משבר הקורונה: חיטוי רחוב ברצועת עזה, 23 במרץ 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
Abed Rahim Khatib/Flash90

העולם מרוכז בקורונה, אבל תכנית המאה, הסיפוח והאג עדיין כאן

בית הדין בהאג והאיחוד האירופי משהים - אבל לא מקפיאים - את הדיונים על יחסי ישראל ופלסטין ● ישראל וארה"ב אומרות שהן עדיין עובדות על יישום תכנית המאה, כולל סיפוח, אך מסרבות לנקוב בלוח זמנים ● כך שינתה הקורונה את סדר היום במזרח התיכון ● פרשנות

המזכיר הכללי של האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא לאחרונה ל"הפסקת אש כוללת מידית בכל קצוות העולם" והפציר בעולם להתאחד סביב הצורך להילחם בקורונה.

"אלימות הנגיף ממחישה את אווילותן של מלחמות", הוא אמר בהצהרה שפורסמה ביום שני ה-23 במרץ. "הגיע הזמן לשים את הסכסוכים המזוינים בהסגר ולהתרכז יחד במלחמה האמיתית על חיינו".

למרבה הצער, קרוב לוודאי שקריאתו לסיים את כל המלחמות לא תזכה להיענות, ומומחים חוששים שמצב התוהו ובוהו בעקבות המגפה עלול אף להחריף את הסכסוכים המזוינים. ואכן, התקפות טרור במדינות לא יציבות כמו צ'אד, ניגריה ואפגניסטן נמשכו בימים האחרונים ללא הפוגה. עם זאת, לא יהיה נכון לומר שמהלכים דיפלומטיים שאין להם קשר למשבר הקורונה הופסקו בעקבותיו.

למרות שמקבלי החלטות רבים ברחבי העולם מקדישים את רוב מרצם למלחמה במחלה, גלגלי הדיפלומטיה הבינלאומית עדיין ממשיכים להסתובב, גם אם לאט יותר ועם פחות תשומת לב מצד התקשורת. מועצת הביטחון של האו"ם, למשל, הפסיקה את ישיבותיה במטה הארגון בניו יורק, אבל התכנסה – לראשונה בהיסטוריה – בוועידה טלפונית כדי לדון במצב ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

במקביל, שרי החוץ של מדינות ה-G7 דנו במגוון רחב של נושאים, גם זאת בוועידה טלפונית, בכללם שאיפות הגרעין של צפון קוריאה, הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה, איראן ואפגניסטן. למרות שהסכסוך הישראלי-פלסטיני לא זוכה להרבה כותרות בימים האחרונים, גם הוא לא נעלם לגמרי מסדר היום העולמי.

התובעת של בית המשפט הבינלאומי, פאטו בנסודה (מימין) וסגן התובע ג'יימס סטוארט, במרכז, בבית המשפט הבינלאומי בהאג, הולנד. בנובמבר 2018 (צילום: פירושקה ואן דה וו/מאגר/ AP)
פאטו בנסודה (מימין) בבית המשפט הבינלאומי בהאג, הולנד, נובמבר 2018 (צילום: פירושקה ואן דה וו/מאגר/ AP)

בניין בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נסגר למבקרים, אבל הדבר לא מנע משופטיו לשקול – ולבסוף לאשר – את בקשתה של התובעת הראשית, פאטו בנסודה, לקבל ארכה להגשת חוות דעתה אם "פלסטין" היא אכן מדינה שיכולה לפנות להאג בנושאים הקשורים לגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים.

תאריך היעד החדש של בנסודה נקבע ל-30 באפריל, ולאחריו השופטים צפויים להציג את פסיקתם בעניין בתוך 120 יום. אם יפסקו כי לבית הדין הפלילי הבינלאומי אכן יש סמכות שיפוטית על "פלסטין", התובעת עשויה לפתוח בחקירה פלילית כדי לבדוק אם התבצעו שם פשעי מלחמה עד סוף ספטמבר.

בית הדין אמנם סגר את דלתותיו והורה לרוב העובדים לעבוד מהבית, אבל הוא שואף ל"המשיך בעסקים ובמילוי תפקידו", כפי שאמר לנו דובר מטעמו.

גם האיחוד האירופי משהה אבל לא מקפיא לחלוטין את דיוניו על הסכסוך הוותיק. לשרי החוץ של הגוש נקבע דיון בתהליך השלום בכלל, ובתכנית השלום של ממשל ארצות הברית בפרט. אבל עקב התפשטות הקורונה, הישיבה המתוכננת הוחלפה ב"ועידה טלפונית בלתי רשמית" שהתמקדה בנושאים אחרים.

במקום לדבר על עסקת המאה של טראמפ, השרים דנו ב"נושאים המצריכים דיון בדחיפות עליונה, כגון ההשלכות של קוביד-19 והמצב בטורקיה, בסוריה ובלוב", כך אמר לנו הדובר הראשי של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, פטר סטאנו.

תהליך השלום הישראלי-פלסטיני ישוב אל סדר היום "כשהדבר ייראה הולם ובר-ביצוע, יש לקוות שבקרוב, אבל ההתפתחויות האחרונות סביב נגיף הקורונה גורמות לשינוי בתכניות ובלוחות הזמנים על בסיס יומי, כך שלא ניתן לחזות שום דבר מפורט או ספציפי יותר בשלב זה", הוא הוסיף.

"תהליך השלום הישראלי-פלסטיני ישוב אל סדר היום כשהדבר ייראה הולם ובר-ביצוע, יש לקוות שבקרוב, אבל ההתפתחויות האחרונות סביב נגיף הקורונה גורמות לשינוי בתכניות ובלוחות הזמנים על בסיס יומי"

אולם העובדה שמועצת ענייני החוץ של האיחוד האירופי לא דנה בתכנית השלום האמריקאית אין פירושה שבריסל זנחה את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לחלוטין.

משרדו של נציג האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית פרסם בימים האחרונים הודעה לעיתונות, שלפיה האיחוד העניק 82 מיליון אירו לאונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, כדי לסייע לה להתמודד עם מגפת הקורונה.

"מציאת פתרון צודק, מציאותי ומוסכם לפליטים הפלסטינים הוא אחד מהפרמטרים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני שיש לגביהם הסכמה בינלאומית", צוטט שם הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ, ג'וסף בורל.

"התמיכה שלנו באונר"א היא לפיכך לא רק חובה הומניטרית. היא גם מסייעת לשמר את הסיכוי לשלום בר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים, אשר, מבחינת האיחוד האירופי, ניתן להשגה רק באמצעות מו"מ על פתרון של שתי מדינות".

האיחוד האירופי הביע ספקנות בנוגע לתכנית השלום של הבית הלבן, לפיה אף פליט פלסטיני לא יורשה להתיישב בישראל. בריסל השמיעה ביקורת בפרט בנוגע למתווה המעניק אור ירוק לסיפוח ישראלי של חלקים נרחבים מהגדה המערבית.

ראש הממשלה נתניהו (מימין) והנשיא טראמפ בבית הלבן, יום קודם להצגת תוכנית הממשל למזרח התיכון, 27 בינואר 2020 (צילום: Evan Vucci, AP)
נתניהו וטראמפ בבית הלבן, יום קודם להצגת תכנית הממשל למזרח התיכון, 27 בינואר 2020 (צילום: Evan Vucci, AP)

לפני הבחירות לכנסת ב-2 במרץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא יחיל את החוק הישראלי על השטחים הללו בעתיד הקרוב מאוד. ב-24 בפברואר הוא השתתף בפגישה הראשונה של הוועדה הישראלית-אמריקאית המשותפת שהוקמה לצורך מיפוי מדויק של שטחי הגדה המערבית המיועדים לסיפוח. "אנחנו נעשה את זה במהירות האפשרית", הבטיח בזמנו נתניהו.

בתגובה לשאלותינו על עבודת הוועדה, בכירים ישראלים ואמריקאים אמרו לנו השבוע כי יישום תכנית המאה לא הוקפא, אך סירבו למסור פרטים נוספים.

"הוועדה ממשיכה לתפקד וממשיכה בעבודתה הפנימית", אמר לנו בכיר במשרד ראש הממשלה, שהתעקש להישאר בעילום שם.

דוברת שגרירות ארצות הברית בירושלים אמרה לנו כי "ההתמודדות עם הקורונה היא כמובן בעדיפות עליונה, אך אנו ממשיכים לעבוד על פי סדר היום של הנשיא".

שני הבכירים סירבו להשיב לשאלות המשך על תכניות הוועדה, בכלל זאת אם מתוכננת לה פגישה נוספת. אולם, מקור בממשל האמריקאי אמר לנו כי הבית הלבן מרכז כרגע את מאמציו במלחמה בקורונה, ורמז בכך (אם כי לא אמר במפורש) כי צוות השלום של טראמפ לא עוסק כרגע בתכניות הסיפוח של ישראל.

היות שתשומת הלב של העולם נתונה כרגע למשבר הבריאות העולמי חסר התקדים, כמה פעילי ימין קראו לממשלה להחיל כעת בשקט את הריבונות הישראלית על שטחים מהגדה, בתקווה שהעיתוי ירכך באופן משמעותי את תגובות הגינוי בעולם – לרבות סנקציות אפשריות – שניתן לצפות להן אלמלא כן.

אולם למרות הטענות הרשמיות שלפיהן הוועדה למיפוי שטחי הגדה המערבית ממשיכה בעסקיה כרגיל, נראה כי בכירים בוושינגטון ובירושלים יהיו טרודים בדברים אחרים במהלך השבועות והחודשים הבאים.

פעילי ימין קראו לממשלה להחיל כעת בשקט את הריבונות הישראלית על שטחים מהגדה, בתקווה שהעיתוי ירכך באופן משמעותי את תגובות הגינוי בעולם – לרבות סנקציות אפשריות – שניתן לצפות להן אלמלא כן

עוד 856 מילים
סגירה