דרך אפשרית חזרה מתרחיש סוף העולם

דלפקי היציאה הריקים בשדה התעופה בן גוריון (צילום: FLASH 90)
FLASH 90
דלפקי היציאה הריקים בשדה התעופה בן גוריון

מעטים רוצים לשמוע את זה כעת, בתקופה של אי וודאות, פחד ואינסטינקט עדר – אך האם תימצא דרך להתמודד עם הקורונה מבלי להשמיד את הכלכלה העולמית ולשתק את הציביליזציה?

לא נעים להקשות בקושיה, מכיוון שאנשים מתורבתים נמצאים כרגע במין אוירה של צדקנות תהומית ביחס לענייני בידוד, שטיפת ידיים, שמירת מרחק ושאר הנחיות מגבוה.

צדקנות היא תגובה מובנת נוכח חוסר האחריות הקיצוני של שורה של שחקנים מסוכנים – מהממשלה הסינית שבמשך חודשים הסתירה מידע, דרך נשיא אמריקני בלתי כשיר בעליל להוביל טיפול במשבר מסובך, ועד חרדים ישראלים שמסרבים להקשיב להנחיות הכופרים.

הצדקנות מובנת נוכח חוסר האחריות הקיצוני של שחקנים כמו הממשלה הסינית שהסתירה מידע, דרך נשיא אמריקני בלתי כשיר להובלת טיפול במשבר מסובך, ועד חרדים ישראלים שמסרבים להקשיב להנחיות הכופרים

אנו נמצאים ברגע מסוכן בהיסטוריה כאשר רודנות במזרח, התקוממות פופוליסטית נגד ההשכלה במערב, ואנשים שחושבים שאלוהים לוחש באוזניהם בכל מקום משלבים ידיים כדי לסכן את עתיד האנושות כולה.

יש המסיקים שאלוהים אם כך קיים, וזו דרכו להזהיר אותנו מפני טפשותינו כי רבה. זה הקו המקשר בין וירוס הקורונה להתחממות כדור הארץ. עבור חילוניים יותר, תיתכן שמחה לאיד על כך שהטבע מראה מי הבוס להמוני הנבערים שנלחמים במדע.

וכך אנו מוצאים עצמנו עם כניעה מרשימה מול מציאות בה מטילים עוצר על מדינות שלמות לזמן בלתי ידוע – בעוד שבורסות מתמוטטות (ואיתן הפנסיות) ומיליונים רבים הופכים למובטלים. אם נמשיך כך לאורך זמן נקלע חיש קל למשבר כלכלי עולמי שלא היה כדוגמתו כמעט מאה שנה; המונים יוותרו ללא מקלט ומזון וגישה לשירותי בריאות, ורבים מספור ימותו ולא מהקורונה.

הנכונות להסכים לחזון האפוקליפטי הזה בינתיים קשורה להנחות כי התפשטות הנגיף עשויה להדביק כמחצית מהאנושות וכי כמעט 4% מהנדבקים ימותו. ארגון הבריאות העולמי וגופים יוקרתיים אחרים עומדים מאחורי ההערכות המוקדמות הללו, ואין לזלזל בהם בכלל.

כך אנו נכנעים למציאות הטלת עוצר על מדינות – כשבורסות מתמוטטות (ואיתן הפנסיות) ומיליונים הופכים למובטלים. אם נמשיך כך, המונים יוותרו ללא מקלט ומזון וגישה לשירותי בריאות, ורבים ימותו ולא מהקורונה

אבל את הנתון הראשון יש לשים בהקשרו. התפרצות שפעת החזירים H1N1 מלפני כעשור הדביקה 60 מיליון אמריקאים, בערך 20%, לפי נתונים רשמיים. מפתיע, לא? זה מכיוון שחלקם אפילו לא ידעו שנדבקו – ושיעור התמותה היה נמוך מכדי להסיט את תשומת הלב מקים קרדשיאן.

כנראה אם כך שעל שיעור התמותה האמיתי של COVID-19 ייפול דבר. נתונים עד פה מצביעים על הבדלים עצומים בין מדינות, דבר שעשוי לנבוע מגורמים רבים, כולל גיל האוכלוסיה. אבל בשום מקום לא באמת יודעים את אחוז התמותה.

זאת, מכיוון שישנה תופעה שכנראה גורמת להטייה כלפי מעלה של נתון זה. סביר שאנו סופרים חלק גדול אם לא רוב של המתים ממחלת ה-COVID19 הנגרמת על ידי הנגיף – מכיוון שמקרי מוות מושכים תשומת לב ונחקרים. אבל אנחנו לא יודעים בכלל כמה אנשים נדבקו – מכיוון שאנשים עם סימפטומים קלים לא נבדקים, בקושי יודעים שנדבקו, וכך אינם נספרים. בהחלט יש סיכוי גבוה יותר שתפסנו יותר מהמתים מאשר את הנדבקים.

אם זה נכון, ואינך צריך להיות וירולוג כדי להידרש לסוגיה, אז סביר להניח כי שיעור התמותה בפועל מ-COVID-19 נמוך בהרבה מהנתונים הראשוניים.

אנחנו לא יודעים כמה נדבקו –  כי אנשים עם סימפטומים קלים לא נבדקים. יש סיכוי שתפסנו יותר מהמתים מאשר מהנדבקים. אם זה נכון, סביר ששיעור התמותה מהנגיף נמוך בהרבה מהנתונים הראשוניים

כך שדווקא דונלד טראמפ אולי צדק ב"תחושת הבטן" שלו ששיעור התמותה האמיתי הוא מתחת ל-1%. זה יהיה אולי אבסורדי ומאד לא נעים להודות – מכיוון שה"גאון היציב מאד" הזה הוא בור מדופלם שפישל קשות בניהול המשבר. אבל זה רק אחד האבסורדים שהפכו למנת חלקינו.

הביטו במצב מעבדה כמו בספינת "נסיכת היהלומים", שם נחשפו כמעט כולם לאורך ימים ארוכים. שיעור התמותה (באוכלוסיה שמלכתחילה היא זקנה יחסית לזו הכללית) היה אכן כ-1% – ולרוב זה פגע בקשישים.

במדינות רבות הגיל הממוצע של המתים הוא מעל ל-70. ומרשות הבריאות הלאומית של איטליה מדווחים כי ל-99% מהמתים היו בעיות רפואיות.

נתונים כאלו, אם ורק אם יתבררו כאמינים, עשויים להעביר אותנו למצב אחר בו נשקול שלא להרוס את הכלכלה העולמית – דבר שגם הוא בהחלט יגרום למקרי מוות רבים, ואולי רבים יותר. אנשים עניים מתים לעיתים קרובות יותר ומתים צעירים יותר ומבצעים יותר פשעים אלימים ויש להם פחות גישה לשרותי בריאות (במיוחד בארצות הברית, שזה עניין מוזר בפני עצמו).

לאור הנתונים, אם יתבררו כאמינים, אולי נשקול לא להרוס את הכלכלה העולמית. עניים מתים יותר, וכשהם צעירים יותר, מבצעים יותר פשעים אלימים ויש להם פחות גישה לשרותי בריאות

אין לנו דרך לדעת מה יאמרו המספרים בשבועות הקרובים. אינני ממליץ על דרך מסוימת ואני לא נותן תחזית רפואית – אין לי שום מומחיות בזה. זו שאלה פוליטית וחברתית מהסוג שכולנו חייבים לקחת בחשבון.

אם, היפותטית, יתברר ששיעור התמותה של הנדבקים הוא כ-1% או פחות, וכי המתים ברובם העצום קשישים מאוד או סובלים ממחלות מסוימות, כך שאפשר לבודד רק אותם, לא היינו שוקלים גישה אחרת? (שיעור התמותה בישראל הוא כרגע 0.2% ובדיוק בקבוצות הצפויות.)

לא היינו שוקלים לפחות דרך שלא תחריב את הציוויליזציה שבנינו? את חלקה לפחות שווה להציל.

הייתי מתאר לעצמי שנעמוד בצומת הזה תוך כחודש או פחות.

מה תהיה אז הדרך החדשה זו שאלה מורכבת. יש מומחים הממליצים על עוצר כללי והדוק של כשבועיים כדי להציף את המחלה אצל כל הנדבקים ולאפשר טיפול בהם תוך חזרה לשגרה עבור רוב השאר.

אם, היפותטית, יתברר ששיעור התמותה של הנדבקים הוא עד כ-1%, וכי המתים ברובם קשישים מאוד או סובלים ממחלות מסוימות, כך שאפשר לבודד רק אותם, לא היינו שוקלים גישה אחרת?

ואז אולי כדאי – בעיקר על בסיס מה ששומעים ממומחים – לשקול צעדים כגון:

  • המשך בידוד אוכלוסיות בסיכון, כמו קשישים ואנשים עם מצבים בריאותיים מסוימים, עד עבור זעם.
  • פיצויים נדיבים לקבוצות אלה, כמו הקלות מס באזור ה-50%, דיור חינם, טלפונים ניידים ואינטרנט ומענקים.
  • מימון מאסיבי לשירותי בריאות לכל מי שנדבק, אפילו במדינות שאין בהן ביטוח בריאות אוניברסאלי – והשקעות ממכונות הנשמה, מיטות בבתי חולים, ציוד רפואי נדרש, ערכות בדיקה, וכו'.
  • עם בדיקות חובה תקופתיות לזמן מה, אולי בשיטת סקר, כדי לעקוב אחר המצב.
  • מענקים ופיצויים לתעשיות שנפגעו מהמשבר.

זה עדיין יגרום לבעיות כלכליות, ועדיין ישבש את החברה, ולא יציל ממש את כולם מהקורונה. (אבל זה גם לא אומר שאפשר לחיות עם 1% תמותה אצל הנדבקים – כפי שיקפצו לטעון הצדקנים – כי נבודד את אוכלוסיות הסיכון, והתמותה אמורה לרדת עוד בהרבה בהתאם).

זו דרך למנף את המשבר למשהו טוב – סוג של תכנית מרשל עבור הזקנים והרפואה, תוך תשובה הולמת למלחמה הזדונית נגד ידע ועובדות.

ולפחות אפשר יהיה לחזור בשקט למאסטר שף,  נינג'ה ישראל והאח הגדול.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 993 מילים
סגירה