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית אף דיווחה לפוטין, כי במידת הצורך ניתן יהיה לקיימו, לפחות במרחב מוסקבה, באמצעות הצבעה אלקטרונית. רק בימים האחרונים, ככל שממדי המגפה הלכו ונחשפו החלו לדבר בקרמלין על דחיית ההצבעה ליוני, ופוטין אף אמר (25 במרץ) כי גם הוא עצמו נוטה לכך.

בגיליון מה-23 במרץ של העיתון הרוסי היוקרתי "קומרסאנט" קבע הפרשן דמיטרי דריזה, כי "הביורוקרטיה הרוסית נוראית יותר מכל וירוס". הוא מיקד את מאמר הפרשנות שלו בתקרית, שבה בשל כשל ביורוקרטי נאלצו 800 תיירים רוסיים, שחזרו בארבע טיסות מתאילנד, לשהות במשך שעות ארוכות בשדה התעופה בעיר קרסנויארסק שבסיביר, רק כי לא סופקו לשדה התעופה מספיק "צווי הסגר" עבור כל אחד מהנוסעים. בסופו של דבר תיירים זועמים ומרוטי העצבים פרצו החוצה והתפזרו בבתיהם, מבלי לקבל את הצו.

מאחר שלפי הרוח הכללית שנשבה ממוסקבה  אין בעיית קורונה ברוסיה, נראה, כי כל שדרות הממשל הרוסיות לא הזדרזו להיערך לאתגר הקורונה, עד אשר החדשות מאירופה וארה"ב הפכו מפחידות, והשתנה כיוון השבשבת שעל הקרמלין.

אנשי רפואה רוסים עולים על מטוס בדרכו לסייע לאיטליה במאמצים לטיפול בנפגעי קורונה (צילום: (Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP))
אנשי רפואה רוסים עולים על מטוס בדרכו לסייע לאיטליה במאמצים לטיפול בנפגעי קורונה (צילום: (Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP))

הביורוקרטיה ברוסיה היא אומנם איטית, מאובנת, מסואבת, מושחתת ולא אפקטיבית – אך היא חלק בלתי נפרד מהחברה שבה היא מצויה. זאת חברה שהתרגלה לא לסמוך על המדינה, "לעבוד בשחור" ולהפר את החוק באופן שיטתי, כי אחרת קשה לשרוד ברוסיה המודרנית.

הרוסים לא מאמינים לרשויות, הם חשדנים כלפי מסרי הממשל, לא מאמינים לתקשורת, נוטים לתיאוריות קונספריציה ובעיקר יודעים לסמוך על עצמם.

הביורוקרטיה ברוסיה היא אומנם איטית, מאובנת, מסואבת, מושחתת ולא אפקטיבית – אך היא חלק בלתי נפרד מהחברה שבה היא מצויה. זאת חברה שהתרגלה לא לסמוך על המדינה, "לעבוד בשחור" ולהפר את החוק

לאורך פברואר זיהו חוקרי תקשורת מערביים, כי גופים רוסיים שונים מקדמים קמפיינים תודעתיים קונספירטיביים, שמאשימים את ארה"ב בהחדרת וירוס הקורונה לסין, כדי להחליש אותה במסגרת המאבק הבינמעצמתי, או לחילופין, כי וירוס הקורונה הוא נשק ביולוגי, שדלף ממעבדות צבאיות סיניות. אין להתפלא כי גם האוכלוסייה ברוסיה וגם הרשויות לא מיהרו להתייחס ברצינות ל"מגפה רחוקה בסין".

בכך, הממשלה והציבור ברוסיה לא נבדלו בהרבה ממדינות אירופה. כנראה שהממשלה מזערה את העיסוק הפומבי בתופעה עד אמצע מרץ משיקולים פוליטיים, ואילו הציבור והביורוקרטיה העדיפו להתכחש לתופעה, עד אשר הופיעה על מפתן דלתם.

פוטין מבקר בבית חולים לחולי קורונה (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP))
פוטין מבקר בבית חולים לחולי קורונה (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP))

גאופוליטיקה בעידן קורונה

אי אפשר לומר שההנהגה ברוסיה התעלמה לחלוטין מעניין הקורונה. בראשית מרץ הרוסים זיהו את רגישות השווקים העולמיים בשל מגיפת הקורונה בסין, וביקשו "לגזור קופון". הרוסים סירבו (5 במרץ) להאריך את שיתוף הפעולה עם קרטל הנפט אופ"ק, מה שהוביל (9 במרץ) ליום הנפילות החדות ביותר בשוק הנפט מאז 1991.

לאורך פברואר זיהו חוקרי תקשורת מערביים, כי גופים רוסיים שונים מקדמים קמפיינים תודעתיים קונספירטיביים, שמאשימים את ארה"ב בהחדרת וירוס הקורונה לסין, כדי להחליש אותה במסגרת המאבק הבינמעצמתי

נפילות אלה הכניסו את שוקי הכספים והאנרגיה העולמיים לפאניקה, שנבלמה באופן חלקי בלבד, נכון לעכשיו, בשל ההצהרות האמריקאיות על חבילת סיוע בהיקף של עד שישה טריליון דולר, והצהרות דומות של מנהיגים מערביים מובילים.

המהלך הרוסי הוסבר על ידי הרצון לדחוק את יצרני הנפט האמריקניים מהשוק, והיכולת של הכלכלה הרוסית לספוג לחצים טוב יותר מהכלכלות של נסיכויות הנפט או במערב.

בשבועות שעברו מאז, ניכר כי גם קברניטי משק הנפט הרוסי הופתעו מגודל הפגיעה במחירי הנפט, ועקב זאת בכלכלה הרוסית, ואפשר שהם מגששים אחר אפשרות לשקם את שיתוף הפעולה עם מדינות המפרץ כדי לדחוף את המחירים שוב כלפי מעלה.

Virus Outbreak Russia Italy
Virus Outbreak Russia Italy

הרוסים גם לא נותרו אדישים נוכח המצב באיטליה, בייחוד כאשר סין החלה לספק באופן מופגן סיוע למדינות מוכות קורונה, ולנסות להציג את הניגוד בין חוסר הסולדריות האירופית והפנים מערבית, לעומת הנכונות של בייג'ינג להושיט יד לעזרה.

רכבת אווירית של 14 מטוסי תובלה רוסיים צבאיים העבירה ציוד רפואי וכמאה מומחי רפואה צבאית לפאתי רומא, והרוסים ביקשו למקסם את יחסי הציבור החיוביים מהאירוע. ב-25 במרץ שיירה צבאית רוסית יצאה מרומא לכיוון מוקד המגיפה בברגמו

קברניטי משק הנפט הרוסי הופתעו מגודל הפגיעה במחירי הנפט, ועקב זאת בכלכלה הרוסית, ואפשר שהם מגששים אחר אפשרות לשקם את שיתוף הפעולה עם מדינות המפרץ כדי לדחוף את המחירים שוב כלפי מעלה

דוברים רוסיים רשמיים מיהרו להכחיש את הפרשנות המתבקשת, לפיה הרוסים מנסים לתקוע טריז באחדות העמדה האירופית, בכל הנוגע להארכת סנקציות על רוסיה. בפעם הבאה שהעניין יובא לאישור מוסדות האיחוד האירופי – האם תוכל לשכוח רומא מי התגייס לעזור לה בשעתה הקשה ביותר?

רוסיה מעבירה סיוע סמלי גם לאיראן, ספרד, סין, והשגריר הרוסי בארה"ב אף הביע נכונות לסייע לאמריקאים להתמודד עם המחלה, והכחיש ביקורת לגבי אפקטיביות המאמצים הרוסיים בהתמודדות עם המגפה.

ב-26 במרץ תתקיים שיחת ועידה במתכונת חירום של מנהיגי ג'י-20 (20 הכלכלות הגדולות בעולם). מאז גירושה של רוסיה מג'י-7, הפכו הכנסים של ג'י-20 למפגשים הרב צדדיים החשובים ביותר עבור פוטין. בשנים האחרונות הוא ביקש שוב ושוב לנצל את המפגשים הללו כדי לשחוק את הבידוד הבינ"ל שהמערב גזר עליו, ולהפגין, כי רוסיה לא לבד.

משאיות צבאיות רוסיות נוסעות בדרכן להעמיס ציוד רפואי למאבק בקורונה שישוגר לאיטליה (צילום: (Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP))
משאיות צבאיות רוסיות נוסעות בדרכן להעמיס ציוד רפואי למאבק בקורונה שישוגר לאיטליה (צילום: (Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP))

לראשונה מזה הרבה זמן כנס הג'י-20 נערך באווירה שבה דווקא המערב הוא הצד המאותגר כלכלית ורפואית. סין מצטיירת כמי ש"נצחה את קורונה", ורוסיה – טרם הוכתה קשות.

אמנם בנקודת הזמן הנוכחית ישנה אי-וודאות בכל הנוגע לעוצמת הפגיעה שרוסיה תספוג ממגפת הקורונה, אך הרושם הוא, כי חרף כל כשליו הניהוליים, המשק הרוסי בנוי יותר טוב מעמיתותיה במערב – לבלום זעזועים. רוסיה צברה יתרות מטבע ניכרות והרגילה את אזרחיה להדק חגורה ולהסתפק במועט. רוב הכלכלה הרוסית בלאו הכי נשלטת על ידי הממשלה, שתגבה כספית את התעשיות, ויתכן שאלה אף יהיו ביתרון תחרותי בשווקי חומרי הגלם לאחר תום המשבר.

רכבת אווירית של 14 מטוסי תובלה רוסיים צבאיים העבירה ציוד רפואי וכמאה מומחי רפואה צבאית לפאתי רומא, והרוסים ביקשו למקסם את יחסי הציבור החיוביים מהאירוע

פוטין ינסה למנף את המצב כדי לגרוף הישגים אסטרטגיים בכל הנוגע למקומה של רוסיה בעולם וטיב יחסיה עם המערב. כמו כן, אפשר שמצב חירום, יסייע לו לצלוח את תקופת אי הוודאות ואף לשפר עמדות לקראת משאל העם לאישור החוקה, ולמעשה להארכת כהונתו הוא.

ומנגד, הפאנדמיה מתאפיינת ברמה קיצונית של אי וודאות, ובמידה רבה ניתן לספר גם אפשרות מתחרה אחרת – לפיה הטיפול הכושל הצפוי של המערכת הרפואית והביורוקרטית הרוסית במגפה "ישבור את גבו של דב הרוסי", ויתעל את המיאוס המתרחב משלטון פוטין ומהמאפיינים האוטוקרטיים שלו, שכבר קשה להסתיר, לכדי מחאה שתאתגר את המשך שלטונו כבר ב-2020.

עוד 1,730 מילים
סגירה