פסח מצרים השני בהיסטוריה - קורונה או קרן-אור?

פסח מצרים הראשון, מלאך המוות פוסח על הבית, ויקישיתוף
פסח מצרים הראשון, מלאך המוות פוסח על הבית, ויקישיתוף

במסורת היהודית יש אבחנה בין "פסח מצרים" ו"פסח דורות". על "פסח מצרים" כתוב:

שמות פרק יב, ג-כ: "… וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת: … וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְשָׁחֲטוּ אֹתוֹ כֹּל קְהַל עֲדַת יִשְׂרָאֵל בֵּין הָעַרְבָּיִם: וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם: וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ: … וְכָכָה תֹּאכְלוּ אֹתוֹ מָתְנֵיכֶם חֲגֻרִים נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם וּמַקֶּלְכֶם בְּיֶדְכֶם וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן פֶּסַח הוּא לַה': וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר אַתֶּם שָׁם וְרָאִיתִי אֶת הַדָּם וּפָסַחְתִּי עֲלֵכֶם וְלֹא  יִהְיֶה בָכֶם נֶגֶף לְמַשְׁחִית בְּהַכֹּתִי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: …"

זה ה"סדר" הראשון בהיסטוריה שבני ישראל חגגו בבתים שלהם במצרים לפני שיצאו משם. "פסח דורות" הוא זכר לפסח הזה והוא החג שחוגגים מאז עד היום בבתי בני ישראל בכל מקום בעולם שנמצאים. "פסח מצרים" התקיים בבתים של בני ישראל והם לא יצאו מן הבתים עד שהגיעה הפקודה לעזוב את מצרים בחצות הלילה.

מעניין שהשנה, בגלל וירוס הקורונה, אנו נאלצים לקיים "פסח מצרים" בפעם השנייה בהיסטוריה של עם ישראל, דהיינו כולנו בבתים שלנו, אסור לנו לצאת, ורק המשפחה בתוך הבית נמצאת ללא אורחים מן החוץ. ממש חזרה לנוהג של פסח מצרים לפי התיאור בתנ"ך!

מעניין שהשנה, בגלל הקורונה, אנו נאלצים לקיים "פסח מצרים" בפעם השניה בהיסטוריה של עם ישראל: כולנו בבתינו, אסור לנו לצאת, המשפחה לבדה בבית, ללא אורחים מן החוץ. ממש חזרה לנוהג של פסח מצרים התנכ"י

כאשר חשבתי על האירוניה שמאז יציאת מצרים עד היום לא היה מצב כזה בבתי יהודים, חשבתי שאולי ננסה ניסוי חוויתי לקשור את עצמנו ממש לתחושות של בני ישראל בפסח הראשון. אמנם אנו מאמינים שכן נצא מתי שהוא וזה רק לילה אחד, אבל אין ספק שהלילה הזה שונה מכל לילות הסדר שהיו לרובנו בחיים עד עכשיו.

ואז הרהרתי בכך שליל הסדר הזה יכול להפוך את הקורונה לקרן-אור, דהיינו קרן האור בסוף המנהרה. אז כל המשפחה לא תהיה, והבני דודים לא יגיעו לסדר כרגיל. נהיה לבד רק אנחנו, או אולי אלו שמשתמשים בחשמל בשבת וחג יהיו בקשר בזום או סקייפ עם בני המשפחה, אבל בכל מקרה לא נאבד את הקשר המשפחתי. אולי הקשר אפילו יתחזק מתוך געגועים למשפחה, ואז נראה את קרן האור יותר בבהירות ומתוך תחושת הכרת תודה על הקשרים שיש לנו. חג שמח!

הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 363 מילים
סגירה