בג״ץ הכריע: עמיר פרץ יכנס את הכנסת בחמישי בבוקר לבחירת יו״ר חדש

נתניהו: אם לא נראה שיפור במגמה, אין מנוס מלהטיל הסגר מלא ● ריבלין קרא לראשי המפלגות להגיע לפשרה במהירות ● מנדלבליט קובע: לבג"ץ סמכות להביא למינוי יו"ר חדש ● הוועדה המסדרת: אם בג"ץ לא יתערב, עמיר פרץ יהיה יו"ר כנסת זמני משישי ● התקנות החדשות למאבק בקורונה, המצמצמות את תנועת הציבור במרחב, נכנסו לתוקפן בשעה 17:00 ● הושגה הסכמה על חידוש הלמידה מרחוק

עמיר פרץ (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90
עמיר פרץ
07:19 עריכה

הממשלה אישרה בדיון טלפוני הגבלות חירום חדשות, שייכנסו לתוקפן הערב בשעה 20:00. לפי ההנחיות החדשות, תתאפשר יציאה מהבית עד למרחק של מאה מטרים, להוציא מקרים חריגים. הפעלת התחבורה הציבורית תצומצם. ישיבת הממשלה בנושא נמשכה כשש שעות. התקנות המלאות המלאות טרם פורסמו.

07:27 עריכה

היום חל, לפי פסיקת בג"ץ, המועד האחרון, שבו על יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין להעלות על סדר יומה של הכנסת את ההצעה לבחור יושב ראש קבוע לכנסת. פסיקת בג"ץ בנושא ניתנה שלשום, ומאז לא הודיע אדלשטיין על כינוס המליאה לצורך קיום ההצבעה.

07:50 עריכה

רביעיית ראשי כחול לבן, בני גנץ, יאיר לפיד, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי, צפויים להתכנס הבוקר כדי לדון בהמשך צעדיהם הפוליטיים. היום חל המועד האחרון, לפי פסיקת בג"ץ, שבו על יולי אדלשטיין להביא להצבעת המליאה את ההצעה לבחור יושב ראש קבוע לכנסת.

08:11 עריכה

לשכת ראש הממשלה הודיעה שהלמידה מרחוק צפויה לשוב לפעילות. כחלק מההסכמות שהושגו בין משרד האוצר להסתדרות המורים – עובדי הוראה ישובו ללמד מרחוק ויקבלו שכר מלא עד סוף חופשת פסח. בקיץ צפויים המורים להחזיר תשעה ימי חופשה.

09:27 עריכה

משרד הבריאות הזהיר בדיון הלילי שקיימה הממשלה, שישנו חשש שאם קצב התחלואה ימשיך לעלות מערכת הבריאות תגיע ל"חוסר יכולת לתת מענה לחולים", דהיינו קריסה של מערכת הבריאות בישראל.

10:31 עריכה

הוועדה המיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה התכנסה לראשונה ובחרה בעפר שלח לתפקיד יושב הראש.

10:34 עריכה

חדר סיעת העבודה בכנסת נסגר, אחרי שמנהלת הסיעה פיתחה תסמינים המזוהים עם חולים בקורונה – כך דיווח אריק בנדר ב"מעריב". המנהלת נשלחה לבידוד ביתי.

10:40 עריכה

הסתיימה ישיבתם של ארבעת ראשי כחול לבן. אין שינוי בתוכנית, והכוונה היא להביא למינוי מאיר כהן ליושב ראש הכנסת.

10:49 עריכה

מסתמן שיושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין יתפטר מתפקידו – כך דווח הבוקר בתקשורת. ההתפטרות צפויה להיכנס לתפקידה בתוך 48 שעות.

11:04 עריכה

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין פתח את ישיבת הכנסת, תקף את החלטת בג"ץ וקבע שמדובר בהחלטה שגויה. "לא אתן יד למלחמת אחים, אפעל על פי רוחו של מנחם בגיןף שמנע מלחמת אחים", אמר והודיע על התפטרותו מתפקידו.

11:09 עריכה

אחרי שהתפטר מתפקידו כיושב ראש הכנסת הודיע יולי אדלשטיין שישיבתה הבאה של הכנסת תתקיים ביום שני הקרוב. משמעות הדבר היא שהחלטת בג"ץ, שלפיה עד היום יש להביא למליאת הכנסת את ההצעה לבחור יושב ראש קבוע – לא תיושם.

11:18 עריכה

ניצן הורוביץ נבחר פה אחד ליושב ראש הוועדה המיוחדת בכנסת לענייני חינוך.

11:26 עריכה

לאחר התפטרותו מתפקיד יושב ראש הכנסת הודיע יולי אדלשטיין שהישיבה של מליאת הכנסת נעולה והישיבה הבאה תיערך ביום שני הקרוב. משמעות ההחלטה היא שפסיקת בג"ץ, שלפיה יש לערוך הצבעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת, לא תתקיים במועד. נגד אדלשטיין צפויה להיות מוגשת בזמן הקרוב בקשה לפי פקודת בזיון בית משפט.

12:05 עריכה

עמותת חוזה חדש הגישה לבג"ץ בקשה לזמן את יושב ראש הכנסת אדלשטיין ולחייבו להביא להצבעה את ההצעה לבחור יושב ראש קבוע לכנסת, זאת בהתאם לפקודת ביזיון בית משפט. אדלשטיין הודיע היום על התפטרותו מתפקידו וכן הודיע שהכנסת תכונס ביום שני הקרוב. אולם הואיל והתפטרותו תיכנס לתוקפה ביום שישי והוא עודנו יושב הראש המכהן, עליו לפעול בהתאם לפסיקת בג"ץ ולהעלות לסדר יומה של הכנסת את ההצעה לבחור יושב ראש.

מסמך: בקשת עמותת חוזה חדש בהתאם לפקודת ביזיון בית משפט.

12:09 עריכה

מפגינים, המשתייכים למחאת דגל שחור, מתכנסים ליד משכן הכנסת.

12:12 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים על התפטרות אדלשטיין.

12:36 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, אמר ליושב ראש הכנסת המתפטר, יולי אדלשטיין, שהוא מחויב לכנס את מליאת הכנסת כדי להביא בפניה הצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת.

12:53 עריכה

יושב ראש הכנסת היוצא יולי אדלשטיין ויושב ראש כחול לבן בני גנץ מקיימים פגישה בכנסת בשעה זו.

12:59 עריכה

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר, אמר ש"ההתנהלות של יו"ר הכנסת המתפטר ח"כ יולי אדלשטיין בימים האחרונים והחלטתו להימנע מקיום צו בית הדין, מקרבת אותנו למציאות של אנרכיה בה 'אלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו'".

יוחנן פלסנר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
פלסנר בירושלים בדצמבר האחרון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עוד אמר פלסנר ש"למרות שמדובר בהחלטה מתבקשת, ובהחלט מקובל לחלוק על קביעות בג"ץ – זה בלתי לגיטימי להעמיד בסימן שאלה את עצם הנכונות לקיים צווים מפורשים הניתנים על ידי בג"ץ, וודאי כשמדובר באירוע שבו מעורב ראש הרשות המחוקקת ואחד הסמלים החשובים של השלטון הדמוקרטי בישראל. הרטוריקה המתלהמת והמתקפות החריפות שהושמעו מצד שרים בכירים כלפי הרשות השופטת בימים האחרונים משקפים שפל דמוקרטי חדש ועלולים לפתוח פתח ל'שבירת כלים', שתסמן לציבור שאין חובה לקיים פסקי דין של בתי המשפט".

"אלא אם כן ח"כ אדלשטיין יחליט שההתפטרות שלו נכנסת לתוקף מיידי, הרי שעדיין חלה עליו החובה לקיים את צו בית המשפט ולשלב את סעיף בחירת יו"ר הכנסת בסדר היום של המליאה עוד היום. יהיה זה עצוב מאוד שאקורד הסיום המכונן של הקריירה של אדלשטיין כיו"ר הכנסת במשך כשבע שנים יהיה מהלך של ביזוי בית המשפט", אמר.

13:03 עריכה

הליכוד מצדיע לאדלשטיין.

13:05 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, הודיע לבג"ץ שאדלשטיין לא מתכוון להעלות על סדר יומה של המליאה את נושא בחירת יושב ראש קבוע לכנסת.

13:37 עריכה

חברי כנסת תוקפים את אדלשטיין על כך שאינו מקיים את החלטת בג"ץ.

13:46 עריכה

המגבלות החדשות, שעליהם החליטה הממשלה, ייכנסו לתוקף הערב בשעה 17:00. במסגרתן תצומצם הפעלת התחבורה הציבורית, והציבור יורשה לצאת מביתו עד למרחק של 100 מטרים. תוקף ההגבלות הוא לשבוע ימים.

הודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות –

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות:

• הגעה של עובד למקום עבודה מותר על פי התקנות.

• הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים.

• קבלת שירות רפואי.

• תרומת דם.

• הליך משפטי.

• הפגנה.

• הגעה לכנסת.

• לצורך טיפול במסגרות רווחה.

• יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים.

• סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה הדורש סיוע.

• תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה נשים ובלבד שתיאמה מראש את מועד הגעתה.

• העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות (בהתאם לפקודת צו בריאות העם).

• העברה של קטין, שהוריו חיים בנפרד, על ידי אחד מהוריו, לביתו של ההורה השני.

• העברה של קטין שההורה האחראי עליו נדרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

עוד הוחלט כי יצומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יישובים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים.

התקנות קובעות כי במרחב הציבורי ובמקומות העבודה ישמר מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים. כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חוץ גוף העולה על 38 מעלות צלזיוס.

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של 2 מטרים בין אנשים, ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה.

נקבע כי הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

מעבר לתקנות האמורות, נחזור ונדגיש את הצורך המשותף להישמע לכללים על מנת למגר את התפשטות הנגיף. על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, בדגש על קשישים ואוכלוסיות בסיכון להישאר בביתם ולא להסתכן ביציאה למרחב.

13:49 עריכה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, הורתה ליושב ראש הכנסת אדלשטיין ולכל הצדדים בעתירות בעניינו להגיב לבקשה לפי פקודת ביזיון בית משפט עד השעה 14:30 היום, כלומר בתוך 45 דקות.

14:17 עריכה

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בבקשה שייתן צו הצהרתי, שלפיו יש לראות את התפטרות יולי אדלשטיין מתפקיד יושב ראש הכנסת כהתפטרות מיידית. לטענת התנועה, בפעולתו התפרק אדלשטיין מסמכויותיו כיושב הראש.

14:32 עריכה

יושב ראש הרשימה המשותפת איימן עודה על יולי אדלשטיין: "סמרטוט".

14:35 עריכה

יושב ראש כחול לבן גנץ: בכנסת ימלאו אחר החלטות בתי המשפט.

14:59 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש את תגובתו לבג"ץ בעתירה הנוגעת ליו"ר הכנסת. בתגובה ששיגר נכתב: "על אדלשטיין לקיים לאלתר את פסיקת בג"ץ, ולכנס את המליאה להצבעה על יו"ר כנסת חדש".

15:04 עריכה

כחול לבן הודיעה כי היא מצטרפת לעתירת בג"ץ בנוגע כינוס המליאה לבחירת יו"ר הכנסת

15:23 עריכה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין המתפטר שוחח עם ח"כ עמיר פרץ והודיע לו כי ימונה לתפקיד יו"ר הכנסת הזמני.

פרץ ייכנס לתפקידו ביום שישי בשעה 11:00, עם כניסת מכתב ההתפטרות של אדלשטיין לתוקף.

15:24 עריכה

בעקבות החלטת יו"ר הכנסת להפר את הוראת בג"ץ, הודיע יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, על כינוס הוועדה המסדרת היום בשעה 16:15. בישיבה ישתתף יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון.

15:38 עריכה

בליכוד שיתפו סרטון של ח"כ סאמי אבו שחאדה, מבל"ד, ששיגר ברכה לאמהות המחבלים לכבוד יום האם וכתבו: "השותף של כחול לבן מהלל מחבלים".

 

15:45 עריכה

בני משפחה שלא גרים ביחד לא יוכלו לחגוג יחדיו את חג הפסח – כך מסר יועמ"ש משרד הבריאות. בנוסף, אנשים שמתגוררים לבד לא יוכלו להצטרף לליל הסדר עם המשפחה, וכן בני זוג שלא גרים באותו בית לא יוכלו להתראות.

15:55 עריכה

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיש את תשובתו לבג"ץ וביקש "תכבדו את צו מצפוני. המחליף יוכל לעשות מה שירצה תוך 48 שעות".

עוד נכתב בתגובת אדלשטיין: "אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט ואבחר באופן תקדימי להתערב בעבודה של הכנסת ובשיקול דעתי, אך צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו. בשל כך הודעתי על התפטרותי. אני מקווה שבית המשפט הנכבד יכבד לכל הפחות את שיקול דעתי הפעם לגבי עצמי ולגבי החלטתי זו. איני מעוניין לבזות את בית המשפט הנכבד, אך לנוכח פסק דינו אני חש שנקלעתי למצב בלתי אפשרי ולכן הודעתי על התפטרותי".

לתגובה המלאה

16:06 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הנחה את כל חברות האבטחה לאסוף את כלי הנשק הנמצאים בידי המאבטחים, ולוודא שאלה לא מאוחסנים בביתם

16:20 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הפגין היום מול הכנסת "למען הדמוקרטיה"

16:43 עריכה

החל דיון הוועדה המסדרת שכונסה לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן. במהלך הדיון אמר היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון: "החלטת אדלשטיין היתה מאוד חריגה, כיון שהיתה בפניו בקשה של 61 ח"כים".

 

16:50 עריכה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, פנתה ליועץ המשפטי לכנסת איל ינון וביקשה את חוות דעתו על המתווה שהוצע בעתירה לבג"ץ. על פי המתווה הוועדה המסדרת תביא לדיון והצבעה כבר היום בחירה של יושב ראש כנסת קבוע.

16:53 עריכה

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) נבחרה פה אחד ליושבת ראש הוועדה המיוחדת לענייני רווחה ועבודה.

17:05 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הורה על סגירת הרכבת, במסגרת הצמצום בתחבורה הציבורית.

17:07 עריכה

יו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, ח"כ אבי ניסנקורן, מתח ביקורת חריפה על יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין: "זה בלתי נסבל, לא ייאמן, פגיעה קשה מאד בדמוקרטיה הישראלית אבל אנחנו נמצאים בסיטואציה הזו", אמר ניסנקורן.

17:41 עריכה

ח"כ אחמד טיבי הכחיש את הידיעה בערוץ הכנסת לפיה ח"כ סונדוס מתע"ל חולה בקורונה. "אין לה קורונה ובכלל אין בכנסת בדיקות קורונה"

17:42 עריכה

גם ח"כ סונדוס סאלח (תע"ל) עצמה הגיבה לידיעה ואמרה: "לא חשתי בטוב עם חום, פניתי למד"א ומרפאת הכנסת כי אין לי את כלל התסמינים לקורונה. התבקשתי להיות בבית ואם יתפתחו תסמינים נוספים, לדבר שוב עם מד"א. חס וחלילה – אין לי קורונה".

18:19 עריכה

הממשלה אישרה במשאל טלפוני תקנות לשעת חירום הנוגעות להארכת תוקף ודחיית מועדים של אישורים רגולטוריים, במטרה להקל על בעלי העסקים.

במסגרת התקנות תינתן דחייה של חודשיים לתהליכים הבירוקרטיים הצפויים לבעלי עסקים. כמו כן, כל האישורים הקיימים, הרישיונות וההיתרים מטעם הרשויות שניתנו לבעלי עסקים יוארכו באופן אוטומטי בחודשיים נוספים. כמו כן, תינתן דחייה של כל העיצומים הכספיים.

18:24 עריכה

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) בסיכום דיון הוועדה המסדרת: אנחנו מחליטים לאמץ את האפשרות שביום שישי ב- 11:00 בבוקר ותיק חברי הכנסת יהפוך רשמית ליו"ר זמני, קרי ח"כ עמיר פרץ (העבודה-מר"צ) שבשיחה שלי עמו הודיע שיעלה מיד בישיבה הבאה של הכנסת, בין אם ביום ראשון בבוקר או בשני את הבחירה של היו"ר החדש. כמובן שבמקביל נמתין להכרעת בית המשפט העליון בתקווה שיורה על הליכים לקיצור הזמנים ואם לא נמתין לאופציה זו של ותיק חברי הכנסת שיכהן מיום שישי".

18:49 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי על ההקלות לבעלי העסקים אותם אישרה הממשלה: "נתניהו משוויץ מדי ערב בקשרי עם מנהיגי הועלם, אולי כדאי שירים להם טלפון וילמד איך באמת דואגת לאזרחיות והאזרחים".

18:51 עריכה

ח"כ יאיר גולן (העבודה-מרצ): "השמועות על מותה של הדמוקרטיה הישראלית הקדימו את זמנן. נתניהו ועושי דברו אולי גוררים אותה לפתחו של בית המשפט חבולה ופצועה, אבל אם בכחול לבן ישכילו לנטוש את חלום ה'אחדות' עם נאשם בפלילים, תוך ימים ספורים נקים כאן ממשלה חדשה באמצעים הכי דמוקרטים שיש".

18:53 עריכה

מנדלבליט לבג"ץ: בסמכותכם לתת כל צו כדי לאפשר אכיפת פסק הדין ובחירת יו"ר עוד היום

בתגובה מטעמו נכתב: "בנסיבות העניין, כאשר לעמדת היועץ המשפטי לכנסת לא ניתן להבטיח באמצעות יישום הוראותיו השונות של תקנון הכנסת את ביצועו של הצו המוחלט; נתונה לבית המשפט הנכבד סמכות על פי דין ליתן סעד, זאת, בין היתר, באמצעות צו כמוצע על-ידי היועץ המשפטי לכנסת בסעיף 4 לתגובתו או בכל דרך אחרת שעליה יוחלט והכל – על-מנת לתת ביטוי לעקרון הבסיסי והמובן מאליו, בדבר החובה היסודית לציית לפסקי דין של בית המשפט הנכבד ולעיקרון של שוויון הכל בפני החוק".

19:08 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ': "אם לוועדה המסדרת יש סמכות לקבוע את סדר היום של הכנסת בניגוד לדעתו של יו"ר הכנסת, אזי היה להם סעד חלופי לפני הפניה לבג"ץ ועתירתם אמורה הייתה להיות מסולקת על הסף. אין חשש כמובן שהשופטים יציבו בפניהם את המראה הזאת".

19:09 עריכה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, ראובן ריבלין, יישאו הצהרות מיוחדות לציבור בעקבות המשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

19:37 עריכה

בנאום שיישא הערב נשיא המדינה ראובן ריבלין, הוא צפוי להתייחס למשבר החוקתי בעקבות סירובו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למלא את צו בג"ץ לערוך הצבעה על החלפתו – כך דווח ב-Times of Israel.

19:39 עריכה

עורכי הדין שמייצגים את העמותות שעתרו לבג"ץ נגד יולי אדלשטיין זומנו לדיון בבית המשפט העליון בשעה 20:00.

20:09 עריכה

ח"כ בוגי יעלון (כחול לבן): "נחוקק חוק שימנע מנתניהו לרוץ בבחירות הרביעיות. אני בכל מקרה לא אשב תחת נתניהו".

20:11 עריכה

נשיא המדינה ראובן ריבלין על רקע התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "לא יעלה על הדעת שלא לקיים צו בית משפט. זאת גם אם סבורים כי שגה בית המשפט בהחלטתו. עלינו להבטיח תמיד כי כללי המשחק הדמוקרטי שבלעדיהם חרב הבית – כללי המשחק הדמוקרטיים נשמרים ויישמרו.

"עתה, משהתפטר יו"ר הכנסת, אני בטוח שהוראת בג"ץ תכובד והדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת ואיתנה מתקופת מבחן קשה זו. אני פונה מכאן לראשי המפלגות הגדולות – מצאו את הדרך למצוא הנהגה משותפת", דברי ריבלין.

20:20 עריכה

דבריו המלאים של נשיא המדינה ראובן ריבלין:

בימים בהם כאן במדינת ישראל, אנו קוברים את מתינו בצנעה, עורכים חתונות ללא אורחים, סוגרים ישיבות, בתי כנסת, בתי ספר, אוניברסיטאות. ברגעי חרום אלו, אנחנו צריכים ללמוד את אמנות הציות.

לציית להוראות משרד הבריאות, לציית להוראות הממשלה, לציית להוראות כוחות החרום וההצלה. גם אם יש לנו ביקורת על ההוראות, וגם אם אנחנו חושבים שהן מוטעות – נעשה ונשמע.

מכובדי, הציות, ההישמעות להוראות, אינם חובתם הבלעדית של אזרחי ישראל. בימים הרי גורל אלו, הם בראש ובראשונה, חובתם העילאית של נבחרי הציבור, של מנהיגיו, של רבניו ומורי דרכו, מכל המגזרים.

אנו עדים בימים אלה להתנגשות חריפה ביותר בין הרשויות, השופטת והמחוקקת. ולמרות השסע העמוק בין המחנות, ולמרות הרטוריקה החריפה בין הצדדים, אני יודע כי רובה ככולה של ההנהגה הישראלית, מימין ומשמאל, יודעת שחובה על כולנו לציית לצווי בית המשפט, וכי לא יעלה על דעתו של איש שלא לקיימם.

עתה, משהתפטר יושב ראש הכנסת, אני בטוח, שהוראת בג"ץ תכובד, ושהדמוקרטיה הישראלית, תצא מחוזקת ואיתנה מתקופת מבחן קשה זאת.
אני פונה מכאן לראשי המפלגות הגדולות: מצאו את הדרך להציג הנהגה משותפת, הנהגה אחראית, לחברה הישראלית הנמצאת בשעת משבר קשה. שימו לנגד עיניכם את המגיפה הנוראית המכה בנו, הגובה מאיתנו קורבנות יקרים ופוגעת אנושות בכלכלת ישראל, ובבתים רבים כל כך הנאבקים על הישרדותם הכלכלית.

על כל אחד מהצדדים להבין את הקווים האדומים של האחר ולהתגמש מולם בהבנה שאין לנו, פשוט אין לנו דרך אחרת. שלבו כוחות למען העם בישראל. אם לא עכשיו – אימתי?

20:43 עריכה

יועמ"ש הכנסת איל ינון אמר כעת, בדיון בבג"ץ, שעמיר פרץ – ותיק חברי הכנסת – יכול לכנס את הכנסת כבר מחר. פרץ רוצה לכנס את המליאה מחר ב-11 – אם הוועדה המסדרת תאשר – כדי לבחור יו"ר קבע.

הצעת ינון לשופטי בג"ץ: שבית המשפט יפקיע מאדלשטיין רק את הסמכות לקבוע את סדר היום של המליאה ולכנסה לצורך בחירת יו"ר. כהונתו תימשך עד לסיומה ביום שישי ב-11 בבוקר. ואז הסמכות הזו בלבד תעבור לוותיק מבין חברי הכנסת, ח"כ עמיר פרץ, ובאישור הוועדה המסדרת הוא יכנס את המליאה מחר ב-11 לצורך בחירת יו"ר קבע.

20:50 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר כי אם לא יהיה שיפור בהמשך התפשטות הקורונה בישראל יוטל הסגר מלא, "הסכנה אורבת לכל אחד היא לא מבחינה בין חובש כיפה בלי כיפה או חובש כאפייה".

"אלה דיני נפשות, אל תצאו מהבית", אמר נתניהו. "תוך שבועיים עלולים להיות בישראל אלפי חולים במצב קשה ועל כן חובה לציית להוראות".

"הגדלנו את מספר הבדיקות דרמטית. היום בוצעו מעל 5,000. אף אחד לא יכול להגיד הערב מתי בדיוק יסתיים משבר הקורונה, אבל אנחנו כבר מתחילים לחשוב על היום שאחרי. הקמנו צוות לתכנון היציאה מהמשבר, של מיטב המוחות בארץ. נשקם את הכלכלה שלנו במהירות ונחזור לחיים רגילים".

"עברנו את פרעה, ולמרות שזה יהיה קשה, נעבור גם את הקורונה", אמר נתניהו. בנוסף, הוא קרא להקמת ממשלת חירום.

21:01 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כיצד מערכת הביטחון תתמודד עם השבים מחוץ לארץ.

21:10 עריכה

ח"כ בועז טופורובסקי (כחול לבן) קיבל הודעה מטעם משרד הבריאות בדבר שהייתו ליד אדם החולה בנגיף הקורונ ולכן נכנס לבידוד.

21:57 עריכה

הסתיים הדיון בבג"ץ. נשיאת העליון אסתר חיות אמרה כי "נשתדל לתת החלטה במהירות" והתלוצצה: "אני מקווה שלא יזקפו את זה לחובתנו".

22:18 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "אחרי שהפעלנו את ועדות הכנסת, מחר ייערכו מספר דיונים חשובים: לוועדת הקורונה בהובלתו של ח"כ עפר שלח, יגיעו מנכ"ל משרד האוצר, ראש המועצה לביטחון לאומי ומנכ"ל משרד הבריאות ויציגו את ההיערכות הממשלה לימים הקרובים. הדיון יערך בשעה 9:00 ואני ממליץ לכם לצפות בו".

22:20 עריכה

ח"כ בועז טופורובסקי נכנס היום לבידוד, לפני כשבועיים הוא צייץ: "מי שלא מפחד משפעת לא צריך לפחד מקורונה".

22:28 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' תקף את נוכחותו של היועמ"ש בדיון בג"ץ: "ככה בדיוק נראית אנרכיה שלטונית שבה כל אחד עושה מה שבא לו".

 

23:13 עריכה

בנימין נתניהו ובני גנץ שוחחו הערב בטלפון, ודנו באפשרות של הקמת ממשלת אחדות. דובר כחול-לבן מסר כי השניים הנחו את צוותי המשא ומתן של כחול-לבן והליכוד לחזור לדיונים. זו השיחה השנייה של גנץ ונתניהו מאז הבחירות ב-2 במרץ.

הערב, במהלך נאומו ולאחר מכן בטוויטר, נתניהו חזר על קריאתו להקמת ממשלת חירום בהקדם האפשרי.

00:36 עריכה

בית המשפט העליון קיבל את המתווה שהציע היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, והורה על מתן סמכות לוותיק חברי הכנסת, יו"ר העבודה עמיר פרץ, לכנס היום (חמישי) את מליאת הכנסת כדי לבחור יושב ראש קבוע במקומו של יולי אדלשטיין, שהתפטר אתמול (רביעי).

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, וארבעת שופטי ההרכב שלצידה, לא חסכו ביקורת מאדלשטיין על סירובו לקיים צו בית המשפט – אולם נמנעו מקביעת סנקציות כנגדו לפי פקודת בזיון בית משפט.

"מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין", נכתב בהחלטה הלילה.

"כך בחר לנהוג [היו"ר אדלשטיין], שהינו אחד מסמלי השלטון (הגם שלעת הזו הוא מכהן בתפקידו מכוח דין הרציפות ובלא שנבחר לתפקיד), והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה. אם כך נוהג בעל השררה, מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה?

"שאלה זו מהדהדת במלוא העוצמה בייחוד בימים הקשים הללו אשר בהם אנו מתמודדים עם התפרצות מגיפת נגיף הקורונה, והאזרחים נדרשים לציית להוראות ולמגבלות חסרות תקדים המוטלות עליהם, בין היתר, מכוח תקנות שעת חירום.

"זהו מצב דברים שאין להשלים עמו ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, נדרשים סעדים חסרי תקדים".

בהחלטת השופטים הודגש עוד, כי ההחלטה תהיה בתוקף גם אם אדלשטיין יחליט לחזור בו מהתפטרותו.

01:01 עריכה

בעקבות החלטת בג"ץ הלילה, מזכירות הכנסת הזמינה את כל חברי הכנסת להגיע מחר בבוקר למליאת הכנסת, להצבעה על בחירת יושב ראש חדש.

ח"כ מאיר כהן מכחול-לבן צפוי להיות היו"ר הנבחר.

01:28 עריכה

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) תתכנס הבוקר (חמישי) ב-11:30 על מנת לאשר את כינוס המליאה לבחירת יו"ר חדש לכנסת.

01:35 עריכה

שלא במפתיע, שרת המשפטים לשעבר איילת שקד (ימינה), מתחה ביקורת חריפה נגד החלטת בג"ץ הלילה, אשר אימצה מתווה חסר תקדים לפתרון המשבר החוקתי שנוצר בעקבות התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

שקד מתעלמת, כמובן, מהעובדה שבהעדר חוק ברור למצב שנוצר, זהו בדיוק תפקידו של בית המשפט. ככתוב בהחלטת בג"ץ הלילה:

"במהלך הדיון שהתקיים בפנינו היום ציין היועץ המשפטי לכנסת כי המחוקק וכן מתקיני תקנון הכנסת לא חזו ולא צפו מצב דברים כגון זה שנוצר בעקבות התפטרותו של [אדלשטיין], בייחוד בהיעדר סגן שימלא את מקומו. [ינון] הציג מתווה אפשרי ולפיו הלאקונה הקיימת בהקשר זה בסעיף 20א(ג) לחוק יסוד: הכנסת וכן בתקנון הכנסת תושלם באופן שבית משפט זה יעשה שימוש בסמכות הנתונה לו בסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מכל התגובות הכי מעצבנת היא איילת שקד, האישה הזו היא לא העיפרון הכי חד בקלמר. במקום לגנות את האיש חסר האחריות על מהלך ילדותי, היא תוקפת את בית המשפט. כסרבן שירות מילואים בשטחים סירב פגיש... המשך קריאה

מכל התגובות הכי מעצבנת היא איילת שקד, האישה הזו היא לא העיפרון הכי חד בקלמר. במקום לגנות את האיש חסר האחריות על מהלך ילדותי, היא תוקפת את בית המשפט. כסרבן שירות מילואים בשטחים סירב פגישה בשל מצפונו הכניסו אותו לכלא.. כי הוא סירב לחוק. החוק הוא החבק החשוב ביותר של חברה דמוקרטית. יהיה בסדר..

סגירה