נוהר בשארי (צילום: אורי בשארי)
אורי בשארי

גננת ניסתה לפתוח פעוטון לילדי עובדי החירום - ואז התחילה הביורוקרטיה

גננת מבית נקופה ביקשה לפתוח משפחתון לילדי עובדי מערכת הבריאות וענפים חיוניים נוספים ● הצו שניתן לפני שבועיים איפשר לפתוח פעוטונים בכפוף להיתר בכתב, אז הגננת פנתה לקבלתו - וטורטרה ללא תשובה בין משרדי הממשלה ● בינתיים שונו הנהלים, כך שהצורך באישור התייתר - אבל הפקידים לא סיפרו על כך לגננת ● והילדים? הם בינתיים בבית ● סיפור קטן על מצוקה גדולה

נוהר בשארי, גננת ממושב בית נקופה הסמוך לירושלים, מפעילה את הפעוטון "קסם של גן" במושב. הפעוטון שייך לעמותת "עת ילדות", ובשל מצב החירום הוא נסגר. ואולם חלק מההורים, שעובדים בעבודות חיוניות, ביקשו ממנה להמשיך להפעילו.

"אחרי שהפעוטון נסגר, פנו אלינו שישה זוגות הורים, וביקשו שנפתח אותו מחדש בשבילם", מספרת בשארי. "כל בני הזוג שפנו אלינו עובדים בעבודות חיוניות – אחת עובדת סוציאלית, אחד בבנייה, אחד בחקלאות – ואין להם פתרון לילדים. כמובן שהסכמנו לבקשה, והצענו להם שנפעיל את הפעוטון בהתנדבות".

הפעוטון מופעל במבנה ששייך ליוסי פלדמן, מדליק משואה שהקים את בית ספר השדה הראשון ואת המועצה לשימור אתרים. "כאשר פלדמן שמע על היוזמה שלנו, הוא הסכים מיד שנפעיל את הפעוטון בינתיים, בלי לשלם לו שכר דירה".

מאז, הגננת ומנהלת העמותה מטורטרים בלך ושוב אינסופי, בין משרדי הממשלה הרלוונטיים. הצו שפורסם ב-15 למרץ חייב את מי שמבקש לפתוח מסגרת כזאת לקבל אישור ממשרד העבודה והרווחה.

הצו תוקן ב-29 במרץ והושמט ממנו הצורך בקבלת אישור. עם זאת הגננת, העמותה, ההורים וגם הפקידים שנתנו להם מענה, לא היו מודעים לכך.

אחד מזוגות ההורים שהיו יכולים ליהנות מהפעלת הגן הם דנה ויזהר בירן, פסיכולוגים בבית חולים ובקופת חולים בהתאמה והורים לשני ילדים קטנים, שעובדים גם בהסגר. "שנינו עובדים בעבודות חיוניות, וכשאנחנו קמים בבוקר אנחנו לא יודעים איפה יהיו הילדים שלנו היום, ואיך נגיע לעבודה", סיפרה דנה.

"אנחנו מקמבנים ומטרטרים את הילדים בין פתרונות. כרגע אני בעבודה והם עם אחי. רוב הימים אני פשוט נשארת איתם בבית ולא מגיעה לעבודה שלי. אני מחכה כבר שיאשרו לנוהר להפעיל את הפעוטון".

גן ילדים, ארכיון; אין קשר בין הצילום לבין הדיווח (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, ארכיון; אין קשר בין הצילום לבין הדיווח (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הבטיחו שיחזרו אלינו

בשארי קראה שהצו קובע כי משרד העבודה והרווחה הוא זה האחראי לאשר את הפעלת המסגרות החינוכיות לילדי עובדים חיוניים. "התקשרנו למשרד", מספרת בשארי, "בהתחלה אמרו לנו שיעבירו את הפנייה שלנו לאדם בכיר יותר שיחזור אלינו. כשלא חזרו, התקשרנו שוב, ואמרו לנו לפנות למשרד הבריאות. אמרנו להם שזה באחריות משרד הרווחה, ואפילו הקראנו להם את הצו, אבל הם התעקשו.

"פנינו גם למוקד משרד הבריאות 3 פעמים. בפעם הראשונה אמרו לנו שהנושא בדיונים. איזה דיונים? יש צו! ביקשו שנתקשר למחרת, התקשרנו. הפקידה שענתה לנו לא הבינה על מה אנחנו מדברים, והשיחה לא התקדמה לשום מקום.

"בפעם השלישית שהתקשרנו, הפנו אותנו במשרד הבריאות בחזרה למוקד של משרד העבודה והרווחה, שבכלל לא ידענו על קיומו. התקשרנו למוקד הזה של משרד העבודה והבטיחו לנו שיחזרו אלינו".

במקביל לפניות הטלפוניות, פנו הגננת ומנהלת העמותה בכתב לשר העבודה והרווחה אופיר אקוניס ולמנכ"ל המשרד אביגדור קפלן – אך לא קיבלו שום מענה.

"פנינו למוקד משרד הבריאות שלוש פעמים. בפעם הראשונה אמרו לנו שהנושא 'נמצא בדיונים'. איזה דיונים? יש צו! הפקידה שענתה לנו בפעם השנייה לא הבינה על מה אנחנו מדברים, והשיחה לא התקדמה לשום מקום"

כאמור, מהצו המתוקן שפורסם השבוע הושמט הסעיף המחייב את מפעיל הפעוטון לבקש היתר ממשרד העבודה והרווחה להפעלתו.

ואולם, בצו החדש לא נכתב שאין צורך בהיתר. חלק מהשיחות שבשארי ניהלה עם פקידי משרד הבריאות והעבודה התקיימו אחרי שהצו תוקן – אבל לפי התשובות שמסרו הפקידים, נראה שהם עצמם לא היו מודעים לכך.

אתמול (ד') פנינו לדוברת המשרד, שרונה מן, וביקשנו את תגובתה על הסחבת הביורוקרטית. הדוברת הבהירה לזמן ישראל כי במסגרת הצו החדש אין שום צורך בהיתר בכתב כדי לפתוח את הגן. מסרנו על כך לגננת, והיא נערכה לפתיחת הגן.

ואולם, היום התקשרו אל הגננת ממשרד העבודה, והורו לה שלא לפתוח בינתיים את הגן. כשאמרה לפקידים על הנוהל החדש הם אמרו שהוא אינו מוכר להם.

כעת ביקשו מהם במשרד העבודה לפנות למשרד הבריאות – ומשם שלחו אותם בחזרה למשרד העבודה. שם הפנו אותם ללשכת התעסוקה, כדי לבקש שיכירו בגן כ"מקום עבודה חיוני", אבל במוקד לשכת התעסוקה אין מענה בשל העומס.

"יש בארץ אלפי משפחתונים שיכולים לתת מענה לעשרות רבות של הורים שחייבים לצאת לעבודה חיונית, ונשארו ללא פתרון לפעוטות", אומרת בשארי.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "משרד הבריאות אישר השבוע פתיחת מסגרות לילדים שהם עובדים חיוניים, עד 6 ילדים במסגרת. מדובר על מעונות ומשפחתונים שירצו לפתוח. כך שאם הם עומדים בהגבלות של משרד הבריאות הם יכולים, ואין צורך לקבל אישור". תגובת משרד הבריאות לא התקבלה.

עוד 619 מילים
סגירה