ארדן: "ליל הסדר מדאיג אותנו, לקראת החג יהיו החמרות נוספות"

גדעון סער: בני גנץ צריך לפתור את בעיית גודל הממשלה ● בנט: אם לא נתנהל נכון, עלולים להגיע למצב שיהיו לנו יותר מתאבדים מאשר מתים ● דיווח: חברי כנסת בכחול לבן דוחקים בגנץ לסגת מהדרישה שלא למנות את אדלשטיין ליושב ראש הכנסת

גלעד ארדן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
גלעד ארדן
07:13 עריכה

הממשלה אישרה בלילה את תקנות החירום החדשות למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

לא תתאפשר התכנסות, לרבות לא לצורך תפילה וחתונה, במרחב הציבורי. יתאפשר בכותל המערבי קיום מניין אחד, בכל תפילה, של 10 אנשים במרחק של 2 מטרים זה מזה. הלוויה תערך במקום פתוח בלבד ובהשתתפות של עד 20 אנשים. ברית מילה תיערך בהשתתפות של עד 10 אנשים. התקנות לעניין חתונה יכנסו לתוקפן ביום ז' בניסן התש"ף (1 באפריל 2020) בשעה 08:00.

– נקבע כי טרם הגעת העובד למקום העבודה, העובד ימדוד חום וימלא הצהרה על מדידת חום והיעדר תסמינים (חום גוף מעל 38 מעלות צלזיוס, שיעול, קושי בנשימה). העובד יגיע למקום העבודה עם הטופס המלא לאותו יום, ועל המעביד לאסוף ולשמור את הטפסים כאמור. לעניין עובד שאינו מועסק במסגרת עסק או משלח יד של המעסיק – הצהרה יכולה להיעשות בעל פה.

– במקום עבודה בו לא ניתן לשמור על מרחק של שני מטרים בין עובד לעובד ידאג המעסיק לאמצעים אחרים למניעת הדבקה.

– לכל עובד יוקצה ציוד אישי קבוע ככל הניתן. ציוד בשימוש של יותר מאדם אחד יעבור חיטוי קפדני לפני כל העברה מאדם לאדם.

– תינתן הנחיה לעובדים לשמור בקפדנות על כללי היגיינה ובכלל זה שטיפת ידיים.

– תינתן הנחיה לעובדים כי בעת שימוש במעלית במקום העבודה, לא יהיו במעלית יותר משני נוסעים.

– גם מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים יורשו לקבל לקוחות בבית העסק בהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי משלוחים מותרים לכל סוגי המוצרים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.

במקום עבודה לא ישהו בו-זמנית יותר מ-10 עובדים או 15% ממצבת העובדים, לפי הגבוה מביניהם. על אף האמור, רשאי מעסיק להעלות את מספר העובדים המרבי המותר לשהייה בו זמנית עד לשיעור של 30% ממצבת העובדים כל עוד ההעלאה חיונית לפעילות השוטפת של מקום העבודה, והמעסיק דיווח למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה את שמות העובדים שנוכחותם נדרשת במקום העבודה, את תפקידם ואת הטעמים שבשלהם נדרשת נוכחותם כאמור. (מתייחס למקום עבודה לא חיוני)

– מנכ"ל בעסק שהוגדר כמקום עבודה חיוני לא יוכל לאפשר לעובדי המנהלה להגיע אלא במקרים שנוכחותם חיונית.

– לא תתאפשר קבלת קהל במקום העבודה אלא לצורך אספקת מוצרים או שירותים חיוניים ובלבד שצומצמו ככל הניתן מספר נותני השירות. (מתייחס למקום עבודה לא חיוני)

במקום עבודה שבו מועסקים דרך כלל עובדים במשמרות, ישבץ המעסיק, ככל האפשר, את אותה קבוצת עובדים יחד באותה המשמרת.

– במטרה להפחית את מספר עובדי המגזר הציבורי השוהים במקום העבודה, נקבע כי החל ממחר (ד') מנכ"ל לא יאפשר כניסה או שהיה של עובדים חיוניים, במקום העבודה, בשיעור העולה על 20% ממצבת העובדים. על כל חריגה נדרש המנהל להגיש דיווח לנציב שירות המדינה לגבי היקף העובדים החיוניים הנוספים שנוכחותם חיונית והטעמים לכך.

– הממשלה אישרה להוסיף עובדי פיקוח מהמגזר הציבורי המוסמכים בהטלת קנסות, שאינם עובדים חיונים במשרדיהם, כדי לסייע בהגברת האכיפה של הצווים והתקנות למניעת התפשטות נגיף הקורונה.

• הבהרה בעניין בעלי דוכנים בשוק קמעונאי: בעל דוכן בשוק קמעונאי רשאי לפתוח חנות מקוונת, שממנה יוכל לספק מוצרים בשירות משלוחים בלבד. הכל כמובן בתנאי שהשוק והדוכן עצמו סגורים לקהל.

• הבהרה לסעיף הנוגע ליציאת אנשים: הממשלה החליטה כי יציאה ממקום מגורים, תותר ליחיד או לאנשים הגרים באותו בית, לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטר ממקום המגורים.

07:20 עריכה

שורה של אישים הביעו תמיכה בבני גנץ ובכחול לבן בעקבות החלטתם המסתמנת להצטרף לממשלת נתניהו. תחת הכותרת "אין לנו ארץ אחרת" ולצד הסלוגן "רק יחד – אחדות עכשיו" פורסמה בתקשורת מודעה שבה נכתב, ש"מנהיגות נבחנת ביכולת לקבל החלטות קשות ואמיצות. מנהיגות נבחנת ביכולת לשלם מחיר אישי כבד".

על המודעה חתומים חברי הכנסת לשעבר שי פירון, עמרם מצנע ועליזה לביא, ראש המכון למחקרי ביטחון עמוס ידלין, הזמר קובי אוז, העיתונאי חנוך דאום, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס, יושב ראש התעוררות עופר ברקוביץ', אנשי העסקים שלמה דברת, אודי אנג'ל וחמי פרס, הפעיל החברתי זיו שילון ואישים נוספים.

07:29 עריכה

החל משעות הצהריים כ-600 חיילים ומפקדים יסייעו לפעילות המשטרה במשימות של אכיפה וסיור במטרה למגר את התפשטות נגיף הקורונה.

08:24 עריכה

בישיבת הממשלה, שבה נידונו ההחמרות החדשות, הציע ראש הממשלה נתניהו להגדיר שלושה עד ארבעה אתרי הפגנות מפוקחים בכל יישוב, אולם היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט התנגד לכך – כך דיווח מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

09:07 עריכה

מסתמן שמטעם כחול לבן יכהנו כחברי קבינט בני גנץ, גבי אשכנזי, אבי ניסנקורן, יועז הנדל וחילי טרופר. בנוסף אליהם כלול גם עמיר פרץ, אם יצטרף לממשלה. כך דיווח הבוקר מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן.

09:21 עריכה

שניים מבני משפחתו של עמיר פרץ, ארי פרץ ואמו סימון, מתו במרוקו מקורונה בימים האחרונים – כך דיווח שמעון איפרגן ב"מאקו".

10:15 עריכה

27 מכונות הנשמה ושמונה מיליון מסכות שנרכשו הגיעו לישראל.

10:33 עריכה

מאות סטודנטים לסיעוד, שהשלימו את לימודיהם, יחלו לסייע באופן מיידי למערכת הבריאות – כך הודיע יושב ראש ועדת הקורונה בכנסת, עפר שלח.

10:39 עריכה

בליכוד מנסים לשכנע את כחול לבן לוותר את משרדי ממשלה, בין היתר בהצעה שהמפלגה תזכה בזכות הצבעה עודפת. כך שגם אם לכחול לבן יהיו פחות תיקים מספר הקולות שלהם בממשלה יהיה שווה לזה של הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה. בכחול לבן דוחים את ההצעה. כך דיווחה דפנה ליאל ב-N12.

11:24 עריכה

האלוף במילואים רוני נומה מונה לראש מטה המאבק בקורונה של עיריית בני ברק.

רוני נומה (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
נומה בגוש עציון, 2017 (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
11:56 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר שמשרדו יגבש המלצות בעניין שימוש במסכות פנים. "בוחנים עם מומחים איך אפשר להסתובב עם מסכות מאולתרות, אפשר גם להשתמש בחתיכות בד", אמר.

12:28 עריכה

בית המשפט המחוזי מרכז מחק על הסף את תביעתו של שאול אלוביץ' לקבלת פיצוי של 10 מיליון ש"ח מהמדינה בגין ירידת ערך של תיק ניירות הערך שלו, שנתפס במסגרת חקירת תיק 4000.

במסגרת ההליך הפלילי שמתנהל נגדו, גובשה בין אלוביץ' לבין המדינה הסכמה שלפיה ההחזקה ברכוש התפוס שלו תוארך לתקופה, אשר בסיומה, ככל ולא יסתיימו ההליכים, יוכל איש העסקים לבקש שחרור של הרכוש התפוס. כחלק מההסכם, התחייב אלוביץ' "שלא לנקוט במהלך תקופת ההסכמה הליך משפטי כלשהו ביחס לרכוש התפוס ובכלל זה הליכים שעניינם טענות לזכות ברכוש התפוס".

למרות ההסכמה, הגיש שאול אלוביץ', יחד עם אחיו יוסי – שלא היה צד להסכם, אך החזיק יחד עם אחיו בתיק ניירות ערך – תביעה נזיקית בסך של 20 מיליון ש"ח בגין ירידת ערך של התיק ממועד התפיסה.

בהחלטה שמחקה על הסף את תביעתו של אלוביץ', ביהמ"ש קבע כי קיים אינטרס ציבורי בכיבוד הסכמים. עוד קבע ביהמ"ש כי בעוד שהמדינה ביצעה את חלקה בהסכם, כיבדה את ההבנות שהושגו ואף שינתה את מצבה לרעה כאשר שחררה לידי אלוביץ' חשבונות בנק ורכב שנתפס – איש העסקים פעל, בהגשת התביעה, בניגוד להסכם עליו חתם. בית המשפט קבע כי לא ניתן להתיר חזרה של צד מהסכם מהסוג הזה, לאחר שהצד שכנגד מילא את חלקו, אלא בהתקיים נסיבות חדשות, חריגות ובלתי צפויות שאינן מתקיימות בענייננו.

באשר ליוסי אלוביץ', בית המשפט קבע כי תביעתו תימשך כסדרה אך הבהיר כי אם יוסי אלוביץ' יודיע שהוא מבקש לשמור על זכותו להגיש תביעה בבוא העת יחד עם אחיו, וזאת על מנת לחסוך זמן שיפוטי, טרחה ובזבוז כפול של משאבים, בקשתו תענה בחיוב

החלטת בית המשפט בעניין אלוביץ'.

12:38 עריכה

מיכל פרץ, אשתו של השר רפי פרץ, מנהלת "מגעים קדחתניים" מול שרה נתניהו כדי שבעלה יתמנה לשר בממשלה הבאה – כך דיווחה שירית אביטן כהן מ"מקור ראשון", שציינה, שבסביבתו של יושב ראש הבית היהודי מכחישים את הדברים.

12:43 עריכה

טל שניידר מ"גלובס" מסבירה את ההתנגדות בליכוד למינוי אבי ניסנקורן לשר המשפטים.

13:26 עריכה

השר נפתלי בנט התנגד בישיבת הממשלה שנערכה בלילה לצמצום מצבת כוח העבודה מ-30% ל-15% – כך דיווחה גילי כהן בתאגיד השידור כאן. חרף התנגדותו התקבלה הצעתו של שר האוצר כחלון בעניין.

13:39 עריכה

דיווחים סותרים על המשא ומתן הקואליציוני – כך פרסם עמית סגל ב-N12. לפי חלק מהגורמים, חלה התקדמות במגעים, ולדברי אחרים, עדיין ישנה סטגנציה.

13:59 עריכה

גורמים בצוות המשא ומתן של כחול לבן אומרים שישנן שלוש נקודות מחלוקת עם הליכוד: איוש משרת יושב ראש הכנסת, זהות שר המשפטים ושאלת החלת הריבונות על השטחים שמעבר לקו הירוק – כך דיווח יובל קרני ב-ynet.

14:16 עריכה

גדעון סער קרא להקים "ממשלה רזה". בחשבון הטוויטר שלו פרסם חבר הכנסת קריאה לקצץ למשך תקופה מוגדרת את שכרם של בעלי הכנסות גבוהות במגזר הציבורי, בהם שרים, חברי כנסת ושופטים. "הערבות ההדדית והדוגמא האישית הם יסודות חשובים בהתמודדות עם משבר הקורונה", הוסיף.

דפנה ליאל כתבה ב-N12, שלו היה עתיד להיות חלק מהממשלה המתהווה, לא היה סער מצייץ נגדה.

14:18 עריכה

יולי אדלשטיין מאיים שאם לא יקבל תפקיד בכיר, יישאר חבר כנסת מן השורה – כך דווח בחדשות 12 ובחדשות 13.

14:26 עריכה

חברי כנסת בכחול לבן דוחקים ביושב הראש בני גנץ לסגת מהתביעה שיולי אדלשטיין לא יתמנה ליושב ראש הכנסת – כך דיווחה דפנה ליאל מחדשות 12. לדבריהם, התביעה תוקעת את המשא ומתן הקואליציוני ותתברר בעתיד כטעות.

15:03 עריכה

במכון הישראלי לדמוקרטיה פרסמו אתמול סקר דעת קהל, שבו נמצא שרוב הציבור – 52% – סבורים שבשל מצב החירום השורר אין לארגן בימים אלה מחאה. מרבית הציבור – 51% – מחזיקים בדעה שעל משרד הבריאות להוסיף ולנהל את המשבר הנוכחי. כך עדכן כתב זמן ישראל נתי יפת.

הסקר נערך בימים שלישי-חמישי בשבוע שעבר בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

15:07 עריכה

שר הביטחון, נפתלי בנט: "אני סבור שאנחנו יכולים מאוד מהר לפתוח מחדש את כלכלת ישראל. המגזר הפרטי בעיניי זה לב המשימה. אנחנו כרגע עלולים להגיע למצב שאם לא נתנהל נכון, יהיו יותר מתים מהתאבדויות מאשר מתים מקורונה".

15:20 עריכה

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ על הבגרויות: "כל הגורמים מבקשים ממשרד החינוך לצמצם את מספר הבחינות. שנים מדברים על זה, מבקשים להעביר חלק מהבחינות לאוטונומיה של התיכונים, ועכשיו בגלל הקורונה זה הכרחי. אז הנה ההזדמנות לעשות את השינוי הגדול בבחינות הבגרות".

16:15 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום עם מנהל המכון למחקר ביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, ושמע ממנו עדכונים על ההתקדמות במאמצי המחקר והפיתוח של המכון בנושא קדם החיסון והנוגדנים. שפירא ציין כי חלה התקדמות המשמעותית בתכנון החיסון ונערכים כעת לקראת מודל לתחילת הניסוי בבעלי חיים.

16:26 עריכה

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ואלוף פיקוד העורף תמיר ידעי נכנסו לבידוד

16:28 עריכה

התקנות החדשות של משרד הבריאות נחתמו על ידי הממשלה וייכנסו לתוקפן ב-17:30. בין היתר הוחלט כי קיים איסור על התקהלות של יותר משני אנשים, איסור יציאה לטובת חתונה, ואיסור קיום מניין לתפילה גם בשטח פתוח.

16:53 עריכה

ח"כ בני גנץ: "כינסתי היום את נשיאות הכנסת כדי להבטיח את המשך עבודתו התקינה של בית המחוקקים לנוכח מגבלות הקורונה. בהמשך להקמת הוועדות שיפקחו על עבודת הממשלה, החלטנו כעת להגדיל את מספר הח"כים שיוכלו לשהות במקביל במליאה ל-18. המטרה שלי היא לאפשר לכנסת לפעול ככל הניתן בהתחשב בנסיבות".

 

17:06 עריכה

ישראל דורגה במקום הראשון במדד המדינות הבטוחות ביותר מפני התפשטות נגיף הקורונה על פי הניתוח של Deep Knowledge Group.

17:46 עריכה

ח"כ גדעון סער קורא לח"כ בני גנץ לפתור את בעיית 'גודל הממשלה': "הפריטטיות אינה מצדיקה מספר שרים שווה, כי אפשר להגיע להסדרים שונים בתקנון עבודת הממשלה".

18:45 עריכה

ח"כ משה גפני סיכם עם שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס על תשלום דמי אבטלה למטפלות המשפחתונים. איגוד משפחתוני בכוח לעובדים: "מדובר בבשורה אדירה ובאוויר לנשימה. אלפי משקי בית שנדונו לעוני ניצלו רגע לפני הפסח".

 

18:56 עריכה

ראשי צעירי הליכוד אבי קורקוס שיגרו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו ביקשו ממנו לעמוד על ערכי המחנה הלאומי במו"מ להקמת ממשלת אחדות.

"אנו מבקשים כי ממשלה זו תעמוד ולא תזניח את עקרונות המחנה הלאומי, עקרונות שהליכוד חרט על דגלו במערכות הבחירות האחרונות, ערכים עליהם מושתתת תנועת הליכוד ומהווים האבן השואבת שלה", כתבו השלושה לנתניהו.

19:25 עריכה

נתניהו הורה לשר התקשורת דודי אמסלם לדרוש להפחית את מספר המרואיינים באולפני הטלוויזיה – כך פורסם בחדשות 13.

20:04 עריכה

ח"כ יאיר לפיד תקף את התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בעקבות הדיווח לפיו מאות בני אדם נכנסים לארץ ממוקדי סיכון ולא מועברים לבידוד במלון.

"בזמן שהציבור ברובו מתנהג למופת ושומר על ההנחיות, ראש הממשלה מאפשר למי שנוחת שכאן ממדינות עם תחלואה גבוהה להיכנס לישראל מבלי להיות בבידוד. את משבר הקורונה צריך לנהל במנותק משיקולים פוליטיים. אני קורא לראש הממשלה להחזיר את ההנחיות לתוקפן במיידי".

 

20:14 עריכה

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לנגיף הקורונה בקרב הציבור החרדי: "במקרה של בני ברק נערכו דיונים כדי להחליט אם להטיל הסגר. היום בבני ברק יש ציות מאוד נרחב של האוכלוסייה למשטרה ולהנחיות משרד הבריאות. בגדול יש שיתוף פעולה, מלבד פלגים קיצוניים. הדבר הכי דחוף כרגע זה להוציא את החולים ואת המבודדים למלונות שמותאמים לציבור החרדי וזו המשימה הדחופה".

עוד הוסיף ארדן בראיון בחדשות 12: "ליל הסדר מדאיג אותנו, לקראת החג יהיו החמרות נוספות".

20:30 עריכה

שר הבריאות יעקב ליצמן מקדם העברת גופותיהם של יהודי התפוצות שמתו מקורונה לקבורה בישראל, בניגוד לעמדת אנשי במשרדו. לפי משרד הבריאות, המהלך עלול לסכן את בריאות הציבור הישראלי – כך דווח הערב בכאן 11.

20:34 עריכה

ראש הממשלה נתניהו קיים היום דיון בנושא בדיקות הקורונה, במסגרתו הנחה את משרד הביטחון לדאוג לרכש של ערכות הבדיקה באופן שיוכל לאפשר 30 אלף בדיקות ביום.

20:36 עריכה

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו מבהיר כי ציוץ בטוויטר לכאורה שמופץ לטענתו בקבוצות של תומכי הליכוד, בו נכתב כי הוא עוזב את מפלגתו, הוא פייק ניוז. "כנראה שמישהו ממש נלחץ מהפעילות שלי ושל חבריי לסיעת ישראל ביתנו".

21:01 עריכה

ראש המל"ל מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב תדרכו הערב את שרי הממשלה על תמונת המצב בהתמודדות עם מגיפת הקורונה ועל הצעדים המתוכננים למניעת ההתפשטות.

במסגרת התדרוך אמר ראש המל"ל בן שבת: "יעדי המדיניות שלנו כרגע הם ארבעה:
א. הבטחת בלימת המגיפה.
ב. שיפור ההיערכות להמשך ההתפשטות.
ג. יצירת תנאים ליציאה.
ד. חזרה זהירה איטית ומדורגת לשגרה אחרת לחלוטין מזו שהכרנו.
כל זה רק לאחר הפסח ורק לאחר השלמת ההכנות. אנחנו עדיין באזור המסוכן. די ביום אחד כמו פורים או בהתלקחות מקומית אחת, כדי להכשיל את כל מאמצינו ולכן חייבים להמשיך בהגבלות הקיימות ולמלא אחר כל ההוראות".

22:10 עריכה

בלשכת שר הבריאות יעקב ליצמן הכחישו את הטענות לפיהן השר פעל להבאת גופות נפטרים יהודים שחלו בקורונה לישראל, ומגדירים את הדיווח "פייק ניוז".

07:14 עריכה

בשבוע הבא תובא לאישור הכנסת חקיקת בזק, שנועדה לאשר בהקדם תיקון לחוק יסוד הכנסת בהוראת שעה לשלושה חודשים – זאת כדי לאפשר לח"כים שנמצאים בבידוד מחשש שנדבקו בקורונה להשתתף בדיונים בוועדות ובמליאת הכנסת, וכן להשתתף בהצבעות באמצעות כלים טכנולוגיים המאפשרים זיהוי קולי וחזותי. כך מדווח העיתון "ישראל היום".

יוזמי המהלך, שנעשה בתיאום עם יו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ, הם יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן וח"כ יזהר שי (כחול לבן).

ח"כ שי אמר כי "יש חשיבות רבה לכך שהתיקון לחוק יאושר בהקדם, כדי שהכנסת תוכל לתפקד ולא תשותק אם כמה עשרות ח"כים יהיו בבידוד, או שח"כים מסיעה מסוימת יידרשו להישאר בבידוד ואז תהיה בכך משום פגיעה בדמוקרטיה".

סגירה