שינוי סדרי עולם כלכליים

משחק הכדורגל בין אטלנטה לולנסיה בסן סירו (צילום: AP-Photo-Luca-Bruno-File)
AP-Photo-Luca-Bruno-File
משחק הכדורגל בין אטלנטה לולנסיה בסן סירו

סכומי העתק הדמיוניים שקיבלו כוכבי כדורגל, היו ביטוי בולט לכלל השוק הכי חשוב:

שכרך אינו פועל יוצא של התרומה האמיתית שלך לחברה. שכרך הוא פועל יוצא של יכולתך לייצר רווחי עתק למען הבוסים/ בעלי המניות / התאגיד / המועדון. הרי כל מורה, עובדת סוציאלית, מדענית, חוקר ואח סיעודי תורמים לחברה יותר מכדורגלני צמרת מפורסמים.

שכרך גם אינו פועל יוצא של עבודה קשה. הרי לו זה היה כך, נשים רבות באפריקה ובמזרח התיכון היו משתכרות הרבה יותר מכדורגלני הצמרת.

סכומי העתק הדמיוניים שקיבלו כוכבי כדורגל, היו ביטוי בולט לכלל השוק הכי חשוב: שכרך אינו פועל יוצא של התרומה האמיתית שלך לחברה. הוא פועל יוצא של יכולתך לייצר רווחי עתק לבוסים/ בעלי המניות/ התאגיד/ המועדון

ובמקרה של כדורגלנים, מדובר לפחות בסוג כישרון שיכול לחלץ אנשים מעוני. הרי במציאות הכלכלית של ימינו, מה שקובע את מצבם הכלכלי של מרבית האנשים, הוא השאלה לאילו הורים נולדו או עם מי התחתנו. ואני כותב זאת כמובן במלוא הכבוד לניקול ראידמן ולשרה נתניהו שאין לי ספק שהיו מצליחות להשיג הון עתק בזכות כישרונותיהן וחריצותן ויכולותיהן האינטלקטואליות ולא רק בזכות נישואיהן לצ'רנוי או בנג'מין ניתאי.

בחזרה לכדורגלנים: סכומי העתק הדמיוניים ששולמו מקבוצה אחת לקבוצה שנייה, תמורת מעבר כוכב כדורגל מקבוצה לרעותה, וכמובן סכומי העתק האגדיים ששולמו לכדורגלנים הכי נוצצים, הגיעו לממדים בלתי נתפסים. בדיוניים כמעט.

לכן יש משהו סמלי באמת בעובדה שמשחק הכדורגל בשמינית גמר ליגת האלופות באיצטדיון סן סירו במילאנו בין אטלאנטה האיטלקית לבין ולנסיה הספרדית, הוא שהוליד כנראה התפרצות המונית של קורונה בצפון איטליה. מלכודת ההדבקה של 40 אלף אוהדים באיצטדיון הענק במילאנו (ובמסעדות ובבתי הקפה וברכבות הסמוכות) הייתה במקום הכי סמלי.

התפשטות נגיף הקורונה חייבה את הקפאת ליגת האלופות בכדורגל, הליגה האירופית בכדורגל וליגות הכדורגל הלאומיות ברחבי אירופה וכן את השבתת ליגת הכדורסל בארצות הברית וקנדה, ה-NBA.

מה שקובע לרוב זה למי נולדים או עם מי מתחתנים. ואני כותב זאת במלוא הכבוד לניקול ראידמן ולשרה נתניהו, שאין לי ספק שהיו מצליחות להשיג הון עתק בזכות כישרונותיהן וחריצותן ויכולותיהן האינטלקטואליות

כדורגלנים רבים נאלצים לוותר כעת על חלק נכבד משכרם (ועדיין אין צורך לרחם כמובן). ברור שגם בתום המשבר, יתקשו הקבוצות לשוב ולשלם סכומי עתק זהים לאלו שהתרגלו לשלם בטרם ההתפרצות.

יתכן (רק ייתכן. ממש לא בטוח) שגם בעלי מניות בתאגידים ובבנקים, מנכ"לים בכירים בתאגידים ובבנקים, גימלאי מדינה בכירים שמקבלים פנסיה תקציבית שערורייתית ומופרכת, בעלי הון ששולטים בחברות בינלאומיות ועוד גברים ונשים מחוג הסילון, ייאלצו להבין שהגיעה העת לקצץ, למתן, לבלום ולהרגיע את החמדנות.

לא מפני שמישהו מוכן לוותר מרצונו על המון כסף ותנאי נוחות (וברור שגם ויתור משמעותי יותיר בידיהם סכומים שרובנו יכולים רק לחלום עליהם) אלא פשוט מפני שבלא מיסוי הון ומיסוי ירושה עצומים, לא ניתן יהיה לממן את שירותי הבריאות הציבורית ומערכי הרווחה הציבוריים שהם התשתית הן לקיום הפשוט והראשוני של כולנו (אנשים מתים ללא מערכת בריאות. פשוט מאד) והן את התשתית ליכולת להפיק רווחים (כשאנשים מתים או קורסים כלכלית או מושבתים מעבודה בשל התפשטות נגיף ובהעדר מערכת בריאות הולמת, הם קצת מתקשים לשלם תמורת מוצרי צריכה ומזון ומנויים לצפייה במשחקי כדורגל וכדורסל וטלוויזיה רב ערוצית וטלפונים ניידים ורכבים וטיסות ובגדים ורהיטים ודירות וחופשות במלונות. וכשהם אינם משלמים וצורכים, בעלי המניות מפסידים. אולי אפילו פושטים רגל).

כמובן שהמשבר הזה לא בא ללמד אותנו כלום. הוא פשוט הגיע. אבל הוא כל כך עצום ומטלטל ומשנה סדרי עולם, עד שאין מנוס אלא ללמוד ממנו את חובת שינוי סדרי העולם הכלכליים.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 522 מילים
סגירה