גנץ, אשכנזי וממשלת החלומות של יצחק תשובה

טייקון הגז יצחק תשובה כבר הוכיח שיש לו שליטה כמעט מלאה בממשלות נתניהו באמצעות קשריו ● אבל הממשלה החדשה צפויה להאיר לו פנים במיוחד ● שניים מבכירי יועציו של גנץ הועסקו בעבר על ידי תשובה, והשפעתו ניכרה היטב בקרב שהתנהל בתוך הקוקפיט בשנה האחרונה ● לפיד ויעלון תמכו בהרחקת האסדה, מול אשכנזי וגנץ שהתנגדו ● פרשנות

יצחק תשובה (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
Moshe Shai/FLASH90
יצחק תשובה

אחת השיטות הנפוצות של הטייקונים לשלוט בפוליטיקאים היא לטעת עוגן בשני צידי המתרס הפוליטי. לפי השיטה הזו לא משנה מי זוכה בבחירות, ממילא הטייקון תמיד יהיה לצד הצד המנצח. אם גם אפשר לשלוט בדעת הקהל דרך שליטה במדיה, אז מה טוב. השיטה שהומצאה במדינת אם כל טייקוניה, הלוא היא ארה"ב, הובאה לארץ בשנה האחרונה גם על ידי הבעלים של ערוץ 12 – יצחק תשובה.

בארה"ב השיטה עובדת דרך תרומות ענק של תאגידים לדמוקרטים ולרפובליקנים כאחד. בארץ תרומות בסדר גודל כזה אסורות, ורוב הפעילות נעשית באמצעות שליחים, לוביסטים או סיקור חיובי במדיות השייכות לבעל ההון. תשובה באמצעות קשריו, הוכיח שליטה כמעט מלאה בממשלות נתניהו. נתניהו לבדו נפגש באופן אישי עם תשובה 7 פעמים בסמוך לקבלת ההחלטות על מתווה ותמלוגי הגז.

נתניהו דאג דרך מקורבו, שר האנרגיה, יובל שטייניץ, לשתף פעולה באופן מלא עם גחמותיו של תשובה. את הממונה על התחרות, פרופ' דיויד גילה, שניסה לפרק לתשובה את מונופול הגז, החליף ביקירת הטייקונים מיכל הלפרין. משרד האנרגיה מצידו תמך בשנים אלה במתן הטבות לתשובה, כך שיתאפשר לו להתרחב ולנגוס בתחרות.

נתניהו ושטייניץ מבקרים במתקן לעיבוד הגז בשדה הגז בלויתן ליד העיר קיסריה. ינואר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
נתניהו ושטייניץ מבקרים במתקן לעיבוד הגז בשדה הגז בלויתן ליד העיר קיסריה. ינואר 2019 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

במקביל, חסמה הלפרין והיא עדיין חוסמת כל סנקציה נגד תשובה על הפרת אותה תחרות. את הביקורת על ההתנהלות הרופסת של הממשלה ביחס לתשובה אין סיכוי שתשמעו בחדשות 12.

דוגמא מצוינת לעובדה שהממשלה עובדת בשירות תשובה קיבלנו רק החודש. הממשלה פרסמה "צעדי חירום לשמירה על יציבות המשק". בין שאר הצעדים הופיע משום מקום סעיף של הקמת צינור להולכת גז למצרים. מדובר בצינור שאמור היה להניח תשובה מכספי חברת דלק בעלות מוערכת של בין 350 ל400 מיליון שקל.

כמעט בלתי אפשרי להסביר במילים עד כמה עקומה ולא הגיונית ההחלטה הזו של הממשלה. אפשר להקביל אותה לשריפה שפרצה וכילתה לובי של מגדל רב קומות, ובתגובה מודיע ועד הבית שיממן באופן חלקי בלבד את תיקון הלובי, אך יממן באופן מלא את שיפוץ דירת הפנטהאוז, שתכננו לבצע בעליה הרבה לפני שריפת הלובי.

יורם טורבוביץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יורם טורבוביץ' (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אנשי סודו של גנץ

השליטה של תשובה לא מסתיימת רק אצל נתניהו ושותפיו. אם מישהו חושב שמגנץ ואשכנזי יבקע הקול שמייצג את הציבור מול הטייקון – נכונה לו אכזבה מרה. שניים מאלו שהועסקו אצל תשובה משמשים כיום כאנשי הסוד הקרובים ביותר של גנץ.

הראשון הוא יורם טרובוביץ', שכיהן כיו"ר דלק אנרגיה. השני הוא רונן צור, איש היח"צ לשעבר של תשובה. גבי אשכנזי עצמו עסק אחרי שחרורו מהצבא בקידוחי נפט כיו"ר חברת שמן נפט וגז, ומאז מגלה לויאליות מלאה לעמיתיו בשותפויות הגז ובראשם תשובה.

ההשפעה השלילית מבית תשובה על גנץ בנושאי הגז אינה קונספירציה הזויה פרי מוחם הקודח של מתנגדי מתווה הגז. טביעות האצבע שלה ניכרו היטב בקרב האיתנים שהתנהל בתוך הקוקפיט בשנה האחרונה.

זה קרה כשעל השולחן הונחה ההצעה להוסיף במצע כחול לבן התחייבות להרחיק את אסדת הגז לוויתן מסמוך לחוף דור לעומק הים. גורמים המקורבים לקוקפיט מספרים כי לפיד ויעלון תמכו בהרחקת האסדה, מול אשכנזי וגנץ שסרבו.

בטיוטת המצע הכלכלי של כחול לבן הופיעה ההבטחה לבחון את הרחקת האסדה. כעבור יומיים בלבד, אשכנזי הצליח לשכנע את גנץ להתנגד והוחלט להסיר ברגע האחרון את הסעיף מהמצע

לפיד ויעלון. תמכו בהעברת אסדת הגז מול חוף הבונים (צילום: Hadas Parush/Flash90)
לפיד ויעלון. תמכו בהעברת אסדת הגז מול חוף הבונים (צילום: Hadas Parush/Flash90)

ב-4 במרץ בשנה שעברה נראה כי קולם של לפיד ויעלון גברו. בטיוטת המצע הכלכלי של כחול לבן הופיעה ההבטחה לבחון את הרחקת האסדה. כעבור יומיים בלבד, אשכנזי הצליח לשכנע את גנץ להתנגד והוחלט להסיר ברגע האחרון את הסעיף מהמצע. לא עברה יממה ושוב ידם של יעלון ולפיד היתה העליונה והוחלט להחזיר שוב את הסעיף.

אבל פה זה לא נגמר – המאבקים על הסעיף בין אשכנזי למתנגדי תשובה נמשכו שבועיים עד שגנץ נטה לקבל את עמדת אשכנזי והכניס סעיף מרוכך ולא מחייב בנושא. מאוחר יותר גנץ אף החליט להחרים את הפעילים במאבק להרחקת האסדה. בין השאר מנע מהם לדבר בכנסים בנושאי סביבה של כחול לבן וביטל את כל הפגישות שתוכננו עימם.

בימים האחרונים נחשף שצור, טרובוביץ ואשכנזי הם אלה שסללו בערוצים שונים את הדרך לכניסתו של גנץ לממשלת אחדות.

תשובה בהחלט יכול להביט מהצד ולחייך. הוא צריך עכשיו יותר מתמיד ממשלה יציבה עם הרכב חלומי עבורו, שתחלץ אותו מהסיוט הכלכלי שנקלע אליו לאחרונה, ותהווה עבורו גלגל הצלה מחדלות הפרעון אליה הוא מדרדר. מניית דלק שלו התרסקה ביותר מ-75% מאז תחילת המשבר. שווי השוק של דלק היום מוערך ב-1.16 מיליארד שקל, אחרי שבשיא עמד על 13 מיליארד שקל וסכנת פשיטת הרגל קרובה אליו מתמיד.

תשובה בהחלט יכול להביט מהצד ולחייך. הוא צריך עכשיו יותר מתמיד ממשלה יציבה עם הרכב חלומי עבורו, שתחלץ אותו מהסיוט הכלכלי שנקלע אליו לאחרונה. מניית דלק שלו התרסקה ביותר מ-75% מאז תחילת המשבר

עתה מדברים בסביבת נתניהו על השקת קרן השקעות כלכלית שבה הממשלה תפתח את הכיס ותציל לא רק חברות קטנות ובינוניות, אלא גם את העסקים הגדולים. קשה שלא לדמיין על מי חשב נתניהו ראשון כמועמד מוביל לחילוץ מבין אותם עסקים גדולים הנמצאים במצוקה. קשה שלא לחזות את הגיבוי שייתנו למהלך גנץ ואשכנזי אם וכאשר תוגש הצעה כזו.

נראה רק שאם תרחיש בלתי נתפס כזה של חילוץ תשובה מכספי המיסים של כולנו אכן יתממש, או שהממשלה לא תתנגד לתספורת הצפויה על חשבון הפנסיות, מן ההגינות שגנץ יחליף את סיסמת הבחירות שלו ל"תשובה מעל הכל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
צריכים עזרה כלכלית ? מי מי מישהבטיח מאות מילארדים ממתווה הגז ? ביביבלוף סתם ממשיך לשחק בזמן שאול הוא לא ! ממש לא ילחם בנגיף הוא ילחם בנו בעזרת הנגיף העיקר שהטרגדיה תהיה ממש גדולה כמה... המשך קריאה

צריכים עזרה כלכלית ? מי מי מישהבטיח מאות מילארדים ממתווה הגז ?
ביביבלוף סתם ממשיך לשחק בזמן שאול
הוא לא ! ממש לא ילחם בנגיף הוא ילחם בנו בעזרת הנגיף
העיקר שהטרגדיה תהיה ממש גדולה כמה שיותר והוא יחמוק מאימת הדין. מהכלא כן זה פשע נגד האנושות בחסות הבוסים שלו
שבמילא רוצים לדלל את אוכלוסית כדור הארץ כי אנחנו קונים מה שהם מוכרים לנו וזה מיצר המון פסולת ולטענתם כדור הארץ לא יחזיק מעמד ככול שאוכלוסית בני אדם תגדל.
אגנדה 21 טרגדיה עולמית מול עייננו.
כי לא היה כלום ואין כלום ולא יהי כלום .
מקוה שבורא העולם יתערב לטובתנו . גנץ פישל בדקה ה99 בענק וזה ממש חבל נתראה בעולם הבא עלינו לטובה
חג כשר ושמח ! חג החירות כשהשב"כ בתוך הטלפונים של כולנו ויוצאים רק 100 מטר מהבית או לצורך חשוב ממש
פרעה פה וחושך מצרים בירושלים זה לא חדש רק שעכשיו הרבה אזרחים תמימים פותחים את העיניים כי לא יוצאים לעבוד בשביל לשלם את כל המיסים והגזרות של פרעה המודרני.

עוד 770 מילים ו-2 תגובות
סגירה