נתניהו: ממחר ועד יום שישי תיאסר תנועה בינעירונית; בליל הסדר תיאסר יציאה מהבתים

אחרי התקדמות במשא ומתן, כחול לבן הודיעה על הפסקת המגעים הקואליציוניים כי, לדבריהם, בליכוד מבקשים לערוך שינויים בהבנות שהושגו בין הצדדים לגבי הוועדה לבחירת שופטים ● מנדלבליט נתניהו: תקנות חירום לא יכולות להמשיך להחליף חקיקה בכנסת ● הוועדה המסדרת אישרה את פיצול העבודה-מרצ ● כחול לבן והעבודה הודיעו על עריכת מגעים לאיחוד בין הסיעות

נתניהו במשרד ראש הממשלה, 25 במרץ 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
נתניהו במשרד ראש הממשלה, 25 במרץ 2020
07:02 עריכה

ועדת השרים להגדרת "אזור מוגבל" במסגרת הטיפול בנגיף הקורונה צפויה להתכנס בשעות הצהריים.

ההסגר צפוי להיות מוטל על הערים אלעד, מגדל העמק, בית"ר עילית, אשקלון, טבריה, אור יהודה, מודיעין עילית, מספר יישובים ביהודה ושומרון, וגם על שכונות מסוימות בירושלים ובבית שמש.

07:14 עריכה

הרמטכ"ל אביב כוכבי שיגר בשבוע שעבר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון נפתלי בנט, ובו ביקש להעביר לידי לצה"ל את האחריות להתמודדות עם משבר הקורונה. כך דווח הבוקר ב"ישראל היום".

מכתבו של הרמטכ"ל נשלח בתפוצה מינימלית, ותוכנו היה ידוע רק למספר מצומצם מאוד של אנשים. זאת, בין היתר, משום שכוכבי מבקש להימנע מלהיתפס כמי שמתערב בעימות הפוליטי בין נתניהו ובנט, ובוויכוח על העברת ניהול המשבר ממשרד הבריאות למשרד הביטחון.

08:38 עריכה

ח"כ יואב קיש (ליכוד) אמר כי ממשלת האחדות שמסתמנת חייבת להבטיח את הריבונות. 

בראיון לערוץ 7 אמר קיש: "בהתחלה מאוד תמכתי בממשלת חירום כי אני חושב שהמדינה זקוקה לכך בתקופה כזו, אבל אני מבין שהולכים לממשלת אחדות לתקופה ארוכה. ההבדל הוא שבממשלת חירום כולם מבינים שצריך לשלם מחירים לתקופה קצובה ולא להתקדם ולהמשיך להתמודד עם האתגר המרכזי בתקופה הקרובה שזה הקורונה".

לדבריו, "כיוון שהולכים לממשלה ארוכת טווח שרוצה למלא קדנציה שלמה, לא יכול להיות שבמצב כזה נוותר על נושא הריבונות. אחרי כל ההישגים שהגענו אליהם ואנחנו עומדים על סף החלת הריבונות עם ממשל טראמפ, אסור לוותר בשום פנים ואופן. אם רוצים ממשלת חירום לכמה חודשים לטפל בקורונה – זה עניין אחד. אם רוצים ממשלת אחדות שתפעל כמה שנים, לא יכול להיות שהעקרונות שלה בנושא ההתיישבות יהיו של ממשלת שמאל".

08:44 עריכה

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד): "גנץ, אשכנזי, אנחנו מסכימים שבקעת הירדן היא נכס בטחוני, מדיני וחברתי-אסטרטגי. נוכחות לתמיד בבקעה היא קריטית. אין זה קשור ל'ניצול הזדמנות' לסיפוח שטחי יהודה ושומרון. יש לעשות את המהלך בתיאום עם מצרים במסגרת משא ומתן עם הפלסטינים. אל תתנו לסמוטריץ' לכשכש בכלב".

08:47 עריכה

ח"כ איילת שקד (ימינה) התייחסה בראיון לכאן רשת ב' למשא ומתן הקואליציוני: "אין איתנו התייעצות. רה"מ מעדכן פעם בכמה ימים. אני חושבת שמסירת תיק המשפטים לידי כחול לבן זו עצירה של מהפיכת הנגד שיצרתי. לאחר שיסתיים המו"מ נחליט אם אנחנו חלק מהממשלה".

עוד הוסיפה שקד: "אם נישאר בחוץ נקדם את כל מה שחשוב לנו – מלחמה בשחיתות זה לא נכס של השמאל בלבד".

בחשבון הטוויטר שלה אמרה בנוסף השרה לשעבר כי הממשלה חייבת להציג אסטרטגיית יציאה אחרי פסח "אחרת לא יהיה לאן לחזור".

09:23 עריכה

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן תדון היום בבקשות להתפצלות סיעת "העבודה-מרצ".

09:27 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס לאפשרות של סגר מוחלט בראיון לגל"צ: "לא צריך לבוא עם פטיש כשרוב הציבור מתנהל בצורה טובה".

כמו כן, התייחס בנט לפעילות המוסד להבאת ציוד חסר: "כולנו עובדים בצורה מאוד אגרסיבית ומתוחכמת כדי להציל חיים. יש המון יצירתיות בהסבת מכונות. אתם יכולים לשאול גם 17 פעם, לא תקבלו תשובה".

בנט נושא דברים בישיבה של הכנסת העוסקת במצב הביטחוני בדרום, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנט נושא דברים בישיבה של הכנסת העוסקת במצב הביטחוני בדרום, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
10:00 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: אני קורא למנהיגי הציבור החרדי לא לחכות לסוף משבר הקורונה, אלא לעשות חשבון נפש אמיתי כבר עכשיו

"בימים האחרונים ראינו כמה מראות שעדיף ולא היינו רואים. אתמול צעיר חרדי מבית"ר עילית חולה בקורונה, שהיה מודע למצבו, עלה לאוטובוס מלא בנוסעים בדרך לירושלים, כשהוא מסכן אותם בהידבקות במחלה", כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו.

"לפני כמה ימים, חרדים בשכונת מאה שערים יידו אבנים על חובש מד"א וקראו לשוטרים נאצים. ובבני ברק ובמודיעין עילית התעמתו חברי הפלג הירושלמי עם שוטרים. חשוב להזכיר את עבודת הקודש שעושים צוותי מד"א וכוחות הביטחון בעת הזאת, וחשוב לזכור שרוב הציבור החרדי מקשיב להוראות ופועל על פיהן. אולם מה שצריך להדאיג אותנו זה לא המיעוט פורע חוק, אלא ההנהגה החרדית. ח"כ פרוש שהביע התנגדות לכניסת צה"ל לעיר בני ברק והסיוע שהוא מעניק לתושבים".

"ח"כ גפני שמאיים, בשמו ובשמם של ליצמן ודרעי, שלא יהיו שותפים בממשלה של מי שיטיל סגר על ערים ושכונות חרדיות. וח"כ דרעי שהודיע שיוטל סגר על כלל הערים במדינה, ללא קשר למספר החולים. החלטה המנוגדת לכל היגיון ובאה על מנת לרצות את הרחוב החרדי. אני שב ואומר, אין לי טענות כלפי המגזר החרדי, אלא כלפי המנהיגים שפועלים בחוסר אחריות ומסכנים לא רק את בריאותו של הציבור החרדי, אלא את בריאותם של כלל אזרחי מדינת ישראל. אני קורא למנהיגי הציבור החרדי לא לחכות לסוף משבר הקורונה, אלא לעשות חשבון נפש אמיתי כבר עכשיו".

בימים האחרונים ראינו כמה מראות שעדיף ולא היינו רואים. אתמול צעיר חרדי מבית"ר עילית חולה בקורונה, שהיה מודע למצבו, עלה…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום ראשון, 5 באפריל 2020

10:47 עריכה

ח"כ חילי טרופר (כחול לבן) בערוץ כנסת: "לגבי סוגיית מינוי שופטים – אנחנו כמובן לא מוכנים לשום שינוי. בכל נושא סמכויות משרד המשפטים אין על מה לדבר. בני גנץ קיבל החלטה אמיצה למצות את הסיכוי להקמת ממשלת חירום אבל היא תקום רק אם תהיה הגנה על הדמוקרטיה. אנחנו לא מוכנים לשום שינוי בדרך בה הדברים התנהלו עד היום. עכשיו מתעסקים במה שדחוף וממשיכים בדרך שבה ממנים שופטים ובכירים שנים רבות בישראל".

11:15 עריכה

עתירה הוגשה לבג"ץ בבקשה להורות לממשלה לאפשר עיון בכל התמלילים והפרוטוקולים של ישיבותיה בנושא ההתמודדות עם משבר קורונה.

11:31 עריכה

כחול לבן מבהירים בשיחות עם הליכוד: אנחנו מתנגדים למינוי יולי אדלשטיין ליו"ר הכנסת.

11:59 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ': "אז אני שומע שבכחול לבן מאיימים על נתניהו שאם הוא לא יסגור איתם היום הם יחדשו את החקיקה נגדו. והליכוד הולך להיכנע. נסביר את האקדח לרקה: או שתיכנע לנו ואז תוכל להיות ראש ממשלה בתנאים שלנו למרות שיש נגדך כתב אישום או שנחוקק חוק שאוסר עליך להיות ראש ממשלה כי יש נגדך כתב אישום…".

12:02 עריכה

במפלגת ימינה מודיעים כי הם תומכים בדרישת הליכוד לשינוי הוועדה למינוי שופטים. "התקפלות של גוש הימין בפני כחול לבן בעניין הועדה לבחירת שופטים, אחרי שהליכוד כבר התקפלו במסירת תיק המשפטים לניסנקורן, חייבת להיות קו אדום".

עוד אמרו: "ריסון האקטיביזם המשפטי ושינוי מורשת אהרון ברק הם מדגליו החשובים ביותר של המחנה הלאומי. רק לאחרונה ראינו דוגמה חיה להתערבות בוטה של בג"ץ בעבודת הכנסת, תוך רמיסת הפרדת הרשויות.ויתור בנושא זה יהיה קו אדום שאסור לליכוד לחצות".

12:46 עריכה

שר הכלכלה אלי כהן יצא לקול צעקות בוז כדי לשוחח עם המפגינים המשתתפים במחאת העובדים העצמאיים.

"אנחנו נמצאים בשעה מורכבת. בוחנים את הפתרונות, הדלת תהיה פתוחה".

משה כחלון ואלי כהן (צילום: Flash90)
משה כחלון ואלי כהן (צילום: Flash90)
12:47 עריכה

סגן השר מאיר פרוש (יהדות התורה) גינה את התנהלותו של ראש העיר רמת גן שהציב גדרות עם העיר בני ברק.

"אחרי נקיטת הצעד החריג של הטלת סגר על העיר החרדית בני ברק, לא פלא שראש עיריית רמת גן עושה דין לעצמו ומציב גדר הפרדה וחברת גז (אמישראגז) כבר לא שולחת לבני ברק טכנאים לתקן צנרת גז לשעת חירום. הבה נתפלל שזה לא ייגמר ח"ו בדברים נוראיים".

12:58 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ העביר מסר מאיים לליכוד – אם לא יחתם ההסכם בין המפלגות בתוך כשעה הוא יקדם חקיקה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד היום בכנסת. בעקבות כך נדחתה ישיבת הנשיאות של הכנסת לשעה 14:00.

13:24 עריכה

שר הבריאות יעקב ליצמן: "תושבי בני ברק ואיתם כלל הערים וריכוזי האוכלוסייה החרדית אינם אמורים לקבל יחס מפלה ומשפיל. אני קורא לראש עירית רמת גן להימנע מצעדים מעוררי מדון וחיכוך בין האוכלוסיות".

עוד הוסיף ליצמן: "לקראת חג הפסח, המאמץ הלאומי מתמקד במאבק בהתפשטות הנגיף בכל דרך, באמצעות מניעת כל יציאה מהבית ללא צורך חיוני ועל פי ההנחיות. פניתי לגורמי המשטרה, אנשי הבטחון והחרום לפעול בהבנה וברגישות כלפי הציבור, במטרה לסייע לאזרחים להתמודד בימים מורכבים אלו, ולא להקשות עליהם במצב הקשה שהאוכלוסיה נמצאת בה".

13:27 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא רוסיה ולדימין פוטין. "המנהיגים שוחחו על שיתוף פעולה בתחום רכש הציוד ואמצעים רפואיים וסיכמו לאפשר את התנועה בין רוסיה לישראל כדי שאזרחי שתי המדינות יוכלו לשוב למדינתם", נמסר מטעם ראש הממשלה.

14:24 עריכה

הודעה משותפת לליכוד ולכחול לבן: ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ נפגשו הבוקר במטרה להגיע להבנות על הקמת ממשלת חירום לאומית.

14:26 עריכה

יו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת, ח"כ בני גנץ ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ החליטו הבוקר על דיאלוג להסדרת שיתוף הפעולה בין הסיעות ובין המפלגות.

בשלב הראשון, יקבעו הכללים לעבודה המשותפת והמתואמת בתוך הכנסת מתוך כוונה לאיחוד בין הסיעות. בהמשך, יוקמו צוותים שיעבדו על שיתוף פעולה פוליטי והיערכות לקראת מערכות בחירות בעתיד. השניים החליטו, כי ח"כ אבי ניסנקורן וח"כ איציק שמולי יפעלו במשותף לקידום נושאים אלה.

15:05 עריכה

חברת הכנסת מרב מיכאלי מהעבודה תוקפת את המגעים לאיחוד בין מפלגתה לבין כחול לבן.

15:11 עריכה

הוועדה המסדרת אישרה את פיצול סיעת העבודה-מרצ.

סיעות הכנסת (הסיעות מופיעות לפי גודל; סיעות שבהן מספר זהה של חברים מופיעות בסדר אלפביתי)
• הליכוד, 36 חברים
• יש עתיד – תל"ם, 16 חברים
• הרשימה המשותפת, 15 חברים
• כחול לבן, 15 חברים
• ש"ס, 9 חברים
• ישראל ביתנו, 7 חברים
• יהדות התורה, 7 חברים
• ימינה, 6 חברים
• העבודה, 3 חברים
• מרצ, 3 חברים
• דרך ארץ, 2 חברים
• גשר, חברה אחת

15:13 עריכה

בליכוד ובכחול לבן מעריכים שיושג הסכם קואליציוני עוד היום – כך דיווח עמית סגל ב-N12.

15:47 עריכה

16:12 עריכה

הממשלה הגישה לכנסת את התוכנית הכלכלית שגיבשה לאור משבר הקורונה תוך בקשה שההצעה תאושר בהקדם.

16:22 עריכה

גורמים בסביבתו של יושב ראש מפלגת העבודה, עמיר פרץ, אומרים לגבי יוזמת החיבור עם כחול לבן, שממילא מרבית חברי חוסן לישראל הם אנשי תנועת העבודה, המאמינים בערכיה. לדבריהם, החיבור בין המפלגות ישיב את תנועת העבודה למרכז הציבוריות הישראלית. כך דיווחה יערה שפירא בתאגיד השידור כאן.

16:39 עריכה

מסתמן שהליכוד וכחול לבן יסכמו כי "בכל הנוגע להצהרת הנשיא טראמפ – ראש הממשלה וראש הממשלה המיועד יפעלו בהסכמה מלאה של ארצות הברית ובהידברות עם הקהילה הבינלאומית, תוך שמירה על האינטרסים האסטרטגיים והסכמי השלום". כך דיווחה דפנה ליאל ב-N12.

16:46 עריכה

מסתמן שהממשלה תיקבע כי ממחר בשעה 16:00 ועד יום שישי בשעה 07:00 תיאסר תנועה בינעירונית ברחבי הארץ, כדי למנוע מהציבור לקיים ארוחות ליל סדר ואירועי פסח משותפים. מיום רביעי בשעה 18:00 ועד למחרת בשעה 07:00 מסתמן שתיאסר תנועה מעבר לרדיוס של מאה מטרים מהבתים.

17:13 עריכה

בניגוד להמלצת משרד הבריאות ראש הממשלה, במקום להדק את הסגר על ערים מסויימות, מתכוון להטיל סגר כללי על כל ערי ישראל כדי לרצות את דרעי, ליצמן וגפני.

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שני, 6 באפריל 2020

17:38 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים להסכם המסתמן להקמת ממשלה בין הליכוד וכחול לבן.

17:56 עריכה

כהונתו של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד תסתיים אמנם רק בחודש מאי, אך שר המשפטים אמיר אוחנה פנה לנציב שירות המדינה יצחק הרשקוביץ בבקשה שיאריך את הכהונה – כך חשף חיים לוינסון מ"הארץ". ייתכן שהסיבה לכך היא שאוחנה עתיד בקרוב לסיים את כהונתו בתפקיד.

דן אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)
דן אלדד (צילום: דוברות משרד המשפטים)

אלדד מכהן בתפקיד מתחילת חודש פברואר.

18:16 עריכה

על רקע הפרסומים על ההסכם המתגבש בין הליכוד וכחול לבן תוקפת ימינה את נתניהו.

לפי הפרסומים, בהסכם המתגבש נכנע נתניהו בעניין המשפטי לחלוטין לכחול לבן. אהרן ברק וההפיכה השיפוטית שלו חוזרים אל הבמה וימשיכו למנות את בני טיפוחיהם לבית המשפט העליון. והכל במזומן ומרגע הקמת הממשלה. זו תהיה בכייה לדורות ואנחנו קוראים לנתניהו להתעשת ולעמוד על הקווים האדומים של מחנה הימין.

ב"תמורה" "קיבל" נתניהו ניסוח עמום לגבי הריבונות שלא אומר כלום, וגרוע מכך – דוחה את הריבונות סמוך מידי לבחירות בארצות הברית באופן המטיל צל כבד על האפשרות לקבל הסכמה אמריקאית למהלך.

אנחנו קוראים לראש הממשלה נתניהו לכרוך את חוקי הרוטציה עם הריבונות ולהביא לממשלה את החלת הריבונות על כל ההתיישבות ביהודה ושומרון לפני העברת חוקי הרוטציה בכנסת. אחרת ברור מאוד שנישאר בלי הריבונות.

18:42 עריכה

נתניהו שוחח עם יושב ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני ואמר לו כי הממשלה שתקום תפעל להחלת הריבונות הישראלית בשטחים שמעבר לקו הירוק בחודשים הקרובים.

18:55 עריכה

במערכת הפוליטית מוסיפים לבקר את הממשלה המסתמנת.

19:20 עריכה

בימינה מעריכים שפניהם לאופוזיציה – כך דיווח עמית סגל ב-N12.

19:41 עריכה

כחול לבן עדכנו מהמגעים הקואליציוניים: לאחר הגעה להבנות בכל הנושאים, ביקשו בליכוד לדון מחדש באופן פעולתה של הוועדה למינוי שופטים. בעקבות זאת הופסק המשא ומתן.

20:42 עריכה

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הורה לראש הממשלה נתניהו, שר הבריאות ליצמן, שר הביטחון בנט, שר האוצר כחלון ועוד שורה של גורמים להשיב עד מחר בשעה 10:00 לעתירה נגד הטלת סגר על בני ברק.

מסמך: החלטת בג"ץ.

20:51 עריכה

עמית סגל דיווח הערב בחדשות 12 על חלוקת התיקים המסתמנת בממשלה הבאה, עם הקמתה –
• ראש הממשלה – בנימין נתניהו
• ראש הממשלה המיועד ושר הביטחון – בני גנץ
• שר האוצר – ישראל כ"ץ
• שר החוץ – גבי אשכנזי
• שר הפנים – אריה דרעי
• שר הבריאות – יעקב ליצמן
• שר החינוך – יולי אדלשטיין או נפתלי בנט
• השרה לביטחון הפנים – מירי רגב
• שר התחבורה – גלעד ארדן או אמיר אוחנה
• שר המשפטים – אבי ניסנקורן
• שר הכלכלה – עמיר פרץ
• שר הרווחה – איציק כהן
• השרה לשוויון חברתי – מירב כהן
• שר התקשורת – יועז הנדל
• שר התרבות – אסף זמיר או חילי טרופר
• שרת הקליטה – פנינה תמנו שטה
יריב לוין יכהן כיושב ראש הכנסת.

21:00 עריכה

יושב ראש האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ': "המאבק לתיקון מערכת המשפט היה אחד הדגלים המרכזיים של הימין ולנתניהו אסור בשום אופן לקפל אותו".

21:30 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לראש הממשלה, בנימין נתניהו: "כבר הבהרתי שברגע שיש ועדות כנסת החקיקה צריכה להיעשות שם, ולמרות זאת הממשלה נמנעת מלאשר טיוטות חוק שחשובות למלחמה בנגיף הקורונה. תוצאות ההתנהלות הזאת עלולות להיות קשות מאוד".

מסמך: מכתב מנדלבליט לנתניהו.

21:34 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הודיע שממחר ב-16:00 לא תותר יציאה מהיישובים עד יום שישי ב-7:00 בבוקר. ביום רביעי מ-18:00 עד 7:00 למחרת – הציבור יישאר בביתו.

אזרחי ישראל, אנחנו בשבוע גורלי, לעולם ולמדינת ישראל. הוא גורלי כי בקרב הבלימה מול הקורונה, הימים הללו יקבעו את הכיוון – התקדמות או נסיגה, ולאנשים רבים – חיים או מוות.

בניו-יורק המגיפה משתוללת. הנשיא טראמפ אמר לאזרחי ארה"ב שהרע מכל עדיין לפניהם. באירופה, המדינות מוכות הקורונה הצליחו להקטין במעט את מספר המתים. זה נותן אופטימיות, אבל התמונה בכללותה מוסיפה להיות קודרת. מאות הלוויות באירופה מדי יום, אנשים נאבקים במחלה.

אני מבקש בשם כולכם לשלוח איחולי החלמה מהירה לידידנו, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שנאבק עכשיו במחלה.

הסופה הפראית הזאת, של פעם במאה שנים, גובה קורבנות ברחבי העולם, גובה קורבנות מכל חלקי העמים בלי הבחנה, והיא מזעזעת כלכלות במדינות רבות.

אצלנו המצב טוב יותר. בזכות הצעדים השיטתיים שנקטנו, ושאנחנו נוקטים, בפירוש יש מגמת שיפור. אבל מי שחושב שאפשר לסיים את המשבר של הקורונה ב"זבנג וגמרנו" – טועה טעות מרה.

חוכמת הדורות שלנו מלמדת שיש דרך קצרה שהיא ארוכה, ויש דרך ארוכה שהיא קצרה. כשמדובר בבריאות ובחיים שלכם, אזרחי ישראל, אסור שיהיו קיצורי דרך. ראינו מה קרה לפני חודש באירועי חג הפורים. ההידבקות בנגיף התפשטה במעגלים רחבים. אני אומר כאן בצורה הכי ברורה שיכולה להיות: פסח לא יהיה פורים.

כל משפחה תסב לליל הסדר לבדה. תחגגו רק עם המשפחה המצומצמת, שנמצאת עכשיו אתכם בבית. מתוך אחריות עמוקה לשלום הציבור נחליט הערב בממשלה על הטלת סגר כללי ברחבי המדינה. ממחר (ג') ב-16:00 אחר הצהריים תישארו בערים וביישובים שלכם. התושבים בשכונות מסוימות בירושלים, שעליהן נחליט ונודיע, יישארו במרחב שיוגדר להם. הסגר הכללי יימשך עד יום שישי בשעה 07:00 בבוקר. אבל יש עוד הגבלה: ביום רביעי, לפני ליל הסדר, כל אחד ואחד נשאר בביתו משעה 18:00 בערב עד למחרת ב-07:00 בבוקר. אני יודע שיש פה הכבדה גדולה, אבל פשוט אין ברירה. אנחנו נאכוף את הסגר בנחישות.

אני מבקש מכם למלא אחר ההנחיות שלנו, אני מבקש מכם לעשות זאת במשמעת עצמית ובאחריות אישית. תעשו זאת למענכם, למען יקיריכם, למען השוטרים והשוטרות, למען החיילים והחיילות היקרים שלנו, שיחד עם צוותי הרפואה וצוותי מד"א עושים מלאכת קודש. מלאכים בלבן, מלאכים במדים. אני רוצה להודות גם לאומנים הרבים שמתנדבים בבתים ובמרפסות, כדי לשמח את הלבבות, ואני אומר לכם: כל הכבוד לכם. עם אחד אנחנו.

בד בבד עם ההקשחה בהנחיות, אני שמח לומר לכם – יש סימנים חיוביים באופק. אבל אני מבקש מכם באותה עת, אל תיכנסו לשאננות. אסור לנו להיכנס לשאננות. אנחנו מתקדמים בהכנות לתרחישי היציאה מן המשבר. זה יקרה רק אחרי סיום חג הפסח והמימונה, וכללים זהים יופעלו גם בנוגע לחגים של אחינו ואזרחינו הלא יהודים. אבל יש אפשרות ריאלית שאם המגמות החיוביות בישראל יימשכו, אנחנו נצא בהדרגה מן הסגר אחרי חג הפסח והמימונה.

בראש ובראשונה, אזרחי ישראל, זה תלוי בכם. זה תלוי במידת מילוי ההוראות הקשות שאנחנו מורים לכם לטובת הכלל.

היציאה תיעשה על פי רמות הסיכון באוכלוסייה. הבטוחים ביותר יצאו ראשונים, ומי שנמצאים בסיכון הגדול יותר יצאו אחרונים, הם יישארו ככל שניתן בבידוד. אנחנו חייבים להגן על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון חיים ממש, והדרך לעשות זאת היא לשמור על בידוד.

תחילת היציאה תפיח רוח חיים במשק. היא תיתן תקווה לעצמאים ולשכירים כאחד, לעסקים הקטנים שנאנקים, וגם לעסקים הגדולים – שגם הם נאנקים. ברגע שאנחנו משנים כיוון, ברגע שאנחנו מתחילים להגביר את הפעילות במשק, הכל מתחיל להשתנות.

בינתיים, כדי לעבור את הפרק הזה, העברנו בממשלה אתמול החלטה על תקציב חירום של 90 מיליארד שקל. זה סכום דמיוני. העברנו אותו כדי לעזור לכם – העצמאיים, השכירים, מבקשי העבודה, המובטלים. הסכום הזה כולל גם את מענק החג שנמצא בשלבי חקיקה מתקדמים בכנסת. אני מאוד מקווה שהכנסת תשלים את החקיקה הזאת בהקדם, כדי שהמענק יגיע עוד בחול המועד, ישר לחשבון הבנק שלכם. בכל מקרה, הוא יגיע.

אני מבקש מכם עוד דבר חשוב, בייחוד בימים הללו – אני מבקש מכם לרכוש מוצרי צריכה מתוצרת ישראל. מוצרי מזון, חקלאות, תרופות, בגדים – הכל תוצרת הארץ.

אני מאמין שהאסטרטגיה הזאת תשקם את כלכלת ישראל. שזורים בה הרבה מאוד מרכיבים, אחד מהם הוא מספר הבדיקות לגילוי החולים. הבדיקות מספקות לנו הערכה טובה יותר על המצב של התחלואה ומיקום התחלואה באוכלוסייה בארץ. אנחנו שואפים להגיע תוך ימים ל-10,000 בדיקות. זה היה קשה מאוד להגיע לשם, הייתה ירידה משום שחלקים פתאום חסרים ואתה מגלה שאת ההזמנה שהזמנת – מישהו אחר לקח. התגברנו על זה, ואנחנו נגדיל את המספר גם מעבר ל-10,000, כדי לאפשר את אותה יציאה מדורגת ובטוחה מן הסגר. אני רוצה שתדעו מה זה אומר, 10,000 – זה ממקם אותנו במקום שני בעולם בבדיקות לנפש. אני חושב שאסטוניה, שיש לה בסך הכל כמיליון אזרחים, מקדימה אותנו. יש לנו פחות או יותר את אותו מספר בדיקות שיש לדרום קוריאה, עם אוכלוסיה פי חמישה משלנו, ובריטניה עם אוכלוסייה של פי שבעה מאיתנו. יש כאן מאמצים גדולים מאוד, וכדאי לשים את הכל בפרספקטיבה. ישראל מובילה בהרבה מאוד דברים, ולא סתם היא דורגה כמדינה הבטוחה ביותר בעולם.

מאמצי הרכש שלנו להשיג את הציוד הרפואי הדרוש לנו, כולל את המרכיבים לבדיקות הקורונה, מתבצעים בתנאים של תחרות בינלאומית עזה, והמאמצים הללו הם בלתי נלאים.

היום שוחחתי עם ידידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וסיכמנו על שיתוף פעולה גם בנושא הזה. הוא שיבח אותי על הצעדים שאנו נקטנו כאן במאבק נגד הקורונה. כשדיברתי איתו, סיפרתי לו שאני עושה הפסקה בפגישה שהייתה לי עם חבר הכנסת בני גנץ, והוא אמר לי: 'חשוב מאוד שתאחדו כוחות בשביל מדינת ישראל'. אני מסכים איתו, ואני משוכנע שאפשר להגיע לממשלת אחדות. הדרך עדיין לא הסתיימה, עדיין יש מכשולים, זה לא דבר פשוט, אבל אני מאמין שעם רצון טוב ומאמץ הדדי משותף אפשר להגיע לזה, ואפשר וצריך להגיע לזה בהקדם.

האחדות נדרשת לא רק ברמה הפוליטית, היא נדרשת גם בתוך החברה הישראלית. בימים האחרונים אני ראיתי התגייסות נפלאה של נוער, של מתנדבים. פשוט התגייסות יוצאת מן הכלל. ראיתי רופאים שחלו בקורונה, וכמו חיילים שנפצעו בשדה הקרב, הם רוצים לחזור חזרה כדי לטפל בחולים. אותו הדבר רואים עם הרופאות ועם האחיות – זה פשוט דבר מדהים. כולנו מצדיעים להם.

אבל אני אומר גם ביושר שראינו תופעות אחרות. ראינו הסתה איומה נגד הציבור החרדי, גם בתקשורת וגם ברשתות החברתיות. זה בלתי מקובל, זה בלתי נסבל. אני יודע שזה לא משקף את הדעה של רוב רובם של אזרחי ישראל.

לפני שעה קלה שוחחתי בטלפון עם ראש העיר של בני ברק, אברהם רובינשטיין, חיזקתי אותו ואת התושבים. הוא נמצא בבידוד, אני נמצא בבידוד, אבל אמרתי לו שבניגוד לשיר של זוהר ארגוב אנחנו לא ב'בדד', כי אנחנו ביחד. גם בבידוד אנחנו לא בבדידות, אנחנו ביחד. הוא סיפר לי שהוא מקבל אינספור שיחות חיזוק מאזרחים מכל רחבי הארץ, מראשי ערים. הוא אמר לי: 'יש לנו עם נפלא, אין עם כזה בעולם'.

אנחנו מחבקים את תושבי בני ברק, כמו שאיטליה כולה מחבקת את תושבי לומברדיה, והלב שלנו עם בני ברק כמו שכל איטליה עם לומברדיה. אבל יש לנו עוד חיבור, חיבור נוסף, החיבור הזה של המורשת שלנו. העבר שלנו שידע כל כך הרבה סבל, כל כך הרבה אתגרים, כל כך הרבה משברים שעברנו אותם, יותר מכל עם אחר בתולדות האנושות.

חג הפסח מנציח את יציאת מצרים, התגברות על משברים, התגברות על מיצרים. אני גדלתי על שירו הנפלא של זאב ז'בוטינסקי, "שיר בית"ר". הוא כותב שם: "תגר על כל מעצור ומצר". זה מה שאנחנו עושים היום.

בכל דור ודור אנחנו מתגברים על האתגרים, ודומה שבמאה השנים האחרונות לא ראינו אתגר כזה, אבל אני יודע שאף על פי שזה אתגר עולמי שכל האנושות חווה – אני יודע שאנחנו עוברים אותו יחד ועוברים אותו בהצלחה. אנחנו כותבים יחד פרק קשה, אבל רב הוד בתולדות עמנו ובתולדות מדינתנו.

אני רוצה לברך את כולכם, אזרחי ישראל, בחג פסח כשר ושמח. אני רוצה לברך אתכם, שנעבור יחד את המיצר ונצא מבידוד לחירות. חג שמח.

21:48 עריכה

יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, תקף את העיתונאית דוריה למפל: "יש לך קשיים בהבנה".

23:02 עריכה

במערכת הפוליטית משבחים את עיריית תל אביב על הפגנת הסולידריות עם בני ברק.

סגירה