שר האוצר נתניהו קיבל החלטה אומללה - עכשיו בעלי עסקים משלמים עליה

ב-2003, נתניהו כשר אוצר הפסיק את זכאותם לדמי אבטלה של 80 אלף בעלי עסקים, המעסיקים בעצמם כמיליון וחצי איש ● הם לא מבינים איך זה שבמשך שנים הם משלמים על ביטוח לאומי ובכל זאת לא זכאים לפיצוי או לדמי אבטלה בעקבות סגר הקורונה ● היום הפגינו 3,000 מהם מול האוצר, בדרישה לקבל זכאות לאבטלה או מענק פיצוי ● קריסה שלהם עלולה להוביל לקריסה של המשק

  • הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר. אפריל 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • הפגנה של העצמאים מול משרד האוצר (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
    Olivier Fitoussi/Flash90
  • עצמאים מפגינים מול האוצר בקריאה לקבל תמיכה כספית מהממשלה. 6 באפריל 2020. (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
    אוליבייה פיטוסי/פלאש90

אבינעם מרום הוא בעלים של עסק שמוכר חבילות לתיירות חוץ, שזה אומר בעיקר אירועי ספורט והופעות בחו"ל. את הירידה בהכנסות הוא התחיל להרגיש כבר בפברואר, עוד לפני שנסגרו השמיים לטיסות כמעט באופן מוחלט.

"אנחנו הראשונים שחטפנו את זה והאחרונים שנצא מזה", הוא אומר בשיחה אתו. "זה עסק מותרות, אז הרגשנו את הירידה כבר בפברואר. כשפה עוד לא הבינו מה קורה, ולא הרגישו את אפקט הקורונה, אני כבר פיטרתי אנשים והוצאתי לחל"ת, עוד לפני ההכרזה הרשמית על דחיית משחקים וביטולי הופעות. זה מסוג הדברים שאנשים ראו מרחוק מה קורה בעולם, ואמרו לעצמם שהם לא רצים לקחת סיכון מיותר. במרץ ההכנסות כבר באמת היו על אפס מוחלט", הוא מוסיף.

העסק הזה, טיקטים, מעסיק 10 עובדים, ומגלגל מחזור של 15-20 מיליון שקל בשנה.  אבינעם עצמו, בן 41 מחיפה פלוס 3, מושך משכורת מהעסק והוא גם הבעלים.

 

לכאורה, הוא לא הסטריאוטיפ של המובטל מדלת העם, אלא שמשבר קורונה יכול להפיל גם את העסק שלו, וזה אומר שגם לו וגם לעובדים שלו לא יהיה לאן לחזור.

"כשאתה אומר 'בעל חברה' מיד קופצת בראש דמות של טייקון שמושך שכר שמן, אבל רוב בעלי העסקים מושכים עד 20 אלף שקל בחודש. יש שכירים שמרוויחים הרבה יותר, וזה לא שבהכרח יש לבעלי עסקים רזרבות. אנחנו לא בעלי פירמות גדולות, אלא מעסיקים של 5, 10 או 40 עובדים, וגם לנו יש התחייבויות.

"ממילא הרגולציה ביומיום שוחקת אותנו, ואל תשכח שאנחנו אחרי 3 מערכות בחירות כלליות ועוד מוניצפיליות, ששילמנו את יום השבתון לעובדים. עכשיו יש סיטואציה לא נעימה מול העובדים, ודאגות מול הבנקים, וצריך להחזיק את המשפחה בבית כי אין בתי ספר, בקיצור – סיוט", הוא אומר.

"כשאתה אומר 'בעל חברה' מיד קופצת בראש דמות של טייקון שמושך שכר שמן. אבל רוב בעלי העסקים מושכים עד 20 אלף שקל בחודש. יש שכירים שמרוויחים הרבה יותר, וזה לא שבהכרח יש לבעלי עסקים רזרבות"

ביטוח ללא כיסוי קריטי

כמו אבינעם יש עוד 80 אלף בעלי עסקים שמעסיקים כמיליון וחצי איש. אלא שלמרות שהם מושכים משכורת ומשלמים ביטוח לאומי כמו כולם, בגלל הגזרות של מי שכיהן כשר האוצר ב-2003, בנימין נתניהו, הופסקה הזכאות שלהם לדמי אבטלה.

הם משתגעים מזה, ולא מבינים איך יכול להיות שהם משלמים על ביטוח שלא נותן לא את הכיסוי הקריטי, כאשר על משכורת של 15 אלף שקל מדובר בכ-650 שקל לחודש, לא סכום מבוטל שמועבר לביטוח לאומי במשך שנים, אבל זכאים רק לביטוח מפני אובדן כושר עבודה.

בימים האחרונים השכירים-בעלים התאגדו וניתן להצטרף אליהם באתר הזה.
היום כבר הפגינו 3,000 מהם מול משרד האוצר, בדרישה לקבל זכאות לאבטלה, או מענק פיצוי, וזאת בדומה לשאר העצמאים, שגם רובם יקבלו סכום עלוב של 3,000 שקל בשתי פעימות.

לא ברור איפה ה-80 מיליארד שקל שבאב"ד, כחלון ונתניהו הבטיחו כחבילת הצלה לנזקי הקורונה. עוד פחות ברור מדוע נזכרו דווקא עכשיו לחלק 500 שקל לכל ילד במשפחות מרובות ילדים, בלי הבחנה בין כאלה שפוטרו לכאלה שלא, ואלה שממילא לא עבדו לפני כן.

לא ברור איפה ה-80 מיליארד שקל שבאב"ד, כחלון ונתניהו הבטיחו כחבילת הצלה לנזקי הקורונה. עוד פחות ברור מדוע נזכרו עכשיו לחלק 500 שקל לכל ילד במשפחות מרובות ילדים, בלי הבחנה בין אלה שפוטרו לאלה שלא

ביום חמישי האחרון, כאשר האוצר עדיין גיבש את תקנות שעת החירום שיעברו לאישור הממשלה ובכללם הפיצוי לעצמאים, השכירים-בעלים עוד קיוו שגם העניין שלהם ילקח בחשבון.

מאיר שפיגלר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מאיר שפיגלר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

גם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר לזמן ישראל ביום חמישי ש"הביטוח הלאומי עושה את הכל מתוך הזדהות מוחלטת ואמונה, שאותה חקיקה שהפלתה אותם לרעה ב-2003 תיגנז ותבוטל. אנחנו לא מרפים. בכל הדיונים הדבר הזה עלה על הפרק".

מה ההיענות שקיבלתם ממשרד האוצר?

"בוא לא נקדים את המאוחר, אבל זה נמצא על הפרק. גם הזכאות לאבטלה של משוחררי צבא זה תולדה של פעילות שעשינו אתמול. השכירים-בעלים זה או שיהיה או שלא יהיה, זה צריך לקרות עכשיו, זה לא ייקח ימים רבים. משה (כחלון, ע.ש.) בעניינים, ישבתי איתו ודיברתי איתו גם היום".

אלא שכאמור התקנות פורסמו ביום שישי ולתדהמת בעלי העסקים שמושכים משכורת, הם לא נכללו בתקנות לשעת חירום, שיכלו לתקן את אותה גזרה ישנה של נתניהו, ולתת גם להם זכאות לאבטלה, או לפחות פיצוי מינימלי כמו לשאר העצמאים.

"הביטוח הלאומי עושה את הכל מתוך הזדהות מוחלטת ואמונה, שאותה חקיקה שהפלתה אותם לרעה ב-2003 תיגנז ותבוטל. אנחנו לא מרפים. בכל הדיונים הדבר הזה עלה על הפרק"

אמנם, לקבוצה הזו של שכירים-בעלים יש גם הטבה מסוימת בשוטף, שכן החברה שבבעלותם משלמת רק את מס החברות (25%), והיתר נצבר בחברה, אם כי בדרך כלל מס הכנסה דוחק בהם באמצעים שונים לחלק כדיווידנד גם את הרווחים הצבורים, ועל כך משלמים עוד מס. עם זאת ברור שחלק גדול מהם לא צברו רווחי עתק או שצברו רק הפסדים, שלא ניתן לחלק מהם דבר כעת.

במכתב ששלחו היום לשי באב"ד, מנכ"ל האוצר, כתבו השכירים-בעלים:

"בכל ההצעות שהצגתם עד כה אנחנו לא נכללים תחת שום קטגוריה … ב-2004 קיבלתם החלטה חד צדדית בטוענה של בעיית תקציב לשלול את זכויותינו להכרה כשכירים עם כל המשתמע מכך לרבות דמי אבטלה, חל"ת… החלטה זו גורמת לכך שיש עשרות אלפי בעלי שליטה שעומדים ללא כל הכנסה ועם הוצאות של החברות שבשליטתם… אנו מבקשים מכם לקבל החלטה מיידית במסגרת תקנות לשעת חירות שהינן בסמכותו של משרד האוצר לאשר הגדרותינו לתקופת נשוא המשבר כשכירים מן המניין ולהיות זכאים לחל"ת".

עוד הם מוסיפים, כי בסופו של דבר תהיה קבוצה גדולה שלא תצטרך את הזכאות, בגלל שכרם הגבוה או בגלל שעברו את גיל 67, כך שמדובר ב-43 אלף איש וגם ביניהם, יש בעלי עסקים בענפי מזון ומחשבים, שממשיכים לעבוד כרגיל ואף יותר מכך.

"אם נחשב את עלות ההחלטה שלכם מדובר במקרה הגרוע ביותר בעלות של 300 מיליון שקל לחודש ובהנחה שהמשבר ימשך 3-4 חודשים סך העלות תעמוד על 1.2 מיליארד שקל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא נבחן בימים אלו במטרה לתת מענה לאוכלוסיות נוספות, שלא נכללו בתוכנית הסיוע הכלכלית לנפגעי הקורונה".

משה כחלון ושי באב
משה כחלון ושי באב"ד (צילום: Hadas Parush/Flash90)

שי באב"ד עומד בשבועות האחרונים בעין הסערה, כאשר השר שמעליו כבר הודיע על פרישה באופן רשמי, והשאיר את הבמה למנכ"ל שלו. בנוסף להפגנת השכירים-בעלים, באב"ד קיבל היום גם מאות הודעות וואטסאפ משכירים ועצמאים כאחד, ששלחו לו קבלות על ההוצאות השונות שלהם. ההודעות האלה, הן חלק מיוזמה של תנועת עומדים ביחד, שדורשים מהמדינה "לשלם 100% מהשכר בתקופת המשבר ולא שקל אחד פחות".

גם מאלה שזכאים לאבטלה או פיצויים, רבים ייכנסו עכשיו לחובות בעקבות המשבר. דמי אבטלה על שכר של 8,000 שקל יסתכמו במחצית מהסכום, ובחודש הראשון אין זכאות לאבטלה על הימים הראשונים. גם הפיצוי המיוחד לעצמאים הוא עלוב למדי ומסתכם ב-65% מההכנסה. בפועל זה אומר 1,300 עד 6,000 שקל לכל היותר.

יש עצמאים שגם לפיצוי הזה לא יהיו זכאים, למשל אם הם משתכרים פחות מ-2,000 שקל, בגלל שהכניסו הוצאות רבות לעסק או מסיבות אחרות. כך גם אלה שהמחזור השנתי שלהם הוא גבוה מ-240 אלף שקל לשנה.

עוד 1,030 מילים ו-1 תגובות
סגירה