פרשנות במירוץ לראשות הימין, סמוטריץ׳ כבר הפסיד - וממלכת דוד לא תשנה את זה

מאחורי ההתבטאויות המביכות של בצלאל סמוטריץ', על החלת חוקי ההלכה במדינת ישראל, עומד חוסר ביטחון ● שובה של איילת שקד לתמונה עשוי לדחוק אותו למקום הרביעי באיחוד הימין, ולהשאיר אותו עם פנטזיות בלבד ● והפעם לא על גברים, אלא על משרד המשפטים

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יונתן סינדל פלאש 90
בצלאל סמוטריץ'

שִׂפְתֵי כְסִיל יָבֹאוּ בְרִיב וּפִיו לְמַהֲלֻמוֹת יִקְרָא.
פִּי כְסִיל מְחִתָּה לוֹ וּשְׂפָתָיו מוֹקֵשׁ נַפְשׁוֹ.
(משלי, יח ו-ז)

בצלאל סמוטריץ' פספס כנראה את האזכורים הרבים במקורות היהודיים לחשיבות שמירת הלשון. המעידה שלו בראיון לתוכנית הרדיון "קלמן וליברמן" ב"כאן ב'", כשפירט את חזונו להשלטת חוקי ההלכה בישראל, היא תזכורת נוספת לכך שרהיטותו עלתה לו לראש ופגמה בשיקול דעתו.

אותו ביטחון מופרז גרם לו בעבר לדבר בזכות הפרדת יולדות יהודיות מיולדות ערביות, לספר על הפנטזיות המיניות הלא ממומשות שלו, וללהג ללא הרף לאחר הבחירות על ההפיכה המשטרית שהוא מעוניין לקדם, בין השאר בשירות בנימין נתניהו. הלהג הזה נעצר מעט רק לאחר שראש הממשלה ביקש ממנו להירגע.

סמוטריץ' כל כך מלא בעצמו, עד שפספס גם את הלקח שיכול היה ללמוד מנפתלי בנט, שאיבד את מעמדו הפוליטי בגלל אבדן הרסן בקמפיין הימין החדש, ועסוק בימים אלה בהכאה על חטא.

וכמו בעניין ההפיכה המשטרית, שהוציאה עשרות אלפים לרחובות, גם הפעם שירת סמוטריץ' את האלקטורט החילוני. הוויכוח על ההדתה הסתיים, וגם החילונים האדישים ביותר מבינים שיש סכנה להפיכת ישראל לגלעד מ"סיפורה של שפחה".

תקופה לא פשוטה

עוד לפני אמירתו האחרונה של סמוטריץ', הוא עמד בפני תקופה לא פשוטה. ההתפתחויות הפוליטיות מאיימות לדחוק אותו מעמדת ההנהגה שבה הוא אוחז, ולשנמך את התפקיד המיניסטריאלי שיקבל אם תקום לאחר הבחירות ממשלת ימין.

"אדם צועק את שחסר לו", כתב מאיר אריאל, וסמוטריץ', בהתאם, צועק ביומיים האחרונים חוסר ביטחון.

בראיון בגל"צ ביום ראשון הוא תקף במילים קשות את איילת שקד: "אם איילת שקד רוצה לחזור, סבבה, אבל מאיפה הרצון להיות מספר אחת? נטשת, ריסקת, פילגת". כגובה ההאשמות, גובה הפחד – ולא בלי סיבה. סמוטריץ' מבין שהוא עלול לגלות בקרוב שהוא מעבר לשיא, וגמר מוקדם מדי את האשראי הפוליטי שקיבל.

לפי סקר "ישראל היום" שפורסם השבוע, הימין החדש צפויה לקבל בבחירות הקרובות 5 מנדטים מול 4 בלבד לאיחוד מפלגות הימין. סקר "מעריב" מיום שישי מראה הובלה של איחוד הימין במנדט מול הימין החדש, שישה מול חמישה. אך הסקר מציג נתון מפתח נוסף: הצטרפות של שקד לליכוד מגדילה את כוחו מ-37 מנדטים ל-41.

לבנט "החדש" והמזוכך אין ברירה, אלא לנהוג אחרת מהמשפחה בבלפור ולפנות לאיילת שקד את מקומו. רק כך הוא יכול להבטיח זינוק מחודש לצמרת הצפופה של ההנהגה

מאז פרסום הסקר, התברר כבר ששקד לא תרוץ בליכוד. ההיגיון לא תמיד משחק תפקיד בפוליטיקה, כפי שיודעים שרה ובנימין נתניהו. בדיעבד, כלל לא בטוח ששקד תצטער על ההחלטה הזאת, שבלשון דף המסרים הדוהה של מפלגת כולנו, הופכת אותה מ"שכירה" ל"עצמאית".

דבריה של שקד בכנס הפעילים של הימין החדש אמש, על כך שהיא זקוקה לכמה ימי מחשבה, וגם החלטתה לעזוב את הכנס באמצע, אינם מקריים. בכך היא הבהירה שאינה בכיסו של בנט, לקראת אחת משתי החלטות: הפיכתה ליו"ר הרשימה, או הקמת מפלגה משלה.

איילת שקד ונפתלי בנט, 2015 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
איילת שקד ונפתלי בנט, 2015 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

לבנט "החדש" והמזוכך אין ברירה, אלא לנהוג אחרת מהמשפחה בבלפור ולפנות לשקד את מקומו. רק כך הוא יכול להבטיח זינוק מחודש לצמרת הצפופה של ההנהגה.

וכפי ששילוב שקד בליכוד מזניק את המפלגה, כך בימין החדש. האפקט של מהלך זה צפוי להיות פתיחת פער גדול מאיחוד מפלגות הימין, עד כדי ירידת המפלגה מתחת לאחוז החסימה, מה שיוביל לשלב ב' בתכנית שקד: הסכם שיתוף פעולה בין המפלגות, כשהיא בראש ורפי פרץ במקום השני.

אם לפרץ וסמוטריץ' יהיה קשה להגיע להחלטה כזאת, נתניהו כבר ידאג ל"דעת תורה" שתשכנע אותם ותמנע בזבוז קולות.

בנט ינסה ודאי להתנחם בהתחייבות של שקד להתעקש על הצבתו במקום השלישי ברשימה המאוחדת, ואין סיבה ששקד תתנגד לכך.

בתרחיש הזה, סמוטריץ' יידחק למקום הרביעי, ומהמנהיג הצעיר והמבטיח של האיחוד הלאומי, שעשה בית ספר לשר הוותיק אורי אריאל, ואז לרב-טייס הנערץ רפי פרץ, הוא יהפוך לשר זוטר. שר משפטים או חינוך הוא כבר לא יהיה.

עוד 552 מילים
סגירה