אמריקה זו מדינה אכזרית. ניתן להתעלם ממה שהדי בן עמר כתב או לפטור זאת בהינף יד אגבי. אבל זה לא ישנה את המציאות.
באמריקה, הכסף עצמו הוא-הוא האלהים.
באמריקה אין שום עורף כלכלי לאדם הבודד, כל אחד לנפשו, מה שהוא עצמו מצליח לעשות או שעשו הוריו לפניו והורישו לו.
היחידים שיכולים להתמודד עם עוני מובנה ולנהל חיים שאין בהם סבל קיצוני ממחלות, רעב, פגעי מזג אוויר ושאר פגעי החיים הם מי שמשתייכים לקהילות גדולות או לכתות, כדוגמת יהודים חרדים רבים בוויליאמסבורג או במונסי, חברי קהילות אוונגליסטיות או כתות אחרות. קהילות או כתות במקרים רבימ מקבלות תמיכה כספית קבועה מהגבירים שלהן, תמיכה שמאפשרת לחברי קהילה נזקקים להתקיים קיום בסיסי, הקהילה עצמה מתנהלת כקיבוץ גדול בו יש דאגה לאחר, בגדי ילדים ןהנעלה עוברים בין המשפחות ומדור לדור, לעתים הקהילה פועלת כארגון כלכלי יצרני, מייצרת מוצרים מסויימים ומפיצה אותם לקהל רחב מספיק ובכך מצליחה לייצר מקור הכנסה לכל חברי הקהילה. עפ"ר מדובר במוצרים פשוטים ומוצרי יסוד כמו תוצרת חקלאית, ביגוד ומוצרי מזון. אין בכך כל רע כמובן, רק שמדובר במוצרי יסוד פשוטים ביותר עם רווח שולי כמעט אפסי שמאפשר לקהילה לשמור את ראשה מעל למים טובעניים ותו לא. טעות קטנה וכולם כולל כולם נופלים לתהום.
אדם בודד שנקלע לקושי כלשהו, בדרך כלל עקב בעיית בריאות אבל גם עקב בעייה במציאת עבודה במשך יותר ממספר שבועות או חודשים מעטים, למעשה לא יוכל להיחלץ יותר בשארית חייו מהבור הכלכלי אליו נקלע שלא ברצונו. כדי להתקיים בתקופת משבר חייבים ליטול הלוואות או לנצל אשראי בנקאי, הריבית ריבית נשך שהולכת וגדלה בצורה מטורפת עם ריבוי החובות, ובמהירות עצומה כי כל חוב חדש מופיע מייד בדו"ח האשראי של חברות הדירוג, וכל בקשה חדשה לאשראי או להלוואה מורידה מיידית ובחדות את דירוג האשראי מה שגורר עלייה בריבית, כולל ריביות על אשראי שנלקח בעבר. כך, מי שצבר חובות של כמה עשרות אלפי דולרים חובו רק יילך ויתפח לממדי ענק עם ריביות של 20%, 30%, 40% ויותר וביטוחי חובה מופרכים שיוטלו על הלוואות חדשות.
ל-80 מיליון אמריקאים אין ביטוח בריאות כלשהוא, למאה מיליון נוספים או יותר יש ביטוחי בריאות עלובים שמכסים בקושי טיפול שיניים בסעסי פעם בשנה. רוב מוחלט של הביטוחים פרט ליקרים ביותר לא מכסים טיפול אורטודנטי לילדים, למשל, כך שמשפחה עם שניים-שלשה ילדים שזקוקים נואשות לעקירות, ניתוחים ויישורי שיניים מסיבות אורטודנטיות, או שלא יוכלו להרשות לעצמן והילדים יגדלו עם בעיות איומות של שיניים, לעיסה, מבנה לסת פגימים ובריאות פה שתפגע קשות בכל חייהם הבוגרים, או שייכנסו לחובות איומים – טיפולים כאלו עולים עשרות אלפי דולרים לילד – חובות שיכולים לפרק כלכלית את המשפחה ולחרב את חיי ההורים.
מה שתיארתי כאן זה רק קמצוץ מהגיהינום שנקרא אמריקה.
אמריקה זו ארץ אכזרית ביותר, ארץ אוכלת יושביה.
בשבועות האחרונים אנו שומעים שוב ושוב את המילים "משבר חוקתי חסר תקדים". האם באמת מדובר בפעם הראשונה בתולדות ישראל? ממש לא.
האמת היא שמשבר חוקתי כבר קרה כאן בעבר, תחת שלטונו של דוד בן-גוריון – והוא קשור ישירות למשבר המסתמן כיום. הוויכוח אז נסוב סביב עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה, נושא שממשיך להיות מוקד מחלוקת עד היום.
1962: היועץ המשפטי מתנגד – הממשלה נכנסת למשבר
מאז קום המדינה, תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה היה מעורפל מאוד, במיוחד בכל הנוגע לשאלת סמכויותיו מול הדרג הנבחר. השאלה הזו הפכה למשבר חוקתי חריף בשנת 1962. זה קרה כאשר היועץ המשפטי גדעון האוזנר סירב לבקשת שר המשפטים דב יוסף להעמיד לדין עיתונאי בשם אליעזר לבנה.
מנדי שפירו הוא יוצר ומפיק טלוויזיה (עכשיו קרוב, מחובר/ת ועוד), בן 27 ואב לילד. בוגר ישיבות ומכון הסמכה לרבנות. דתל"ש. כותב בנושאי יהדות ודתות, היסטוריה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, תרבות, אקטואליה ופוליטיקה.
רגע אחרי שהוריו ובני משפחתו של גור קהתי ז"ל זעקו את כאבם על מותו של בנם באירוע שערכה המועצה האזורית שומרון לזכרו של זאב ז'אבו ארליך ז"ל, אמר מח"ט שומרון את הדברים הבאים:
"כשאנחנו מסתכלים מה בעצם הייתה המהות של ז'אבו, זה היה לעשות חיבורים, לחבר את התנ"ך לארץ ישראל באופן פיזי, להפוך את הפסוקים של התנ"ך מלפני אלפי שנים למציאות שאפשר לחוש אותה, לראות אותה להתחבר אליה. ז'אבו עסק ימים ולילות לחבר אותנו, חיילי צה"ל, לפסוקי התנ"ך ולאדמת ארץ ישראל".
אורי ארליך הוא עיתונאי לשעבר, פעיל שמאל ודובר ארגון הארכיאולוגים \"עמק שווה\".
פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
הכי קל והכי פשוט לכל אדם זה להיות חלק מהעדר. זה מבטיח הגנה, חום, תמיכה חברתית ותחושת לכידות. אין צורך להתלבט, לחשוב, להתאמץ ולקבל החלטות. יש מנהיג אותו העדר מקבל בהכנעה, הולך אחריו כסומא באפלה ונותן גב לכל גחמה ושגעון שלו. לחברי העדר ברור כי בלעדי המנהיג הם אפסים ויכולת הקיום שלהם בעדר מוטלת בספק.
לצד המנהיג יש חבורה קטנה של חנפנים, אומרי הן אשר כל ישותם נתונה למנהיג. הם מוכנים לעשות הכל כדי לרצות אותו – לשקר, לרמות, לגנוב סוסים, להכפיש – ובקיצור להיות אסקופה נדרסת לכל גחמותיו. הם יודעים שכך הם יזכו באיזה פירור של טובת הנאה אישית – מינוי לשר, חברות בוועדות, שיתוף בהתייעצויות, ג'וב למקורב או לבן משפחה, תקציב מכספי הציבור, ולעתים גם איזה מילה טובה או טפיחה על השכם שמטעינה את המצברים שלהם.
חיים מנור הוא יליד 1947, תושב כפר סבא, גימלאי של מערכת הביטחון בתפקיד בכיר, תואר שני במנהל עסקים ותואר שני נוסף במדעי המדינה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
סיפור מעולה. בבצ'יק יהיה בודאי שר השיכון בקרוב, אבל ממש לא חבר כנסת בכנסת ה-25. משום ששמו איננו כלול ברשימת המועמדים של רשימת יהדות התורה והשבת לכנסת ה-25. כדי שבבצ'יק יהיה חבר כנסת, יצטרכו להתקיים בישראל הדיקטטורית בראשות ראש ארגון המחבלים, הצורר ורוצח החטופים ביבים שקרניהו, בחירות לכנסת ה-26. אלא שבחירות לכנסת ה-26 לא יתקיימו, כי הכנסת ה-25 היא הכנסת האחרונה שנבחרה בבחירות – והיא תכהן עד יומו האחרון של ביבים שקרניהו כראש ממשלה, שיהיה כנראה גם יומו האחרון בכלל.
הגיע הזמן לומר את דעתך
רוצים להגיב? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט? הצטרפו לזמן ישראל רוצים לפרסם פוסט ולהגיב לכתבות? הצטרפו לזמן ישראל רוצים שנשמור לכם את הלייקים שעשיתם? הצטרפו לזמן ישראל
- לכל תגובה ופוסט עמוד בזמן ישראל שניתן לשתף ישירות ברשתות החברתיות ולשלוח באימייל
- עמוד הפרופיל הפומבי שלך ירכז את כל התגובות שפרסמת בזמן ישראל
- אפשרות להגיש פוסטים לפרסום בזמן ישראל
- אפשרות להגיב לכתבות בזמן ישראל
- קבלו את המהדורה היומית ישירות לתיבת האימייל שלכם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
כל זה היה דיון חשוב והכרחי אילו לא היינו במלחמה, עם חטופים, עם חוק השתמטות וקידום חקיקה מופרעת, בריחה מאחריות, רוה"מ במשפט פלילי, משבר חברתי עמוק, ממשלה שלא מחזירה את המנדט לציבור לאחר האסון הגדול מקום המדינה ועוד ועוד. בנסיבות אחרות אולי היה שווה לדון בשינוי משפטי כזה או אחר.