בתוך שלושה שבועות איבדה מניית טבע שליש מערכה

טבע כבר אינה החברה הגדולה ביותר בבורסת ת"א ● מניית טבע צוללת במסחר בתל-אביב ב-8% ● "מניית העם" איבדה כ-32% מאז שהוגשה נגד החברה תביעה בגין תיאום מחירים ● החברה כבר אינה הגדולה ביותר בבורסת ת"א והיא מחקה למשקיעים בחודש האחרון יותר מ-4 מיליארד דולר

משרדי חברת טבע בירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
משרדי חברת טבע בירושלים

מניית ענקית התרופות הישראלית טבע רושמת היום (א') ירידה של כ-8% במסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ונסחרת סביב שער של 31.8 שקל.  במסחר בוול סטריט ביום שישי האחרון צנחה המניה, שנסחרת במקביל בתל-אביב ובניו-יורק, בכ-10%.

הצניחה של מניית טבע גוררת אחריה את כל המסחר בבורסה בת"א לירידות, ומדד ת"א 35 יורד בכ-1.5%.

מאז הגשת התביעה נגד טבע בגין תיאום מחירים בארה"ב ב-11 במאי איבדה המנייה כ-32% מערכה. מאז השיא שרשמה מניית החברה ב-2015 היא איבדה כ-88% מערכה.

החברה מחקה למשקיעים כ-4 מיליארד דולר בחודש האחרון בלבד, ויותר מ-50 מיליארד דולר מאז 2015.

שווי השוק של טבע עומד כרגע על כ-9.45 מיליארד דולר (כ-34 מיליארד שקלים). החברה ירדה השבוע מהמקום הראשון לשלישי מבין החברות הגדולות הנסחרות בתל-אביב, אחרי פרוטרום ואחרי בנק לאומי.

יותר מ-40 מדינות בארה"ב הגישו תביעת ענק נגד שורת יצרניות של תרופות גנריות, וטבע בראשן, בטענה לתיאום מחירים. לפי התביעה, טבע העלתה את מחיריהן של 112 תרופות גנריות, ותיאמה מחירים של לפחות 86 תרופות יחד עם מתחריה בשיעור שהגיע בחלק מהתרופות ליותר מ-1000%. בתביעה ובכותרות שליוו את הגשתה כונתה הפרשה "קנוניה" ו"הונאה נגד העם האמריקני".

 

טבע סובלת מחוב ענק של כ-30 מיליארד דולר עקב שורה של עסקות כושלות ומירידה ברווחיות עקב כישלונה בפיתוח "ספינת הדגל" שלה, תרופת הקופקסון נגד טרשת נפוצה.

לפני כשנתיים הודיעה הנהלת החברה  על קיצוץ של 14 אלף משרות בכוח האדם שלה ברחבי העולם,  25% מכוח האדם שמעסיקה החברה בעולם. החברה התכוונה לפטר כ-1,750 מבין כ-6,000 עובדים שיש לה בישראל. בסופו של דבר פיטרה החברה כ-1,200 עובדים בישראל. מבדיקת "זמן ישראל" עולה כי כרגע אין בטבע כוונה לפטר עובדים נוספים.

עלות שכרם של חמשת בעלי התפקידים הבכירים ביותר בטבע הסתכמה ב-2018 בכ-55.8 מיליון דולר, מתוכם כ-32.4 מיליון דולר למנכ"ל החברה, קאר שולץ.

 

 

תגיות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לפני כמה חודשים ראיין אותי סטודנט למנהל עסקים ושאל איך הייתי מגדיר את התפקיד שלי כמנכל ... דבר ראשון שרידות של החברה.. אחר כך התבססות בנישה ולבסוף צמיחה. זה מוזר הוא ענה כל המנכלים אמ... המשך קריאה

לפני כמה חודשים ראיין אותי סטודנט למנהל עסקים ושאל איך הייתי מגדיר את התפקיד שלי כמנכל … דבר ראשון שרידות של החברה.. אחר כך התבססות בנישה ולבסוף צמיחה. זה מוזר הוא ענה כל המנכלים אמרו צמיחה צמיחה צמיחה. מתברר שההנהלה הקודמת הלכה על צמיחה בלבד ללא הכנה לימים קשים. עד כדי כך קשים שניתן לומר שעתיד החברה בסכנה.

עוד 269 מילים ו-1 תגובות
סגירה