"המאבק במגפה ייקח חודשים, אם לא שנים"

ראיון ד"ר אן שוחט שותפה כעת להובלת המאבק האמריקאי במגפת הקורונה, אחרי ששימשה בעבר השראה לסרט הוליוודי על התפרצות מגפות ● בראיון לזמן ישראל היא מספרת על ההיערכות הנרחבת בארצות הברית המדממת, ועל התרומה של מנהגים דתיים עתיקים להישמרות מהנגיף הקטלני, ומנסה להעריך מתי העולם יוכל לשוב לשגרה

הנשיא דונלד טראמפ מקשיב לדבריה של אן שוחט, סמנכ"לית בכירה במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה בבית הלבן, 26 בפברואר 2020 (צילום: איי-פי/אוון ווצ'י)
איי-פי/אוון ווצ'י
הנשיא דונלד טראמפ מקשיב לדבריה של אן שוחט, סמנכ"לית בכירה במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה בבית הלבן, 26 בפברואר 2020

במהלך יותר מ-30 שנות עבודתה במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), ד"ר אן שוחט סייעה בתגובות חירום למגפות שונות, מהסארס ועד H1N1. אבל שוחט, יהודייה אמריקאית המשמשת כסמנכ"לית בכירה של ה-CDC, סבורה שמגפת קוביד-19 הנוכחית היא חסרת תקדים. "זו ללא ספק התגובה הרחבה ביותר למחלה שהייתי מעורבת בה אי-פעם", אומרת שוחט לזמן ישראל.

נכון ל-5 באפריל בצהריים (שעון ישראל) אובחנו בארצות הברית מעל 311,000 חולי קורונה ויותר -8,400 בני אדם מתו שם בעקבות ההידבקות בנגיף.

במסגרת תפקידה של שוחט ב-CDC, היא מסייעת בתיאום תגובתה של הסוכנות לקוביד-19 במישורים הפדרלי, הארצי והמקומי. הדבר כולל מניעה ותגובה, ניהול חירום, מחקר ופיתוח וכן את הזירה הבינלאומית וביטחון המולדת, היא אומרת.

במישור הפדרלי, CDC עובדת עם הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום ועם מחלקת הבריאות ושירותי האנוש, ששוחט מקבילה אותה למשרד הבריאות הישראלי. מנהל ה-CDC, רוברט ר' רדפילד, הוא חבר בכוח המשימה של הבית הלבן למאבק בקורונה, שמוביל משרדו של סגן הנשיא מייק פנס.

שוחט אומרת ש-CDC מספקת "תמיכה חזקה", הכוללת סיוע פיננסי, חומרי וטכני, לממשלי המדינות, שמובילים בעיקרו של דבר את קבלת ההחלטות. "אנחנו משאירים בידי כל מדינה את ההחלטה או הסמכות", היא אומרת לי בראיון הטלפוני. "התיאום הוא הכרחי וממשיך להיות בעדיפות עליונה".

שוחט מתארת את ה-CDC כ"ארגון ייחודי מאוד בארצות הברית". בעשור האחרון היא שימשה פעמיים כממלאת מקום המנהל שלו, מינואר עד יולי 2017 ובפברואר-מרץ 2018. היא גם אדמירלית משנה בדימוס.

"בין שכממלאת מקום המנהל ובין שבתפקידי הקבוע כסמנכ"לית בכירה, אני מאוד גאה בסגל שלנו, במומחים שיש לנו, באופן שאנחנו עובדים ביחד כצוות", היא אומרת, ומונה שיתופי פעולה שהתקיימו בעבר למאבק בנגיפי הזיקה, האבולה והשפעת, וכמובן, בקוביד-19. במהלך כל אלה, היא והצוות שלה "עובדים ביחד ומגנים על האומה שלנו", לדבריה.

שוחט אומרת שהרקע היהודי שלה "ללא ספק השפיע על התשוקה שלי להשכלה". בשנות ילדותה והתבגרותה, לדבריה, "השורשים המשפחתיים היו מאוד תומכים".
חלום הילדות שלה היה להיות רופאה. "בהתחלה רציתי להיות רופאה כללית שמקבלת מטופל אחד בכל פעם", היא מספרת.

אבל ב-1988 היא הצטרפה ל-CDC והשתתפה בתכנית הנקראת "שירות הביון האפידמיולוגי", אשר כוללת תקופת הכשרה של שנתיים. שנים לאחר מכן, השחקנית זוכת האוסקר קייט וינסלט התייעצה איתה לגבי אותה תכנית לצורך פיתוח דמותה לסרט "התפשטות" מ-2011, שבו היא גילמה אפידמיולוגית ב-CDC המסייעת בתגובת החירום למגפה חדשה ומאיימת. "אמרתי בזמנו שהסרט ממש ראליסטי", אומרת שוחט, ומוסיפה שלמרבה הצער הוא מזכיר את מגפת הקורונה.

במהלך הקריירה שלה, שוחט שירתה כראש ענף מחלות נשימתיות של ה-CDC מ-1988 ועד 2005, ולאחר מכן ניהלה את המרכז הלאומי שלו לחיסון ולמחלות נשימתיות מ-2006 ועד 2015. מספטמבר 2015 היא מחזיקה בתפקידה הנוכחי.

עבודתה הובילה אותה למקומות רבים מסביב לעולם. היא הייתה בבייג'ין במהלך ההתמודדות הרב-מדינתית עם מגפת הסארס בשנת 2003, ומאמציה המאוחרים יותר למאבק באבולה הובילו אותה לסיירה לאון ולרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. ועדיין, ההתמודדות עם מגפת הקוביד-19 עולה על הכול.

"אני חושבת שזה מפני שמדובר בנגיף חדש מאוד שמחולל את המגפה", אומרת שוחט. "אין לנו תרופות מיוחדות, או חיסון". מה שמוסיף עוד לקושי, לדבריה, הוא ש"ראינו איך הנגיף יכול להתפשט עוד לפני שמגלים תסמינים. זה די מאתגר להיות חלק ממשפחת ה-CDC בתקופה הזאת.

ועדיין, היא אומרת, "כולם יכולים למלא תפקיד במלחמה בנגיף". שוחט מסבירה ש"בארצות הברית אנחנו יכולים לצמצם את התפשטות המגפה באמצעות הגנה על אנשים אחרים, על הקשישים. אנשים מבוגרים עלולים להיות בסכנת חיים גבוהה". עם זאת, לדבריה, "גם צעירים מסוגלים לפתח מחלה מסכנת חיים".

"אנחנו יכולים לחבור יחד כדי לעזור לכולם", היא אומרת. היא מעירה גם כי "חשוב לזכור להימנע מתיוג אנשים. במסורת היהודית, ההיסטוריה שלנו מלאה בפחד מפני הזר. הרבה פעמים היינו הזרים במקומות שונים, יהודים בגולה.

"חשוב במהלך המגפה להימנע מלתייג קבוצה מסוימת – מטיילים, מהגרים, אוכלוסיות מסוימות בקהילה שלנו, כל אחד במצב הזה. הנגיף לא עושה הבחנות. אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי להילחם בו", היא אומרת.

"חשוב במהלך המגפה להימנע מלתייג קבוצה מסוימת – מטיילים, מהגרים, אוכלוסיות מסוימות בקהילה שלנו, כל אחד במצב הזה. הנגיף לא עושה הבחנות. אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי להילחם בו", היא אומרת

היא מפצירה באנשים: "עזרו לשכנים שלכם. דאגו לקשישים בקהילה שלכם. הימנעו מהתקהלות בקבוצות גדולות. רחצו את הידיים לעתים קרובות. הישארו בבית אם אתם חולים. הישמעו לרשויות המקומיות".

שוחט אומרת שב-CDC "אנחנו מזכירים לאנשים להימנע ממגע גופני או חברתי רב", וממליצה לשמור על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם.

אדמירלית משנה אן שוחט, מנהלת המרכז הלאומי לחיסון ולמחלות נשימתיות של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, מעידה בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ב-10 בפברואר 2015, בשימוע של ועדת הבריאות, החינוך, העבודה והפנסיה של הסנאט לבחינת הופעתן המחודשת של מחלות הניתנות למניעה על ידי חיסון (צילום: איי-פי/ג' סקוט אפלווייט)
אדמירלית משנה אן שוחט, מנהלת המרכז הלאומי לחיסון ולמחלות נשימתיות של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, מעידה בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ב-10 בפברואר 2015, בשימוע של ועדת הבריאות, החינוך, העבודה והפנסיה של הסנאט לבחינת הופעתן המחודשת של מחלות הניתנות למניעה על ידי חיסון (צילום: איי-פי/ג' סקוט אפלווייט)

חלק מהמדינות בארצות הברית הורו לתושביהן להישאר בבתים, דבר שמשפיע על שירותי הדת שם, שחלקם מתבצעים כעת אונליין. "תמיד חשבתי שיש היגיון בהרבה מהמנהגים היהודיים מבחינת היגיינה או בריאות הציבור", היא אומרת.

"במידה מסוימת, כללי הכשרות, הכנת הבשר והלכות השחיטה קשורים לבטיחות באוכל. יש הקפדה על רחיצת ידיים בכמה דתות, וזה מנהג טוב. אנחנו מנסים להבטיח שהוא יהיה רווח יותר במהלך התפשטות מגפת הקוביד-19".

שוחט וה-CDC ערוכים להילחם בקוביד-19 זמן ממושך ככל שיידרש. "זו מגפה רצינית מאוד", היא אומרת. "אני חושבת שהמאבק בה יימשך זמן מה. בוודאי חודשים. ייתכן ששנים".

"במידה מסוימת, כללי הכשרות, הכנת הבשר והלכות השחיטה קשורים לבטיחות באוכל. יש הקפדה על רחיצת ידיים בכמה דתות, וזה מנהג טוב. אנחנו מנסים להבטיח שהוא יהיה רווח יותר במהלך התפשטות המגפה"

עוד 768 מילים
סגירה