אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
מֶמְשָׁלָה

"אנחנו נכנסים לתקופה שלאזרחים לא יהיה בה עבודה ולא יהיה בה רווחה, ולכן חיוני מתמיד לפצל את שני המשרדים, להפקיד עליהם שני שרים שונים, כך שלאחד מהם תהיה עבודה ולשני רווחה" ● במהדורה מיוחדת של אוצר מילים, אמיר בן-דוד מביא ראיון ראשון ובלעדי עם יועצו של נתניהו לענייני הפיכת לימונים ללימונדה, תחמן בר מינוי טוב

"עקב התסיסה בימין: בליכוד לוחצים להגדיל את מספר השרים בממשלה ל-36"

30 במרץ 2020

קצב ההתפשטות האקספוננציאלי של מגפת המינסטריוזיס בירושלים הדהים השבוע גם את ותיקי הפרשנים  הפרלמנטריים. שוב זכינו לחזות ביכולת ההסתגלות וההישרדות המופלאים של מנהיגי ישראל, שהצליחו להתעשת במהירות, לגלות יצירתיות יוצאת דופן ולייצר לעצמם מקומות עבודה חדשים, גם בעיצומו של משבר כלכלי חסר תקדים.

"ראש הממשלה עבר לעבוד 26 שעות ביממה", מספר תחמן בר מינוי טוב, יועצו של בנימין נתניהו להפיכת לימונים ללימונדה, בראיון ראשון ובלעדי. "אף אחד בסביבה, בעולם, לא מסוגל להדביק את קצב העבודה הפנומנלי שלו, אם עוד מותר עוד להשתמש במילה 'להדביק', בלי שהשב"כ ידפוק לך על הדלת ויעביר אותך למחנה בידוד מחדש.

"אתם לא מבינים בכלל מה עובר על ביבי בימים אלה. אתם חושבים בטעות שהמשבר חילץ אותו בדרך נס, רגע לפני שהחרב המשפטית ירדה עליו. אבל אתם שוכחים עניין לא פחות חשוב: ביבי נתניהו הוא גם עצמאי, בעל עסק משפחתי פרטי, שכמו כל העצמאים במדינה ספג מכה אנושה במשבר הזה".

סליחה?! איזה עסק משפחתי פרטי נתניהו מנהל בדיוק?
"ממשלת ישראל, כמובן. זה עסק משפחתי לכל דבר ועניין. יש לו עובדים רבים על הפיירול שהוא מחויב לדאוג להם. יש לו בעלי מניות ומשקיעים עשירים, שעסקיהם נפגעו מאוד. ההכנסות שלו – מהעסק הזה, כמו גם מעסקיו הנוספים – נפגעו דרמטית עם פרוץ המשבר. גם הוא מתקשה עכשיו לשמר לקוחות. זה לא פשוט כשחלקם מתחילים למות. ולכן ביבי נלחם בקורונה ובמקביל עושה כל שביכולתו לסייע לעובדים לצלוח את התקופה הקשה הזו".

אני לא מבין איך זה קשור לממשלת הענק שמתגבשת עכשיו.
"ברור שזה קשור. כשכל העסקים המתחרים קורסים מסביב, ביבי הצליח להשאיר את העסק שלו פתוח והסתגל במהירות לתנאים החדשים, כולל לעבודה מהבית. הוא אפילו קלט חלק מהמפוטרים מסביב, כולל כאלה שלפני שבועות אחדים עבדו בעסקים מתחרים ועשו לו את המוות.

כשכל העסקים המתחרים קורסים מסביב, ביבי הצליח להשאיר את העסק שלו פתוח והסתגל במהירות לתנאים החדשים, כולל לעבודה מהבית. הוא אפילו קלט חלק מהמפוטרים מסביב, כולל כאלה שלפני שבועות אחדים עבדו בעסקים מתחרים ועשו לו את המוות

"דע לך, זו הגדולה האמיתית של ביבי. גם בימים קשים כאלה, הוא לא אחד ששומר טינה. אם אפשר לעזור, הוא תמיד ישמח להושיט מרפק. והוא גם שומר על חוש הומור. איך הוא אומר לנו כל הזמן? 'אם אין לאזרחים עתיד, שיאכלו את יש עתיד'. ותחשוב שאת כל זה הוא עושה בזמן שהוא נכנס ויוצא מבידוד בהתנדבות, מספר את עצמו ביד אחד, מאפר את עצמו ביד שניה, ובמעט הזמן הפנוי שלא נותר לו, ממשיך לטפל במסירות מעוררת הערצה גם בבני משפחתו".

איפה הם באמת? לא שמענו משרה ויאיר לאחרונה. הם בסדר?
"כן כן, תודה שאתה מתעניין. הם בסדר גמור. הם מוגנים לחלוטין במתחם האלכוג'ל החדש שהוקם במעון ראש הממשלה".

מתחם האלכוג'ל?
"ככה אנחנו קוראים עכשיו לשטח הסטרילי בבלפור, שהמשרתים שנכנסים אליו חייבים להתקלח קודם באלכוג'ל. בנינו מקלחות אלכוג'ל מיוחדות כאלה בכניסה. יופי של דבר".

ומה עם התפרצויות הזעם של שרה? נרגעו קצת בעקבות התפרצות הקורונה?
"היה רגע לא קל כשהתברר לה שגם המוסד לא מצליח להשיג אלכוג'ל ורוד כמו שהיא דרשה. אבל היא נרגעה מהר. גם שרה מבינה שעליה להתפשר ולהצטמצם. היא מקבלת את זה בגדלות נפש, כדרכה".

תגיד, אף אחד בסביבת ראש הממשלה לא מעז להגיד לו שזו תהיה חוצפה ממדרגה ראשונה להקים את הממשלה הגדולה, היקרה והבזבזנית ביותר בתולדות ישראל, דווקא בשעה שכל האזרחים קורסים כלכלית?
"הו, פה אתה חושף את הבורות הכלכלית שלך! תסלח לי שאני בוטה – אין לך מושג איך מנהלים עסק מורכב כמו ממשלה בימים כאלה. אתה חייב כל הזמן לחשוב על היום שאחרי. אתה חייב להתכונן כבר עכשיו לקראת היציאה מהמשבר. ממשלה גדולה היא בדיחה. על מה אנחנו מדברים? על כמה מאות מיליוני שקלים? גג מיליארד-שניים? אלה זוטות. זה לא זמן להיות קטנוניים".

לא עדיף לחזק בעזרת המיליונים האלה את מערכת הבריאות? לקנות עוד מכונות הנשמה? לתמוך במובטלים?
"זה בדיוק הזמן להוציא, להתרחב. איך ארצות הברית התגברה על המשבר הכלכלי בשנות השלושים?".

בעזרת הניו דיל.
"בדיוק! נו, אז אתה לא בור מוחלט. ומה עשו בניו דיל אתה זוכר? שפכו כסף לשוק. הגדילו הוצאות".

נכון, אבל שם הפנו את הכסף לאזרחים. יזמו פרויקטים לאומיים שסיפקו עבודות יזומות למובטלים.
"יפה, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו. דואגים למובטלים מהפריפריה כמו עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס. מבטיחים פרנסה לאזרחים ותיקים כמו יעקב ליצמן ואריה דרעי. לא שוכחים את המחויבות המוסרית העליונה שלנו לחיילים קרביים, שתרמו את מיטב שנותיהם למדינה, כמו בני גנץ וגבי אשכנזי. זה הניו דיל שלנו. הניו דיל הציוני".

"אנחנו דואגים למובטלים מהפריפריה כמו פרץ ולוי אבקסיס. מבטיחים פרנסה לאזרחים ותיקים כמו ליצמן ודרעי. לא שוכחים את המחויבות המוסרית שלנו לחיילים שתרמו את מיטב שנותיהם למדינה, כמו גנץ ואשכנזי"

פורסם השבוע שאתם מתכוונים לפתוח את "משרד הסייבר והדיגיטל", לפצל את משרד העבודה והרווחה לשני משרדים שונים, "משרד העבודה" ו"משרד הרווחה" ולחלק את "משרד ירושלים והמורשת" ל"משרד ירושלים" ו"משרד מורשת". אלה באמת הצעדים שצריך לנקוט עכשיו?
"ברור. אנחנו נכנסים לתקופה שלאזרחים לא יהיה בה עבודה ולא יהיה בה רווחה, ולכן חיוני מתמיד לפצל את שני המשרדים, להפקיד עליהם שני שרים שונים, כך שלאחד מהם תהיה עבודה ולשני רווחה. ובעניין המורשת, ודאי תסכים איתי שהטלטלה שעובר הרחוב החרדי בשבועות האחרונים, מחייבת הפניית משאבים נכבדים לשיקום המורשת. בקשר לירושלים – טוב, זו עוד בדיחה קטנה של ביבי. אמרתי לך שהוא שומר על הומור"

מה הבדיחה?
"שבסוף ביבי הוא זה שמחלק את ירושלים. לשני משרדים".

ומשרד הסייבר והדיגיטל? אתם יודעים שאזרחים רבים מודאגים מאוד מהידוק המעקב של השלטון אחריהם.
"בקשר למשרד הסייבר והדיגיטל אנחנו עוד לא סגורים על עצמנו לגמרי. יש כאלה שדורשים לפצל כבר עכשיו את המשרד לשני משרדים שונים: משרד הסייבר ומשרד הדיגיטל. אני יכול לספר לך שראש הממשלה, שהנושא כידוע קרוב מאוד לליבו, שוקל אפילו צעדים רדיקליים יותר".

אמאל'ה. עכשיו אתה ממש מפחיד אותי. למה אתה מתכוון?
"אחד הרעיונות שעלו הוא לפצל את משרד הדיגיטל למשרד התוכנה ומשרד החומרה. היה רגע שראש הממשלה אפילו שקל הצעה קיצונית יותר, לפצל את משרד התוכנה לארבעה משרדי משנה שונים של קילוביט, מגהביט, גיגהביט וטרהביט, שינוהלו כולם על ידי מפלגת ה'ביט היהודי'".

"היה רגע שראש הממשלה אפילו שקל הצעה קיצונית יותר, לפצל את משרד התוכנה לארבעה משרדי משנה שונים של קילוביט, מגהביט, גיגהביט וטרהביט, שינוהלו כולם על ידי מפלגת ה'ביט היהודי'"

יש יוזמות נוספות שאנחנו לא יודעים עליהן?
"ודאי. הרבה. נשקלת האפשרות למנות מישהו מכחול-לבן ל'שר המחאה החברתית'. זה תחום שהטיפול בו קצת הוזנח בשנים האחרונות, אחרי שהצלחנו לקבור את מחאת 2011 ולדכא את מחאת האתיופים והדרוזים.

"ברור לנו שהגיע הזמן לטפל בנושא המחאה החברתית בצורה יותר תקיפה ויסודית, על ידי משרד ממשלתי מיוחד, שיעבוד כמובן בשיתוף פעולה מלא עם כל משרדי הסייבר והדיגיטל השונים. וחוץ מזה, איך ביבי אומר – מי שיעמוד בראש המשרד הזה לא יישן בלילה בשנים הקרובות, עם כל ההפגנות שיהיו לו מתחת לחלון, אז זה רווח כפול להפקיד אותו בידי כחול-לבן".

מה הרעיון הכי נועז שאתם שוקלים?
"ייתכן שנעמיד את יצחק תשובה כמינוי אישי מיוחד של ראש הממשלה, בראש המשרד לענייני הפרטה. או כמו שביבי קרא לזה בצחוק 'השר לחוסר שוויון חברתי'".

עוד 1,073 מילים
סגירה