נתניהו: הנחיתי להיערך להידוק משמעותי של הגבלות התנועה

גנץ: לא הייתה ברירה אחרת, שלם עם עצמי יותר מתמיד ● דיווח: נתניהו מתכוון להציע לימינה שני משרדי ממשלה בלבד; ייתכן שיתעקש שאחד מהם יאויש על ידי רפי פרץ ● עשרות מוחים הפגינו מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון בשל התערבות בג"ץ בעבודת הכנסת ● "מבחן לחוסן לישראל": יש עתיד תניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתימנע מנאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה ● בישראל ביתנו מבהירים שלא יצטרפו לממשלה המתהווה

נתניהו במשרד ראש הממשלה, הערב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
נתניהו במשרד ראש הממשלה, הערב
07:05 עריכה

לטובת מי שהחמיצו את ההתרחשויות הפוליטיות שאירעו אתמול ולמי שרוצה סדר בדברים – הנה תקציר של הפרקים הקודמים.

אחרי שיולי אדלשטיין נמנע שלשום מלקיים את החלטת בג"ץ – להביא בפני מליאת הכנסת את ההצעה לבחור יושב ראש – קבעו אתמול השופטים שסמכויות יושב הראש מועברות מאדלשטיין לוותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ.

לקראת כינוס מליאת הכנסת לצורך בחירת יושב ראש נדרשו בכחול לבן לבחור מועמד מטעמם לתפקיד. המועמד המוסכם, שדובר בו רבות, היה מאיר כהן מיש עתיד. אלא שחשש התעורר ביושב ראש כחול לבן בני גנץ – בעקבות טענות חוזרות ונשנות של הליכוד – שמינוי כהן יסכל את האפשרות שתוקם ממשלת אחדות.

אם כהן אכן היה מתמנה, ואז היה רוצה גנץ להצטרף לממשלת נתניהו, יחד עם מפלגתו חוסן לישראל, אך ללא יש עתיד, הייתה נותרת הכנסת בידיה של האופוזיציה. כדי להחליף יושב ראש כנסת מכהן נדרשים תשעים תומכים.
אז כדי להותיר את כל האופציות בידיו, החליט יושב ראש כחול לבן להתמודד בעצמו על התפקיד, תוך שהוא זוכה לתמיכת הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה. אנשי יש עתיד נמנעו מלהגיע להצבעה בכנסת. חברי ישראל ביתנו והרשימה המשותפת התנגדו.

משמעות בחירתו של גנץ, שזכה ל-74 קולות, היא פירוק דה פקטו של סיעת כחול לבן. בשעות הערב נשאו יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד ויושב ראש תל"ם משה (בוגי) יעלון נאומים, שבהם תקפו בחריפות את גנץ על החלטתו.

גנץ מוסיף לנהל משא ומתן על הצטרפות לממשלת נתניהו. לפי הדיווחים, במתווה הממשלה המוצע, יעמוד נתניהו בראשות הממשלה בשנה וחצי הראשונות לכהונתה, ובשנה וחצי הבאות תונהג בידי גנץ. חוסן לישראל תקבל לידיה את משרדי החוץ, הביטחון, המשפטים, התקשורת והתרבות והספורט.

לפי פרסומים בתקשורת, משא ומתן קואליציוני מתנהל גם עם יושבת ראש גשר אורלי לוי-אבקסיס ועם חברי תל"ם יועז הנדל וצבי האוזר. השלושה תמכו במינוי גנץ ליושב ראש הכנסת. שני האחרונים עשו זאת בניגוד לעמדת יתר חבריהם למפלגת תל"ם.

לכחול לבן 33 מושבים בכנסת; 18 מהם מאוישים על ידי חברי חוסן לישראל, 15 – על ידי חברי יש עתיד, וחמישה – על ידי חברי תל"ם. הואיל וחוסן לישראל נתונה במיעוט מספרי לעומת יש עתיד ותל"ם יחדיו, ייתכן שהשם כחול לבן ייוותר אצל האחרונים.

ההסבר של גנץ לצעדיו הוא משבר הקורונה שפוקד את ישראל והעולם. מפגינים מחו בראש העין ליד ביתו.

07:16 עריכה

07:22 עריכה

ממשלת נתניהו-גנץ המסתמנת, לפי שורה של דיווחים בתקשורת –

• משרד ראש הממשלה – בשנה וחצי הראשונות בנימין נתניהו ובשנה ובחצי הבאות בני גנץ

• משרד החוץ ומשרד הביטחון – צפויים להיות מאוישים על ידי בני גנץ וגבי אשכנזי, אך טרם ברור מי משניהם יכהן בכל משרד

• משרד האוצר – ישראל כ"ץ

• משרד הפנים – אריה דרעי

• משרד הבריאות – יעקב ליצמן

• משרד המשפטים – אבי ניסנקורן או חילי טרופר

• יושב ראש הכנסת – יולי אדלשטיין

• יושב ראש האופוזיציה – יאיר לפיד

08:03 עריכה

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בנט גינו את תקיפת כוח מג"ב בהתנחלות יצהר.

08:42 עריכה

ההערכה, שפורסמה במס' כלי תקשורת, היא שההסכם להקמת ממשלת נתניהו-גנץ ייחתם בתחילת השבוע הבא.

09:45 עריכה

על רקע צמצום מספר התיקים של הליכוד, מסתמן מאבק בין מירי רגב לגלעד ארדן על המשרד לביטחון פנים – כך דיווח בתאגיד השידור כאן מיכאל שמש. ארדן, המחזיק בתיק, התקשה במינוי מפכ"לים, ורגב אמרה מס' פעמים בעבר כי היא מעוניינת לאייש את התפקיד.

10:06 עריכה

חבר הכנסת אלון שוסטר מחוסן לישראל – שמפלגתו מנהלת מגעים מתקדמים להצטרפות לממשלת נתניהו – נמנע מלומר, בראיון שקיים הבוקר, שהוא מאמין שראש הממשלה נתניהו יקיים את הסכם הרוטציה עם בני גנץ. כשנשאל הבוקר בתאגיד השידור כאן האם הוא מאמין לנתניהו, השיב שוסטר: "כאשר אנחנו נגיע להסכם, וההסכם הזה יאפשר לנו להאמין בדרכנו, אז אני ארצה לקוות שראש הממשלה יעמוד בו". המראיין, רן בנימיני, הקשה על שוסטר ואמר לו שמשתמע שהוא לא בטוח (שנתניהו יעמוד בהסכם), השיב חבר הכנסת: "בוודאי שאני לא בטוח".

עוד אמר שוסטר: "אנחנו נעשה את הכל כדי למסמר את ההסכם שיתגבש".

10:17 עריכה

במערכת הפוליטית מגנים הבוקר את האלימות שהופנתה הלילה כלפי כוח של מג"ב ביצהר. אחרי שפרסם גינוי למעשה בחשבון הרשמי של ראש הממשלה, מפרסם נתניהו גינוי גם בחשבונו הפרטי.

10:57 עריכה

נציב תלונות הציבור על השופטים, אורי שהם, דחה את תלונת הארגון בצלמו, שטען שפסק הדין שפרסם בג"ץ השבוע – שבו חייב את יולי אדלשטיין לערוך בחירות לתפקיד יושב ראש הכנסת – נכתב מראש, בטרם מסר אדלשטיין את תגובתו לבית המשפט. כך דיווח הבוקר אמוץ שפירא בתאגיד השידור כאן.

כשעה לאחר שהודיע אדלשטיין שלא יכנס את המליאה כדי לבחור יושב ראש, פרסם בג"ץ פסק דין בן 19 עמודים שחייב אותו לעשות כן. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שעמדה בראש הרכב השופטים, אמרה לשהם שפסק הדין נכתב לאחר שטענות הצדדים נשמעו בכתב ובעל פה. התגובה של אדלשטיין, מסרה חיות, נדרשה רק בעניין נקודתי.

מהדברים משתמע שפסק הדין אכן נכתב בטרם נמסרה התגובה של אדלשטיין. שהם קיבל את עמדת חיות ודחה את התלונה "לאחר שלא נמצא לה בסיס כלשהו.

11:08 עריכה

הארגון משמר הדמוקרטיה הישראלית פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה שיפרסם חוות דעת בשאלה האם ניתן להטיל על נאשם בעבירות חמורות של טוהר המידות – להרכיב ממשלה. בפנייה למנדלבליט, שנשלחה אמש, נטען שאין מדובר ב"עניין תאורטי" – כפי שטען בעבר היועץ המשפטי לממשלה – אלא עניין קונקרטי.

גילוי נאות: יובל יועז, שחיבר את המכתב שנשלח למנדלבליט ומשמש כיועץ המשפטי של משמר הדמוקרטיה, הוא הפרשן המשפטי של זמן ישראל.

פניית משמר הדמוקרטיה למנדלבליט.

11:19 עריכה

בטרם קיבל את החלטותיו הונח בפני גנץ סקר, שבו קיבל מחנה נתניהו 63 מנדטים. לפי דיווח של עמית סגל ב-N12, בסקר האמור קיבל הליכוד 40 מנדטים, ואילו כחול לבן קיבלה 30.

12:00 עריכה

אנשי המנהל האזרחי החרימו אתמול יריעות ומוטות שנועדו להקמת אוהלים בחירבת איבזיק שבצפון בקעת הירדן. שניים מהאוהלים היו אמורים לשמש כמרפאה ושניים נוספים – כמסגד.

12:31 עריכה

חבר הכנסת עפר שלח מיש עתיד כתב שבשבוע הבא יקדם חקיקה שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו תהה שלח האם חברי חוסן לישראל יסכלו יוזמה זו, שלה היו שותפים.

מבחן אחד יהיה לאנשי חוסן לישראל, כבר בשבוע הבא: אנחנו נקדם את החקיקה, שהם היו שותפים לה, האמורה למנוע ממי שיש לו כתב…

פורסם על ידי ‏עפר שלח – Ofer Shelah‏ ב- יום שישי, 27 במרץ 2020

12:45 עריכה
אורלי לוי-אבקסיס בירושלים בינואר האחרון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אורלי לוי-אבקסיס בירושלים בינואר האחרון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יושבת ראש גשר, אורלי לוי-אבקסיס, תקבל הצעה לחבור למחנה נתניהו ולקבל תפקיד על חשבון מכסת התפקידים שיוקצו להם – כך דיווח עמית סגל ב-N12.

12:51 עריכה

גורמים בישראל ביתנו מבהירים שאין סיכוי שהמפלגה תצטרף לממשלת נתניהו-גנץ. לדבריהם, גנץ התנהל באופן חובבני ועקום.

13:16 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מתכנן להציע לימינה שני משרדי ממשלה – כך דיווח עקיבא נוביק מחדשות 13. לפי הפרסום, נתניהו שוקל לדרוש שאחד משני התיקים יינתן ליושב ראש הבית היהודי רפי פרץ, משום שהתחייב לכך תמורת הפרידה של פרץ מאיתמר בן גביר ועוצמה יהודית.

לימינה שישה מנדטים בכנסת. ארבעה מבין חבריה, נפתלי בנט, פרץ, איילת שקד ובצלאל סמוטריץ', מעוניינים להתמנות לשרים בממשלה.

רפי פרץ ובנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פרץ (מימין) ונתניהו במשרד ראש הממשלה, החודש (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
13:26 עריכה

שיירה של עשרות כלי רכב יצאה למחות מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בתל אביב במחאה על התערבותו של בית המשפט בעבודת הכנסת. המחאה אורגנה על ידי הארגון אם תרצו. כך דווח בתאגיד השידור כאן.

13:33 עריכה

עמותת יוזמות אברהם קוראת לגורמי הביטחון – הפועלים ברחבי הארץ כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה – לפעול ביישובים הערביים ברגישות. כך דיווח כתב זמן ישראל נתי יפת.

פניית עמותת יוזמות אברהם.

13:48 עריכה

הממשלה אישרה את תקנות הביטוח הלאומי, שלפיהן מי שעבדו שישה חודשים בטרם פוטרו, ולא 12 חודשים, יהיו זכאים לדמי אבטלה. בנוסף בני 67 ומעלה שעבודתם הופסקה יקבלו מענק כספי. תקנות אלה אושרו כחלק מההקלות הניתנות לציבור העובדים במסגרת ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה.

13:55 עריכה

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, רכש 3,000 מכונות הנשמה – כך עדכן שר הביטחון, נפתלי בנט.

14:02 עריכה

זה לא המה, זה האיך: במרכז-שמאל מבקרים את בני גנץ על אופן התנהלותו. לפי דיווח של דפנה ליאל ב-N12, במחנה מתנגדי נתניהו אומרים שיושב ראש חוסן לישראל לא מיצה את מנופי הלחץ שהיו לו על נתניהו. הוא פירק את סיעת כחול לבן בטרם חתם על הסכם קואליציוני, והוא לא גייס למהלך שותפים נוספים להצטרפות לממשלה – דבר שהיה עשוי להגדיל את כוחו בקואליציה.

14:02 עריכה

בליכוד ובחוסן לישראל מעוניינים לחתום על הסכם קואליציוני ביניהן במוצאי שבת או ביום ראשון, דהיינו מחר או מחרתיים – כך דיווח עמית סגל ב-N12.

14:30 עריכה

פעילי יש עתיד מפגינים מול ביתו של בני גנץ בראש העין במחאה על שיתוף הפעולה שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

14:38 עריכה

מאות אסירים פליליים, שאמורים היו להשתחרר בתוך מספר שבועות, ישוחררו ביום ראשון הקרוב. זאת במסגרת התמודדות המדינה עם נגיף הקורונה.

15:16 עריכה

יממה לאחר שגרם לדרמה פוליטית, יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ אמר "ביום הזה אני שלם יותר מתמיד. אני שלם כי עשיתי את מה שהעם שלי צריך".

כמו כן, התייחס למי שהיו שותפיו למפלגת כחול לבן: "בימים האחרונים הצעתי כל דרך בכדי שנישאר ביחד ונבחן את כל החלופות האפשריות. הצעתי להם שתפקיד יו"ר הכנסת יועבר אליי זמנית או לחלופין שנמנה את ח"כ מאיר כהן, אדם ראוי מאין כמוהו, בתנאי שיתחייב לפרוש אם חלילה נתפצל. לצערי הם סירבו, ודקות אחרי שהגשתי אני את מועמדותי, הם בחרו לעזוב את כחול לבן. יאיר, בוגי, שאר חבריי מיש עתיד ומתל"ם, גם היום וגם בעתיד-דלתי תמיד תהיה פתוחה. לצד זאת, מי שרצה ודוחף גם כעת להוציא לקלפיות משפחות שאיבדו את פרנסתן וחרדות לגורלן הבריאותי – שיהיה אמיץ ויאמר זאת בגלוי, חד וברור".

ביום הזה אני שלם יותר מתמיד. אני שלם כי עשיתי את מה שהעם שלי צריך.כמו בכל סוף שבוע, כמה מילים ממני אליכם-חשוב לי…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 27 במרץ 2020

16:14 עריכה

ח"כ עמיר פרץ עורך שיחות טלפון עם פעילים במפלגת העבודה, ומבקש להכין את השטח לקראת כניסה לממשלה, כך מדווח הכתב הפוליטי של חדשות 13 עקיבא נוביק. אחת ההצעות של הליכוד לפרץ ושמולי: תיק החקלאות וסגן שר הרווחה.

16:36 עריכה

ח"כ ע'דיר כמאל מריח ‏(חוסן לישראל) הביעה היום התנגדות להחלטת יו"ר כחול לבן, בני גנץ, להקים ממשלת אחדות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מנהיגות עם יושרה נמדדת בעתות משבר. מנהיג לא בוגד בעקרונותיו ובציבור בוחריו. באתי לפוליטיקה בכדי להחליף את ממשלת הגזענות, השיסוי וממשלת חוק הלאום, ולא בכדי להיות שותפה לה", כתב בטוויטר.

17:01 עריכה

ח"כ יועז הנדל: גנץ העדיף את טובת המדינה על פני האינטרס הפוליטי

17:54 עריכה

השר נפתלי בנט בירך את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחליט כי משרד הבריאות יבצע 30,000 בדיקות קורונה ביום, החל מבעוד שבועיים, 10 באפריל.

17:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום שורת דיונים בעניין המשך הצעדים להתמודדות עם משבר הקורונה בנושאי ההצטיידות והרכש וכן היערכות לקראת הסגר. נתניהו אמר כי אם לא ייראה שינוי בשיעור הנדבקים ביומיים הקרובים, לא יהיה מנוס מהטלת הסגר.

18:00 עריכה

בהתאם להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל משרד האוצר למציאת חלופות לצמצום נוסף של הפעילות במשק. החלופות יוצגו לראש הממשלה, יחד עם התוכנית הכלכלית, מחר בערב.

18:07 עריכה

הממשלה אישרה היום במשאל טלפוני את תקנות שעת החירום הבאות:

* תקנות שעת חירום (שירות אזרחי) – התקנה מאפשרת להציב את מתנדבי השירות האזרחי בגופים שלפי הדין הנוכחי לא יכולים להפעיל מתנדבים אלו.

* תקנות שעת חירום (הוראות מיוחדות לעניין ביטוח אבטלה) ותקנות שעת חירום (מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה) – קיצור משך הזמן הדרוש לקבלת דמי אבטלה לחצי שנה וסיוע לבני 67 ומעלה שהופסקה עבודתם בעקבות משבר הקורונה.

* תקנות שעת חירום (קיום דיונים פליליים באמצעים טכנולוגיים בבתי הדין הצבאיים) – קיום דיונים פליליים דחופים בעניינם של כלואים באמצעים טכנולוגיים.

* תקנות שעת חירום (מניעת כניסת מבקרים ועורכי דין לחדרי משמר ובתי סוהר צבאיים)(תיקון) – תיקון והבהרות בנוגע לאופן קיום הדין.

* תקנות שעת חירום (חופשה מיוחדת לאסיר) – התקנות יאפשרו שחרור מוקדם של אסירים שמועד שחרורם אמור היה להיות בעוד מספר שבועות, ולפי ההגדרות שנקבעו, כדי למנוע הדבקה בבתי הסוהר.

* תקנות שעת חירום (דחיית תקופות בענייני הליכי מס) – התקנות יאפשרו את הארכת מועד פקיעתן של הליכי מס לתקופות קצובות.

18:08 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי מבהירה: "לא אכנס לממשלת הנאשם מבלפור. אני לא עוזבת את מפלגת העבודה. אני קוראת לכןם לבוא איתי לבנות את המפלגה והמחנה שלנו מחדש. קחו את השבת הזאת לנוח ובראשון מתחילות מחדש, יהיה מעניין".

18:24 עריכה

ח"כ ניצן הורוביץ: "תוכנית הסיוע של ביבי היא בדיחה. אנחנו עמוק במשבר וחייבים התערבות מאסיבית".

19:19 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נפגש הערב עם ע'דיר כמאל מריח (חוסן לישראל) בביתה שבדלית אל-כרמל, זאת בעקבות הודעתה כי לא תיכנס לממשלה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

20:12 עריכה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו ובירך אותו על כך שיקים ממשלה בראשותו. במסגרת השיחה דנו המנהיגים בצעדים השונים שנדרשים כדי להתמודד עם התפשטות מגיפת הקורונה.

20:44 עריכה

במהלך ישיבת השרים שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו התרחש עימות בין שר הביטחון נפתלי בנט, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ונתניהו עצמו, כך על פי דיווח בחדשות 13. 

על פי הדיווח, במהלך הישיבה עלתה לדיון סוגיית הישראלים שחוזרים מחו"ל עד פסח. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי צריך להעביר את על מי שחוזר מחו"ל למלוניות של משרד הביטחון. השר בנט יצא נגדו ואמר כי מדובר בעשרות אלפי אנשים וכי העלות תהיה מאות מיליוני שקלים בחודש. "המלוניות יהפכו למדגרות קורונה", אמר בנט. "צריך לבדוק אותם כשהם מגיעים לישראל ולראות מי חולה"

בנט הוסיף בכעס כי משרד הבריאות לא משתף פעולה עם ההצעות שלו. "הם פועלים בנקמנות. ברסי (מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב) מטיל וטו על כל ההצעות שלו", דברי בנט.

נתניהו ניסה להרגיע ואמר כי אין צורך להרים את הטונים. בנט המשיך ותקף את בר סימןטוב וטען כי משרד הבריאות סגר מעבדה של משרד הביטחון במכון הביולוגי. נתניהו השיב לבנט כי המעבדה נפתחה מחדש אחרי יום. בנט לא נרגע ואמר: "אבל למה הוא סגר לי אותה?"

במהלך העימות נתניהו דפק על השולחן באמצעות פטיש עץ ואמר לבנט: "אל תצעק. לא מבינים אותך כשאתה צועק. תירגע. צריך לדבר בכבוד לכולם".

סגירה