ראובן ריבלין (צילום: פלאש 90)
פלאש 90

ריבלין הבין שמעשיו של אדלשטיין לא פחות חמורים ממגפת הקורונה

נשיא המדינה לבש אמש את חליפת המבוגר האחראי ● הוא לא נקב בשמו של אדלשטיין, אך הזעזוע של ריבלין מסירובו של יו״ר הכנסת המתפטר לקיים את הוראות בג״ץ היה ניכר - ודבריו בלטו במיוחד על רקע השתיקה הרועמת של ראש הממשלה ● בסיכומו של דבר, הכנסת תבחר היום את מאיר כהן ליו״ר, ונתניהו יצטרך למצוא טקטיקה חדשה כדי לשמר את הממשלה הנוחה לו ביותר: ממשלת מעבר ● פרשנות

נשיא המדינה ראובן ריבלין לבש אתמול שוב את חליפת המבוגר האחראי שבא לשמור על כללי המשחק המתפרקים במדינה הזו, רגע על סף שבירת הדמוקרטיה. ריבלין הפך את עצמו לרשות רביעית במערכת האיזונים והבלמים, כזו שתעשה סדר ותציב הירארכיה מתבקשת ברשויות האחרות.

"בימים אלה יש התנגשות חריפה ביותר בין הרשויות השופטת והמחוקקת", אמר ריבלין בנאומו לאומה. "למרות השסע והרטוריקה החריפה, ההנהגה הישראלית מימין ומשמאל יודעות שצריך לציית לצווי בית המשפט, גם אם מאן דהוא סבור כי שגה בית המשפט בהחלטתו".

"למרות השסע והרטוריקה החריפה, ההנהגה הישראלית מימין ומשמאל יודעות שצריך לציית לצווי בית המשפט, גם אם מאן דהוא סבור כי שגה בית המשפט בהחלטתו"

המאן דהוא הוא יולי אדלשטיין, יו"ר כנסת ישראל, הסמל הדמוקרטי של המדינה, שסירב לבצע פסק דין של חמישה שופטים בבית המשפט העליון ולכנס אתמול את מליאת הכנסת כדי שתבחר יו"ר חדש.

הנשיא ריבלין לא נקב בשמו של אדלשטיין ואפילו לא בתפקידו הבכיר. הוא כל כך זעם ונחרד מול המעשה, עד שמצא לזלזל לחלוטין במי שהעז לבצע אותו. כך נוהג ריביזיוניסט מלידה, חניך תנועת ז'בוטינסקי, שיודע להפגין הדר בית"רי מול הרשות השופטת, ולא להפר את החלטותיה.

ריבלין הקדיש לפרשת אדלשטיין-בית המשפט זמן רב בנאומו, כמעט כמו הדקות שבהן דיבר על מגפת הקורונה ועל הצורך החיוני למלא את הוראות הממשלה ומשרד הבריאות. הנשיא הבין כי אדלשטיין, שהחליט להתפטר מתפקידו כדי לא למלא צו שיפוטי, מערער את יסודות הדמוקרטיה – וזה לא פחות חמור ממגפת הקורונה.

הדברים של ריבלין בלטו על רקע השתיקה הרועמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו נוכח הפרת פסק הדין של אדלשטיין.  נדמה שאם ריבלין חרד לעתיד המדינה, נתניהו חרד לעתידו האישי. ואם יו"ר הכנסת אכן ילך – המחליף שלו עלול לקדם חוקים שלא יאפשרו לראש הממשלה להישאר בתפקידו לאורך זמן.

ריבלין הקדיש לאדלשטיין-בית המשפט זמן רב בנאומו, כמעט כמו לקורונה. הנשיא הבין כי אדלשטיין, שהחליט להתפטר מתפקידו כדי לא למלא צו שיפוטי, מערער את יסודות הדמוקרטיה – וזה לא פחות חמור מהמגפה

כמו נתניהו, גם איש מראשי הליכוד לא התייצב בינתיים לצדו של ריבלין והוקיע את מעשיו של אדלשטיין. השרים וחברי הכנסת הבכירים שאמרו שלשום כי אדלשטיין חייב למלא את החלטות בג"ץ, נדמו לפתע.

ההסבר שלי: אדלשטיין הפך לגיבור השטח של הליכוד בעקבות המלחמה שהכריז על בית המשפט העליון, העוין את נתניהו ובכלל. הפעילים בקבוצות הווטסאפ השונות הבטיחו לבוא חשבון עם אלו שלא מתייצבים לצדם של אדלשטיין, יריב לוין, אמיר אוחנה, מיקי זוהר ושלמה קרעי – אשר תקפו ללא רחם את שופטי העליון. הגיבורים והאמיצים של יום שלישי ירדו ביום רביעי למחתרת.

זהו משחק מורכב. פוליטי, פרלמנטרי ומשפטי, והכל על רקע המגפה הנוראה הזו שגם היא קובעת את הכללים. אדלשטיין הולך. בג"ץ קבע אחר חצות כי אין שיעור לחומרת הפגיעה של אדלשטיין באינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק וקיום פסקי דין.

"מעולם לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי", כתבו השופטים וציינו את חשיבות הציות לרשויות דווקא בימי מגיפת הקורונה, "שבהם מוטלות על האזרחים הוראות ומגבלות חסרות תקדים".

בג"צ החליט שאת מקומו של אדלשטיין יתפוס היום עמיר פרץ והוא יכנס את מליאת הכנסת כדי לבחור יושב ראש קבוע. החוקים שמהם חושש נתניהו יהפכו עתה מוחשיים, מה שיזרז אולי את המגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית. זו הנחת העבודה של בכירים בכחול-לבן.

בג"צ החליט שאת מקומו של אדלשטיין יתפוס היום עמיר פרץ והוא יכנס את מליאת הכנסת כדי לבחור יושב ראש קבוע. החוקים שמהם חושש נתניהו יהפכו עתה מוחשיים, מה שיזרז אולי את המגעים להקמת ממשלת אחדות

מצד שני, נתניהו לא רוצה ממשלה כזו. למדנו כבר שהממשלה הנוחה לו ביותר היא ממשלת מעבר שבה הוא עושה כרצונו, ועוד בחסות התקנות לשעת חירום.

מצד שלישי, המציאות היא באמת חריגה. זהו מצב חירום לאומי. "אם לא עכשיו – אימתי?", התחנן הנשיא בפני נתניהו וגנץ אתמול. "צריך להתגמש. שלבו כוחות למען העם בישראל", הוסיף הנשיא.

בהמשך הערב נקבע עוד תקדים: נתניהו וגנץ שוחחו ביניהם והחליטו להחזיר את צוותי המשא ומתן לשולחן הדיונים. אולי בחסות הקורונה תקום כאן ממשלה נורמלית אחרי שנה וחצי של משבר פוליטי מתמשך. הסיכוי קלוש.

נתניהו אמנם קרא אתמול שוב לאחדות, אבל זה נראה כמו ניסיון נואש למנוע ברגע האחרון בחירה של יושב ראש כנסת חדש ולא מתאים (לו). בעוד שעות אחדות, כשייבחר ח"כ מאיר כהן מכחול-לבן למחליפו של אדלשטיין, נתניהו יצטרך למצוא טקטיקה חדשה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
טמבל מילים ולחן: ולדימיר ויסוצקי תרגום: יהונתן גפן היֹה היה אחד טוב לב אבל קצת טמבל אחד שכבר צבר הרבה שעות של סבל עד שיום אחד פגש במזל שהעיף אותו לארץ בחלל כן תבכה תשפוך פרצוף של עגל ש... המשך קריאה

טמבל
מילים ולחן: ולדימיר ויסוצקי
תרגום: יהונתן גפן

היֹה היה אחד טוב לב אבל קצת טמבל
אחד שכבר צבר הרבה שעות של סבל
עד שיום אחד פגש במזל
שהעיף אותו לארץ בחלל
כן תבכה תשפוך פרצוף של עגל
שהולך תמיד הפוך כזה מן טמבל

טמבל, טמבל

באמצע השדה פתאום ראה הטמבל
כיסאות שלושה לכל כיסא יש דגל
כיסא של אורחים כיסא של קצינים
וכורסא רכה למלכים
על הכיסא של האורחים ישב הטמבל
בלי שום כיף כל כך עייף מרגיש באבל

טמבל, טמבל

הוא רק ישב לא הספיק להתרווח
המשרתים מזגו חבית של יין לאורח
אכל מהסיר שתה כמו חזיר
והרגיש חזק כמו פר צעיר
אחרי שהמטומטם שתה עוד ספל
לכיסא של הקצין עבר הטמבל

טמבל, טמבל

על הכסא הזה הרגיש פתאום בכח
גבר עם ביצים אבל בלי מוח
הוא גייס ת'אומה ושידר ת'סיסמא
האידיוט הכריז מלחמה
הצבא שלו כבש לו את הדרך
לעבור לשבת על כיסא המלך

על הכסא המלך הוא דפק עם הרגליים
בשמחת שלטון צרח עד השמיים
תהיו אבירים תהיו חברים
מילה אחת שלי אתם גמורים
אפילו אלוהים נקשר בחבל
הוא החזיק אותם ממש קצר הטמבל

טמבל, טמבל

אבל הטמבל איש טוב לב לכן נראה לו
לחלק לעם את כל מה שהיה לו
ואז הכיסא התנדנד כמו ערסל
הטיפש התעלף ונפל
הוא התעורר בערמה של קש וזבל
בבגדים בהם נולד עירום וטמבל

עוד 656 מילים ו-2 תגובות
סגירה