תרמית המאה

בני גנץ (צילום: Yonatan-Sindel-Flash90)
Yonatan-Sindel-Flash90
בני גנץ

ככל שחולפים הימים התמונה מתבהרת והמציאות הרעה מתבררת: בני גנץ מעולם לא התכוון להיות ראש ממשלת ישראל. בני גנץ הונה אותנו, רימה את בוחריו ואת חברי מפלגתו. בני גנץ אינו האדם הישר שחשבנו שהוא.

כל הקלפים כבר הסתדרו לטובת גוש המרכז־שמאל. גנץ קיבל 61 המלצות ואת המנדט להרכיב ממשלה, הרשימה המשותפת כולה כולל בל"ד המליצה על גנץ לראשות הממשלה. ליברמן התפשר והיה מוכן ללכת לממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת. רק הנדל והאוזר עשו בעיות אבל היה אפשר לטפל גם בזה. הניצחון נראה ממש מעבר לפינה. ימיו של הנאשם נתניהו בשלטון נראו לקראת סופם. ואז בא המעשה המכוער והפחדני של גנץ, טרף את כל הקלפים והחזיר את כל הכוח לנתניהו.

כל הקלפים כבר הסתדרו לטובת גוש המרכז־שמאל. הניצחון נראה מעבר לפינה. ימי הנאשם נתניהו בשלטון נראו ספורים. ואז בא המעשה המכוער והפחדני של גנץ, טרף את כל הקלפים והחזיר את הכוח לנתניהו

האמת חייבת להיאמר: גם כשהאמנו לגנץ מעולם לא חשבנו שהוא המנהיג המוחלט ואין בלתו. ידענו את מגרעותיו אבל העדפנו בימים טרופים אלו להתמקד בעיקר, או במה שטעינו לחשוב שהוא העיקר, והוא יושרתו של גנץ.

סלחנו לו על ה"גמגומים", סלחנו לו על חוסר ניסיון פוליטי, סלחנו לו על עברו כרמטכ"ל, ואפילו מחלנו לו על תגובות אנמיות ומוזרות ועל טעויות ילדותיות שעשה במסעות הבחירות שלו. המצב חמור, אמרנו לעצמנו, ישראל במצב חירום, זה לא הזמן להתעקש על ניסיון פוליטי מול הפוליטיקאי הוותיק נתניהו.

ראינו את גנץ ואת תגובותיו ההססניות והמאוחרות, שלא פעם היו לא רלוונטיות ותמוהות – ובחרנו להתעלם, לעצום עיניים. בתוך הלב חשנו שגנץ לא באמת רוצה להיות ראש ממשלה, האש בעיניים לא הייתה אצלו. אבל הדחקנו את המחשבה הזאת. ימים לפני הבחירות ואחריהן הוא נפגש עם אנשי רוח ומנכ"לים למיניהם, ואנחנו תמהנו מה הדחיפות בכך ומדוע אחרי שקיבל מנדט הוא לא פועל כבר להרכבת ממשלה.

על הכול סלחנו לגנץ כי האמנו שבסופו של דבר מדובר באדם אכפתי, אוהב ישראל ובעיקר בעל מוסר, יושרה פנימית וכנות. בתמימותנו חשבנו שזה מספיק כדי להביס את הנאשם נתניהו.

אבל נפלנו בפח. כולנו. בני גנץ הערים על כולנו כאחד. איש לא ידע מה עובר בראשו ומה הוא מתכנן, איש לא תיאר לעצמו שבעוד חברי מפלגתו המורחבת מתכננים לבחור במאיר כהן ליו"ר הכנסת כדי להחזיר את הרשות המחוקקת לתפקוד עצמאי הוא עצמו מתכנן לשמש יו"ר הכנסת, לפרק את כחול לבן, לחבור לנתניהו ולשמש לו אסקופה נדרסת, סמרטוט שימושי שנזרק לפח לאחר השימוש.

על הכול סלחנו לגנץ כי האמנו שבסופו של דבר מדובר באדם אכפתי, אוהב ישראל ובעיקר בעל מוסר, יושרה פנימית וכנות. בתמימותנו חשבנו שזה מספיק להבסת הנאשם נתניהו. אבל נפלנו בפח. כולנו. גנץ הערים על כולנו

זוכרים את הרוטציה בין גנץ ללפיד? זוכרים שהרבה אנשים איימו שלא להצביע לכחול לבן בגלל אותה רוטציה ואז לפיד ויתר עליה בבחירות הקודמות כשדובר על אחדות? אז עכשיו מתברר שגנץ היה צריך לוותר, לא לפיד. גנץ היה צריך לוותר על ראשות כחול לבן לטובת יאיר לפיד. אילו עשה זאת הייתה היום ממשלה בראשות לפיד.

המעשה שעשה גנץ לא יסולח. אין מדובר רק בפחדן מוג לב שנבהל מעצמו וברח, אין מדובר באדם שקלט מה עומד לקרות וקיבל פיק ברכיים. מדובר בדבר חמור וקשה הרבה יותר. מדובר בנוכל רמאי שתכנן את צעדיו בקפידה מתחת לפני השטח. לא אגזים אם אומר שגנץ מתברר כנוכל ושקרן לא פחות מנתניהו, לפחות ממה שמתפרסם בתקשורת.

המעשה שעשה גנץ לא יסולח. הוא פירק את החלופה השלטונית היחידה לשלטונו הארוך והארור של נתניהו תמורת כלום ושום דבר. הוא חבר לנתניהו, ניהל ומנהל עימו משא ומתן ללא כוח פוליטי וללא קלפי מיקוח כלל, ונתניהו כמו נתניהו "אוכל אותו בלי מלח".

גם אם נניח – ולשם הנחה זו נצטרך לשחק לרגע אנשים תמימים מאוד על גבול הטיפשים – גם אם נניח שנתניהו יעמוד בכל ההתחייבויות שלו לגנץ ואחרי שנה וחצי גנץ אכן יהיה ראש הממשלה כאן – מה אחר כך? מה יהיה אחרי זה? איזו חלופה שלטונית תהיה כאן אחרי שלוש שנים? התשובה: לא תהיה. גנץ פורר אותה.

נתניהו יכול לסמן ניצחון על עוד יריב שלו. לקח לו קצת זמן אבל לנתניהו יש סבלנות וראייה לטווח רחוק. הוא ידע שהיום הזה יגיע, הוא תכנן אחת לאחת בקפידה יתרה את כל המהלכים לקראת היום הזה. נתניהו הצליח לפורר לא רק את כחול לבן אלא את כל מחנה המרכז־שמאל – העבודה־גשר־מרצ שמתפוררת בעצם ימינו אלה. לא בכדי תומכיו מכנים אותו קוסם.

המעשה של גנץ לא יסולח. הוא פירק את החלופה השלטונית היחידה לשלטונו הארוך והארור של נתניהו תמורת כלום ושום דבר. חבר לנתניהו, מנהל עימו מו"מ ללא כוח פוליטי או קלפי מיקוח, ונתניהו כמו נתניהו "אוכל אותו בלי מלח"

גנץ לא יהיה ראש ממשלה. גם שר בממשלתו המושחתת של נתניהו הוא לא יהיה. נתניהו יעיף אותו הרבה לפני כן. זו אינה נבואה אלא הסתכלות נכוחה במציאות נוכח ניסיון העבר.

מבחינתו של גנץ זו תוצאה מעולה, שהרי האיש מעולם לא התכוון להיות ראש ממשלה. הוא גם מעולם לא התכוון להיבחר לתפקיד כלשהו, כפי שלחש לאוזנה של מיקי חיימוביץ ביום בחירתו ליו"ר הכנסת ("מעולם כל כך לא רציתי להיבחר למשהו", ניסוח חופשי שלי מהזיכרון).

גנץ שבר את התקווה. הוא בגד באמון שלנו בו ובאמון של חברי מפלגתו בו. פתאום התברר לנו שהאיש הנחמד והחביב הזה שטוען שישראל לפני הכול אינו מי שחשבנו שהוא. גילינו שאין לו טיפת יושרה ולא שמץ של הגינות. שהרי אדם ישר והגון היה מתפטר מייד כשמרגיש שהתיק גדול עליו בכמה מידות – ומעביר את הפיקוד ליאיר לפיד.

הבעיה העיקרית אינה פניית הפרסה שגנץ עשה והסיבוב 180 מעלות בגישתו ובתפיסת עולמו, מותר לאדם לשנות את דעתו, להתחרט מסיבותיו־שלו. הבעיה העיקרית אצל גנץ היא היעדר היושרה הפנימית לבוא לחברי מפלגתו ואז לבוחריו ולומר: טעיתי, חשבתי שזה מתאים לי וגיליתי שזה גדול עליי ולכן אני פורש ומעביר את ראשות המפלגה ליאיר לפיד. אבל גנץ, כפי שנחרדנו לגלות, אינו אדם ישר.

את הנעשה אין להשיב, קל להרוס וקשה מאוד לבנות, בעיקר אמון. אפשר רק לנסות למזער נזקים. שום דבר אינו חתום עדיין, גנץ וצוותו יכולים בכל רגע לחזור בהם מההסכמות המתגבשות ומהמו"מ המתנהל – ולהעביר את הלפיד ליאיר, שהתברר כמנהיג אמיתי שלומד מטעויות ונאמן לערכיו ועקרונותיו.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
20
גנץ ואשכנזי הצילו את נתניהו במהלך מוזר ובלתי מובן. הם לא רק חברו לשחיתות ולראש ממשלה מושחת( תוך הפרת הבטחות לציבור ולציבור בוחריהם, שבחרו בהם בגלל הבטחותיהם) הם הפכו גם ליוזמי שחיתות... המשך קריאה

גנץ ואשכנזי הצילו את נתניהו במהלך מוזר ובלתי מובן. הם לא רק חברו לשחיתות ולראש ממשלה מושחת( תוך הפרת הבטחות לציבור ולציבור בוחריהם, שבחרו בהם בגלל הבטחותיהם) הם הפכו גם ליוזמי שחיתות : 1) בכך שהסכימו לחוקק חוק (אישי)שיאפשר לנתניהו ,עם 3 כתבי אישום פליליים ,לכהן כשר וכממלא מקום ראש ממשלה לאחר הרוטציה, מצב שהחוק כיום אינו מאפשר (כבר אי אפשר, במקרה הזה,לטעון שהחוק מאפשר זאת). 2) בכך שנתנו את הסכמתם להחזרת יולי אדלשטיין , שציפצף על החלטת בג"צ, לשוב ולשמש כיו"ר הכנסת.

כמה צודק כמה כואב. הייתי ימין ונשארתי ימין אך ביבי זה לא מנהיג - יותר נכון מנהיג מושחת. ראש ממשלה אמור להיות מונע אך ורק מטובת העם ותו לא, בטח לא משיקולים אישיים, לכן בחרתי כחול לבן על ... המשך קריאה

כמה צודק כמה כואב. הייתי ימין ונשארתי ימין אך ביבי זה לא מנהיג – יותר נכון מנהיג מושחת. ראש ממשלה אמור להיות מונע אך ורק מטובת העם ותו לא, בטח לא משיקולים אישיים, לכן בחרתי כחול לבן על אף דעותי הימניות. אישיות המנהיג היא קודמת לכל. ואכן עדיף כבר לפיד.

לעולם לא תהיה כאן ממשלת שמאל ותתחיל להתרגל לכך , לא טוב לך סע לברלין ,אהה אין טיסות .. מה אתה ילד ? באמת חשבת שביבי יתן לו להרכיב ממשלה , עכשיו רק נותר לנו להחליף את הרכב בגץ , מירי תטפ... המשך קריאה

לעולם לא תהיה כאן ממשלת שמאל ותתחיל להתרגל לכך , לא טוב לך סע לברלין ,אהה אין טיסות ..
מה אתה ילד ? באמת חשבת שביבי יתן לו להרכיב ממשלה , עכשיו רק נותר לנו להחליף את הרכב בגץ , מירי תטפל בלהב 433 , פסגת ההתגברות תעבור ולך ישאר לחלום שלפיד יהיה ראש ממשלה ..
תסיים את הפופקורן וצא מהסרט שאתה חי בו !!

חוץ מלרחם עליך? איך אתה יכול לתמוך, בשקרן, מסית ומשסע, רמאי, פלגן. באופן כללי מזכיר דמות משנות ה 30 של המאה הקודמת בגרמניה הנאצית ואף משתמש באותם כלים, האליטא. באמת אני מרחמת עליך תרתי ... המשך קריאה

חוץ מלרחם עליך? איך אתה יכול לתמוך, בשקרן, מסית ומשסע, רמאי, פלגן. באופן כללי מזכיר דמות משנות ה 30 של המאה הקודמת בגרמניה הנאצית ואף משתמש באותם כלים, האליטא. באמת אני מרחמת עליך תרתי משמע. מה שמפחיג הוא שהפיהרר שלך עוד יהיה ראש ממשלה ב – 2033.

אהבתי את הכתיבה הרהוטה והמשכנעת. תענוג צרוף. לקרוא ולצחוק. כנראה ששנאת ביבי כל כך עיוורה אתכם, כך שרק בדעיבד אתם מסוגלים להודות שבחרתם בגנץ גם כשידעתם שהוא לא מתאים. אבל אין לך באמת סיב... המשך קריאה

אהבתי את הכתיבה הרהוטה והמשכנעת. תענוג צרוף. לקרוא ולצחוק. כנראה ששנאת ביבי כל כך עיוורה אתכם, כך שרק בדעיבד אתם מסוגלים להודות שבחרתם בגנץ גם כשידעתם שהוא לא מתאים.
אבל אין לך באמת סיבה להיות מאוכזב ממנו. הוא עשה את הדבר הנכון בעת הזו. ישראל היא באמת לפני הכל.

אייזה כיף בתור מצביע ליכוד לקרוא את זה . הריי אנחנו אמרנו את זה בכל מערכות הבחירות .אבל אתם בחרתם ברק לא ביבי כאג'נדה ועם זה לא הולכים למכולת. נ .ב גם יאיר לפיד לא היום ראש ממשלה אם גנ... המשך קריאה

אייזה כיף בתור מצביע ליכוד לקרוא את זה . הריי אנחנו אמרנו את זה בכל מערכות הבחירות .אבל אתם בחרתם ברק לא ביבי כאג'נדה ועם זה לא הולכים למכולת.
נ .ב גם יאיר לפיד לא היום ראש ממשלה אם גנץ היה מוותר על הרוטצייה.העם מאס בשמאל הקיצוני שהביא את אסון אוסלו ושאר הזיות השלום עם יורשיו של חאג' אמין אל חוסייני חברו של היטלר . שלא לדבר על החזון הכלכלי שלכם שהיה הופך אותנו לוונצואלה…

צודק כל מילה אינו מתאים פתאום אפילו אברמוביץ מספר כמה אינו מתאים אפילו לרמטכל אבל אתם תמיד יודעים הכל לפני אבל מתעלמים ממציאים המצאות מאמינים באים גורמים נזקים קשים ואסונות ומחכים שיגי... המשך קריאה

צודק כל מילה אינו מתאים פתאום אפילו אברמוביץ מספר כמה אינו מתאים אפילו לרמטכל אבל אתם תמיד יודעים הכל לפני אבל מתעלמים ממציאים המצאות מאמינים באים גורמים נזקים קשים ואסונות ומחכים שיגיעו הספרדים ויתקנו אחרינו ואחר כך מחפשים או ממציאים איסה סיפור בכדי להאשים אותם מה אנחנו טועים הם ושוב פעם ממציאים המצאות ומאמינים בהם ואז מה הכתובת היתה על הקיר איך עבדו עלינו איך לא ראינו ונתנו לזה לקרות זה אתם ןלעולם לא תלמידו היום דיברתי עם ערבי הוא אמר לי אתה בטוח ביבי עניתי נכון הוא ענה גם אנחנו הערבים צריכים לבחור כמוכם וללכת איתכם כי אין לנו חשבונות איתכם

גיבוב של שטויות בלי גנץ אין אלטרנטיבה הנין של ביבי עם תמונה של ביבי ינצח כל לפיד או בוגי חוץ מלהיות אנטי אין להם שום אאורה לתת לכם העם הוא חכם יש לו אולי פחות השכלה אבל יש להם חוכמת ההמ... המשך קריאה

גיבוב של שטויות בלי גנץ אין אלטרנטיבה הנין של ביבי עם תמונה של ביבי ינצח כל לפיד או בוגי חוץ מלהיות אנטי אין להם שום אאורה לתת לכם העם הוא חכם יש לו אולי פחות השכלה אבל יש להם חוכמת ההמונים בת חמשת אלפים שנה והם מזהים מנהיגים כמו בגין אריאל שרון רבין ביבי וגנץ הבא בתור לא משנה באיזה הרכב מפלגתי או רמת גימגום גנץ לומד מהר תוך כדי תנועה עושה טעויות בתום לב אבל אף אחד לא יכול להגיד שהוא לא פועל לטובת העם כרגע אחרי ביבי גנץ הוא העתיד של מדינת ישראל והעם מאוד חכם חוכמת העם היהודי

אז מה היית עושה עם הנדדל והאוזר ? היית מסתדר ? איך מסתדר עיתונאי קטן. היית קושר אותם או יורה כדור ברגל או אולי מבקש מאמא שתשכנע אותם . אתם בשמאל אכולי שינאה ולעולם לא תוכלו לשלוט . אנחנ... המשך קריאה

אז מה היית עושה עם הנדדל והאוזר ? היית מסתדר ? איך מסתדר עיתונאי קטן. היית קושר אותם או יורה כדור ברגל או אולי מבקש מאמא שתשכנע אותם . אתם בשמאל אכולי שינאה ולעולם לא תוכלו לשלוט . אנחנו בוחרים בליכוד כי הוא לא יעשה שירקה עם המשותפת את טחמכ כמעט הייתה ממשלת גנץ לא הזכרת שבתוך כחול לבן היו התנגשויות על הדרך. זאת לא מיפלגה זה אוסף של אנשים שהמוטו שלהם רק לא ביבי לך חפש את החברים שלך יאיר. הכתבה לא מדברת אמת הכתבה מחכה למחמיאים שיחמיאו לך. אתם לעולם תהיו בצד כי רוב העם לכ מחזיק בכם. תהיה הוגן. כמו הבכיר בישראל ביתנו שמפרסם היום שלולא ליברמן שהיה מונע משנאה אישית הם כבר היו בממשלת ימין עם ביבי. על מה אתה מדבר 61. יש לכם 61 בלי שום אידיאולוגיה משותפת. רק לא ביבי שנשענת על כרעי תרנגולת. לך חפש תחברים שלך

יאיר, כתבת פוסט מפורט אך מלא ארס. הגיע הזמן שתפנים אתה וכל חבר מרעייך, אנו מידת ישראל היהודית ושום ממשלה לא תקום בעזרת מפלגות קיצון ולא ציניות , זו מדינת העם היהודי וכך גם נקבע באו"ם , ... המשך קריאה

יאיר, כתבת פוסט מפורט אך מלא ארס. הגיע הזמן שתפנים אתה וכל חבר מרעייך, אנו מידת ישראל היהודית ושום ממשלה לא תקום בעזרת מפלגות קיצון ולא ציניות , זו מדינת העם היהודי וכך גם נקבע באו"ם , לכן הגיע הזמן שתפנים וכלהשמאל המדינה קמה למען העםהיהודי, נכבד אתהמיעוט בכל דרך את מהות ונישמת ארצנו. דמוקרטית, אך לא ניתן להם אפשרות להחליט עבורנו ונשצת ארצנו היחידה. אנו מדינת עם ולא מדינה ככל העמים. חג חירות שמח לכולנו ודגש על בריאות לכל אזרחי המדינה

עוד 935 מילים ו-20 תגובות
סגירה