עולם חדש - פוליטיקה חדשה

וינסטון צ'רצ'יל ב-1946 (צילום: AP Photo)
AP Photo
וינסטון צ׳רצ׳יל ב-1946

אנחנו בתקופה שבה הערפל הוא סמיך ומטשטש כל דבר שמתקשר למושג המציאות. לאיש מאיתנו לא ברור איך ייראה העולם ובעיקר המרחב האנושי בשוך הקורונה. זאת אולי הסיבה שמנהיגים כמו דונלד טראמפ ורג'פ טאיפ ארדואן מאוד לא רוצים לעצור את מנועי הכלכלה במדינותיהם, גם במחיר של  מספרים גדולים של "מתים".

כך גם החל בוריס ג'ונסון את המפגש של בריטניה עם הקורונה – וכנראה מאותה הסיבה, שכן, כל צעד דרמטי כמו עוצר או סגר מוחלט, מכיל בתוכו את זרעי השינוי בכל הקשר. השינוי הפוליטי – קרי – מהפכני, שינוי בהקשר הכלכלי-עסקי, שינוי בהקשר של הצרכים שמעצבים את הטכנולוגיות שתפתח האנושות בשנים הקרובות, ושינוי שיהרוג חלק מן המוצרים הקיימים בתווית של "לא רלוונטי".

רק לבנימין נתניהו, רעידת אדמה כזאת מהווה ברכה – כמו זימן את שירותיה של הפיה האולטימטיבית. נתניהו גם ריסק את כחול-לבן וגם משתעשע במנהיגיה כמו מנגן בחליל הקסם.

לכולנו אין ספק שטראמפ ודומיו נכשלו בניסיונם למתן את השינוי, לבלום אותו  ולו רק כדי שהעולם ימשיך להתנהל כפי שהתנהל עד היום – הרי אין צורך להיות גאון גדול כדי להסיק שבעולם הישן והקיים הם הגיעו לטופ האפשרי. עולם חדש מסכן את מעמדם, אותם, את מקומם בהיסטוריה – וכל מה שהוא מהותי בעיניהם.

בעולם הישן והקיים, טראמפ ודומיו הגיעו לטופ האפשרי. עולם חדש מסכן את מעמדם, אותם, את מקומם בהיסטוריה – וכל מה שהוא מהותי בעיניהם

כלומר, יהיה שינוי מהותי באורח חיינו, בצרכים שלנו, ומכאן גם במוצרים שנפתח ונייצר כדי שישמשו את צרכינו – מהפכה גדולה, שגם תבוא לידי ביטוי במרחב הפוליטי.

והמרחב הפוליטי החדש כבר מבצבץ מול עינינו. רבים ממרכיביו נולדו כבר בשלהי המאה הקודמת עם מהפכת הקיברנטיקה והרשתות החברתיות והאינטליגנציה המלאכותית. אלו ההתפתחויות הטכנולוגיות שיחד עם התפתחות הרפואה עוזרות לנו, בני האדם, להתמודד עם הקורונה הרבה יותר טוב מהתמודדותה של אירופה עם המגפה השחורה במאה ה 14, שבה מתו בין מחצית לשני שלישים (60%) מאוכלוסיית אירופה (!) במשך 5 שנים.

המגפה השחורה נעצרה לאחר חמש שנים, ואיש לא באמת מבין איך היא נעצרה, אבל היא שינתה את העולם והעלתה את מעמדם של "האזרחים" כנגד "בעלי האחוזות" שרבים מהם מתו או נחלשו או איבדו מעוצמתם, ממעמד של גרגרי אבק נידפים למעמד בעל משמעות.

הקורונה, לעומת זאת, תיבלם – גם בזכות הרפואה של המאה ה-21 שתיצור חיסון, וגם בזכות היכולת לתקשר בין כל בני האדם על כדור הארץ. זה עולם חדש. הקורונה לא תחסל מחצית מהאנושות, אבל כן תיצור שינוי. והיא תיצור שינוי משמעותי יותר מאשר המגפה השחורה.

הסיבה לכך טמונה בשאר המרכיבים המהפכניים שאנו חיים עימם כיום – המערכת הקיברנטית וכל שאר המרכיבים שמתחברים אליה, כולל טכנולוגיית ה-G5 (המאפשרת העברת כמויות עצומות של מידע) שנקשרת באופן קונספירטיבי למגפת הקורונה, שעדיין לא ברור מי דוחף ומי מכוון אותה ברמה האסטרטגית, אם כי יש "חשודים" כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין או מנהיגות סין, שלא מעט מומחים מצביעים עליהם.

אם נחבר את ההתאדות של השמאל הפוליטי בישראל, יחד עם האישוש להערכה העתיקה שאין כזה דבר מרכז פוליטי, הרי שהמהפכה מונחת ברחוב, וצריך רק להתכופף ולאסוף אותה, כמאמרו של לנין.

אלה הם אזרחי ישראל שמונחים פשוקי רגליים, מימין ומשמאל והמרכז, חרדים וחילונים וערבים שאמנם ישרדו ברובם המכריע את המגפה מבחינה בריאותית, אבל לא ישרדו את המשבר הכלכלי שממתין להם ואולי הם כבר בתוך קרביו.

אולי נתניהו צריך להרגיש כמו צ'רצ'יל שקיבל החלטות נכונות מול היטלר וכל העולם הודה לו על כך – אבל הציבור הבריטי הבין אז שבריטניה שאחרי מלחמת העולם השנייה כבר אינה אותה בריטניה והראה לצ'רצ'יל את הדרך לבית הלורדים. כך גם נתניהו. ההחלטות שלקח בתחילת מלחמת העולם שכפתה עלינו הקורונה מעניקות לו מחיאות כפיים – אבל עכשיו, ערב תבוסתה של הקורונה, נתניהו צריך לעבור לבית הלורדים.

ההחלטות שלקח בתחילת מלחמת העולם שכפתה עלינו הקורונה מעניקות לו מחיאות כפיים – אבל עכשיו, ערב תבוסתה של הקורונה, נתניהו צריך לעבור לבית הלורדים

עולם אזרחי חדש, שבו האזרחים – ללא הבדל דת או צבע או מין – שווים, והמערכת המדינתית שמשרתת אותם יוצרת שוויון הזדמנויות לכולם, בכל הקשר: חינוך מגיל אפס ועד לימודים אקדמיים, וכן, איש צעיר ומוכשר שגדל להורים שיומם ופרנסתם קשה,לא יהיה בעל הזדמנות נחותה להתפתח מבן האמידים או המקושרים וכן הלאה.

אין כל סיבה שהבנקים – שמול תופעת הקורונה הוכיחו שכל עניינם טמון רק בהעשרת בעליהם ולא תרמו אפילו אגורה לפיתוח מכונות הנשמה, מזון, מלוניות נדבקים, אלא רק עמדו מהצד ושמרו על הישבנים שלהם – ימשיכו לגלגל לכיסי מנהליהם מיליוני שקלים מדי חודש. הרי ללא האזרחים, הבנקים אינם מתקיימים.

לכן נדרשת שותפות של רווחי הבנקים עם משקי הבית שפעלו את כל פעילותם הפיננסית דרך אותו הבנק. יש כאלה שיציעו כי 20% מהרווחים יחולקו בין משקי הבית ויש המציעים מספרים אחרים. 20% נראה מספיק משכנע בעיני. השותפות ברווחים לא חייבת להיות במזומן – היא יכולה להתבטא בקרן, שבמקרה ואותה משפחה-מפרנס נקלעת לסיטואציה כמו בימים אלה ומאבדת את כל יכולת הפרנסה שלה, היא ניצלת על ידי הקרן זאת. זה לא פנסיה. זה כסף של המשפחות הללו. כך ייתכן ולא יהיו עניים במדינת ישראל.

כך גם לבעלי תאגידים וחברות הייטק שנהנות מאקזיטים מסוגים שונים – כל עובד הוא אוטומטית בעל אופציות המאפשרות לו ליהנות מאותו אקזיט, ולא רק בעלי המניות.

כל המערכות הקריטיות – כמו בריאות, רווחה וחינוך – יהיו בידי המדינה, וכך גם נושא חדש, שיכול להיות המוצא (אולי היחיד) לשואה הכלכלית שעומדת בפתחנו: פרויקט לאומי גדול, בן עשר עד 15 שנים, שיעסיק הרבה מאוד מובטלים ומאבדי פרנסה, תוך ניהול קורסים של המדינה להסבה מקצועית רלוונטית.

פרויקט לאומי כזה אפשר להרים תוך 6-8 חודשים, וליצור מרכז טכנולוגי ענק, שיאיר את המזרח התיכון כולו, ולהבדיל ממתלהמי האקזיט, שכל הישראלים מורידים את מכנסיהם בפניהם, הגוף הזה יישאר בישראל וישרת אותה ואת העולם כולו. כמו שנאס"א – שהיא פרויקט לאומי אמריקאי – או פרויקט הגנום האמריקאי משרתים עד היום את העולם ואת ארה"ב (פרויקט הגנום תרם משמעותית בפיענוח הדי אן איי של וירוס הקורונה, עובדה המאפשרת הפקת פתרונות תרופתיים או חיסוניים מהירים יחסית למגפות שהכרנו לפני מאות שנים).

המערכת הפוליטית בישראל חייבת לעבור שינוי מהותי. המערכת חייבת להכיל מסלולי התפתחות לפוליטיקאים המכשירים אותם לנהל ויכוחים, לפתח נושאים, לנהל צוותים ולעמוד מול קהל, מתחילת דרכם ועד לשיא. על מערכות כאלה לדמות למערכות כמו הלייבור הבריטי או המפלגה הדמוקרטית בארה"ב מרובת ה-debates.

המערכת הפוליטית בישראל חייבת לעבור שינוי מהותי. המערכת חייבת להכיל מסלולי התפתחות לפוליטיקאים המכשירים אותם לנהל ויכוחים, לפתח נושאים, לנהל צוותים ולעמוד מול קהל, מתחילת דרכם ועד לשיא

על הארגונים הללו להיות פתוחים ושקופים ומאפשרים לכל אזרח להביע את עמדתו, להתווכח עליה וזכות להיבחר. המפלגות הפוליטיות  בשמאל הישראלי – או שהן אינן מפלגות פוליטיות אלא רשימות שמאן דהוא החליט שהוא המפלגה, ויצר רשימה בכספי מיליונר זה או אחר, כמו אביגדור ליברמן או יאיר לפיד ובני גנץ ובוגי יעלון ואולי עוד כמה בימין שאיני מכיר מספיק.

מפלגה פוליטית תהיה חייבת להציג מנגנון "בריא" של מפלגה (שקיפות, פתיחות והוגנות) כדי לקבל זכות להשתתף בבחירות מסוג כלשהו.

מדינת ישראל חייבת להשקיע בערוצי תקשורת רבים (עשרה) בעלי דגשים שונים, שייתכן וכולם מפסידים כלכלית, אבל יוצרים את השומר האולטימטיבי של הדמוקרטיה הישראלית, הנאבק נגד השחיתות השלטונית או כל שחיתות מסוג אחר, ומציג לאורה המנקה של השמש עובדות ופרשיות ותהליכים שכל אזרח בישראל זכאי להכיר.

אני משתדל לעצור כאן, כי כל הנושאים כמו הפרדת דת מהמדינה, כמו בחירות אזוריות ונושאים אסטרטגיים מדיניים – כולם חשובים אבל מטופלים מכף רגל  ועד ראש על ידי הרבה מאוד רסיסי מפלגות וקבוצות פוליטיות למיניהן.

והחשוב ביותר, כדבריו של קרל מרקס בתזה האחת עשרה שלו על פויירבאך: "הפילוסופים אך פירשו את העולם; העניין הוא לשנותו".

חיים אסא מנהל "אימפקט" – מכון לאסטרטגיה ישראלית. היה אסטרטג הקמפיין של יצחק רבין (1992) וציפי לבני ( 2009). הוא כיהן כיועץ לביטחון לאומי בממשלת רבין, וכיו"ר חברת סייקן וראש המעבדה למשחקי מלחמה אסטרטגיים באוניברסיטת תל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חיים היקר, מילים כדורבנות, כל כך נכון, חצי מהעם מסכים לכל מילה, רבע מהעם הוא עדר פנאטי בידי המושל המתוחכם, שמינית מהעם דתיים חרדים מנצלים ומוצצים ושמינית מהעם מיעוטים שבהם לא מתייחסים.... המשך קריאה

חיים היקר, מילים כדורבנות, כל כך נכון, חצי מהעם מסכים לכל מילה, רבע מהעם הוא עדר פנאטי בידי המושל המתוחכם, שמינית מהעם דתיים חרדים מנצלים ומוצצים ושמינית מהעם מיעוטים שבהם לא מתייחסים.
חיים, איך עושים את המהפכה?
משה חרש, ידיד וותיק

עוד 1,151 מילים ו-1 תגובות
סגירה