מרב מיכאלי (צילום: פלאש90)
פלאש90

הולכת בדרכה מרב מיכאלי מדברת על האכזבה מעמיר פרץ

חברת הכנסת מרב מיכאלי לא האמינה שזה קורה לה ● אחרי העריקה של אורלי לוי-אבקסיס, והזחילה המסתמנת של עמיר פרץ ואיציק שמולי לממשלת נתניהו, היא נותרה חברת העבודה-גשר היחידה שממש מתכוונת לעמוד בהבטחת הבחירות המרכזית של המפלגה: לא להצטרף לממשלת נתניהו ● בראיון לזמן ישראל היא מבטיחה לעשות הכל כדי לטרפד את הכוונות של פרץ ושמולי ● אם לא - היא תמשיך ככל הנראה לתפקד כאופוזיציה פנימית של אישה אחת

"אני רוצה לפתוח בברכות ליו"ר הכנסת המיועד, בני גנץ", אמרה חברת הכנסת מרב מיכאלי במליאת הכנסת ביום חמישי שעבר, כשדבריה נוטפים סרקסטיות. כמה דקות לאחר מכן, יו"ר כחול לבן נבחר לתפקיד, במהלך שאיפשר את המשא ומתן הקואליציוני על הקמת ממשלה בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"ברכות, הצטרפת אתה והחבר גבי אשכנזי – אתם תהיו חברים בממשלת הנאשם נתניהו. ברכות, הצטרפתם לרשימה הארוכה של אנשים שהאמינו לנתניהו, ואיפה הם היום?", מיכאלי המשיכה ומנתה את שמות הפוליטיקאים מרחבי הקשת הפוליטית שהסכימו לשבת בעבר תחת נתניהו, ובסופו של דבר הוא פנה נגדם.

בזמן שדיברה, ישב לצדה יו"ר המפלגה שלה, עמיר פרץ, ששימש כיו"ר הזמני של הכנסת במהלך ההצבעה, בהיותו חבר הכנסת הוותיק ביותר. פרץ ככל הנראה כבר ידע שהוא הבא בתור, אחרי גנץ, להיכנס לאותה רשימת פוליטיקאים שהיו מוכנים לתת אמון בנתניהו, או לפחות לחבור אליו, לאחר שהבטיחו שלא יעשו זאת.

פחות משבוע לאחר מכן דווח בתקשורת כי פרץ, יחד עם ח"כ איציק שמולי, מתכוונים להצטרף לממשלת האחדות המתהווה בין הליכוד לכחול לבן, וצפויים לקבל את תיקי הכלכלה והרווחה, בהתאמה, אם המגעים יסתיימו בהצלחה.

מה שפרץ אולי עוד לא ידע בזמן שהקשיב לדברי הביקורת של מיכאלי על גנץ הוא שמתן האמון שלו בנתניהו פירושו גם איבוד תמיכתה של בעלת בריתו הפוליטית הוותיקה, ופתיחתה בקמפיין שנועד למנוע ממנו להצטרף לממשלת האחדות.

"אני מאמינה בעמיר, תמכתי בו. אני באמת מאמינה בו כמנהיג. אבל אני חושבת שהוא עושה טעות איומה, ואני עושה ככל שביכולתי כדי לנסות לשכנע אותו שלא לעשות את זה, או למנוע את זה", אמרה מיכאלי ביום רביעי האחרון לזמן ישראל, בעודה פועלת להצבעת ועידת המפלגה נגד הצטרפות פרץ לממשלת נתניהו.

"אם העבודה תצטרף, היא תהיה במקום מאוד, מאוד מסוכן. היא תהיה בסכנה של הרס עצמי מוחלט", היא אומרת בחומרה על המפלגה שהנהיגה, תחת שם זה או אחר, את ישראל בימי הקמתה תחת דוד בן-גוריון ובמשך 30 השנים הבאות.

חברי העבודה-גשר-מרצ באנדרטה לזכר יצחק רבין בתל אביב, היום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חברי העבודה-גשר-מרצ באנדרטה לזכר יצחק רבין בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

באפריל 2019, מפלגת העבודה צנחה מ-24 המנדטים שקיבלה ב-2015 (במסגרת המחנה הציוני) לשישה בלבד – התוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה שלה. בהמשך, בספטמבר, אז התמודדה עם גשר של אורלי לוי-אבקסיס, התוצאה הייתה זהה.

האיחוד עם מרצ, ברשימת העבודה-גשר-מרצ, השיג שבעה מנדטים בלבד. אבל היות ששלושה מהמנדטים האלה שייכים למרצ, שאמרה כי לא תצטרף לממשלה בראשות נתניהו, והיות שלוי-אבקסיס כבר ערקה מהסיעה הפרלמנטרית (בשל התנגדותה ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, בה דווקא הביעה תמיכה במהלך הקמפיין), העבודה נותרה עם שלושה חברי כנסת בלבד.

ועכשיו פרץ ושמולי מוכנים להצטרף לנתניהו, כשהם מותירים את מיכאלי להילחם לבדה על עצמאותה של המפלגה ולהתריע כי פיצול נוסף עלול להיות המסמר האחרון בארון המתים של המפלגה – ולא רק שלה.

"העבודה הלכה לשלוש מערכות בחירות כשההבטחה החזקה ביותר שלנו הייתה שלא נשב עם נתניהו", היא אומרת לי. "אבל זה לא רק סביב בריאות או מדיניות כלכלית. נתניהו הוא סכנה ישירה לדמוקרטיה. הוא פעל לפירוק הדמוקרטיה הישראלית למען התועלת האישית שלו, הוא ניצל את מצב החירום כדי לעזור לעצמו. זאת שאלה קיומית עבור הדמוקרטיה של ישראל", היא מזהירה.

"העבודה הלכה לשלוש מערכות בחירות כשההבטחה החזקה ביותר שלנו הייתה שלא נשב עם נתניהו. הוא פעל לפירוק הדמוקרטיה הישראלית למען התועלת האישית שלו, הוא ניצל את מצב החירום כדי לעזור לעצמו"

עם הדיווחים הראשונים על המהלך של פרץ ביום שני, מיכאלי קראה ל"כינוס חירום" של הנהגת המפלגה כדי לבלום את המגעים, בטענה שצעד קיצוני כזה מחייב את הצבעת המפלגה. "עת חירום זו. אולם אסור לנו לעשות צעדים פזיזים הדורסים את הדמוקרטיה הפנימית המפארת את העבודה", כתבה בפייסבוק.

בשיחתנו ביום רביעי, מיכאלי אמרה שלא ייתכן שהמהלך יתבצע ללא אישור המפלגה. "על פי חוקת מפלגת העבודה, המהלך הזה דורש את אישור הוועידה המרכזית. כך שהוועידה צריכה להתכנס ולערוך הצבעה. זה פשוט", היא אומרת, ומתעקשת שלמרות ההגבלות על התקהלות בשל התפרצות הקורונה, המפלגה יכולה לקיים כינוס דיגיטלי של כ-4,000 החברים ולהצביע.

עמיר פרץ ומרב מיכאלי, ינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
עמיר פרץ ומרב מיכאלי, ינואר 2020 (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

לדברי מיכאלי, פרץ הבטיח לה אישית שאם יחליט להצטרף לממשלה, הוא יאפשר הצבעה פנימית לאישור המהלך. אולם בהתחשב באי-שביעות הרצון של תומכי המפלגה לאור ההבטחות החוזרות ונשנות בשני מסעות תעמולה כי המפלגה לא תצטרף לממשלה בראשות נתניהו, הוא עשוי להיתקל באופוזיציה רצינית: "להרבה אנשים במפלגה באמת אכפת והם פועלים נגד זה. אני שומעת הרבה כעס במפלגה וחוסר רצון להצטרף. ההתנגדות הייתה עצומה מהיום הראשון".

אחרי בחירות אפריל 2019, נתניהו הציע ליו"ר העבודה דאז, אבי גבאי, את תיקי הביטחון והאוצר. גבאי שקל את ההצעה, אף על פי שלאורך הקמפיין שלו הוא הבטיח שלא יסכים לכך. אולם כאשר נודע לעמיתיו על המגעים שהתנהלו בדלת האחורית, גבאי נאלץ לסרב והותיר את נתניהו ללא ממשלה.

בעקבות זאת, גבאי הודח מראשות המפלגה, והוחלף בפרץ, שגם הוא הבטיח שלא יצטרף לממשלה עם הליכוד. אולם זה לא מנע מראש הממשלה להבטיח ליושב ראש העבודה החדש שיתמוך בו לנשיאות בתום כהונתו של ראובן ריבלין ב-2021.

"על פי חוקת העבודה, המהלך הזה דורש את אישור הוועידה המרכזית. זה פשוט", היא אומרת, ומתעקשת שלמרות ההגבלות על התקהלות, המפלגה יכולה לקיים כינוס דיגיטלי של כ-4,000 החברים ולהצביע על הנושא

למעשה, במהלך מסע הבחירות, רבים האמינו שפרץ עשוי להסכים להצעה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, דבר שהוביל אותו לגלח את שפמו באוגוסט האחרון ולהסביר בפריים-טיים בטלוויזיה כי עשה זאת "כדי שכל עם ישראל יוכל לקרוא את שפתיי… אני לא אשב עם נתניהו, נקודה".

הוא דבק בהצהרה הדרמטית גם לאחר שתוצאות הבחירות של ספטמבר מנעו שוב מנתניהו את האפשרות להרכיב ממשלה. אבל עכשיו, בצל משבר הקורונה והזחילה המסתמנת של כחול לבן לקואליציה,  פרץ אולי צריך לגדל שפם חדש.

מבחינת מיכאלי, העבודה צריכה להישאר מחוץ לממשלת נתניהו לא רק כדי לקיים את הבטחתה. "כרגע יש מיליוני אנשים שזקוקים למסגרת שיכולה להציג אלטרנטיבה. זאת אחריותה של העבודה להיות כזאת", היא אומרת. "אנחנו אולי קטנים, אבל מבחינה פוליטית יש לנו מקום – ומחויבות – לפעול כאופוזיציה".

עוד 870 מילים
סגירה