מלאני לידמן הלכה לקנות תרנגולות וחזרה הביתה עם צ'יז וקווקרס, אחרי ביקור בשוק הציפורים בכפר קאסם, 20 באוגוסט 2016

המירוץ לביצה מי צריך לקנות ביצים כשאפשר לאמץ תרנגולת

ישראלים רבים ניצלו את השעות האחרונות לפני הסדר והסגר כדי לרדוף אחר קרטוני ביצים בסופרמרקטים ברחבי הארץ ● אבל אפשר גם אחרת ● מלאני לינדמן, כתבת זמן ישראל וחקלאית אורבנית חובבת, מגישה את המדריך לגידול לול תרנגולות מטילות על הגג או בחצר ● כל הטיפים, המיתוסים והחישובים הכלכליים בדרך לביצה הביתית המושלמת

מוטרדים מהמחסור בביצים שהטיל את צלו על ישראל כמו מכת חושך, נאלצים להתרוצץ בין סופרמרקטים בתקווה למצוא ביצי זהב? עומדים לקרוע את המסכה מעל הפנים מרוב כעס על עוד מדף מכולת ריק? יש דרך פשוטה להבטיח שלא תצטרכו לוותר (כמעט) אף פעם על הטוב הזהוב הזה: גדלו תרנגולות בעצמכם.

לקראת עונת הפסח, המדינה מתמודדת עם מחסור של כ-30 מיליון ביצים. בממשלה טענו כי המחסור נובע מהיסטריית קניות ואגירת מזון בעקבות סגר הקורונה, ולא ממחסור אמיתי בביצים, אבל כך או כך: החג קרב והביצים מעטות.

התרנגולת כולתום נראית אשמה אחרי שהתגלה שהיא הסתירה את כל הביצים, תל אביב, 25 במאי 2018 (צילום: מלאני לידמן)
התרנגולת כולתום נראית אשמה אחרי שהתגלה שהסתירה את כל הביצים, תל אביב, 25 במאי 2018 (צילום: מלאני לידמן)

בימים האחרונים משרד החקלאות החליט לסבסד רכבת אווירית של ביצים מאירופה, ופעל לזירוז הגעתן של אניות עמוסות ביצים, אך זה עדיין לא מספיק. בתחילת השבוע, משטרת ראשל"צ נקראה להתערב בתגרה שפרצה סביב ביצים.

זה לא סוד שבעתות משבר אנשים נוטים לפנות לגינון או לאמצעים אחרים כדי לספק את צורכיהם בעצמם. במלחמות העולם הראשונה והשנייה הופצו בארצות הברית עלונים שעודדו נשים צעירות (הגברים היו עסוקים בדברים אחרים) לתקוע את באדמה בשם הפטריוטיות. בסופו של דבר, גני הניצחון היו המקור לכמעט 40% מאספקת המזון של האומה במהלך שתי המלחמות.

הפרגיות ותוצרתן בתל אביב, 6 בפברואר 2019 (צילום: מלאני לידמן)
הפרגיות ותוצרתן בתל אביב, 6 בפברואר 2019 (צילום: מלאני לידמן)

חושבים שזה מסובך לגדל תרנגולות? זה קל הרבה יותר מכפי שנדמה. למרות שהפרגיות שלכם ודאי לא יספיקו להטיל ביצים עד צאת החג, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להחליט אם גידול תרנגולות בחצר האחורית יכול להתאים לכם.

גידול תרנגולות למתחילים ב-20 צעדים

  1. בממוצע, דרושים 0.9-0.6 מ"ר לכל תרנגולת. זה אומר שאפשר לגדל עד 5 תרנגולות – שיכולות לספק ביצים למשק בית של ארבעה אנשים – אם בונים לול בגודל 3.5 מ"ר. כמובן, ככל שתיתנו להן יותר מרחב, הן יהיו יותר מאושרות. אבל אפשר לגדל תרנגולות מרוצות בשטח קטן, אז אל תיתנו לחצר קטנה להוציא לכם את הרוח מהמפרשים.
  2. יש אנשים שמגדלים תרנגולות על הגג, אבל חשוב לוודא שלא יהיה להן שם חם מדי. צל הוא חובה. גם אם אתם גרים בעיר ואין לכם חצר משלכם, אתם יכולים להציע לכמה מהשכנים בבניין שלכם להקים לול משותף. גם שטח קטן מתחת לבניין שלכם יכול להיות מותאם כדי לשמש בית לדוגרות.
  3. כל תרנגולת מטילה כחמש ביצים בשבוע, פחות בחורף כשקר. אם צריכת הביצים שלכם אינה גבוהה, צמד תרנגולות יכול להספיק לכם אם אתם גרים לבדכם. תרנגולות הן חיות חברתיות, אז אל תחזיקו פרגית בודדה.
  4. החצר שלכם מרוצפת או יצוקה בבטון? אין בעיה. אתם יכולים לפזר בלול שלכם נסורת (להשיג חינם אצל הנגר המקומי) כדי ליצור קרקע רכה, שגם תצמצם את נוכחותם של ריחות וזבובים.
  5. אם הלול שלכם בנוי על מרצפות, ולא על אדמה, הוא ידרוש קצת יותר עבודת תחזוקה: תצטרכו להחליף את הנסורת כפעם בחודש. בונוס: נסורת עם דשן תרנגולות היא זהב טהור בשביל גננים.
  6. חשוב שלתרנגולות שלכם יהיה מקום לרחצה בעפר, טכניקת טיפוח שעוזרת לתרנגולות להתנקות. אם אין לכם שטח עפר בקרבת הלול, הן יוכלו להסתפק בגיגית גדולה מלאה באדמה.
  7. בשונה מהאמונה הרווחת, רוב התרנגולות בדרך כלל אינן קולניות. חיות המסיבות שנשארות ערות כל הלילה הן התרנגולים. אף על פי שבעיקרון זה חוקי לגדל תרנגולים בערים רבות בארץ, זו לא ממש שכנות טובה. ברוב רובן של להקות החצר האחורית חברות תרנגולות נקבות בלבד.
  8. ולפני שתשאלו: לא, תרנגולת לא זקוקה לתרנגול כדי להטיל ביצים. היא תהיה בסדר גמור בחברת אחיותיה. מומלץ לוודא עם השכנים לפני שאתם מביאים את בעלות הכנף הביתה, אבל בדרך כלל יספיקו כמה תריסרי ביצים במתנה כדי להשתיק אפילו את השכנים הרגזנים ביותר.
  9. גידול תרנגולות דורש השקעת זמן מועטה ביותר. ברגע שהלול בנוי, צריך רק לספק ליושבותיו קצת אוכל מדי בוקר, לוודא שיש להן מים, לאסוף את שלל הביצים שלכם ולנקות את הלול פעם בחודש.
  10. אין צורך בטיולים בפארק ובאילוף ביתי. יש אנשים שהשקיעו שעות בלימוד התרנגולות שלהם לבצע פעלולים, אבל זו כבר העדפה אישית.
  11. גידלתי תרנגולות בתל אביב במשך חמש שנים, וגיליתי שההשקעה הכספית הייתה כמעט זהה למה שהייתי משלמת עבור ביצי חופש אורגניות בחנויות. אם מה שחשוב לכם הוא העלות, הרי שיהיה הרבה יותר זול לקנות ביצים רגילות בסופר (ברגע שאפשר יהיה שוב להשיג אותן, כמובן). אבל אם אתם כבר משלמים יותר עבור ביצים אורגניות, גידול תרנגולות יעלה לכם אותו הדבר.
  12. אתם יכולים לקנות תרנגולת מטילה – נקבה בוגרת שכבר מטילה ביצים – תמורת כ-50 שקלים, שזה לא הרבה יותר ממה שתשלמו בחנויות תמורת עוף למאכל באותו המשקל. זול יותר לקנות אפרוחים, אבל תרגולות מתחילות להטיל ביצים בגיל 9 חודשים בערך, ומעולם לא הייתה לי כל כך הרבה סבלנות.
  13. שק גדול של מזון לתרנגולות, בנפח של 50 ליטר, שכולל את כל הוויטמינים שהן צריכות, מספיק לחודש עבור 7-5 תרנגולות. הוא עולה בין 50 ל-100 שקלים, תלוי איפה קונים; זול יותר מחוץ לעיר.
  14. יש הרבה מקומות בארץ שאפשר לקנות בהם לולים. היקרים שבהם, שנראים טוב יותר מכמה מהדירות שגרתי בהן בעבר, עולים החל מ-1,600 שקלים.
  15. אבל הכי טוב לבנות לול בעצמכם מקרשים (חינם) וגליל של רשת תיל (כ-12 שקלים למטר). נסורת תוכלו להשיג חינם אצל הנגר הקרוב למקום מגוריכם, בעיקר אם תיתנו לו מדי פעם כמה ביצים. והתרנגולות יאכלו את כל פסולת המזון שלכם ועוד, מה שייצור מערכת קומפוסט אפילו יעילה יותר. רק אל תאכילו אותן בבצל או באבוקדו, לקח שלמדתי בדרך הקשה. נוחי על משכבך בשלום, מרסלה.
  16. היבט לא צפוי של גידול תרנגולות שלא הייתי מודעת אליו לפני שנכנסתי לתחום: זהו אחד התחומים הבודדים שמצאתי בו דוגמה אמיתית לדו-קיום בין יהודים לערבים, שכולל שטף נדיב של מידע, מוצרים, עזרה וטיפים. קבוצות הפייסבוק בנושא מלאות באנשים ידענים ובעלי ניסיון רב שנים מרחבי הארץ, שיכולים לאבחן בעיות, לפעמים באמצעות תמונה בלבד.
  17. שוק הציפורים בכפר קאסם בימי שבת הוא מקום מצוין לנבור בו בשביל מי שמעוניין לקנות תרנגולות. מבקרים בו מספרים שווים של יהודים וערבים, שחלקם פיתחו קשרי חברות ארוכי שנים סביב גידול ציפורים. היו אנשים ששאלו אותי, זה לא מסוכן לנסוע לכפר קאסם? עניתי להם: "אין לכם מושג. פעם אחת הלכתי לקנות תרנגולות, אבל הברווזונים היו כל כך חמודים וכל כך זולים, שבסוף קניתי שניים. צ'יז וקווקרס. המקום הזה ממש מסוכן!".
  18. אין דבר מספק יותר מאשר לשבור ביצים שגדלו בלול הביתי שלכם אל תוך מחבת. ברגע שתשמעו את הרחש הזה, לא תרצו יותר להחזיק בבית ביצים קנויות. ראיתם פעם ביצה טרייה? החלמון לא צהוב, הוא כתום בהיר, והטעם שלו שונה לגמרי מזה של בני דודיו החיוורים והמדוכאים מהסופרמרקט.
  19. מתכננים להיעדר מהבית למשך כמה שבועות? (זוכרים שיכולנו לעשות את זה פעם?) השכנים יעמדו בתור כדי לדאוג לתרנגולות שלכם ולקחת את השלל אליהם הביתה.
  20. אם יש לכם גינה קטנה, תוכלו להכין ארוחות שלמות ממצרכים שגדלים ברדיוס של שלושה מטרים מהמטבח שלכם – אפשרות מפתה יותר ויותר עם התמשכות המגפה.
הלכתי לקנות תרנגולות וחזרתי הביתה עם צ'יז וקווקרס, אחרי ביקור בשוק הציפורים בכפר קאסם, 20 באוגוסט 2016 (צילום: באדיבות מלאני לידמן)
הלכתי לקנות תרנגולות וחזרתי הביתה עם צ'יז וקווקרס. 20 באוגוסט 2016 (צילום: באדיבות מלאני לידמן)

וזה גם עושה טוב לנשמה!

התחלתי לגדל תרנגולות במקרה, לאחר שעברתי לבית בתל אביב שהיו בו שתי דיירות בעלות כנף. אבל תוך זמן קצר השתדרגתי לשש תרנגולות, ולזמן קצר גם לגידול ברווזים (בעל הבית שלי הציב את הגבול בצ'יז וקווקרס).

בתקופתי כאם התרנגולות, אחד הרגעים האהובים עליי במהלך היום היה לחזור הביתה ולשחרר את התרנגולות ללקט לעצמן מזון בחצר, בזמן שהייתי מכינה לעצמי כוס תה ומביטה בהן זוללות עשבים, מתגרדות ומשמיעות קרקורים מלבבים כשהייתי מרוקנת את פסולת המזון שלי אל תוך הלול שלהן.

ארוחה שצמחה ברדיוס של 3 מטרים מהבית, תל אביב, 17 במאי 2018 (צילום: מלאני לידמן)
ארוחה שצמחה ברדיוס של 3 מטרים מהבית, תל אביב, 17 במאי 2018 (צילום: מלאני לידמן)

כמו לטבול את הידיים באדמה ולצפות בירקות גדלים, יש תחושה של פשטות וחיבור לקרקע בגידול האוכל שלכם בעצמכם.

בזמנים של חוסר ודאות, כשהכול נראה תלוי באוויר, יש יציבות מסוימת בידיעה שאתם יכולים פשוט לצאת החוצה וללקט את ארוחת הבוקר שלכם. אחרי הכול, התרנגולות לא יודעות שמתחוללת מגפה. הרי, מי שמע אי פעם על שפעת עופות?

בעת הכנת הכתבה לא נגרם נזק לשום תרנגולת, לרבות פני-צלקת, שמצולמת כאן ב-19 ביוני 2019 (צילום: מלאני לידמן)
בעת הכנת הכתבה לא נגרם נזק לשום תרנגולת, לרבות פני-צלקת, שמצולמת כאן ב-19 ביוני 2019 (צילום: מלאני לידמן)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לא קונים שום דבר בכפר קאסם כדי לא לפרנס מתעללים אכזריים ביותר בעלי חיים (דבר ידוע לכל אוהבי בעלי חיים). סלמונלה היא מחלה נפוצה ומסוכנת שמגיע עם ביצים מתרנגולות שלא חוסנו אצל ווטרינר כשה... המשך קריאה

לא קונים שום דבר בכפר קאסם כדי לא לפרנס מתעללים אכזריים ביותר בעלי חיים (דבר ידוע לכל אוהבי בעלי חיים).
סלמונלה היא מחלה נפוצה ומסוכנת שמגיע עם ביצים מתרנגולות שלא חוסנו אצל ווטרינר כשהיו אפרוחים בגיל יום-יומיים. חבל מאוד שבמאמר לא כתבו אפילו מילה אחת על נושאים חשובים אלו.
ומה הסוף האכזרי של החיות החמודות האלה כשלא נותנים להם תנאי מחייה טובים או כאשר מחליטים להפסיק לגדלם? כי יש יותר מדי אנשים שלא רוצים להבין שהטבע והחיות לא קיימים כדי שרק ננצל אותם לטובתנו ועצוב וכואב שכך.

עוד 1,145 מילים ו-3 תגובות
סגירה