אנטישמיות הקורונה גם בניו יורק מאשימים את החרדים בהפצת המגפה

בקהילות החרדיות במדינת ניו יורק מדווחים על עלייה באנטישמיות, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה באזור ● כבאי שהעלה פוסט אנטישמי לרשת, חנות שסירבה לשרת יהודים, וסיקור לא מחמיא בתקשורת הם רק חלק מהדוגמאות ● לדברי החרדים שם, הם עושים הכל כדי לצמצם את התפשטות הנגיף - גם אם לקח להם זמן להבין את גודל האיום

  • מגפת הקורונה בניו יורק: משפחה חרדית ברחוב, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
    AP Photo/Mark Lennihan
  • עובד מכוסה בציוד מגן שוטף אוטובוס הסעות של בית ספר המשמש את הקהילה החרדית היהודיות בברוקלין, ניו יורק, 27 במארס, 2020 (צילום: AP\ ג'ון מינצ'ילו)
    AP\ ג'ון מינצ'ילו
  • בתמונה מה-19 במרץ  2020, שורדת השואה אליסה רוזנברג מדברת עם המתנדבת למשלוחי ארוחות פרידה רוטמן מהמרפסת שלה בברוקלין, ניו יורק (צילום: AP\ ג'סי וורדרסקי)
    AP\ ג'סי וורדרסקי

הפעילה החברתית החרדית ריברי פיינר מדברת איתי בטלפון בזמן שהיא נוהגת בין העיירות ספרינג וואלי ומונסי במדינת ניו יורק – והיא המומה מהרחובות הריקים. עבורה, זו הוכחה לכך שהאזרחים של מחוז רוקלנד – רבים מהם חרדים – מיישמים את הנחיות הריחוק החברתי. "אלה ערי רפאים", היא אומרת לי. "בית הכנסת נסגר, בית הספר נסגר. חנות הנעליים, חנויות המכולת. זה כמו שבת – כל הזמן. זה מאוד מוזר – זה מאוד מפחיד. הכל אמור להיות תוסס וסואן".

מחוז רוקלנד הוא ביתם של כ-90 אלף חרדים, רבים מהם חסידים, במרחק נסיעה מניו יורק סיטי. "המחוז כולל את האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר לנפש מכל מחוז אחר באמריקה, עם 31.4% יהודים", מציין האתר הרשמי של מדינת ניו יורק.

בזמן שפיינר נהגה, היא דיברה על השפעת מגפת הקורונה על עיר הולדתה מונסי ועל הקהילות החרדיות בניו יורק. עם יותר מ-66 אלף מקרים ו-1,342 מקרי מוות שדווחו נכון לעת כתיבת הטקסט, מדינת ניו יורק נחשבת למרכז הקורונה בארצות הברית. עם התפשטות הווירוס ברחבי ארצות הברית, הוא פוגע בקהילות דתיות בצורה קשה; נכון ל-30 במרץ, מחוז רוקלנד דיווח על יותר מ-2,500 מקרים.

לאחר פרסומים בתקשורת על התאספויות גדולות של חרדים, למרות הנחיות הריחוק החברתי המחמירות, כמו גם דיווחים על ריבוי חולי קורונה במקומות כמו שכונת בורו פארק בברוקלין, שבה דווחו קרוב ל-300 מקרים בשבוע שעבר – החרדים עמדו בפני ביקורת הולכת וגוברת, והואשמו בהפצת הוירוס.

בניו ג'רזי, מפקד מכבי אש במחוז אושן העלה פוסט לרשת בו קרא ליהודים "זבל" ו"מלוכלכים", ואמר כי העיירה החרדית ברובה, לייקווד, צריכה להפוך ל"חור באדמה". סוכנות טויוטה ברוקלנד האשימה חרדי בהפצת הווירוס, וסירבה לתת לו שירות. במקרה אחר בלייקווד אדם נעצר על השמעת איומים נגד יהודים.

בניו ג'רזי, מפקד מכבי אש העלה פוסט לרשת בו קרא ליהודים "זבל" ו"מלוכלכים", ואמר כי העיירה החרדית לייקווד צריכה להפוך ל"חור באדמה". סוכנות טויוטה ברוקלנד האשימה חרדי בהפצת הווירוס, וסירבה לתת לו שירות

אך לדברי החרדים עצמם, הסיפורים אודותיהם וקטעי הוידאו של ההתאספויות הגדולות לא חושפים את התמונה המלאה. הם טוענים כי החדשות על המגפה מופצות בצורה נאותה בקהילות שלהם, וכי רוב האנשים פועלים לפי ההנחיות.

"בהתחלה היה הרבה בלבול בנוגע למה שאפשר לעשות, אבל אנשים קולטים את המסר. ליותר אנשים יש וואטסאפ וטוויטר ממה שאתם חושבים", אמרה פיינר.

"יש גם שיחות מוקלטות ואנשים משתפים הודעות טקסט", הוסיפה, "ועצוב להגיד, אבל גם ריבוי מקרי המוות סייע להעברת המסר בקהילה. כולם מכירים מישהו חולה, או לפחות מכירים מישהו דרך שש דרגות של הפרדה".

עובד מכוסה בציוד מגן שוטף אוטובוס הסעות של בית ספר המשמש את הקהילה החרדית היהודיות בברוקלין, ניו יורק, 27 במארס, 2020 (צילום: AP\ ג'ון מינצ'ילו)
עובד ממוגן שוטף אוטובוס בית ספר המשמש את הקהילה החרדית בברוקלין, 27 במרץ 2020 (צילום: AP\ ג'ון מינצ'ילו)

על רקע הרחובות הריקים, נראה כעת שהמסר להישאר בבתים הגיע ליעד – ברובו. יש עדיין תקריות בהן אנשים לא מיישמים ריחוק חברתי. ב-30 במארס, ג'וזף ניומן, שמת מפצעים שנגרמו באירוע דקירה המוני במונסי בדצמבר האחרון, נקבר בבית העלמין ויז'ניץ בספרינג ואלי. בעוד שאבלים רבים עמדו במרחק ושמרו על ריחוק חברתי, עשרות גברים צולמו כשהם עומדים כתף לכתף ליד הארון שלו.

גם הקהילה המנותקת של חסידות סאטמר המתגוררת בקריית יואל, במרחק 55 מייל מצפון לעיר ניו יורק, התמהמה בהפנמת הנחיות הריחוק החברתי. רק בשבוע שעבר מנהיגיה סגרו את כל בתי הספר, בתי הכנסת והמקוואות.

במקביל, ארגונים חרדיים כמו "אגודת ישראל של אמריקה" ממשיכים להעביר בנחישות את המסר על כך שאנשים חייבים לציית להנחיות שירותי הבריאות. עבור אלו שנמנעים לחלוטין מרשתות חברתיות, יש קווים חמים בטלפון, כמו גם רכבים הנעים בשכונות עם רמקולים. "ברוב המקרים, זה עובד", אומרת לזמן ישראל לאה זגלבאום, סגנית נשיא הארגון. "אני מודעת לכמה מניינים בתפילה שהתקיימו בשבוע שעבר, ומספר קבוצות ספונטניות שערכו תפילות במרחק פיזי גדול ברחובות או בחצרות, אבל זה היה נראה כמו חלק מתהליך של דעיכה".

לפני התפרצות הקורונה, חתונות חרדיות כאן כללו לרוב 400 עד 500 אנשים. כעת הן נערכות בחצרות אחוריות וחניונים, בזמן שהמשפחה המורחבת מצטרפת דרך שיחת זום. בשכונה אחרת, הועברה ההזמנה ל"שלום זכור", התאספות לקבלת בן זכר. היא נחגגת באופן מסורתי בערב שבת עם בירה וחומוס. אלא שעכשיו, עם הריחוק החברתי, האב החדש שלח בירה וגרגירי חומוס באריזות אישיות, כך שהמשפחה והחברים שלו יוכלו לציין את האירוע בבתים שלהם.

"בהתחלה היה הרבה בלבול בנוגע למה שאפשר לעשות, אבל אנשים קולטים את המסר. ליותר אנשים יש וואטסאפ וטוויטר ממה שאתם חושבים. ועצוב להגיד, אבל גם ריבוי מקרי המוות סייע להעברת המסר בקהילה"

בחלק מהשכונות, אנשים מתפללים לבד במרפסות שלהם, אבל משום שכולם במרפסת באותו זמן, יש תחושה של יחד, אומרת אבי סטיין, שנולדה וגדלה בקהילה חסידית בוויליאמסבורג. סטיין אמרה לי כי "אפילו האנשים הספקניים ביותר מאמינים", בצורך בריחוק חברתי. "יש אנשים בשוליים שלא עומדים בהנחיות, כמו בכל קבוצת אנשים, אבל רוב הקהילה החסידית מקשיבה לחוקים".

על אף שסטיין עזבה את הקהילה לפני מספר שנים, היא עדיין בקשר עם חלק מבני משפחתה. לאחרונה, הם אמרו לה כי אנשים שהתעלמו בהתחלה מהנחיות הריחוק החברתי, במיוחד בחג הפורים, פועלים כעת על פי ההנחיות. בעבר, ראיינתי את סטיין על הדרך הארוכה שעשתה ועל שינוי המין שעברה.

אבי סטיין, פעילה טרנסג'נדרית ורב חסידי לשעבר, מדברת על טרנסג'נדריות בקבלה ב-limmud FSU באוקלנד, קליפורניה (צילום: יקרטרינה אפימובה)
אבי סטיין, פעילה טרנסג'נדרית ורב חסידי לשעבר (צילום: יקרטרינה אפימובה)

הרב אהרון רסקין מקהילת "בני אברהם" אמר לי כי קהילת חב"ד שלו בברוקלין הייטס מצאה דרכים חדשות וחדשניות להישאר מחוברת, למרות שחבריה נמצאים במנותק אחד מהשני. חלקם משתמשים בזום לשיעורי תורה, אחרים לנסיבות עגומות יותר כמו שיחות ניחום אבלים. אבבל גם רסקין מוטרד מהאנטישמיות הגוברת בעקבות התפרצות המחלה. "תקופה מצערת זו של אפלה יכולה לתת לנו הזדמנות להתגבר על הבעיות האינדיבידואליות שלנו ולהסתכל על העולם ברמה הגלובלית, כך שנוכל להתאחד למען מטרה טובה יותר", הוא אומר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לצערנו מפקד כיבוי האש צודק החרדים הם קהילה מלוכלכת, לא שומרים על היגיינה, חיים כמו עכברושי ביבים, מתנהגים ומתקהלים כמו ג'וקים. אולי חלק קטן מאוד לא, אבל יוצא מהכלל מעיד על הכלל. לא הכל... המשך קריאה

לצערנו מפקד כיבוי האש צודק
החרדים הם קהילה מלוכלכת, לא שומרים על היגיינה, חיים כמו עכברושי ביבים, מתנהגים ומתקהלים כמו ג'וקים. אולי חלק קטן מאוד לא, אבל יוצא מהכלל מעיד על הכלל.
לא הכל זו אנטישמיות, לפעמים אנחנו פשוט מביאים את זה על עצמנו.
החרדים מסביב לעולם, גם באנגליה גוררים אותן תוצאות.
לא סתם שונאים אותנו, החרדים גרמו מאז ומעולם לשנאת יהודים, זו לא אנטישמיות זו שנאת יהודים, שאתם אלו שגורמים לה, ולכן, בסוף העם בישראל יתקומם עליכם, וכל האיומים שלכם לשתק את מד"א לא יעבדו, הערבים יקחו את מקומכם, הרוסים יקחו את מקומכם, ואתם תישארו לגווע ברעב שלכם בבני ברק, כשכל העסקנים ששמתם בכנסת יסולקו משם, שגיטאות מסביב לעולם יקומו וגם כאן בישראל.
עכברושים עוכרי ישראל ואנטישמים שאתם.
תתביישו!

עוד 815 מילים ו-2 תגובות
סגירה