אילוסטרציה (צילום: kiko_jimenez/istockphoto)
kiko_jimenez/istockphoto

עדות אישית "קניתי לעצמי מסכות באלפי שקלים ברשת"

לחלק מהרופאים במחלקות השגרתיות - שאינן ייעודיות לקורונה - לא נשאר ציוד מיגון, והם נאלצים לרכוש אותו מכספם ● כך מספרת רופאה מתמחה לזמן ישראל ● "אנחנו חשופים, רק במזל לא נדבקה כל המחלקה", היא אומרת ● "מסכת N-95 אמורה להספיק ליום, ואני מסתובבת איתה שבוע" ● תגובת משרד הבריאות לא התקבלה

דמיינו בנפשכם מצב כזה: חטיבה בצבא להגנת ישראל יוצאת להילחם באויב, בחזית. פעמיים ביום צועקים "קדימה, הסתער" ובשאר הזמן מגוננים על המוצב. אבל בשלב מסוים, שבועיים לתוך המלחמה, לחיילים נגמרת התחמושת.

הם מבקשים מהמפקדים, אבל האספקה הכללית אוזלת גם. במצוקתם הם מתחילים לקנות כדורים בעצמם: 5.56 מ"מ באיביי, 7.62 באמזון, 0.5 מסוחר הנשק השכונתי של אזור מגוריהם. פה תורם להם הדוד התת-אלוף, שם השכן שלא החזיר אף פעם את הציוד לצבא ונשארו לו במחסן. בסוף הם מסתדרים, ויוצאים לחזית עם מחסניות מלאות – בכדורים שקיבלו או קנו במקומות אחרים.

כך בדיוק מרגישה נ' (השם המלא שמור במערכת) רופאה מתמחה במחלקה האורתופדית באחד מבתי החולים במרכז הארץ. מאז פרוץ משבר הקורונה היא מטפלת בחולים שמגיעים לבית החולים, רובם לצורכי טיפולים רפואיים כירורגיים ואורתופדיים דחופים (את השגרתיים דחו לעת עתה) עם מסכות שקנתה בכוחות עצמה. לבית החולים, היא מעידה, נגמר מלאי המסכות עבור רופאים שאינם מתעסקים ישירות בבדיקת חולי קורונה. מאות ואלפי הרופאים הללו צריכים להסתדר איכשהו בעצמם.

"במצב הנוכחי אנחנו אומרים זה לזה שהלוואי והיינו עובדים במחלקת הקורונה. להם נשארו מסכות, אבל לנו לא", היא מעידה. "אין לנו ציוד מיגון שמסופק מבית החולים בכלל. כבר מתחילת המשבר היה מחסור, אז חלק מציוד המיגון סיפק מנהל המחלקה שלי מקרן המחקרים של המחלקה, כלומר מטוב ליבו. בהתחלת המשבר הוא החליט שהוא מזמין לנו מסכות משם, ומספרן היה ספור ומדוד אצל האחות האחראית של המחלקה. תוך כמה ימים גם אלה נגמרו, ומאז אנחנו צריכים לצאת לחפש לעצמנו".

"אנחנו אומרים זה לזה שהלוואי והיינו עובדים במחלקת הקורונה. להם נשארו מסכות, אבל לנו לא. בתחילת המשבר מנהל המחלקה שלי סיפק ציוד מטוב ליבו. תוך כמה ימים זה נגמר, ומאז אנחנו צריכים לצאת לחפש לעצמנו"

נ' כמו גם חבריה הרופאים, אם לציין את המובן מאליו, חייבת לגעת בחולים, חייבת לעמוד קרוב אליהם. אופציית שני המטרים או לנשום אל המרפק אינה אופציה. חלק מהחולים שהיא בודקת עלולים להיות נשאי קורונה שעדיין לא אובחנו, ולכן לא יופנו למחלקה המטפלת בקורונה. הדבקה אחת במחלקה שלה, אפילו מקרית, עלולה לגרום להשבתת שירותי הבריאות כולם.

"אנחנו חשופים בפועל. רק במזל עדיין לא הודבקנו כולנו במחלקה. בשבוע שעבר הייתי כמה ימים בבידוד בבית, והגעתי בשישי לתורנות. הבאתי מסכה מהבית, שקניתי און-ליין. ואז בדקתי חולה עם בעיות אורתופדיות שהתברר רק באותו הערב שיש לה קורונה. התברר ששני אנשים במחלקה שלנו בדקו אותה ללא ציוד מיגון בסיסי. במזל הם לא נדבקו. היינו כפסע מלהשבית מחלקה שלמה".

"פעם אחת בדקתי חולה עם בעיות אורתופדיות שהתברר רק באותו הערב שיש לה קורונה. התברר ששני אנשים במחלקה שלנו בדקו אותה ללא ציוד מיגון בסיסי. במזל הם לא נדבקו. היינו כפסע מלהשבית מחלקה שלמה"

המתמטיקה של ציוד המיגון מייאשת. "מסכת N-95 אמורה להספיק ל- 8 עד 12 שעות. בפועל אני וכל שאר הרופאים במחלקה, משתמשים בשלנו כמעט שבוע שלם. וכך אנחנו נחשפים לחולים, נחשפים זה לזה. הרבה מהחולים אנחנו צריכים להשאיר לאשפוז גם אם לא צריך, לצורכי מעקב, כי ההנחיות הן שלא משחררים אנשים הביתה באמצע טיפול, כדי שלא יחזרו עם קורונה. אז אפקט החשיפה גדל".

אנשי צוות רפואי ממוגנים מפני קורונה, צילום המחשה (צילום: Photo by Olivier Fitoussi/Flash90)
אנשי צוות רפואי ממוגנים מפני קורונה, צילום המחשה (צילום: Photo by Olivier Fitoussi/Flash90)

איך את משיגה מסכות?

"קניתי באלפי שקלים. מהאינטרנט, מחו"ל. מאיפה שהצלחתי להשיג. מסכה אחת עולה בערך 20 שקלים, ואני צריכה עשרות, לפחות אחת ליום. אני אמשיך לקנות לבד, על חשבוני. לבית החולים כרגע אין פתרון למצב הזה. איזה גורם חיצוני תרם למחלקה לפני שבוע 30 מסכות והודיעו לנו על כך. זה רק מראה לך כמה המצב גרוטסקי".

מה קורה עם שאר ציוד המיגון שאתם זקוקים לו?

"כפפות יש. ציוד חיטוי במשורה ובמצוקה. ציוד החיטוי שיש לנו כרגע נעול בחדר של האחות האחראית, כדי שהוא לא יעלם".

איך ציוד חיטוי נעלם?

"גונבים כל הזמן. חולים ואנשי צוות לוקחים הביתה, שיהיה. ואין, אין מספיק. אם נשים את ציוד החיטוי בכל המקומות שצריך שהוא יהיה הוא פשוט יעלם. אז נועלים אותו".

מה קורה בחדרי הניתוח?

"שם צריך מסכות כירורגיות, וגם בציוד הזה יש מחסור, וגם מחסור בחלוקים חד-פעמיים. אז ביקשו מאיתנו שלא יכנס יותר מרופא אחד לניתוח כל פעם, שזאת דרישה בעייתית. אנחנו גוף שמשרת את כל בית החולים, אם לחדר הניתוח שלנו אומרים שאין מסכות כירורגיות, זה אומר שאין בשום מקום. אם לא בחדר ניתוח, אז איפה יהיה?".

יש סיכוי לשיפור בהמשך?

"כרגע אין ציפייה לשיפור. זה לא שאנחנו מחכים לימ"חים שיפתחו. הובהר לנו שלעת עתה יש מסכות רק עבור הרופאים שמטפלים במחלקות הקורונה. אני נערכת להמשיך לרכוש בעצמי מסכות, מאיפה שרק אפשר, בכל מחיר שלא יהיה. על החזר כספי כמובן אף אחד כרגע לא חושב".

"כרגע אין ציפייה לשיפור. הובהר לנו שלעת עתה יש מסכות רק עבור הרופאים שמטפלים במחלקות הקורונה. אני נערכת להמשיך לרכוש בעצמי מסכות, מאיפה שרק אפשר, בכל מחיר שלא יהיה. על החזר כספי אף אחד לא חושב"

פניות שהועברו למשרד הבריאות בבקשה לתגובה עדיין לא זכו למענה.

חיטוי מתקן רפואי בעת מגפת הקורונה, צילום המחשה (צילום: Flash90)
חיטוי מתקן רפואי בעת מגפת הקורונה, צילום המחשה (צילום: Flash90)
עוד 727 מילים
סגירה