קצת חדשות טובות: 87% מהמאובחנים בארץ נדבקו בחו"ל או מחולה ידוע

בדיקת זמן ישראל 87% מהישראלים שאובחנו כחולי קורונה נדבקו בחו"ל או מחולה ידוע בארץ ● כלומר, גם המאובחנים וגם מי שהדביק אותם כבר נמצאו בבידוד ● מדען שווייצרי: "הנתון הזה הוא סימן טוב לגבי המצב בישראל" ● "באירופה לא התבצע מעקב אחרי החולים, ולכן איש לא יודע היכן אנשים נדבקו - ומי שהדביק אותם ממשיך להדביק אחרים"

שוטרים אוכפים את הסגר, הבוקר, 26 במרץ 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)
Olivier Fitoussi/FLASH90
שוטרים אוכפים את הסגר, הבוקר, 26 במרץ 2020

מספר החולים בקורונה בישראל עולה מיום ליום, אבל מומחים שמנתחים את התפשטות המגיפה בארץ עדיין רואים סימנים לכך שהמצב כאן נמצא בשליטה ואינו מסוכן כמו במרבית המערב. אחד הנתונים הללו הוא העובדה שמרבית החולים נדבקו בחו"ל, או ישירות מחולים שכבר אובחנו ולכן כבר שהו בבידוד.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי כ-47% מ-1,600 החולים שאובחנו בישראל עד יום שני נדבקו במחלה בחו"ל, ורובם שהו בבידוד אחרי חזרתם לארץ.

לפי בדיקת זמן ישראל, כ-36% מהחולים שאובחנו עד יום שני נדבקו ממקור הדבקה ידוע – כלומר, מחולה קורונה שאובחן לפניהם ושלמשרד הבריאות היה ידוע שהוא שהה במחיצתו. כ-4% נדבקו בביתם, לרוב מקרובי משפחה.

המשמעות היא שרוב החולים שנדבקו בארץ נדבקו מחולה שכבר אובחן ובודד, ולרוב כל מי ששהה איתו במגע נשלח לבידוד – כולל החולה המאובחן עצמו.

רק 13% מהחולים שאובחנו עד יום שני נדבקו ממקור לא ידוע – כלומר, מחולה שייתכן שטרם אובחן ובודד בעצמו, וממשיך להדביק אנשים נוספים. ה-13% הללו לרוב גם לא נמצאו בבידוד בעצמם לפני שאובחנו, אלא רק לאחר שהופיעו אצלם סימני מחלה, וכך גם להם הייתה הזדמנות להדביק אנשים נוספים.

רק 13% מהחולים שאובחנו עד יום שני נדבקו ממקור לא ידוע – כלומר, מחולה שטרם אובחן ובודד בעצמו, וממשיך להדביק אנשים נוספים. לרוב הם גם לא נמצאו בבידוד לפני שאובחנו, אלא רק לאחר שהופיעו אצלם סימני מחלה

87% מהחולים שאובחנו עד יום שני הם אפוא "חולים בשליטה" – כאלה שנדבקו מחולה שאינו מסתובב כרגע בישראל ומדביק אנשים נוספים, כיוון שהוא נמצא בחו"ל או מאובחן, ורובם נמצאו בבידוד עוד לפני שאובחנו, לעתים יותר משבוע.

המתחם בדיקות קורונה של מד
מתחם בדיקות קורונה של מד"א (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

דניאל סירטס הוא ביולוג יהודי-שוויצרי שמשמש כמנהל המידע בבית החולים Universitäts-Kinderklinik Inselspital Bern בשווייץ. סירטס, מומחה לניתוח מחקרים מדעיים, סבור כי הנתון על מקור ההידבקות מעודד, ומראה כי למעקב שישראל ביצעה אחרי החולים יש תוצאה.

"באירופה, שלא כמו בישראל ובמזרח אסיה, לא ביצעו מעקב אפידמיולוגי אחר החולים, ולגבי רוב האנשים לא ידוע ממי הם נדבקו", אומר סירטס לזמן ישראל.

"הנתון שמראה ש-87% מ-1,600 החולים הראשונים בישראל נדבקו ממקור ידוע או בחו"ל, הוא נתון טוב שמצביע על רמה מסוימת של שליטה במגיפה. כל אדם שנכנס לבידוד בגלל שהמעקב מראה שהוא היה עשוי להידבק, מקטין את ההדבקה. ישראל הגיבה לקורונה מהר וטוב יותר מהמדינות המערביות. רק מדינות מזרח אסיה הגיבו יותר מהר מישראל, והנתון הזה הוא התוצאה.

באירופה, שלא כמו בישראל ובמזרח אסיה, לא ביצעו מעקב אפידמיולוגי אחר החולים, ולגבי רוב האנשים לא ידוע ממי הם נדבקו. הנתון שמראה ש-87% מהחולים הראשונים בישראל נדבקו ממקור ידוע או בחו"ל, הוא נתון טוב"

"האיחוד האירופי לא יכול לסגור את הגבול עם איטליה ולבדוק את מי שמגיע לשם, ובשווייץ שאינה באיחוד אמנם יכלו אבל לא עשו את זה. שתבין עד כמה המצב באירופה היה פרוץ: יש 70 אלף איטלקים שעובדים בשווייץ, ועד לאחרונה הם חצו את הגבול מדי יום ולא נבדקו. ובאמת, בשווייץ באזורים שקרובים לאיטליה יש יותר חולי קורונה, וכמובן גם נשאים שמדביקים אנשים נוספים.

מטיילים לובשים מסכת פנים מחשש לנגיף הקורונה, בשדה התעופה במוסקבה ברוסיה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
מטיילים עם מסכות פנים מחשש לנגיף הקורונה, בשדה התעופה במוסקבה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

"המצב בארה"ב יותר גרוע. הם יכלו לנהוג כמו ישראל, אך לא עשו כלום. יקרה שם אסון. גם אירופה בקושי נערכה. ההיערכות בישראל הייתה יחסית טובה".

עם זאת הוא מציין כי יש גם דברים מדאיגים לגבי המצב בישראל. אמנם לא ביחס לאיטליה או צרפת, אבל כן ביחס לשווייץ: "גם בישראל וגם בשווייץ הפעילו באותו הזמן, לפני 10 ימים, כללי ריחוק חברתי וסגר הדרגתי, והחלו לבדוק הרבה חולים במהירות. ובכל זאת, מספר החולים המאובחנים היומי בשווייץ החל לרדת, ובישראל הוא עולה. שווייץ מתחילה 'ליישר את העקומה' ישראל עדיין לא.

דני סירטיס (צילום: universitats kinderklinik inselspital bern)
סירטס (צילום: uni. kinderklinik inselspital bern)

"יכול להיות שזה בגלל שבישראל בודקים הרבה נשאים שנמצאים בבידוד ובשווייץ פשוט לא יודעים שהם קיימים, אז פשוט מגלים יותר חולים. ויכול להיות שזה בגלל שבישראל יש אוכלוסייה מסוימת שלא מקיימת את כללי הריחוק החברתי. אולי האוכלוסייה החרדית".

המערכת בתפקוד חסר

המציאות בישראל היא שמערכת הבריאות נמצאת בתת-תפקוד, על סף קריסה, עוד לפני שיש מספר גדול של חולים מונשמים, רק מההיערכות עצמה ומהבהלה הציבורית. מד"א בעומס מטורף, מה שמקשה על הגעה של חולים לבתי החולים ולמרפאות, והתוצאה היא שיש ירידה של 50% בהגעת אנשים עם חשד למחלות מסוכנות לבתי החולים, ולזה יש מחיר בחיי אדם, הטיפולים הלא-דחופים מבוטלים ובסיסי צה"ל מתרוקנים מרופאים ומחובשים.

"גם בישראל וגם בשווייץ הפעילו באותו הזמן, לפני 10 ימים, כללי סגר הדרגתי, והתחילו לבדוק הרבה חולים במהירות. ובכל זאת, מספר החולים המאובחנים בשווייץ כבר התחיל לרדת, ובישראל הוא ממשיך לעלות"

לשאלה אם תופעות כאלה קיימות גם בשווייץ אומר סירטס כי לא נתקל בהן, אבל זה לא אומר שהן לא קיימות. "נעשתה כאן היערכות בהולה במערכת הבריאות, ואנשי צוותים רפואיים גויסו ושונעו כדי למנוע מחסור במקומות קריטיים. כרגע, לפי מה שאני שומע מרופאים בשווייץ, לא רק שהם לא עמוסים מדי, אלא בגלל החשש של אנשים להגיע לבתי החולים הם עובדים דווקא פחות מהרגיל".

גם המיקרוביולוג ד"ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת מדעת, אמר לזמן ישראל, כי הנתון שמראה שרוב החולים הם מחו"ל או ממקור ידוע הוא מעודד.

"אם רוב גדול של האנשים נדבקו בחו"ל, או ממישהו שכבר אובחן כחולה, סימן שגם הם, וגם מי שהדביק אותם כבר לא מסתובבים ומדביקים", אומר לרנר.

"האנשים שמאובחנים בימים האחרונים כחולים, הם לא אלה שנדבקו אתמול, אלא אלה שנדבקו לפני שבוע-שבועיים. הרבה מהם נדבקו בגל ההדבקות של פורים. מספר האנשים שמאובחנים עולה עכשיו מהר, כי הגדילו את קצב הבדיקות, ולא בגלל שהרבה אנשים נדבקים עכשיו.

"האנשים שמאובחנים בימים האחרונים כחולים, הם לא אלה שנדבקו אתמול, אלא אלה שנדבקו לפני שבוע-שבועיים. מספר האנשים שמאובחנים עולה עכשיו מהר, כי הגדילו את קצב הבדיקות"

"העובדה שרוב אלה שמאובחנים נמצאים במעקב ובבידוד, נותנת סיבה לאופטימיות לגבי התפשטות המחלה. כמובן, שצריך לחכות עוד שבוע-שבועיים, כדי לדעת אם קצב ההדבקה באמת יורד עכשיו או ממשיך לעלות".

עוד 860 מילים
סגירה