הפרזנטורים של מגפת הקורונה

יעקב ליצמן, משה בר סימן טוב ובנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה, ב-11 במרץ 2020 (צילום: פלאש90)
פלאש90
יעקב ליצמן, משה בר סימן טוב ובנימין נתניהו במסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה, ב-11 במרץ 2020

משה בר סימן טוב ובנימין נתניהו הם פרזנטורים טובים של עצמם. בעוד כמה שבועות, כאשר עצמת המגפה תרד, הם יציגו את עצמם כגיבורי הדור שבגללם ובעקבות פעולותיהם כולנו ניצלנו. צריך לפוצץ את הבלון הזה כבר עכשיו.

אפשר לדון רבות במחדל העצום של אי-המוכנות של ישראל למגפת הקורונה. אפשר להתווכח על צוותי הרפואה וציוד המגן שחסרים להם, על כמות מכונות ההנשמה שאינן, על המחסור במיטות לטיפול נמרץ, ועוד ועוד.

בפוסט הזה אציין מספר מאפיינים של מחדלי הצמד הזה בתקופה שאחרי פרוץ הוירוס, אחרי שכבר נודע על קיומו (להלן פוסט שלי מה-23 לפברואר, כשמשרד הבריאות עוד ישן על האף) בתקופה בה היה ברור שיש מגפה בעולם.

1

משבר הקורונה צריך להיות מנוהל ע"י משרד ראש הממשלה (בגלל ההשלכות הכלכליות הבלתי נתפשות שלו) או פיקוד העורף, בהנחיה מקצועית של מומחי משרד הבריאות (פרופ' סדצקי ופרופ' גרוטו). במקום זה הוא מנוהל ע"י נתניהו באמצעות המל"ל, השב"כ והמוסד, וע"י בר סימן טוב, שככל הנראה רוצה להיות מנכ"ל משרד ראש הממשלה. אבל עולות כמה שאלות רציניות: מה ראש הממשלה רוצה להשיג ואיך הוא מתנהל עכשיו? על מי הוא סומך וכמה קלפים הוא משאיר קרוב לחזה? וגרוע מזה, נראה שלא רק שיקולים בריאותיים מנחים אותו אלא גם שיקולים פוליטיים.

2

איש לא בדק את כל הבאים לארץ בשדות התעופה מיד אחרי שהמחלה התגלתה. למשל, התפרצות הקורונה בדרום קוריאה דווחה כבר ב-21 בינואר 2020. ובכל זאת, שבועיים וחצי אחר כך, ב-8 לפברואר, הורשה לנחות פה מטוס עם תיירים ממוקד ההתפרצות בדרום קוריאה, ואלה סיירו בחופשיות במדינה במשך שבוע שלם.

ב-22 לפברואר, מעל חודש אחרי ההתפרצות בדרום קוריאה, ואחרי שכבר נודע על תוצאות הטיול המאורגן מדרום קוריאה בארץ, עדיין נחתה בארץ טיסה מדרום קוריאה – אך נוסעיה לא הורשו לצאת מהמטוס (מלבד הישראלים שבהם) והם הוחזרו לסיאול.

3

פתחו בצעדים נגד התפשטות המגפה רק כחודש וחצי לאחר שהמחלה התגלתה ב-31 לדצמבר 2019 בעיר ווהאן בסין, ודיווח עליה נמסר לארגון הבריאות העולמי. ארבעה שבועות אח"כ.

ב-28 בינואר הבטיח משה בר סימן טוב בתשובה לשאלת וואלה! NEWS כי אנחנו ערוכים למגפה, וכי בנתב"ג תוקם עמדה למדידת חום עבור אנשים שחוששים שחלו בנגיף. עם זאת, הבהיר, אין צורך בבדיקה של כלל החוזרים מסין.

ב-18 בפברואר 2020, כ-7 שבועות לאחר שהמחלה התגלתה, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "כניסת נגיף הקורונה לארץ נמנעה, ומדינת ישראל ערוכה אולי יותר טוב מכל מדינה אחרת".

4

לא התחילו את הבדיקות לזיהוי הוירוס מיד עם הדיווחים על פריצת המגפה. גרוע מזה, משרד הבריאות דחה את ההצעות של המעבדות בבתי החולים ובאוניברסיטאות להשתמש ביכולות הבדיקה שלהם.

5

לא שמו דגש על הגנת הצוותים המטפלים בחולים – רופאים ורופאות, אחים ואחיות, סניטרים ועוד, ולא הוכן ציוד מגן עבורם. מחדל זה חשף להדבקה גם אותם וגם את האוכלוסיה הפגיעה ביותר של חולים המטופלת על ידם ועל ידי עמיתיהם. חלקם נאלצים עד היום לממן על חשבונם את הציוד הנדרש להגנתם הבסיסית.

6

לא התמקדו ולא פעלו, וככל הנראה עדיין לא פועלים – במוקדי המחלה ובמוקדים פוטנציאליים של המחלה, כמו בתי אבות, בתי כנסת, מבקשי המקלט ומוקדים אחרים.

7

לא נערכו כראוי להתפרצות הוירוס בחברה החרדית, בחברה הערבית הישראלית, ובמזרח ירושלים. בין היתר, שר הבריאות ליצמן החריג את מוסדות החינוך של החברה החרדית, בה ממוקם בייס המצביעים שלו (כוללים, ישיבות בתנאי פנימיה ותפילות) מהסגר שהוטל על מוסדות החינוך ביתר המדינה. ובהקשר זה, הוירוס לא מכיר בגבולות חברתיים ומדיניים, וכל החברות האלו וגם הרשות הפלסטינית ורצועת עזה הן חלק בלתי נפרד מהאזור האפידמיולוגי שישפיע עלינו.

8

ניהול המשבר אופיין בשליפות, והוא לא נוהל ולא טופל בצורה טובה ונכונה יותר. וכפי שאומר אלוף במיל' גיורא איילנד עם הניסיון העשיר שלו כראש אגף מבצעים במטכ"ל, ראש אגף תכנון במטכ"ל, וראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל): לישראל היו יתרונות מובנים באירוע הקורונה. יש לישראל מערכת מוכנה לניהול מצבי חירום, מצב מל"ח (משק לשעת חירום) עם רשות החירום הלאומית (רח"ל) ופיקוד העורף, שצריך היה להפעיל. רק שהצלחנו להחמיץ את מרבית היתרונות הללו.

9

על פי הפרסומים הערב, מאות אנשים שחוזרים מאזורי סיכון לקורונה נכנסים לארץ ללא בדיקת קורונה ומבלי שהוכנסו לבידוד במלוניות הייעודיות. חרדים, ככל הנראה משכונות המודבקות בקורונה, שנחתו היום בנמל התעופה בן גוריון מניו יורק, נכנסו לארץ ללא הבדיקה והורשו להגיע ישירות לבתיהם.

במקום לבדוק את כל הנכנסים לארץ להימצאות נגיף הקורונה בגופם, לשלוח אותם לבידוד עד קבלת התוצאות ועם קבלת תוצאות הבדיקה לשלוח את הנשאים לבידוד במלוניות ואת השאר לבידוד בית – נתניהו וסימן טוב פותחים את שערי המדינה לרכבת אווירית של נשאים וחולים בקורונה.

זו הוכחה נוספת לניהול מחפיר וכושל של המשבר ע"י נתניהו וסימן טוב. הם יהיו אחראים ישירים למספר המתים כתוצאה מהחלטה זו, להארכת משך המשבר ולגידול במספר העסקים והעצמאיים שיקרסו כתוצאה ממחדליהם.

10

לסיום, אני מקווה שיש גורמי מודיעין ואחרים המנסים להבין ולחזות את האירועים שעלולים להתפתח ביהודה ושומרון, ברצועת עזה, במצרים, בירדן ובסוריה בעקבות התפשטות המגפה. אירועים שעלולים להכות קשות במדינות ובאזורים אלו ולערער את המשטרים בהן, אירועים שעלולים להביא לנסיונות בריחה נואשים ממדינות אלו, אם המגפה אכן תתפשט בהן ללא שליטה.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אין תוכנית כזו עדיין והמשבר הזה מנווט ללא קברניט שדופק על השולחן. זו לא מלחמת יום כיפור, אבל גם בה אי־אפשר היה לנצח רק עם המרה השחורה של חורבן בית שלישי של דיין מחד, ועם השאננות של אלי ... המשך קריאה

אין תוכנית כזו עדיין והמשבר הזה מנווט ללא קברניט שדופק על השולחן. זו לא מלחמת יום כיפור, אבל גם בה אי־אפשר היה לנצח רק עם המרה השחורה של חורבן בית שלישי של דיין מחד, ועם השאננות של אלי זעירא מאידך. ראשי המערכת – כולם עם כוונות מצוינות – מדברים כאילו הם במדינה אירופית מוכת אסון או בארצות־הברית ללא שירותי בריאות של קופות חולים. הם לא. ישראל מדינת היי־טק קטנה ויחסית עשירה; יש לה סיכוי מצוין להיות טובה יותר מהעולם, והבחירה בציפיות נמוכות היא עגומה ומאכזבת. נתניהו לא הגדיר ניצחון, או צייר כיצד הוא נראה בדיוק. הפקידים תחתיו לומדים את הלקחים מאסיה (מדידת חום, מסכות, בדיקות, אכיפה) באיחור, בלית ברירה ולעיתים תוך כדי מלחמת חפירות. בעיקר, עושה רושם שהם לא מבינים את המחיר האישי והכלכלי העצום למיליוני ישראלים. לאמהות ואבות שלא יודעים איך ישלמו שכר דירה, לעצמאים שלא ישרדו, לשכירים שהוצאו לחל"ת. במקום לרוץ, לפעול מהר, להסתער, להוציא הרבה כסף מיד ובכך לחסוך מיליארדים, הם מתנהלים במין תנועה משונה, איטית, מרובת מכתבים ונהלים." נדב איל.
https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5705133,00.html

פינוי יחידות הטיפול הממוקמות באזורי נדלן איכותיים הם התוכנית הגדולה העומדת למימוש בצל הקורונה . בשלב ראשון מרוקנים את המתקנים בשלב השני לא יאפשרו לפתוח אותם מחדש והם יעברו לרשות מדינת י... המשך קריאה

פינוי יחידות הטיפול הממוקמות באזורי נדלן איכותיים הם התוכנית הגדולה העומדת למימוש בצל הקורונה . בשלב ראשון מרוקנים את המתקנים בשלב השני לא יאפשרו לפתוח אותם מחדש והם יעברו לרשות מדינת ישראל כנכס מניב. בשלב השלישי יאשפזו בחזרה את החולים במחלקות אישפוז של בתי החולים שיעלו על גדותיהם ובשלב הרביעי בעתיד הרחוק מאוד יפזרו את החולים בשני שלושה בתי חולים חדשים.

עוד 754 מילים ו-2 תגובות
סגירה