בעקבות חשיפת אי סדרים במיליונים בתלמה ילין: מנהל התיכון יוצא לשבתון

פרסום ראשון משה פילוסוף, מנהל בית הספר התיכון תלמה ילין בגבעתיים, הודיע במפתיע על יציאתו לשנת שבתון מניהול בית הספר ● זאת, אחרי חשיפת זמן ישראל כי גירעון של 2 מיליון שקל וגביית יתר של אלפי שקלים הביאו הורים ובוגרים לשגר למשרד החינוך עצומה הקוראת להחליף את הנהלת המוסד, "שכשלה בכל מובן" ● ועד הפעולה של תלמה ילין: "יקשה עליו לשוב לניהול בית הספר בשנה שלאחר מכן"

תלמה ילין
תלמה ילין

בשבועות האחרונים נחשפה בזמן ישראל מסכת של אי-סדרים חמורים סביב אופן גביית כספי ההורים בבית הספר התיכון ע"ש תלמה ילין בגבעתיים, וכן גירעון מצטבר בגובה של כ-2 מיליון שקל. ממצאים אלה הציבו סימן שאלה לגבי יכולתו של בית הספר הייעודי להוסיף ולהתקיים, ועוררו תרעומת בקרב הורי התלמידים על מאות אלפי שקלים שנגבו מהם באופן בלתי-תקין וללא סמכות.

אבל, בימים האחרונים הודיע במפתיע משה פילוסוף, מנהל בית הספר התיכון הייחודי בגבעתיים, על יציאתו לשנת שבתון מניהול בית הספר. עד לאחרונה הצהיר פילוסוף כי בכוונתו להמשיך ולנהל את בית הספר גם בשנה הבאה, ואף הציג בפני ההורים תכניות לשנת הלימודים הבאה.

מקורבים לבית הספר העריכו כי הצעד הזה של פילוסוף נבע בראש ובראשונה מתוך רצונו של ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, להרגיע את הרוחות בתלמה ילין, שמנוהל על ידי עיריית גבעתיים באמצעות עמותה עירונית. לדבריהם, קוניק העריך בשיחות פרטיות כי פילוסוף לא ימשיך לנהל את בית הספר בשנה הבאה.

הורים בוועד הפעולה של תלמה ילין, שהוקם כדי להילחם נגד פעולות ההנהלה בתחום הכספים, הביעו קורת-רוח מההודעה של פילוסוף, והעריכו כי יקשה עליו לשוב לניהול בית הספר בשנה שלאחר מכן.

מנהל בית ספר תלמה ילין, משה פילוסוף (צילום: צילום מתוך תוך סרטון שהכינו סטודנטים של המגמה לקולנוע)
מנהל בית ספר תלמה ילין, משה פילוסוף (צילום: צילום מתוך תוך סרטון שהכינו סטודנטים של המגמה לקולנוע)

"ניהול כספי בזבזני ורשלני"

לפני כחודש שלח ועד הפעולה עצומה בחתימת כ-650 הורים, תלמידים ובוגרי בית הספר, למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, ובה דרשו את החלפת ההנהלה "אשר כשלה בכל מובן", וכן את התערבותם המידית של משרד החינוך והעירייה.

"בית הספר נמצא בגירעון עצום שנוצר באופן עקבי בארבע שנים של ניהול כספי רשלני ובזבזני, וממשיך לגדול גם השנה", טענו בעצומה ההורים והבוגרים.

בתחקיר זמן ישראל נחשף כי בקיץ האחרון הורה בית הספר להורי תלמידי התיכון לשלם יותר מ-12 אלף שקל לשנה עבור לימודי אמנות ייעודיים, על אף שמשרד החינוך אישר גבייה של חצי מהסכום בלבד. גם כאשר נחשף על ידי ההורים כי הגבייה אינה תקינה, התעקשה ההנהלה על המשך גביית היתר.

בתחקיר זמן ישראל נחשף כי בקיץ האחרון הורה בית הספר להורי תלמידי התיכון לשלם יותר מ-12,000 שקל לשנה עבור לימודי אמנות ייעודיים, על אף שמשרד החינוך אישר גבייה של חצי מהסכום בלבד

רק לאחר שבועות של מאבקים ובהתערבות משרד החינוך, נקבע סכום ביניים של 9,500 שקל. אבל בינתיים כבר החל "מרד תשלומים" ועשרות הורים לתלמידים בבית הספר, סירבו לשלם את הסכום המלא עד שתוסדר סוגיית גביית היתר.

ההורים לא הסתפקו בכך, ובשבועות האחרונים אף החלו לבחון פנייה לערכאות משפטיות בתביעה להשבת הכספים.

תלמה ילין
תלמה ילין

העימות בין ההורים להנהלה החמיר לאחר שהתגלה כי ביה"ס לא מקפיד על הפרדה בין חשבונות המוסד לבין חשבונות ההורים, כנדרש בכללי משרד החינוך. כספי ההורים מוגדרים כ"כספים צבועים" שאמורים ללכת רק לפעילויות ייעודיות – במקרה זה לימודי אמנות, מוזיקה, קולנוע, מחול או תאטרון. עם זאת בדיקה העלתה כי תשלומיהם מממנים שורה ארוכה של פעילויות וציוד, שאינם ייעודיים, כמו תפעול מזגנים, מחשוב ושמירה, בגובה של מאות אלפי שקלים.

החשבונות הופרדו לאחר שההורים מחו, אבל אז התגלה כי קופת בית הספר נותרה ריקה, וכדי לשלם למורים את שכרם נאלץ ועד ההורים לתת "הלוואה". לפחות במקרה אחד התברר כי כספים שהוצאו מחשבון ההורים נעשו ללא ידיעתם וללא חתימת נציגיהם, בניגוד להוראות החוק.

הגירעון החריף בבית הספר, של כ-2 מיליון שקל, העלה חשד כי חלק מהכסף שנגבה שלא כדין מופנה לכיסוי הגירעון, במקום לפעילויות האמנות הייעודיות. ואכן, מסמכים פנימיים של העמותה שחשפנו מעידים כי הייתה כוונה כזאת.

תלמה ילין
תלמה ילין

מתקנים מוזנחים בבית הספר

הבורות העמוקים בתקציבי בית הספר מונעים במשך שנים את שיפוץ מתקניו. ההזנחה המתמשכת של המבנים בתלמה ילין, מחדדת את הפער הגדול בין תדמיתו של בית הספר כמוביל בתחום האמנויות וככזה השואב תלמידים מוכשרים באמנויות מכל רחבי הארץ, לבין התשתיות הירודות והמחסור בציוד.

לאורך כל המשבר התעקשה הנהלת בית הספר שכל הפעולות שנעשות על ידה תקינות, ונעשו בשקיפות מלאה. ואולם בשיחות עם ההורים, התקשו מנהל בית הספר וראשי העמותה העירונית, לספק תשובות לשאלות המטרידות כמו לאן הולכים הכספים, מדוע הוסתרו הנחיות הגבייה של משרד החינוך, ומדוע לא הופרדו חשבונות ההורים מחשבונות ההנהלה.

תלמה ילין
תלמה ילין

בפגישה שהתקיימה לפני כחודש וחצי עם הורי מגמת האמנות החזותית, הגדולה מבין מגמות בית הספר, הביע פילוסוף ביטחון כי עיריית גבעתיים תסגור את הגירעון ההולך ומתרחב, ואף תמשיך להפעיל את בית הספר גם בשנה הבאה.

עם זאת, עוד קודם לכן אמר קוניק כי הוא שוקל לבחון את סגירתו או העברתו של בית הספר לעיר אחרת, שכמחצית מתלמידיו מגיעים מערים אחרות.

רן קוניק (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
רן קוניק (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

על אף שעיריית גבעתיים מפעילה את בית הספר בתחומי שיפוטה העירונית, ומאפשרת לו להשתמש במתקניה, השתתפה העירייה במימון בית הספר רק בסכומים זעירים לאורך השנים האחרונות, כ-150 אלף שקל בשנה, מתוך תקציב של כ-18 מיליון שקל.

נראה כי לנוכח עזיבתו המסתמנת של המנהל, תאלץ העירייה להכניס את היד לקופה, ולסתום את הגירעון של בית הספר, כדי להמשיך את הפעלתו כאחד המוסדות הוותיקים והמוכרים של העיר גבעתיים, גם בשנים הבאות.

ממנהל בית הספר ומעיריית גבעתיים לא נמסרה תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כמה זבל בכתבה אחת. איזה ניסיון נואש ליצור תמונה מזעזעת של בית הספר. תמונות מפסטיבל האומניות שהיה השנה כמו בכל שנה לא שמתם כאן בכתבה נכון? איזה קטע. ושל בניין האומנות החזותית והמחול החדש... המשך קריאה

כמה זבל בכתבה אחת. איזה ניסיון נואש ליצור תמונה מזעזעת של בית הספר. תמונות מפסטיבל האומניות שהיה השנה כמו בכל שנה לא שמתם כאן בכתבה נכון? איזה קטע. ושל בניין האומנות החזותית והמחול החדש והמשופץ? גם לא? אולי של המדשאה החדשה? מעניין. אתם פשוט זבל.

עוד 724 מילים ו-1 תגובות
סגירה