בר סימן-טוב: ליצמן אמר לי שהוא הקפיד על ההוראות

כחול-לבן והליכוד הודיעו שהושגו הבנות והתקדמות במגעים הקואליציוניים ● הפוליטיקאים מביעים הזדהות עם החרדים, איילת שקד: הביקורת נגדם הפכה להסתה ● משרד הבריאות: "לפנות 80% ממיטות האשפוז" ● יעלון: "הבוחרים לא ציפו שנהיה חלק מחורבן הדמוקרטיה" ● משרד הבריאות מסרב לפרסם פרטי חקירה אפידמיולוגית של ליצמן

  • מחסום של מג"ב בבני ברק (צילום: גילי יערי / פלאש 90)
    גילי יערי / פלאש 90
  • חיטוי נגד קורונה בשכם (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
    Nasser Ishtayeh/Flash90
  • חיילים וצוותי מד"א ליד קניון איילון, בתחנת מעבר לפינוי חולים מבני ברק (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
  • אשה לובשת מסיכה ברחוב יפו בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
    נתי שוחט / פלאש 90
  • מחסום לאכיפת הסגר בירושלים (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
    יונתן סינדל / פלאש 90
07:28 עריכה

הבדיקה לזיהוי נגיף הקורונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתבצעה אמש, הניבה תוצאה שלילית (תקינה).

עם זאת, נתניהו יישאר בבידוד מקוצר עד יום רביעי הבא, בעקבות העובדה ששר הבריאות יעקב ליצמן נדבק במגיפה. נתניהו יצא מבידוד רק ביום שלישי האחרון.

גם שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, ראש המוסד יוסי כהן, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי וראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא נכנסו לבידוד בעקבות אבחונו של השר ליצמן כחולה קורונה.

כחלון ובאב"ד עברו גם הם אמש, כמו נתניהו, בדיקת קורונה שבה התברר שלא נדבקו במגיפה, אך בינתיים גם הם יישארו בבידוד.

נתניהו (משמאל) וליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו (משמאל) וליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
07:40 עריכה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו, התחמק הבוקר בראיון אצל נורית קנטי בגלי צה"ל מתשובה לשאלה למה החקירה האפידמיולוגית של שר הבריאות יעקב ליצמן אינה מתפרסמת – על רקע הטענה שליצמן הפר את הנחיות משרדו והשתתף באירוע רב משתתפים של חסידות גור וייתכן שבשל כך נדבק בקורונה. 

גרוטו ענה לקנטי ששאלה אותו על הסתרת החקירה: "לא מתעסק בזה. גם לגבי הפרסומים, לא יודע מה אמת ומה שקר".

גרוטו אמר באותו ראיון שבקרוב: "נגיע למצב שבתי החולים יטפלו רק בחולים הקשים". כשנשאל על בדיקות לאיתור נגיף הקורונה בבתי אבות, אמר גרוטו:
"בדיקות לא יפתרו את הבעיה בבתי אבות. ברגע שיש התפרצות, כנראה שמי שיש לו תסמינים חולה בקורונה. השאלה לאן להעביר אותם".

 

07:44 עריכה

פינוי הקשישים מבני ברק יתחיל כבר בשעות הקרובות, לפני כניסת השבת. כך הצהיר הבוקר סגן ניצב רועי ולדמן, בראיון לגלי צה"ל.

לדברי ולדמן: "בשעות הקרובות התושבים ירגישו נוכחות גבוהה של שוטרים וחיילים שיוציאו אנשים לבידוד. במקרה הזה אפשר להשתמש בכוח סביר. נסגור את בתי הכנסת והישיבות שלא ישתפו איתנו פעולה".

בני ברק ריקה בזמן הקורונה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני ברק ריקה בזמן הקורונה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
07:58 עריכה

בעקבות אישור תקנות "האזורים המוגבלים" הוצבו מהבוקר עשרות מחסומי דרכים בכל הכניסות לעיר בני ברק והיציאות ממנה. כוחות משטרה רבים בהיקף העולה על אלף שוטרים הגיעו לכניסות לעיר, ומסתייעים ברחפנים ובתצפיות לשליטה ולאיתור חריגים. תושבי העיר לא יורשו לצאת את העיר למעט במקרים מיוחדים, ספקי מזון שיטור ורפואה יוכלו להיכנס בהתאם לצורך. בינתיים, צה"ל מקים מתחם לקליטת חיילים מבני ברק בשיכון ותיקים ברמת גן.

עקב המצוקה הכלכלית הקשה שנגרמה לאוכלוסיית בני ברק מהסגר הכללי בישראל, חילק אגף הרווחה בעיריית בני ברק 4,800 מנות מזון ל-960 קשישים בעיר, שישמשו אותם בחמשת הימים הקרובים, וביום ראשון יחולקו 2,500 מנות נוספות לכ-500 משפחות לקראת החג. הן מצטרפות לכ-1,750 שחולקו שלשום על ידי חיילי צה"ל לתושבי העיר. במסגרת המבצע המיוחד סיפק משרד העבודה והרווחה לעובדים ערכות מיגון מלאות למקרה שיצטרכו להיכנס לבתים שבהם ישנם חולים מאומתים ומבודדים. המענה הטלפוני לתושבים באגף הרווחה של העירייה תוגבר בסיוע פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית.

תפילה ברחוב בבני ברק בזמן מגיפת הקורונה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
תפילה ברחוב בבני ברק בזמן מגיפת הקורונה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
10:32 עריכה

כתב עיתון "הארץ" גידי וייץ, שפרסם הבוקר טור פרשנות על מאבקי השליטה במשרד המשפטים במסגרת הרכבת הממשלה, מצטט את ראש הממשלה נתניהו, שלפי מקורותיו אמר בשיחות סגורות "בישראל אין דמוקרטיה אלא דיפ סטייט".

10:51 עריכה

שלא במפתיע, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מצטרף לקריאות להדיח את ליצמן:

10:53 עריכה

צה"ל מחלק מזון בבני ברק, ובנט מתרגש

11:50 עריכה

משרד הבריאות פרסם הבוקר נתונים חדשים שמראים את מספר האנשים שאובחנו כחולי קורונה לפי ערי מגוריהם, וממחישים את שיעורי ההדבקה הגבוהים של האוכלוסייה החרדית – וגם את האוכלוסייה בהתנחלויות, שמשתווה אליהם:

12:17 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר למשרד הבריאות הבוקר להעביר לרשויות המקומיות מידע אודות רשימת חולי קורונה וחייבי בידוד.

במשרד המשפטים מציינים כי עוד בטרם אושר הנוהל, הודיע מנדלבליט למשרד הבריאות כי "ככל שישנן פניות ספציפיות של רשויות הזקוקות למידע לתכלית של סיוע במקום בידוד חלופי, הרי שאין מניעה שמשרד הבריאות יאשר העברות מידע כאמור לתכלית זו".

במשרד המשפטים מסבירים: "הנוהל שאושר היום נועד לאזן בין הצורך הדוחק להעברת מידע לטובת סיוע לרשויות המקומיות ולתושביהן, בהתמודדות עם השלכות של נגיף הקורונה והגנה על שלום הציבור ועל בריאותו, לבין החשש מפגיעה רחבת היקף שעלולה להיגרם לפרטיותם של תושבי הרשויות המקומיות".

הנוהל גובש בסד זמנים קצר ביותר, ותוך שיתוף פעולה מלא של הייעוץ המשפטי לממשלה עם כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים – משרדי הבריאות, הפנים והרווחה, והוא מסדיר את פרטי המידע שיועבר, התכליות שהרשויות המקומיות יוכלו לעשות בו שימוש, כללים לעניין שמירת המידע וכן כללי דיווח ובקרה על מנת לוודא שלא נעשה שימוש לרעה במידע.

לפי הנוהל, העברת המידע מותרת רק לצורך סיוע של הרשות המקומית לחייבי בידוד ביתי ולבני משפחותיהם, וכן בסיוע לחייבי בידוד ביתי במציאת מקום בידוד חלופי דוגמת אכסניה המיועדת לכך.

הנוהל מבהיר שאינו מאפשר לרשויות המקומיות, לעובדיהן, למי מטעמן או לכל אדם אחר לעשות שימוש במידע שיועבר לכל מטרה אחרת ובפרט לא למטרות של ניטור חולים, התחקות אחר מסלול תנועתם, חקירות אפידמיולוגיות, אכיפת הנחיות משרד הבריאות, והזהרת הציבור.

כמו כן, הנוהל מבהיר שאינו מאפשר לרשויות המקומיות לעשות שימוש במידע לצרכי פיקוח ואכיפה של חובת הבידוד וככל שהמשטרה תזדקק לסיוע של פקחי הרשויות המקומיות היא תנחה אותם לעניין אופן האכיפה.

הנוהל הופץ לראשי הרשויות המקומיות ולמנהלי המחלקות השירותים החברתיים, וכן יפורסם כחוזר מנכ"ל משרד הפנים.

את העבודה על הנוהל הובילו המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי ועו"ד דינה זילבר, יחד עם אנשי צוותם מהמחלקות למשפט ציבורי-חוקתי ומשפט ציבורי-מינהלי בייעוץ וחקיקה.

אביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אביחי מנדלבליט (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
12:31 עריכה

משרד הבריאות הודיע באופן רשמי שלא יפרסם את החקירה האפידמיולוגית של שר הבריאות משה ליצמן שנדבק בקורונה (עם מי נפגש השר).

בהודעה שהוציא המשרד נכתב: "החקירה נוהלה על ידי מחוז ירושלים במשרד הבריאות והמפקחת האחות ליאורה וילנסקי. כלל המגעים קיבלו שיחה אישית והודעה אישית. כמו כן, בניגוד לדיווחים בתקשורת, בוצע איכון לטלפון האישי של השר, כפי שמתבצע כמעט לכל אזרח בישראל שנדבק. המקומות שבהם היה השר נכללו ברשימת המקומות שבהם היו חולים בקורונה והמגעים קיבלו הודעה אישית בדבר מגע פוטנציאלי".

שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ
שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב (במרכז) ופרופ' סיגל סצדקי, האחראית על בריאות הציבור. 4 בפברואר 2020 (צילום: פלאש90)
12:52 עריכה

השר דוד אמסלם פנה למנכ"ל ערוץ 12 ולמנכ"ל חברת החדשות בערוץ בטענה לסיקור מוטה ולא הוגן כלפי השר בשידורי קשת. "יש מי שעלול לקשר בין החלטתו שלא להעניק כסף נוסף לערוצים לבין מקלחת הצוננים לה הוא זוכה".

12:56 עריכה

"כאן רשת ב'" הציגו את פעילות כוחות הביטחון בבני ברק משתי נקודות ראות שונות: זאת של קצין בצה"ל שהשתתף בפעילות וזאת של אחד התושבים.

 

 

 

13:04 עריכה

13:06 עריכה

למרות מגיפת הקורונה – פעילי יש עתיד הפגינו היום בצהריים ליד ביתו של בני גנץ:

13:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קבע כי האחריות על הסיוע האזרחי לעיריית בני ברק תוטל מעתה על צה"ל.

עם זאת, נקבע כי האחריות לאכיפת ההגבלות תוטל על המשרד לביטחון פנים ועל המשטרה וכי האחריות על תחומי הבריאות תמשיך להיות מופקדת בידי משרד הבריאות.

נתניהו הודיע כי "יש להתכונן להפעלת מודל זה גם במקומות נוספים שעליהם ימליץ משרד הבריאות".

מדובר צה"ל נמסר כי "עוצבת האש, שתפעל בכפיפות לפיקוד העורף, תתחיל לסייע למרחב האזרחי בעיר".

בני ברק ריקה בזמן הקורונה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני ברק ריקה בזמן הקורונה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
13:41 עריכה

ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן התראיין לאולפן ynet ואמר: "90% מהסוגיות נסגרו והקמת הממשלה קרובה. אני קורא גם ל'ימינה' להצטרף".

ביטון אמר בראיון: "מה שקרה פה בעצם זה שכחול לבן הגיעה להישגים משמעותיים בשמירה על הדמוקרטיה – תיק המשפטים, וטו על חקיקה, וטו על החלטות ממשלה, וטו על מינוי שומרי סף. חלוקת התיקים גרמה למשבר בליכוד ובימינה, ראש הממשלה נאלץ לחזור הביתה לעשות סדר. אני מאמין שאם הכוונה טובה והנכונות נחושה להקים ממשלה היא תקום כבר בימים הקרובים".

לדברי ביטון: "דרשנו גם את תיק הבריאות, אבל היו לנו תיקים שהם קו אדום עליהם לא נוותר, המשפטים והביטחון למשל, שם אנחנו רואים את היתרון היחסי בשמירה על הדמוקרטיה וביטחון ישראל"

ביטון, נשאל על אי הפרסום של החקירה האפידימיולוגית של ליצמן והעובדה כי השר לא הקפיד על ההנחיות של משרדו שלו, השיב: "נראה מה יקרה עם הבריאות, אבל אנחנו מאמינים שנוכל להשפיע על המלחמה בקורונה בתוך הקבינט, בתוך הממשלה, ויכול להיות גם עם תפקיד רוחב של אחד מאיתנו בתחום הקורונה, גם בוועדת הקורונה שהקמנו. אפשר להתמודד ולסייע במאבק בקורונה לא רק כשר בריאות, למרות שביקשנו את התפקיד הזה".

"יכול להיות שזו סיטואציה שמחייבת חשיבה מחדש. בסופו של דבר ראש הממשלה וגנץ יצטרכו להחליט מה עושים עם התיק הזה. אני מאחל לליצמן בריאות, אבל יכול להיות שבשלב הזה נכון לבצע החלפה גם בתפקיד הזה".

מיכאל ביטון (צילום: Yaakov Lederman / Flash90)
מיכאל ביטון (צילום: Yaakov Lederman / Flash90)
13:46 עריכה

14:22 עריכה

ההסתדרות הרפואית בישראל הודיעה כי היא מתנגדת בחריפות להוראת משרד הבריאות להקצות 80% ממיטות האשפוז בישראל תוך שלושה שבועות לחולי הקורונה.

במכתב ששיגרה הר"י למנכ"ל המשרד בר סימן טוב ולראש חטיבת שירותי הרפואה במשרד ורד עזרה, נכתב כי "ההחלטה עלולה לגזור את דינם של חולי לב וחולים אונקולוגיים. המשמעות היא לשחרר מאושפזים בניגוד גמור למצבם הרפואי".

14:48 עריכה

בני גנץ יצא מביתו ופגש פעילים שבו לתמוך בו וענה גם לאלה שהפגינו נגדו, הכול תוך שמירה על מרחק של שני מטרים:

15:06 עריכה

הקורבן ה-39: בן 79 מת מקורונה בבית חולים מאיר בכפר סבא. מספר דקות לפני כן הודיע משרד הבריאות על מותו של חולה אחר, בן 75, בבית חולים הלל יפה בחדרה.

במשרד החוץ אומרים כי 1,877 ישראלים השוהים בחו"ל ביקשו לחזור לישראל. ביממה האחרונה הגיעו מעל 200 ישראלים מחו"ל, רובם בטיסה מאוסטרליה.

16:05 עריכה

המשטרה עיכבה לחקירה 15 אנשים שהתקהלו לתפילה במודיעין עילית.

בעיר התגלו עד כה 91 חולים והתפילה שנערכה שם בניגוד לתקנות אורגנה על ידי אנשי הפלג הירושלמי של החרדים. בתוך כך הממשלה שוקלת הטלת סגר גםעל העיר החרדית אלעד, בדומה למה שנעשה בבני ברק.

16:15 עריכה

הבעיה של בני ברק היא גם הבעיה של נצרת, תל אביב ובאר שבע", כך אומר בצהריים יו"ר המשותפת בהתייחס למשבר שמדגיש את שותפות הגורל בין כל תושבי הארץ. גם איילת יוצאת נגד הביקורת כלפי החרדים (שהפרו את כללי איסור ההתקהלות) ומביעה את הזדהותה איתם.

16:34 עריכה

הממשלה תסבסד יבוא ביצים מאירופה, בשל המחסור.

16:58 עריכה

כמו שאר הפוליטיקאים ואנשי התקשורת, גם גדעון סער מאוד סולידרי כלפי החרדים.

17:52 עריכה

נתניהו שוחח עם ראש ממשלת הודו על שיתוף פעולה בהתמודדות עם הנגיף. בני גנץ, מי שאולי יהיה שותפו לממשלה, כתב לפני מספר דקות כי הושגו הבנות במשא ומתן להקמת ממשלה עם הליכוד.

"הגענו להסכמות ברוב הנושאים, שיבטיחו את שמירת הדמוקרטיה ושלטון החוק … ישנם מספר נושאים מהותיים וקריטיים שנמצאים בדיונים".

לפי שלום ירושלמי, גנץ יתמוך במועמדות נתניהו לנשיאות בעוד שנה וחצי, ובתמורה יזכה לייכנס לנעליו כראש ממשלה.

המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית נמצא בעיצומו וטרם הבשיל, כי אנחנו מנסים לעשות הכי טוב שאפשר למען המדינה…

פורסם על ידי ‏בני גנץ – Benny Gantz‏ ב- יום שישי, 3 באפריל 2020

18:08 עריכה

בנו של האדמו"ר מגור הוברח לבני ברק כדי להשתתף בברית של נכדו, לפי חדשות 13.

18:57 עריכה

הקורבן ה-40: חולה בת 70 מתה מקורונה באיכילוב. בתוך כך, שר התחבורה סמוטריץ' מפרסם את חשבון הנפש שלו ביחס למשבר ההדבקה בבני ברק, ואומר כי הממשלה לא נערכה בזמן לתת מענה ייחודי לאוכלוסיה הזו.

19:28 עריכה

ליצמן בעין הסערה. ב-N12 פורסמה הערב תמונה שלו עורך קניות במעדניה בירושלים.

דנה וייס אומרת שבמסגרת המגעים הקואליציוניים שר הבריאות יוכל להמשיך בתפקידו "אבל לא בטוח שהוא ירצה בכך".

רינה מצליח אומרת שלמרות שר הבריאות החרדי, "כל הסיטואציה של הקהילות החרדיות לא היתה על השולחן … פיצחנו את החרדים, עכשיו אולי תחסכו את ההתקלחות הבא, אצל הבדואים בדרום או אצל הריכוזים הערבים".

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, שייעץ לממשלה בעניין המשק, אמר שבתוך פחות מחודשיים אפשר לצאת מהשיתוק והסגר על המשק. לדבריו, יש פה גם כלכלה וגם תמותה: "סיכון גבוה מבודדים, סיכון נמוך משחררים … בבני ברק זה או תחילת אירוע או סוף אירוע, אני חושב שזה הסוף … אם זה 30% הדבקה אנחנו מתקרבים לחיסון עדרי … רוב המגיפות הסתיימו בחיסון עדרי".

המשטרה תפעל גם מחר עם כמה מאות שוטרים בבני ברק כדי לאכוף את הגבלות התנועה וההתקהלות מ ואל העיר ובתוכה. בימים הקרובים יפונו מאות חולים מתושבי העיר למלוניות. לא יפונו בכוח קשישים אבל החולים האחרים יפונו בכל האמצעים.

19:51 עריכה

המחלוקת במגעים הקואליציוניים כרגע קשורה ליו"ר הכנסת, מינויים משפטיים וסיפוח הבקעה והתנחלויות אחרות, לפי פרשני N12.

אברמוביץ': "בכחול-לבן אומרים שלנתניהו יש תאריך תפוגה אחרי שנה וחצי. אבל נתינהו זה סכין וגנץ זה מרגרינה, שלה יש תאריך תפוגה ולסכין אין".

מצליח: "יולי אדלשטיין הפך לסמל של סירוב להנחיות בג"צ … אם הוא יחזור לכסא יו"ר הכנסת זה פתח לפשיטת רגל של המערכת המשפטית, היחסים בין הרשויות ושלטון החוק וכל המלים היפות".

דנה וייס: "בליכוד יש התעקשות ללכת על סיפוח ומבחינת כחול-לבן זה בעייתי והם רוצים הסכמה אמריקאית. בנוסף, זכות וטו שהליכוד רוצה על מינויים משפטיים, וזה עדות שנתניהו רוצה את הממשלה אבל בלי לוותר על הנושאים שחשובים לו".

19:58 עריכה

נתניהו וגנץ נפגשו היום ולפי הודעה משותפת של הליכוד וכחול-לבן, "השיחה התקיימה באווירה עניינית וטובה והושגו בה הבנות והתקדמויות. השניים הנחו את צוותי המשא ומתן לנסות ולהביא בהקדם האפשרי לסיכומים שיאפשרו הסכם קואליציוני בין כחול לבן לליכוד". הפגישה התקיימה במעון ראש הממשלה בירושלים, כשנתניהו בבידוד.

20:21 עריכה

משרד הבריאות הפלסטיני הודיע על 22 מקרים חדשים של קורונה בגדה המערבית. סך הנדבקים שם עומד על 193, לרבות 21 שהחלימו ואחד שמת. רוב הנדבקים בירושלים. לטענתם, החולים החדשים חזרו לשטחים מעבודה בישראל.

20:45 עריכה

במסגרת המגעים הקואליציוניים להקמת ממשלה, הליכוד דרש וטו לבלוק הימין על המועמדים לבית המשפט העליון, לפי פרשנות של רביב דרוקר בחדשות 13. עם זאת, לטענתו נתניהו עשוי לסגת מהדרישה הזו.

20:52 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות מגבה את השר. משה בר סימן טוב אומר שיעקב ליצמן אמר לו ששמר על כללי איסור התקהלות והתפלל רק בזמן שזה עדיין היה מותר.

20:58 עריכה

מספר הנדבקים בקורונה עולה היום ל-7,428 בני אדם, מהם 113 במצב קשה ו-96 שזקוקים להנשמה. 712 חולים מטופלים במלוניות. עד היום 403 מהנדבקים החלימו ושוחררו לבתיהם.

21:18 עריכה

יואב קיש (ליכוד) אומר שקיימת אפשרות להגדיל משמעותית את בדיקות הקורונה אבל זה נעצר במשרד הבריאות. לדבריו, יש מעבדה שיכולה לבדוק 10,000 בני אדם בכל יום ולתת תשובות בתוך 3 שעות, אך משרד הבריאות מעכב את ההחלטה, ו"מחדל הבדיקות ממשיך".

21:26 עריכה

המענקים למשפחת וקשישים שעליהם הכריז ראש הממשלה לא יעברו לפני פסח, לפי ציטוט של מנכ"ל ביטוח לאומי בוואלה!. לדבריו, המערכת גם כך נמצאת בעומס ומענקי ה-500 שקל עבור כל ילד ולקשישים צריכים לעבור בחקיקה ביום ראשון אך המערכות של ביטוח לאומי לא יצליחו להעביר את הכסף לפני ערב החג שביום רביעי.

סגירה