העליון: הממשלה תצטרך לשלם 10 מיליון דולר למוצאי עצמות מג'די חלבי

בית המשפט העליון קיבל את הערעור של בני משפחת קוזלי שמצאו את עצמותיו של החייל המנוח מג'די חלבי על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לפטור את המדינה מלשלם לבני המשפחה את הפרס שהובטח למי שימצא מידע על החייל ● המדינה תשלם במקום עמותת "לחופש נולד" שהבטיחה את הכסף אך נסגרה

אביבה שליט ופהמי חלבי, אמו של מג'די חלבי ז"ל (צילום: קובי גדעון פלאש 90)
קובי גדעון פלאש 90
אביבה שליט ופהמי חלבי, אמו של מג'די חלבי ז"ל

בית המשפט העליון קבע היום (ב'), בדעת הרוב של השופט ניל הנדל והשופט ג'ורג' קרא, כי בני משפחת קוזלי, שמצאו את עצמותיו של החייל המנוח מג'די חלבי ז"ל, זכאים לקבל מממשלת ישראל את הפרס שהציע עמותת "לחופש נולד" למי שימסור פרטים על גורלו של החייל בסך 10 מיליון דולר.

בית המשפט קבע: "הפרס הובטח תמורת מסירת המידע, גם אם השיג את המידע מבלי שיצא לחפש אחריו במכוון וגם אם לא ידע בוודאות שמדובר בגופת המנוח מג'די חלבי אלא חשבו כי יש אפשרות שמדובר בגופתו".

עוד נקבע כי "המדינה (הממשלה) לא חזרה בה מהצעת הפרס קודם למציאת הגופה. עמותת 'לחופש נולד' הפסיקה אמנם את פעילותה כמה חודשים לפני מציאת העצמות, אך ההצעה הייתה מטעם המדינה ומומנה מתקציבה. העמותה הייתה רק שלוחה של המדינה לשם פרסום הפרס ואיסוף המידע. הפסקת פעילות העמותה לא פורסם באופן שתואם לפרסום הנרחב שבו הוצע הפרס".

בית המשפט דחה גם את טענת הממשלה לפיה יש לפטור אותה מתשלום ולשחרר אותה ממחויבותה, לנוכח שיקולים תקציביים ומכיוון שהמערערים לא השקיעו משאבים בחיפוש אחר המנוח. "המדינה חייבת לקיים את הבטחותיה", נכתב בפסיקה.

השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט כי בני משפחת קוזלי אינם זכאים לקבל את הפרס משום שהפרס הוצע על ידי עמותת "לחופש נולד" שהיא ישות משפטית נפרדת ולן לא נכרת בינם ובין המדינה חוזה. עמית סבר שהמוצאים פנו למשטרה ולא ל"לחופש נולד" ובכך התנהגו באופן שאינו מלמד על כוונה לזכות בפרס או לדרוש אותו ולכן קשה לקבוע כי נכרת חוזה בינם ובין המדינה.

מצאו את העצמות במקרה

החייל מג'די חלבי נעדר מאז שנת 2005. עמותת "לחופש נולד" פרסמה פרס של 10 מיליון דולר. ב-2012 מצאו בני משפחת קוזלי את עצמות המנוח, הודיעו על כך למשטרה, ודרשו את הפרס ממשרד הבטחון.

בית המשפט המחוזי קבע כי המוצאים אינם זכאים לפרס, שכן מצאו את העצמות במקרה ולא ידעו בוודאות שמדובר בעצמותיו של חלבי, ובני משפחת קוזלי ערערו לבית המשפט העליון.

עוד 293 מילים
סגירה