השוויון בפני החוק הוא עקרון יסודי, ועדיין יש מי ששווה יותר

אבנר נתניהו ביקר את אביו בעת שראש הממשלה אמור היה להיות בבידוד ● בתו של ראובן ריבלין, יחד עם בעלה וילדיה, ביקרו את נשיא המדינה בליל הסדר ● ככל הידוע, לא ננקטה כל סנקציה נגד נתניהו או ריבלין או ילדיהם, בעוד שאלפי אזרחים קיבלו קנסות בגין הפרת הוראות הבידוד והגבלת התנועה ● אם הציבור יבין שהכללים ניתנים להפרה, אין משטרה בעולם שתוכל לכפות אותם ● פרשנות

בנימין ואבנר נתניהו בשולחן הסדר (צילום: צילום מסך ערוץ 12)
צילום מסך ערוץ 12

הזכות לשוויון אינה כתובה בחוקי היסוד שלנו, ובכל זאת – השוויון בפני החוק הוא עיקרון כה יסודי בכל משטר דמוקרטי, עד שבית המשפט העליון פירש אותו כחלק מהזכות היסודית לכבוד האדם. כשם שאין דמוקרטיה ללא שוויון בין האזרחים, כך גם לא ניתן לשמור על הערך בדבר כבוד האדם כאשר ננקטת אפליה בין אזרח לאזרח בדמוקרטיה.

במגילת העצמאות נקבע כי המדינה "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין". בית המשפט העליון קבע כי הזכות לשוויון היא "נשמת אפו של המשטר החוקתי שלנו כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטלם השבוע ליד שולחן הסדר במעון ראש הממשלה, ביחד עם בני משפחתו, לרבות בנו הצעיר אבנר שאינו מתגורר במעון. הייתה בכך הפרה כפולה של תקנות שעת החירום וצווי בריאות העם: הן מצד נתניהו, שבעת שצולם היה מחויב להימצא בבידוד, נוכח העובדה ששהה כמה ימים קודם לכן בחברת שר הבריאות, יעקב ליצמן; והן מצד בנו אבנר, שבהתאם לתקנות לא היה רשאי לבקר את הוריו ולהימצא בחברתם, מאחר שאינו מתגורר עמם – אלא ככל הנראה בקרבת מקום.

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין הפר את הכללים בכך שבתו, בעלה וילדיהם ביקרו אותו בליל הסדר. בניגוד לנתניהו, ריבלין טרח ופרסם התנצלות פומבית, אך זו נשמעה יותר כהצדקה של מעשיו מאשר הבעת צער. "מאז הלכה נחמה ילדיי מסייעים לי רבות בענייני האישיים", הוא כתב בטוויטר, "וגם במענה הנדרש בענייני עבודה כאנשי קשר במהלך החגים וסופי השבוע, כשלשכתי אינה מאוישת".

ככל הידוע, לא ננקטה כל סנקציה כלפי נתניהו וריבלין, על כך שהפרו את הוראות הממשלה, ואין גם כל כוונה לנקוט סנקציה כזאת. בה בעת, אלפי אזרחים קיבלו קנסות מהמשטרה, בסך 500 ועד 5,000 שקל, בגין הפרת הוראות הבידוד והגבלת התנועה. מהלכיהם של נתניהו וריבלין משדרים, איפוא, מסר בוטה, חד-משמעי, בלתי ניתן לערעור: החוק חל על אחרים. הוא אינו חל על שוכני הצמרת בפירמידה השלטונית.

מהלכיהם של נתניהו וריבלין משדרים, איפוא, מסר בוטה, חד-משמעי, בלתי ניתן לערעור: החוק חל על אחרים. הוא אינו חל על שוכני הצמרת בפירמידה השלטונית

זהו מסר קשה לעיכול בימים שבהם הציבור כולו נתון במצור שלטוני, בתואנה של הצורך להיאבק בהתפרצות נגיף הקורונה. אמנם, השוויון איננו מוחלט. גם בימים רגילים יש מי שזוכה לפריבילגיות. נבחרי ציבור זוכים ל"בדיקה מקדימה" לפני שנפתחת בעניינם חקירה פלילית. עובדי הנמלים וחברת החשמל זוכים למשכורות עתק נוכח יכולתם להפעיל לחץ אפקטיבי על הממשלה. תלמידי ישיבות חרדים זוכים לפטור אוטומטי מגיוס לצה"ל.

רוב הזמן, הציבור הישראלי מוכן לסבול את העיוותים הללו, את הפגיעות בשוויון. בעניינם של תלמידי הישיבות, שנדון פעמים רבות בבג"ץ, התהדרה הפרקליטות פעם אחר פעם ב"הגברת השוויון" לאורך הזמן – תעתוע לוגי, שבו כביכול צמצום הסדרים מפלים איננו מהווה דה-פקטו הנצחת מצב האי-שוויון.

אך דווקא בימים הללו עושה הממשלה מאמצים לשכנע את הציבור ליטול על עצמו את ההגבלות החמורות, מתוך ראייה קולקטיבית של טובת הכלל; מקרה קלאסי של אם לא נהיה תלויים זה בזה, נהיה תלויים זה לצד זה. ודווקא בימים הללו, יש באותם מופעים של התעלמות מופגנת מהכללים משהו מקומם במיוחד.

דווקא בימים הללו עושה הממשלה מאמצים לשכנע את הציבור ליטול על עצמו את ההגבלות החמורות, מתוך ראייה קולקטיבית של טובת הכלל. ודווקא בימים הללו, יש באותם מופעים של התעלמות מופגנת מהכללים משהו מקומם במיוחד

התעלמות מהוראות הבידוד, יש להניח, איננה הפרת החוק החמורה ביותר שביצע נתניהו אי פעם. יש דברים חמורים יותר שאליהם אפשר להפנות את תשומת הלב הציבורית. אך יש בה משהו מקומם מאחר שהיא מהווה מעט המחזיק את המרובה. נתניהו יכול להרשות לעצמו להתעלם מכללים מחייבים, מאחר שהוא יודע שלא תהיה כל אכיפה. בעולמו, הכללים פשוט לא חלים עליו ועל משפחתו.

ללא אמון של הציבור ברשויות השלטון, אין השלטון יכול לתפקד. זה נכון בימים כתיקונם, ונכון שבעתיים בימים הללו. אם הציבור יבין שהכללים ניתנים להפרה, אין משטרה בעולם שתוכל לכפות אותם על הציבור. במעשיהם, פצעו נתניהו וריבלין את הרקמה הרכה של אמון הציבור. פצע אחד נוסף.

עוד 594 מילים
סגירה