צרות בליכוד: נתניהו הסתבך עם מחנה אדלשטיין

יולי אדלשטיין רוצה לחזור לכס יו״ר הכנסת, אך כחול-לבן הטילו וטו על המינוי ● עכשיו מתברר שהסיפור של אדלשטיין הופך לאחת הסוגיות הקשות במו״מ הקואליציוני, ואנשיו של אדלשטיין פגועים מנתניהו ● לטענתם, אין משרה שתפצה את היו״ר לשעבר, גם לא שר בכיר בממשלה ● והם מאיימים: "אם יעלה החוק שאסור לראש ממשלה לכהן עם כתבי אישום, נעבור אחד אחד בליכוד כדי שיתמכו בזה" ● פרשנות

שר הבריאות יולי אדלשטיין. ההשכלה הגבוהה חוזרת בשבוע הבא לפעילות, אך חלק מהמוסדות ימשיכו בלמידה מרחוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יולי אדלשטיין

אחד האנשים הקרובים ביותר ליו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין השאיר לי את ההודעה הזועמת הבאה:

"באפריל באו מכחול-לבן לנהל איתנו משא ומתן על הראש של נתניהו. אמרו שיולי אדלשטיין יבוא במקומו ותהיה ממשלה. אדלשטיין אמר 'לא. היו"ר שלנו הוא נתניהו. אתם לא רוצים – לא תהיה ממשלה'. הוא ידע לשמור על כבודו.

"זה חזר על עצמו גם בספטמבר, וגם הפעם. תסתכל מה קרה עכשיו. בהזדמנות הראשונה של נתניהו, בשנייה שכחול-לבן ביקשו 'בוא תעיף את יולי', הוא אמר 'יאללה. אתם לא רוצים את יולי יו"ר הכנסת – לא צריך. אין מה לעשות'.

"ואז נתניהו מתקשר אלינו ואומר, 'מה אני יכול לעשות. הם לא רוצים'. מה זה הם לא רוצים? הם גם לא רצו אותך ואנחנו התעקשנו עליך והלכנו לבחירות פעם ראשונה ופעם שנייה ופעם שלישית כדי לשמור על התחת שלך. אז עכשיו, כשאתה צריך לשמור על מישהו אחר, אתה מפקיר אותו תוך שתי דקות וחצי?"

"ואז נתניהו מתקשר אלינו ואומר, 'מה אני יכול לעשות. הם לא רוצים'. מה זה הם לא רוצים? הם גם לא רצו אותך ואנחנו התעקשנו עליך והלכנו לבחירות פעם ראשונה ופעם שנייה ופעם שלישית כדי לשמור על התחת שלך"

"תדע דבר אחד", סיכם המקורב, שהוא מבאי ביתו של אדלשטיין בהרצליה, "אם עפר שלח יעלה את החוק שאסור לראש ממשלה לכהן עם כתבי אישום, אני בלי נדר אעבור אחד אחד בליכוד כדי שיתמכו בזה. זה לא בגלל שאני נגד נתניהו, להיפך, אבל צריך שכל הליכוד ילמד שצריך לכבד. לא כשנוח לך אתה תדאג שכולם יכבדו אותך, אבל כאשר יש לך את המפתח ביד – אתה תזרוק את האנשים שלך לים".

או-הו.

הסיפור של אדלשטיין, מסתבר, הופך לאחת הסוגיות הקשות במשא ומתן בין הליכוד וכחול-לבן. אדלשטיין, במה שנראה כמו לפני שנות דור, הפך לאויב של כחול-לבן רק לפני שבוע כשסירב למנות ועדות בכנסת ולכנס את המליאה כדי להחליף יושב ראש, ובסוף גם המרה צו של בג"ץ בעתירה שהגישה גם כחול-לבן – והתפטר מתפקידו. את מקומו תופס היום בני גנץ. הוא גם יושב בלשכתו המפוארת של אדלשטיין בכנסת, משם הוא מנהל את המו"מ המקרטע עם הליכוד על הממשלה המשותפת.

האירועים החמורים בכנסת הפכו בינתיים את אדלשטיין לאיש הכי פופולרי בליכוד. הוא עצמו החריף את דימוי הנרדף וטען בראיון ל"מקור ראשון" בסוף השבוע כי "הם עלו עלי עם טנק". אבל בכחול-לבן לא ויתרו לאדלשטיין, שהפך שלא בטובתו לתקדים מסוכן של סירוב לפסקי דין והתפרקות דמוקרטית. בכחול-לבן הטילו עליו וטו, שעדיין שריר וקיים.

אנשי אדלשטיין אומרים שנתניהו התמסר לווטו ברצון, והסיבה כפולה. נתניהו לא אוהב את אדלשטיין, וזו הזדמנות מצוינת לחסל איתו את החשבון הישן מיום העצמאות ה-70, שם ניסה יו"ר הכנסת דאז למנוע מראש הממשלה לנאום בטקס הדלקת המשואות. בדרך היו עוד כמה תקריות בין השניים, דווקא על רק ההתעקשות של אדלשטיין לשמור על עצמאות הכנסת.

נתניהו לא אוהב את אדלשטיין, וזו הזדמנות מצוינת לחסל איתו חשבון ישן מיום העצמאות ה-70, שם ניסה יו"ר הכנסת דאז למנוע מראש הממשלה לנאום בטקס הדלקת המשואות

שנית, אנשי אדלשטיין טוענים כי נתניהו רוצה למצוא חן בעיני שופטי בג"ץ והשופטים בכלל, בעיקר לפני המשפט שלו שאמור להיפתח בסוף מאי.

שלשום שוחחו ראש הממשלה ואדלשטיין. המקורבים טוענים שהייתה ביניהם שיחה קשה. "אדלשטיין אמר לנתניהו שהוא בא לנקות על חשבונו את הסכסוך שלו עם בג"ץ. אבל השופטים הרי לא יאהבו את נתניהו יותר או פחות אם הוא יסכים לווטו של כחול-לבן".

אדלשטיין ואנשיו פנו במקביל לאנשי כחול-לבן ואלו טענו כי הווטו הוא יותר של נתניהו, וכי הנושא עומד מבחינתם למשא ומתן. כך הבנתי גם משיחות שלי עם אנשיו של בני גנץ.

בקיצור, אדלשטיין לא ישן בימים אלה. ההתפטרות שלו והנטישה של התפקיד היוקרתי אחרי שבע שנים – קשה וצורבת. המהלך שלו נגד בית המשפט חיסל כנראה את החלום שלו לקפוץ בקיץ 2021 מכס היו"ר לתפקיד נשיא המדינה, אבל אדלשטיין לא מוותר. המקורבים טוענים שאין משרה שתפצה אותו, גם לא שר בכיר בממשלה. גם לא שר חוץ.

המהלך שלו נגד בית המשפט חיסל כנראה את החלום שלו לקפוץ בקיץ 2021 מכס היו"ר לתפקיד נשיא המדינה, אבל אדלשטיין לא מוותר. המקורבים טוענים שאין משרה שתפצה אותו, גם לא שר בכיר בממשלה. גם לא שר חוץ

ומה אומרים אנשי נתניהו? את המו"מ עם כחול-לבן מנהל בעיקר השר יריב לוין. לוין עצמו הוזכר כמי שעתיד להחליף את אדלשטיין, מה שמעורר תמיהה גדולה. לוין מנהל מלחמה אידיאולוגית בבית המשפט העליון. הוא האיש שהפציר באדלשטיין שלא ימלא את פסיקת בג"ץ, ולא יכנס את הכנסת. האם בכחול-לבן רוצים לראות את לוין בראש הרשות המחוקקת?

והאם לוין רוצה לרשת את אדלשטיין? אנשיו מכחישים. "זה לא נכון. יריב לוין פועל כדי שאדלשטיין יוכל להישאר יושב ראש הכנסת", הם אומרים. כל אחד והניואנס שלו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
הלוואי שאנשי הליכוד הפחדנים והמושחתים יצביעו בעד חוק שצריך היה להיות מובן מאליו, שמי שנאשם בשלושה סעיפי אישום פליליים, שיש עימם קלון, לא יוכל לכהן בשום משרה ציבורית! לא ברור למה הם לא ע... המשך קריאה

הלוואי שאנשי הליכוד הפחדנים והמושחתים יצביעו בעד חוק שצריך היה להיות מובן מאליו, שמי שנאשם בשלושה סעיפי אישום פליליים, שיש עימם קלון, לא יוכל לכהן בשום משרה ציבורית! לא ברור למה הם לא עשו זאת מלכתחילה! (אולי גם הם מושחתים?)

עוד 710 מילים ו-7 תגובות
סגירה