מנהל מרכז מוסאוא: "גישת 'ניהול הסכסוך' של ביבי מתפוצצת לנו בפנים"

מכוניות שרופות בלוד לאחר ההתפרעויות בליל אמש, 12 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
אבשלום ששוני / פלאש 90
מכוניות שרופות בלוד לאחר ההתפרעויות בליל אמש, 12 במאי 2021

ההתפרעויות שהיו ביומיים האחרונים בערים המעורבות הביאו לשיא את המתיחות בין יהודים לערבים במרחב שמבאר שבע ועד צפון הארץ. הלילה נעצרו 270 בני אדם, הוכרז מצב חירום בלוד וכוחות נוספים של מג"ב מוזרמים גם ליישובי מחוז חוף. בחיפה הפגינו אתמול בערב כ-500 איש בהמשך להפגנה שהתקיימה יום לפני כן ובמהלכה היו עימותים קשים בין מפגינים לשוטרים.

ג'עפר פראח, מנהל מרכז מוסאוא שמקדם את זכויות הערבים בישראל, מפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה בדרדור המצב לשפל הנוכחי וטוען שמפלגות גוש השינוי לא מציעות אלטרנטיבה לגישה שמסתפקת בניהול הסכסוך מול הפלסטינים.

"יש קרוב למאה עצורים בכל המרחב שבין לוד וצפונה" אמר פראח אתמול בצהריים בשיחה שהתקיימה במשרדו בחיפה. הוא בדיוק סיים פגישת זום עם פקידי אוצר ומשרדים אחרים בנוגע לפתיחת אזורי תעסוקה לאוכלוסייה הערבית.
"רק 2.5% מההכנסות של הרשויות הערביות מגיעות מאזורי תעסוקה, כרגע אין תקציב ובינתיים הפקידים מעבירים את הזמן בדיונים", אמר בעודו סוקר את הסרטונים שלא מפסיקים לזרום בהם תיעוד ירי בנשק חי מלוד ועימותים בין שוטרים למפגינים ערבים ברחבי הארץ.

תיעוד: הפגנת תושבים ערבים בחיפה, 12 במאי 2021

ארגון מוסאוא שלח עורכי דין לייצג את העצורים מההפגנות ופראח עצמו נכח אתמול בצהריים בדיוני הארכת המעצר שהתקיימו בבית משפט השלום בחיפה. המחאה של המפגינים הערבים בחיפה התקיימה באזור המושבה הגרמנית, ולטענתם המשטרה הפעילה כלפיהם אלימות מופרזת. פגשתי אחד מהם שיצא מעימות עם שוטרים כשהוא חבול בפניו וצעיר נוסף שחטף כדור גומי לרגליים. פראח טוען שכל זה היה צפוי מראש:

"יש הרוג וארבעה פצועים מלוד והמון פצועים מאלימות שוטרים בהרבה מקומות. סף הסבלנות בחברה הערבית הולך ומתקצר. האוכלוסייה סובלת מאלימות והממשלה מאפשרת אותה ויושבת בשקט. מחצית מהערבים מתחת לקו העוני ואין להם כוחות נפש להתמודד עם זה, מאז אוקטובר 2000 ועד עכשיו המוכנות להתעמת עם המשטרה הולכת וגוברת. נמאס להם מיחס המשטרה והמדינה ואנחנו רואים שיש פה תנועה אזרחית שמתארגנת מחדש, זה התחיל לפני חודש בהפגנות באום אל פאחם והגיע לשיא בשבת האחרונה.

טועה מי שחשב שהכיבוש זה לא עניין אזרחי ואפשר להמשיך גם עם ירושלים ומקומות אחרים בלי להגיע להסדר, כל הגישה של ביבי של ניהול הסכסוך מתפוצצת לנו בפנים

"אלפים נסעו להתפלל בירושלים וברגע שסגרו את כביש מספר אחד התחילו לצעוד ברגל לירושלים. האוכלוסייה הערבית לא מתכוונת לוותר על הזכויות שלה, ובניגוד לחבר'ה מבלפור, קושרת בין השחיתות של נתניהו לכיבוש. יש קשר בין השחיתות האישית שלו לזה שהוא מעסיק את כולנו במלחמות איזוריות".

בתקופה האחרונה היה נדמה שהציבור הערבי בישראל מתרחק מהנושא הפלסטיני, והשיא של התופעה הזו מצא את ביטויו בנכונות של רע"ם לשתף פעולה עם הליכוד. אירועי הימים האחרונים שינו את המגמה הזו בגדול ולפראח אין ספק מי מלבה את הבערה ומי רוצה לגזור את הקופון הפוליטי.

תיעוד: מעצר אלים של צעיר ערבי בחיפה, 11 במאי 2021

"טועה מי שחשב שהכיבוש זה לא עניין אזרחי ואפשר להמשיך גם עם ירושלים ומקומות אחרים בלי להגיע להסדר, כל הגישה של ביבי של ניהול הסכסוך מתפוצצת לנו בפנים. הוא גרר אותנו ואת האופוזיציה לסיטואציה בלתי אפשרית, לקח את כל האזור והבעיר אותו וגורר את כולנו למלחמה כולל עם עזה. לא הלך לו עם איראן אז הוא כל הזמן דחף את ירושלים עוד ועוד וגרם לפיצוץ".

שאלה: מה ההשלכות של אירועי הימים האחרונים לגבי המשותפת ורע"ם?

"מה שקורה עושה טוב לביבי. למרות ההמלצה של המשותפת על לפיד כאלטרנטיבה לביבי, לא לקח לו הרבה זמן להכניס להם סתירה בלחי, תראה את הציוצים של לפיד מהימים האחרונים – זה לאגף את ביבי מימין. ההצהרות שלו מביכות אותם. ויושב שם שר בטחון שאמור להמשיך בתפקיד בממשלה שלו, ומפגיז את עזה ויש ילדים הרוגים. מצד אחד גנץ מתראיין (על מלחמה בחמאס בעזה, ע.ש.), ולפיד מצייץ ושניהם מביכים את המשותפת. מצד שני מנסור עבאס מנסה להציל את נתניהו והוא לא במצב טוב יותר, על שתי המפלגות האלה יש ביקורת ציבורית קשה.

מרב מיכאלי הצליחה לייצב את מפלגת העבודה ולמנוע קריסה טוטאלית שלה. היא צריכה להוות אלטרנטיבה ולהגיד לציבור, 'אנחנו הולכים לשם'

"לפיד דופק את המשותפת וביבי דפק את המאוחדת. שניהם יוצאים רע מאוד בתוך הציבור הערבי. לפיד וגנץ מתיישרים עם ביבי, אם נלך שוב לממשלת אחדות לאומית זה רק בגלל שהוא עושה להם בית ספר לפוליטיקה, הוא שם אותם בפינה והם נכנסים אליה במקום להוות אלטרנטיבה שפויה. מה שישראל צריכה זה אלטרנטיבה יהודית שפויה שתפסיק את ניהול הסכסוך ותבנה אמון שמתחיל עם הערבים בישראל ונמשך עם הערבים בכל האזור, לא צריך ללכת קודם לאבו-דאבי והאמירויות, שיתחילו קודם כל פה בירושלים".

הוא לא חושב שגוש השינוי צריך להתמקד בהחלפת שלטון נתניהו, אלא להציע משהו אחר. "שלב א' צריך להיות חזון. לגוש המתנגדים לנתניהו אין חזון, ביבי מושחת וחושב שהמדינה שלו וגם משרת את המתנחלים. ברור מה הוא רוצה אבל מה לפיד רוצה? אם הוא יקח את השלטון הוא יתברבר וייכשל כמו אהוד ברק ב-99 וניתקע איתו לעוד 15 שנה, לעומת זאת מרב מיכאלי הצליחה לייצב את מפלגת העבודה ולמנוע קריסה טוטאלית שלה. היא צריכה להוות אלטרנטיבה ולהגיד לציבור, 'אנחנו הולכים לשם'.

"לפיד לא הולך לשום מקום, רק עוד סיבובים ומלחמונת קטנה עכשיו. מנהיגות צריכה חזון ופה יש חזון של המתנחלים, ראינו אתמול 20 אלף שרוצים להיכנס לאל-אקצא והנה חוטפים טילים ועוד יומיים יהיה עיד אל-פיטר ולא רואים איך זה ייגמר. 30-40 הרוגים בשביל להיכנס לאל-אקצא ולתקוע אצבע בעין למוסלמים לפני החג? ביבי מסתכל על זה ויושב בשקט וגנץ עומד מול המצלמה ונתן הרצאות מה צריך לעשות. הנה הרסת פעם את כל עזה ולא יצא מזה כלום".

סגירה