• חתונה בעזה בצל התפרצות הקורונה, מרץ 2020 (צילום: Abed Rahim Khatib/ Flash90)
    Abed Rahim Khatib/ Flash90
  • בית חולים ארעי לחולי קורונה באיראן, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
    AP Photo/Ebrahim Noroozi
  • משבר הקורונה: קרון רכבת בטורקיה (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel
  • משבר הקורונה: חיטוי השוק המרכזי בעזה (צילום: AP Photo/Adel Hana)
    AP Photo/Adel Hana
  • משבר הקורונה: כינוס הקבינט האיראני (צילום: Office of the Iranian Presidency via AP)
    Office of the Iranian Presidency via AP

מעבר לגבול: איראן מתאכזרת לאזרחים, ולוב מתגעגעת לרודן

באיראן מגרשים רופאים, ומנסים לתפוס טרמפ גרעיני על הקורונה ● בטורקיה מאשימים את ישראל בהפצת הנגיף ● בחברון מגשימים חלומות מקסימים ● מה הסיכוי לקאמבק של קדאפי ● ומה קרה כאן לפני 18 שנה בדיוק ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

איראן מגרשת רופאים מהמערב

אם מישהו חיפש הוכחה נוספת לרשעות המשטר האיראני, גירוש המשלחת של רופאים ללא גבולות, שבאו להקים בית חולים שדה באיראן ולסייע לחולי הקורונה הרבים במדינה, מצטרף לשורת צעדים נבזיים של טהרן נגד העם האיראני.

חוסיין שריאתמדארי, יועץ המקורב לאייתולה חמנאי, אמר כי גירוש המשלחת מבוסס על חכמה, "מכיוון שנוכחותה היא כיסוי לפעילות אנטי-הומניטרית".

תודה לרופאים ללא גבולות, אך כרגע אנו לא זקוקים לבית החולים של הכוחות הזרים, צייץ בתחילת השבוע גם עלירזה והבנזאדה, יועץ לשר החוץ האיראני.

בית חולים ארעי לחולי קורונה באיראן, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
בית חולים ארעי לחולי קורונה באיראן, מרץ 2020 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

מקורב לחמנאי אמר כי גירוש הרופאים מבוסס על חכמה, "מכיוון שנוכחותם היא כיסוי לפעילות אנטי-הומניטרית". תודה לרופאים ללא גבולות, אך כרגע אנו לא זקוקים לכוחות הזרים, צייץ גם יועץ לשר החוץ האיראני

במקביל, איראן ממשיכה לקרוא לעולם לסייע לה, אך רק באופן שמתאים למשטר. בטהראן לא רוצים מיטות בית חולים, תרופות או מסכות. המטרה שלהם היא הסרת הסנקציות שחונקות את הכלכלה האיראנית ומקצצות כנפיים למדיניות האיראנית האלימה, של פיתוח נשק מתקדם והגדלת בסיסי כוח מחוץ לאיראן.

משבר הקורונה: כינוס הקבינט האיראני (צילום: Office of the Iranian Presidency via AP)
משבר הקורונה: כינוס הקבינט האיראני (צילום: Office of the Iranian Presidency via AP)

ארה"ב וצרפת הציעו לאיראן סיוע הומניטרי, אך לעת עתה אין להן כוונה לבטל או להשהות את הסנקציות נגד הרפובליקה האסלאמית. סנקציות חדשות נגד טהראן הוצגו השבוע על ידי האמריקאים: הן יופעלו נגד מספר בכירים איראניים, וכן נגד כמה חברות המעורבות בפעילות בלתי חוקית, הלבנת כספים וסיוע לטרור.

תגובתו של חמנאי לאירועי השבוע הייתה ברוח המתקפות הרגילות שלו על המערב. "ווירוס הקורונה הונדס על ידי האמריקאים במיוחד כדי לאסוף מידע על ה-DNA של האיראנים", פסק המנהיג הקשיש.

במקביל, השבוע הגיעו מטהראן גם הידיעות על כך שסוכן ה-FBI רוברט לוינסון, שעקבותיו נעלמו שם לפני 13 שנים, הלך לעולמו בעודו בכלא האיראני.

האיראנים מעולם לא הודו בכך שכלאו את לוינסון, שכנראה פותה על ידי המודיע שלו להגיע לאי קיש בדרום המדינה, וגם השבוע התעלמו מגל הפרסומים בנושא.

2

הסנדלר שהולך עם מסכה

בכל העולם יש מחסור בציוד רפואי ובמסכות לפנים, את מכונות ההנשמה היקרות מייצרים רק במפעלים ייעודיים, אך את המסכות ניתן לייצר בכל מקום.

זה מה שחשב גם אמג'ד סג'יר, בעל סנדליה קטנה בחברון. סג'יר התייעץ עם חבריו הרוקחים לגבי איכות הבד שנועד לתפירת המסכות, ביצע ניסויים רבים בסדנה שלו, ובסופו של דבר השיג את המכונה הדרושה והגיע לתוצאה הנכספת.

הייצור הלך וגדל – סג'יר החל מ-500 מסכות ביום, ועתה הוא מייצר כמה אלפי מסכות ביום ומעסיק כ-20 עובדים. הוא מוכר את המסכות לגופים הרשמיים ברשות הפלסטינים וללקוחות פרטיים, ומקבל פניות מכל האזור, כולל ישראל.

הבעיה היחידה שלו היא מחסור בבד המתאים, שיצרני העולם כולו תרים אחריו כיום בניסיון להגביר את הייצור, אך סג'יר מקווה שהוא יוכל להתגבר גם עליה.

משבר הקורונה: חיטוי השוק המרכזי בעזה (צילום: AP Photo/Adel Hana)
משבר הקורונה: חיטוי השוק המרכזי בעזה (צילום: AP Photo/Adel Hana)

הסיפור הקטן הזה מדגים כי אין מחסור ביצירתיות ובתושייה ברשות הפלסטינית, וכי למרות הגבולות הסגורים והיעדר חופש התנועה גם בימים רגילים, יש שם לא מעט בני אדם שיודעים לחלום ולתרגם את שאיפותיהם לפרויקטים ממשיים.

במצב מדיני אחר, אפשר היה לקדם שיתופי פעולה רבים במגוון תחומים, כולל הייטק ורפואה, ולא רק בזמן משברים גלובליים.

3

טורקיה, יהודים וקורונה

גם בימים טרופים אלה, כאשר גם במדינות השמרניות והסגורות ביותר מתחילים להבין את גודל המשבר ועסוקים בהתמודדות איתו, יש מי שמוצא את הזמן כדי להאשים בהתפרצות הנגיף את "החשודים הרגילים", כלומר את היהודים.

דווקא בטורקיה, המדינה שפעם ניהלה מערכת יחסים ידידותית למדי עם ישראל (גם היום היקף הסחר עם טורקיה עומד על כ-4.3 מיליארד דולר בשנה), הגורמים האסלאמיסטיים והמקורבים לשלטון הפיצו את תיאוריות הקשר ההזויות ביותר.

משבר הקורונה: קרון רכבת בטורקיה (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
משבר הקורונה: קרון רכבת בטורקיה (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

"אין לנו הוכחות, אך הווירוס הזה משרת את מטרות הציונות להקטין את מספר בני האדם (המוסלמים) ולמנוע מהם לגדול, מחקר חשוב מדגים זאת. ציונות היא בקטריה בת 5,000 שנה שגורמת לסבל של בני אדם", כך התבטא השבוע פתיח ארבקאן, בנו של רה"מ לשעבר העומד בראש המפלגה האסלאמיסטית ינידן רפח.

"הווירוס הזה משרת את מטרות הציונות להקטין את מספר בני האדם (המוסלמים) ולמנוע מהם לגדול, מחקר חשוב מדגים את זה. ציונות היא בקטריה בת 5,000 שנה שגורמת לסבל של בני אדם", כך התבטא יו"ר מפלגה

לפני כן, מומחה טורקי טען בראיון לערוץ טלוויזיה פרו-ארדואני כי "מי שימציא את התרופה הוא מי שהפיץ את הווירוס, ובישראל כבר יש את החיסון".

נגיף השנאה, המכונן במקומות רבים במזרח התיכון לא פחות מסוכן מהקורונה, ועד כה אף אחד לא המציא חיסון או תרופה שימגרו את התופעה המזעזעת.

4

שובו של קדאפי

בעידן של מלחמה ואי-ודאות לגבי העתיד, רבים מתחילים להתגעגע לעבר, גם אם העבר הזה לא היה מושלם כלל. כך גם בלוב: פעם אחר פעם, השם של בן הדיקטטור הלובי מועמר קדאפי, סיף אל-אסלאם קדאפי, צץ שם. אזרחים לובים רבים מביעים רצון שהוא ינהיג את המדינה, ומקווים שיהיה מספיק חזק כדי להפסיק את מלחמת האזרחים המתנהלת בלוב מאז 2011, אז פרץ האביב הערבי.

מועמר קדאפי, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Abdel Magid Al Fergany, file)
מועמר קדאפי, ארכיון, 2010 (צילום: AP Photo/Abdel Magid Al Fergany, file)

על פי הפרסומים האחרונים בנושא, מי שניסתה לעזור לבנו של המנהיג הלובי, שנרצח על ידי ההמון הזועם בסתיו 2011, היא רוסיה. חברה שכירי חרב פרטית בשם "ואגנר" פועלת בלוב כבר זמן מה, כשהיא מנסה לסייע לגורמים שונים, ובעיקר לגנרל המורד חליפה חפתר, ששולט בבנגאזי ובערים נוספות במזרח לוב.

השם של סיף קדאפי – בן הדיקטטור – צץ שוב ושוב בלוב, ואזרחים רבים מביעים רצון שינהיג את המדינה. הם מקווים שיהיה מספיק חזק כדי להפסיק את מלחמת האזרחים המתנהלת שם מאז 2011, אז פרץ האביב הערבי

בשנה שעברה, שני אנשי "ואגנר" נתפסו על ידי הכוחות הלוביים השייכים לממשלת ההסכמה הלאומית המוכרת על ידי האו"ם. במסמכים שנתפסו ברשותם היה הרבה מידע מעניין אודות הקשר בין החברה הרוסית, שנמצאת בבעלות אחד ממקורביו של הנשיא פוטין, לבין סיף קדאפי.

סיף אל-אסלאם קדאפי (צילום: AP Photo/Ammar El-Darwish, File)
סיף אל-אסלאם קדאפי (צילום: AP Photo/Ammar El-Darwish, File)

לרוסיה היה קשר מצוין עם קדאפי האב, שהעניק למוסקבה חוזים גדולים ושמנים בתחום הנפט והמחצבים. ייתכן שגם בבירה הרוסית מרגישים נוסטלגיה מסוימת כלפי משפחת קדאפי, והיו רוצים להכתיר את סיף כדי לחזור לעשות שם עסקים.

הידיעה הזו עשתה הרבה רעש בטורקיה, שם תומכים בממשלת ההסכמה הלאומית הנשענת בחלקה על תמיכת האסלאמיסטים, ופועלים לחיזוקה בניגוד מוחלט לאינטרס הרוסי בלוב.

5

השבוע במזרח התיכון

במהלך הכינוס השנתי של הליגה הערבית בביירות במרץ 2002, הנסיך עבדאללה בן עבד אל-עזיז – יורש העצר הסעודי, שלימים הפך למלך – הציג תכנית מדינית לסיום הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים, ובין הישראלים והעולם הערבי כולו.

המלך (אז נסיך) הסעודי עבדאללה (במרכז), בפסגה הערבית שבה הציג את יוזמת השלום שלו, מרץ 2002 (צילום: AP Photo/Santiago Lyon)
עבדאללה (במרכז), בפסגה הערבית שבה הציג את יוזמת השלום שלו, מרץ 2002 (צילום: AP Photo/Santiago Lyon)

המסמך שאותו הציג יורש העצר הציע נסיגה ישראלית מלאה לקווי 67', הכרה ישראלית במדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית ומציאת פתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים, תמורת יחסים מלאים של מדינות ערב עם ישראל.

הנסיך דיבר על שלום שמגיע מהלב ומהראש, "ולא מפיצוץ ראש נפץ של טיל". "הגיע הזמן שישראל תבטח בשלום", כך אמר. אך באותו היום מחבל פלסטיני פוצץ עצמו במלון פארק בנתניה. בפיגוע נרצחו 30 ישראלים, כ-150 נפצעו.

הנסיך דיבר על שלום שמגיע מהלב ומהראש, "ולא מפיצוץ ראש נפץ של טיל". "הגיע הזמן שישראל תבטח בשלום", כך אמר. אך באותו היום מחבל פלסטיני פוצץ עצמו במלון פארק בנתניה. בפיגוע נרצחו 30 ישראלים

מטבע הדברים, היוזמה הערבית שפורסמה למחרת לא זכתה לפרסום רב בישראל. עד היום, אף אחת ממשלות ישראל לא הגיבה להצעה, שזכתה בתמיכת הממשל האמריקאי ואושררה על ידי הליגה הערבית וארגון המדינות האסלאמיות.

עוד 1,042 מילים
סגירה