השקעות בצל הקורונה – כיצד להפוך את הלימון ללימונדה?

הבורסה ביפן (צילום: AP-Photo-Eugene-Hoshiko)
AP-Photo-Eugene-Hoshiko
הבורסה ביפן

הגרפים האדומים על מסכי הבורסה השונים ברחבי העולם מצליחים ליצור תחושת בהלה בקרב המשקיעים. רבים נותרים בתחושת בלבול – האם לצאת במהירות, או אולי עדיף לשמור על קור רוח והרבה סבלנות ולחכות שהבורסה תעלה חזרה?

רבים מהמשקיעים בבורסה שמים את מיטב כספם שהצליחו לחסוך או לקבל בירושה, במטרה להשביח את ההון ולעשות בו שימוש עתידי ברכישת דירה, חתונה לילדים וכד'. אין ספק שלמשקיעים ה"ממוצעים", אלו שאינם נחשבים לבעלי הון עתק, ה"משחק" בבורסה תמיד מהווה סיכון מחושב. קל וחומר בימים אלו.

חשוב להבין שמצבי משבר, מטבע הדברים, מייצרים זעזועים בשוק ההון. ככל שאי-הוודאות נפרס על פני זמן ממושך יותר, כך הופכים הזעזועים לירידות במחיר המניה. דבר זה נובע בעיקר מפאניקה ולא מהשווי האמיתי של החברה. זה מה שקורה עכשיו וקרה גם במשברים האחרים.

מצבי משבר, מטבע הדברים, מייצרים זעזועים בשוק ההון. ככל שאי-הוודאות נפרס על פני זמן ממושך יותר, כך הופכים הזעזועים לירידות במחיר המניה. זה נובע בעיקר מפאניקה ולא מהשווי האמיתי של החברה

ישנן מניות בודדות שרשמו בשבוע האחרון זינוק של עשרות אחוזים. אלו הן מניות של חברות שמפתחות חיסון, ערכת בדיקה, תוכנה לניהול משבר או כל מוצר אחר שעשוי להידרש כדי להתמודד עם המגיפה העולמית. כל היתר, מי יותר ומי פחות, נמצאות בירידה.

לכן אין זה נכון לומר באופן גורף כי "זה לא הזמן להשקעה", אלא חשוב לבחון את הדברים לעומק ולהבין קודם כל כיצד עובד שוק ההשקעות. זה נחלק לשני ענפים עיקריים: השקעות בחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה בישראל או בכל בורסה אחרת בעולם, והשקעות בחברות ויוזמות פרטיות שאינם שייכים לציבור.

מה היתרון בהשקעה בבורסה?

או במילים אחרות: מה יתרון ההשקעה במניות או אגרות חוב של חברות ציבוריות? השחקנים בשוק זה הם למעלה מאלף גופי השקעה ובהם בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות, פמילי-אופיס'ס (משרדים משפחתיים) ויועצי השקעות.

ההשקעות מתבצעות בחברות העוסקות בתחומי המסחר, הבנקאות, הנדל"ן והתעשיות השונות. בדרך כלל, לחברות הנסחרות בבורסה יש הכנסות של מיליוני דולרים עד מיליארדי דולרים בשנה, ושווי השוק של כל אחת מהן הוא מעשרות מיליונים ועד עשרות מיליארדים.

היתרונות העיקריים של השקעות בחברות ציבוריות הם: שקיפות, סחירות, שווי ידוע והוגן. החסרונות לעומת זאת כוללים תהליך ממושך של קבלת החלטות, עלות אחזקה גבוהה העשויה לפגוע משמעותית ברווח של החברה וכדומה. בנוסף, קשה לשמור על סודות מסחריים משמעותיים, מה שפוגם באטרקטיביות של החברות. כמו כן, ישנה סוגיית השפעת כוחות השוק: מחיר מניה של חברה ציבורית מושפע משיקולים שאינם בהכרח שיקולי שווי החברה, כמו למשל מצב הרוח בענף, או מצב המשק הכללי. משום כך, בדרך כלל, רק חברות גדולות יבחרו להיות ציבוריות.

השקעות בחברות פרטיות

בשוק זה פועלים בישראל כ־300 גופי השקעה. ביניהם מחלקות מיוחדות בבנקים מסחריים, בחברות הביטוח ובקרנות הפנסיה. בנקים להשקעות, משרדים משפחתיים שמנהלים כסף פרטי של משפחות בעלות הון, ויועצי השקעות רבים. כל אלה עומדים לרשות המשקיעים המעוניינים להשקיע בחברות פרטיות שאינן נסחרות בבורסה.

בשל העובדה שמדובר בחברות שאינן נסחרות בבורסה,  ההשקעה נחשבת כמסוכנת יותר. מצד שני זו השקעה בעלת סיכויים לרווחים גדולים יותר. שהרי הכלל בהשקעות "כגודל הסיכון – גודל הסיכוי".

ברוב המקרים מדובר בחברות קטנות שמייצרות הכנסות בהיקפים של בין אפס למיליוני שקלים בודדים בשנה, ושוויין נע בין מיליוני דולרים ועד עשרות מיליונים. בשוק זה קיימות הזדמנויות עסקיות אמיתיות, שכן אם תהיה קפיצה בשווי היא עשויה להיות בהיקפים משמעותיים מאד. רוב ה"אקזיטים" שעליהם אנו שומעים בתקשורת מתרחשים בחברות הפרטיות. בחלק מהמקרים מדובר בחברות פרטיות שהפכו לחברות ציבוריות.

גם כאן, כמו בכל תחום, יש יתרונות וחסרונות. היתרונות כוללים עליית ערך משמעותית, עלות אחזקה נמוכה, סודיות (כמעט) מובטחת ושינוי מודל עסקי אם צריך. בהקשר הקורונה למשל, כמו במצבי משבר אחרים, זה מוכיח יעילות על פני חברות גדולות שמסלול קבלת ההחלטות שלהן ארוך ומייגע.

בין היתרונות: סיכוי לעליית ערך משמעותית, עלות אחזקה נמוכה, סודיות (כמעט) מובטחת ושינוי מודל עסקי אם צריך. בהקשר לקורונה למשל, כמו במצבי משבר אחרים, זה מוכיח יעילות על פני חברות גדולות עם מסלול קבלת החלטות מפרך

החסרונות העיקריים של השקעות בחברות פרטיות הם חוסר דיווח שוטף, העובדה שהשוק  לא קובע וסחירות נמוכה.

השלכות משבר הקורונה

משבר הקורונה שיצר פאניקה בשוק ההשקעות – יוצר למשקיעים הזדמנות נדירה להשקיע בחברות איכותיות במחיר אטרקטיבי במיוחד, מכיון שבטווח הקצר יש מסחר של כסף להשקעה בשוק. בנוסף, בשל האופי החדש של כלכלת העולם שמחייב התנהלות מרחוק (אונליין), יש הזדמנות להתפתח לשווקים חדשים במהירות, כך שצמיחה שהיתה לוקחת שנים תתבצע במספר חודשים.

כל לימון חמוץ ניתן להפוך ללימונדה. מי שידע להתנהל נכון יצליח לעשות זאת כעת ולנצל את המשבר העולמי לטובתו.

אלי גרוס הוא יזם ואיש עסקים חרדי הפעיל שנים רבות בשוק הישראלי והאמריקאי. הקים ומשמש כיו"ר קבוצת השקעות ישראלית-אמריקאית שנקראת בסדנו ב-2012, המתמחה בהשקעות בחברות סטארט-אפ, בחברות מסחריות, הייטק ונדל"ן בארץ ובעולם

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 675 מילים
סגירה